2019.08.20 Rullagenoalla venda

Anonyymi

Paatissani n.120% rullagenoa josta tykkään todella paljon. Kryssimisessä se on kuitenkin joillain tuulilla hankala purje. Kokemus siitä kun vetää sen osin sisään, puristaa köysiä käsissään ja tekee vendan on joskus ollut melkoisen huono. Kokonaan sisään rullaaminen vendaa varten luoviessa ei vaan ole mielestäni hyvä juttu.
Olen miettinyt laittaa lukot joilla voin lukita sen osin auki sitloorassa istuessani. Lukot olisivat paljon nopeampi ja helpompi kuin mikään solmuviritys. Idea on siis lukita se vandaa varten ja avata se taas vendan jälkeen. Onko turha viritys?

Toinen käyttö voisi olla se, että lukitsee sen jossain kiirettömässä tilanteessa tai kapeassa paikassa kryssimistä varten "kiinteäksi" pienemmäksi jolloin lyhyet legit mahdollistuisivat ja vendan voi tehdä just silloin kun siltä tuntuu.

Kolmas käyttö voisi olla sitten myrskyssä ainokaisena pikkupurjeena.

Tiedän, että purjeita pitäisi optimaalisen vedon aikaan saamiseksi käyttää kokonaan avattuna kuten ne on suunniteltu mutta kun aina en tarvitse optimaalista vetoa.

Siis ovatko nuo rullan lukot ihan yleinen juttu vai täysin turha juttu?

38

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En nyt ihan ymmärrä... Koet siis jotenkin hankalaksi vendata niin, että genua on täysin auki? Mikä on hankaluutena?
      Minä teen sen niin, että tuulenpuolen skuutti vinssille sen verran tiukalle kuin se tulee vaikuttamatta vielä purjeeseen, kampi valmiiksi vinssiin (jos ei ole jo), sitten suojanpuolen skuutti irti vinssiltä samalla kun kääntää veneen. Ja sitten vain kiskomaan sitä suojanpuoleiseksi muuttuvaa skuuttia. Ei tarvi olla kuin yksi naru kerrallaan kädessä.

      • Anonyymi

        "Koet siis jotenkin hankalaksi vendata niin, että genua on täysin auki? Mikä on hankaluutena?"
        Isopurje ja kansirakenteet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Koet siis jotenkin hankalaksi vendata niin, että genua on täysin auki? Mikä on hankaluutena?"
        Isopurje ja kansirakenteet

        Nyt tarvitaan lisäselvitystä siitä, miten kansirakenteet voivat olla hankaluutena. Isopurjeella ainakaan ei voi olla merkitystä, ellei kyseessä ole barduunavene. Tarkoittaako kansirakenne mahdollisesti babystayta? Barduunaveneessäkin voi barduunat hoitaa vähän myöhemmin. 120-prosenttisen pitäisi vielä hyvin sutjakasti tulla yli.


    • Minulla tulee rullapurjeen reiviköysi itselukitseva vinssi. Siinä voi avata purjetta niin paljon kuin haluaa. Täytyyhän reiviköysi voida lukita jotenkin. Eihän muuten voi kovalla kelillä purjehtia sen kanssa ollenkaan.

    • Anonyymi

      Aloitus on epätarkasti kuvattu, mitä lukitaan ja mikä hankaluus?. 120% LP pitäisi mennä vastakäännöksessä hyvin sutjakkaasti reivaamattomana. <<iso ei ensinkään vaikuta ja babyyn voi asentaa rullia jos takertelee. Skuutin paalusolmussakin on joskus toivomisen varaa.
      Tekniikkani olisi hiukan eri kuin yllä on kuvattu. 2 kieppiä luuvartin vinssille mutta ilman kampea. Suht nopea käännös ja leen skuutti ja touvit kokonaan irti olipa se knaapissa tai ST-vinssissä kiinni. . Käännöksen hetkellinen pysäyttäminen hieman vastatuulen ohituksen jälkeen. Tässä kohdassa käsillä veto skuutti kireäksi, 1-2 lisätouvia ja skuutti St-lukitukseen. Kurssin pudotus kunnes purje täyttyy ja vauhti kiihtyy. Samalla kampi vinssiin ja kiristystä sekä kurssin nosto oletettuun optimaaliin siinä kelissä. Lisälukoilla ei ole roolia.
      Jos lukoilla tarkoitetaan furlerin reivaamista niin reiviköyden käyttö aina mieluiten käsivoimilla eikä vinssillä. Reiviköyden lukitus tarvitaan ehdottomasti ja säätö on portaaton. Laiska voi arvioida skuuttipisteen sijaintia reivauksen jälkeen ja muuttaa se luuvartissa oikeaksi seuraavaa käännöstä varten. Pitkällä halssilla voi vaihtaa skuutin eli apu- tai kolmas skuutti. Eiköhän aloittelija pääse noilla ohjeilla alkuun.
      Seppomartti.

      • Anonyymi

        En ymmärrä, miksi et laita kampea jo alunperin vinssille? Omasta mielestäni se kannattaa laittaa rauhassa, sillä jokainen liike, jonka voi pudottaa pois siitä hektisimmästä vaiheesta, on eduksi. Mitään haittaahan kammen olosta valmiiksi vinssillä kiinni ei ole.


    • Anonyymi

      Tarkennan vielä. Tuo 120% on edellisen omistajan kertomaa. Kiristystarve on niille köysille joilla purjeita rullataan auki ja kiinni. Purje tulee siis avattuna yli maston. Veneen kans irakenteet ovat ne kohoamat jolla aikaansaadaan sisäkorkeutta. Genoaan kuuluu tietty vasen ja oikea alaköysi joilla purjeita lukitaan. Kysymys on siis noista rullan köysistä. Nyt kun lähden vaihtamaan genoan toiselle puolelle avaamalla tuon lukitusköyden ja kiristämällä vastakkaista köyttä rullan ollessa täysin auki, niin purje on saatava takareunastaan ensin eteenpäin, vähintään maston tasolle ja sitten siirrettävä toiselle puolelle. Nyt rullaan sitä sisään jotta puolen vaihto onnistuu. Idea on siis tässä vaiheessa lukita rullan köydet jolloin molemmat kädet olisivat käytössä. Edellinen omistaja piti tätä niin hankalana, että käytti itseskuuttaavaa keulapurjetta genoan sijaan.

      Arvostan kommenttejanne mutta toivoisin kannanottoja tuohon rullan köyden lukitukseen.

      • Anonyymi

        Siinä rullan köydessä pitää joka tapauksessa olla lukko. Miten muuten voisi kovemmassa tuulessa purjehtia pienennetyllä genoalla?

        Mutta siihen hankaluuteen. Ei täysikokoistakaan (150 %) genoaa normaalisti rullata sisään vendassa. Ne alaköydet ovat viralliselta nimeltään jaluksia, mutta useammin puhutaan skuuteista. Oikein tehty venda aloitetaan kääntymisellä. Kun vene on kääntynyt niin paljon, että genoa alkaa pakkaamaan, irroitetaan skuuti ja aloitetaan vetämään sisään toisen puolen skuutia. Tuuli kyllä tuo purjeen maston ja kansirakenteiden ohi, ei sitä tarvitse sisään rullata. Kun vene on kääntynyt, vinssataan loput skuutista sisään. Seppomartin ohjeilla pääsee fyysisesti hiukan helpommalla. Itse yksin purjehtiessa toisinaan nostan vendan jälkeen sen verran tuuleen, että genoa nousee kaiteiden sisäpuolelle. Sinällään huono tapa, koska se aiheuttaa hieman turhaa purjeen lepatusta. Ja luultavasti rulla nostaa genoan alaliikkiä niin paljon, että kaide ei suurempi este ole. Minulla ei rullaa ole, mutta barduunat on vaatimassa oman huomionsa.

        Kilpailussa on aika tavallista, että keulagasti auttaa purjeen maston ohi ja veneen käännyttyä on skuuti viimeistelyä vaille valmis. Viimeistelyyn kuuluu rauhallinen kiristys sitä mukaa, kun vene kiihtyy vauhtiinsa.


      • Anonyymi

        Edelleen minulla on hiukan vaikeuksia ymmärtää ongelmaa, kun köysillä ja lukitsemisilla ei ole tavamomaisia nimiä. Ilmeisesti genoa on poikkeuksellisen kannen myötäisesti leikattu. Pistä halssikulman ja rullan väliin eli eteen tamppi. Yleensä.mahtuu ja purje nousee.. Ylärakenteiden ongelma ratkeaa sillä.
        " purjeita rullataan auki ja kiinni". Ei rullata luovittaessa vaan ainoastaan reivattaessa. Vastakäännöksessä purjeen kokoa ei muuteta , aukaisun hoitaa tuuli, ainoadtaan kiristetään. Ehkä joku aikaisemmin purjehtinut nopeuttaisi rutiinien oppimista
        Seppomartti


    • Anonyymi

      Kun homma on hanskassa hyvän harjoittelun jälkeen on seuraavan asteen otsikko: Rullavenda genoalla

    • Anonyymi

      Ite oon ratkaissu asian ja laminoinu genuan kryssimuotoon kiinni veneeseen. Ei tarvi noiden hankalien köysien kanssa sekoilla. Jos tarviit neuvoa niin kysy rannassa Klunssilaa

    • Anonyymi

      Jos kerran on olemassa itseskuuttaava keulapurje, niin sehän on kaikista helpoin tapa luovia.

      • Anonyymi

        Itseskuuttaava fokka on vain niin pieni, ettei niitä yleensä näe isolle genualle suunnitelluissa veneissä. Yksi erikoisempi kikka on rullata hieman sisään noin 100-110 LP kokoon. Ahtaassa paikassa luoviessa purje kääntyy melkein yhtä nopeasti kuin st-fokka eikä vene menetä jatkavaisuuttaan.
        seppomartti


    • Anonyymi

      "Siinä rullan köydessä pitää joka tapauksessa olla lukko. Miten muuten voisi kovemmassa tuulessa purjehtia pienennetyllä genoalla?"
      Tässä oli siis vastaus kysymykseeni. Laitan lukot pikaisesti ja homma hanskassa.

      • Anonyymi

        Puhutko tarkoituksella lukoista monikossa? Yleensä rullalaitetta operoidaan yhdellä köydellä.

        Ylipäänsä en ymmärrä ongelmaa. Vendassa purje kyllä vaihtaa puolta kunhan kääntää venettä yli tuulen silmän. Toki täysikokoisella genualla on suht paljon skuuttiköyttä vedettävänä, mutta siltikään purjeen puolenvaihto ei ole millään muotoa se ongelma.


    • Anonyymi

      Alkuperäistä kysymystä on todella vaikea hahmottaa, kun terminologiasta ei oikein saa selvää. Samalla hyvä juttu, että kysyjä haluaa asiaansa selvyyden. Voisiko kysyjä tosiaan selvittää, mitä hän tarkoittaa eri käsitteillä. Genuan "alaköydet" ovat selvästi jalukset eli skuutit. Niitä varten on omat "lukot", jotka ovat joko erilliset knaapit tai sitten itseskuuttavassa vinssissä olevat urasysteemit. Mutta mitä tosiaan ovat nuo monikossa mainitut genuarullan lukot? Onko kysyjän rullalaitteessa useampi köysi -mitä en ole koskaan kuullut -vai mistä on kyse?

      • Anonyymi

        Sain sen käsityksen että kysyjä luulee että rullagenoa kuuluu aina rullata pienemmäksi kun tehdään venda, ja että rullalaite on tarkoitettu vendan tekemistä varten, ja että hänellä ei ole rullalaitteessaan minkäänlaista lukitusta, kun hän on nyt keksinyt että rullalaitetta voisi käyttää siihenkin mihin se on tarkoitettu.


      • Anonyymi

        Juus siis jaluksissa on tietysti knaapit. Rullalaitteessani siinä ainokaisessa köydessä ei ole lukitusta vaan se on aina 100% auki tai kiinni. Mainitsin lukot monikossa koska mielestäni on hyvä jos voin lukita avaus- ja sulkemissuunnan. Riittäisikö yksi lukko koska ainahan sen kuitenkin jalustan osin rullattuna. Tuskin se rulla lähtee kiristymään tuulen voimasta osin avattuna ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juus siis jaluksissa on tietysti knaapit. Rullalaitteessani siinä ainokaisessa köydessä ei ole lukitusta vaan se on aina 100% auki tai kiinni. Mainitsin lukot monikossa koska mielestäni on hyvä jos voin lukita avaus- ja sulkemissuunnan. Riittäisikö yksi lukko koska ainahan sen kuitenkin jalustan osin rullattuna. Tuskin se rulla lähtee kiristymään tuulen voimasta osin avattuna ;-)

        Vaikuttaa, että ymmärrät hyvin vähän purjehduksesta. Pyydä veneeseesi joku kokeneempi tai mene jonkun kokeneemman veneeseen gastiksi. Hetkessä selviää enemmän kuin täällä kyselemällä noilla taustatiedoilla.

        Netistä löytynee myös kasapäin videoita, joissa selitetään rullalaitteen käyttö ja vendan teko genualla. Mahdollisesti jopa suomeksi, jolloin opit myös eri osien nimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juus siis jaluksissa on tietysti knaapit. Rullalaitteessani siinä ainokaisessa köydessä ei ole lukitusta vaan se on aina 100% auki tai kiinni. Mainitsin lukot monikossa koska mielestäni on hyvä jos voin lukita avaus- ja sulkemissuunnan. Riittäisikö yksi lukko koska ainahan sen kuitenkin jalustan osin rullattuna. Tuskin se rulla lähtee kiristymään tuulen voimasta osin avattuna ;-)

        Millä se rullaköysi nyt on lukittuna, kun purje on rullalla? Aloituksessasi taisit mainita solmun, onko sellainen tosiaan ollut käytössä siihen tarkoitukseen?

        Täytyy kovin ihmetellä edellistä omistajaa ja/tai veneen valmistajaa, joka ei knaapia tai mieluummin lukkoa rullaköydelle ole laittanut. Joka tapauksessa yksi lukko riittää, vaikka kyseessä sellainenkin rulla, jossa on päättymätön köysi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juus siis jaluksissa on tietysti knaapit. Rullalaitteessani siinä ainokaisessa köydessä ei ole lukitusta vaan se on aina 100% auki tai kiinni. Mainitsin lukot monikossa koska mielestäni on hyvä jos voin lukita avaus- ja sulkemissuunnan. Riittäisikö yksi lukko koska ainahan sen kuitenkin jalustan osin rullattuna. Tuskin se rulla lähtee kiristymään tuulen voimasta osin avattuna ;-)

        Ikävä sanoa, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että trollaat. Rullalaitteissahan on tyypillisesti vain yksi köysi sille "rullareiville", avaushan tapahtuu vapauttamalla kiinnivetoköysi ja vetämällä skuutista purjetta auki. Voihan joku sellainenkin malli olla, jossa on avausköysikin, muttei ole koskaan missään sattunut eteen. Eli sitä köyttä ei edes tarvitse lukita muuten kuin avaussuuntaan estämään purjeen (lisä)aukeaminen.
        Ja sekin, että jalustaisit purjeen aina osittain rullattuna, kuulostaa TODELLA oudolta. Joissain olosuhteissa saatetaan rullakeulapurjetta joskus käyttää niin, mutta kokonaan auki/kokonaan kiinni ovat normaalitilanteen vaihtoehdot.


    • Anonyymi

      Tämä on hyvä keskustelu, koska paljastaa perusasioihinkin jiskus liittyvät epätietoisuudet. Aika jännä juttu, että purressa ei ole ollut rullaköyden lukitusmahdollisuutta. Mutta äkkiähän sellaisen rakentaa. Köysi kannattaa laittaa kulkemaan kääntöpylpyrän kautta, jolloin vetoa on helpompi hallita. Rullaköyden lukituksen pitää olla myös helposti käsiteltävä ja luotettava. On inhottavaa, jos kovemmassa tuulessa sisään rullattu genua yhtäkkiä lävähtääkin auki.

      • Anonyymi

        Ihan Knaapi riittää ja laiturissa voi köydellä rullan vielä sitomalla varmistaa 100% ei aukea.


    • Anonyymi

      Tässä neuvo: Kryssaa se vastagenua ensin stuugiin, pralaa hetki. Katso alkaako stojaa, jos ei niin ota vähän suumeihin ja puljaa gnaassi ( se genuaa lähin, tiewtenki)
      Paina sitte vastapaanari tulille, pleijaa sillä se takasaarin prammipää ylös ja skutjaa sen takaa guurillä tuulenpuolen messaan. Auttaa!

    • Anonyymi

      " kääntöpylpyrän kautta, jolloin vetoa on helpompi hallita". Tämä reiviköyden järjestely kaipaa tarkennuksen. Toimii johonkin rajaan asti mutta kääntöploki takaviistossa merkitsee plokille noin kaksinkertaista vetoa verrattuna etuviistosta suoraan varvaslistaan kiinnitetyltä stopperilta vinssille tulevaan köyden vetoon. Kaidetolppaan kiinnitettävät kääntöplokit tuppasivat hajoamaan 44m2 rullageanoan kanssa. Jälkimmäinen järjestely ilman kääntöplokia kestää sen mitä köysikin.. Tietenkin voi hankkia kanteen kiinnitettäviä isompia "footblocs" kuin etenkin ennen oli tapana skuuteille tehdä. Jälkimmäisen haitta on lukkoon kurkoittelu jos asentaa liian eteen.
      seppomartti

      • Anonyymi

        Totta puhut. Itselläni on vain 30-jalkainen toppirikillä varustettu puolitonnari, jossa voimat säilyvät kohtuullisina. Kääntöploki tarjoaa juuri sopivasti "jarrutustehoa" avattaessa genuaa. Itse en ole myöskään käyttänyt vinssiä purjeen rullaukseen. Toistaiseksi ovat suorat käsivoimat riittäneet. Edellytyksenä kuitenkin on, että ylimääräiset kitkat on eliminoitu ja koko systeemin ergonomia toimivaa.


    • Anonyymi

      Perätön väitteesi:
      "Ja sekin, että jalustaisit purjeen aina osittain rullattuna, kuulostaa TODELLA oudolta."
      Tuo ehdottamasi aina osittain rullattuna on jotain joka ei tulisi edes mieleeni. Kysyin siis genoan käytöstä osittain rullattuna luovimistilanteessa joskus ehkä myrskyfokkana. Olen 60 vuotias yksinpurjehtija ja haluan hallita purjeita istumalaatikosta vain kahdella kädellä. Ihmetykseni nousi siitä, että veneessäni ei ole lukitusta sille rullan pyöritysköydelle.
      Hommasin siis käytetyn veneen jossa kiinnitin huomiota itse paattiin ja ennenkaikkea vinsseihin ja purjeisiin. Ostin vanhan kisaveneen noin vuosi viimeisen kilpailun jälkeen. Sain siis hyvät purjeet ja paremman luokan vinssit. Kisoissa heillä on aina ollut gasteja käytettävissä minä siis seilailen enimmäkseni keskenäni ilman apukäsiä. Noiden suomenkielen purjehdustermien kanssa minulla on hieman vaikeuksia joten en ole osannut esittää asioita ihan oikein. No mutta täältähän niitä opin nyt kun eläkeukkona on aikaa.

      • Anonyymi

        Oletin, että tänään klo 9.37 kirjattu viesti olisi aloittajan. Siinä on tällainen lause
        "ainahan sen kuitenkin jalustan osin rullattuna".
        Eli joko
        1) viesti ei ollut aloittajan (sinun?)
        2) et hallitse suomen kieltä kovin hyvin
        3) trollasit juuri itsesi pussiin.


    • Anonyymi

      Genoan rullaaminen käännöksen ajaksi on turhaa, kuten moneen kertaan on todettu.
      Toinen ongelma on luoviminen rullatulla keulapurjeella. Omassa toppirikisessä veneessäni olen todennut, että nousukyky ja vauhti kärsivät rankasti, jos yrittää luovia vähänkin rullatulla keulapurjeella. Itse vaihdan mieluummin pienemmän purjeen, jos tiedossa on kovatuulisia kryssiosuuksia. Silloin myös käännökset onnistuvat helpommin.

      • Anonyymi

        Itse seilaan pelkästään rullagenualla, myös luoviosuudet. Varmasti on niin, että hyvin istuva kryssifokka olisi tehokkaampi. Aikamoinen duuni vain vekslata purjeiden kanssa. Genua toimii rullattunakin melko hyvin. Tehokkuus perustuu hyvään leikkaukseen, sopivaan kokoon sekä kunnon etureunatäytteeseen. Lisäksi skuuttipisteet voi säätää sitloorasta. Rullaankin genuaa aktiivisesti. Alle viiden metrin vastaisilla kokonaan auki ja tuulen kasvaessa aina muutama kierros sisään. Toimii luoviessa aina 14-15 metriin saakka. Sitä kovemmilla keleillä pysyn satamassa tai laskettelen myötäiseen.


      • Anonyymi

        Vakiogenua, joka usein myydään uuden veneen mukana, toimii kryssissä huonosti kun on rullattuna useita kierroksia. Skuuttipistekin ehkä siirtämättä. Muoto on säkki, jolla pääsee hyvin sivutuuleen. Etuliikin täyte on vähemmän huono. Hyvä rullagenoa ei ole mahdottomuus. Vähemmän pullea muoto ja rullalaite, joka pyörii lähes kierroksen poistaen pussia ennen kuin halssikulma alkaa puöriä pn seuraava parannus. 2-3 kierrosta säilyy muoto kelvollisena. Sitten väliharukseen fokka käyttöön ja rullagenpa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse seilaan pelkästään rullagenualla, myös luoviosuudet. Varmasti on niin, että hyvin istuva kryssifokka olisi tehokkaampi. Aikamoinen duuni vain vekslata purjeiden kanssa. Genua toimii rullattunakin melko hyvin. Tehokkuus perustuu hyvään leikkaukseen, sopivaan kokoon sekä kunnon etureunatäytteeseen. Lisäksi skuuttipisteet voi säätää sitloorasta. Rullaankin genuaa aktiivisesti. Alle viiden metrin vastaisilla kokonaan auki ja tuulen kasvaessa aina muutama kierros sisään. Toimii luoviessa aina 14-15 metriin saakka. Sitä kovemmilla keleillä pysyn satamassa tai laskettelen myötäiseen.

        Pelkällä rulla purjehtiminen on rikille huono ja sitä kovasti kuormittava, jota monet välttävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkällä rulla purjehtiminen on rikille huono ja sitä kovasti kuormittava, jota monet välttävät.

        Millä perusteella riki kuormittuu enemmän pelkällä genoalla kuin jos olisi myös isopurje ylhäällä?


    • Anonyymi

      "3) trollasit juuri itsesi pussiin." hyvä. Nyt ainakin suojassa UV-säteilyltä

    • Anonyymi

      Ainakin minä teen näin: Prammaan fokan "sättiin", odotan hetken. Jos alkaa lepattaa, föjis kireelle rummaföralla ja planni (siis se tuulenpuoleinen) skuupiksi. Yleensä auttaa. Voi tietenkin tehdä tämän toisinkin päin mutta silloin kannattaa följata skuutti halssinpuolelta fakkariin, ettei bönja sluuppaa.

    • Anonyymi

      Pelkällä etupurjeella purjehtimisen vaarallisuus rikille on perätön väite, jota sitkeästi levitetään. Jotain pitäisi esittää perusteluiksi.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Luovilla isopurje tukee mastoa ja vähentää maston pumppausta. Isopurjeen skuutti myös osaltaan kiristää etustaakia, mikä on luovilla edullista.

        Jos, ja usein miten kun, rullagenoaa käytetään osittain rullattuna ja rulla on lukittu vain sillä rullausköydellä, köysi aiheuttaa etustaakiin ison sivuttaisen voiman. Jos etustaaki on liian löysällä em. voima voi vääntää rullaprofiilin sisällä olevan pitkän vaijeripäätteen, joka toimii rullalaitteen alalaakerina. Sen huomaa siitä että rulla pyörii epätäsaisen jäykästi. Harkenin (vanhassa) manuaalissa kielletään jättämästä rullattua genoaa rullausköyden varaan ja laitteessa onkin köysirummussa ja sen ulkopuolisessa kehyksessä reiät joiden kautta rulla on tarkoitus lukita sokkatapilla. Minulla tuommoinen vääntyminen on tapahtunutkin ja nykyään kun en edelleenkään viitsi käyttää sitä sokkatappia, rullaan jos rullaan genoaa vähintään noin metrin sisään koska köyden voima on tietysti sitä suurempi mitä vähemmän genoaa rullataan. Ja tietysi huolehdin siitä että etustaaki on riittävän tiukalla. 70 m2 rullagenoa minulla käytössä.
        Tunari


    • Anonyymi

      Avotuulia et halua kommentoida, niissähän pelkkä keulapurje on kasvattanut suosiotaan.
      Miten olet todennut, että isopurjeen lisääminen mastoon vähentää maston pumppausta verrattuna tyhjään mastoon?. Seisova takila estää pumppauksen eikä isopurje.
      Rullalaitteesi kuvaus on niin outo, ettei siitä voi vaaramomenttia yleistää. Lukitustapeista en ole kuullutkaan. Laiitteen särkevät sivuttaisvoimat eliminoituvat toglella ja staagin kiristyksellä.
      Laakeri ovat muuta kuin staagin päätteet.
      Furlerin reiviköysi ei aiheita etustaagiin vaihtelevia tai särkeviä voimia, vetohan kohdistuu reivauksen määrästä riippumatta aina samaan kohtaan ja staagi ei ole foilissa kiinni kiinteästi. Eikä tämä oletettu ongelma laisinkaan liity myyttiseen vaaraan ilman isopurjetta purjehtimisesta.
      Jos ajat kryssiä samalla esim 20 asteen kallistuksella ja tuulen yltyessä rullaat purjetta pienemmälle säilyttäen kallistuksen niin oletat vedon reiviköydessä pienenevän?. Saattaapi lisääntyä, koska purjepinta on alempana ja pienemmällä momenttivarrella säilytetään kallistus. Kovassa tuulessa rullareivi on yllätävän raskas, eikö totta?.
      Seppomartti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe