215 - 205 leveys?

Anonyymi

Nyt talvirenkaani 215. Haittaako jos asentaa vähän kapeammat eli 205:et tilalle vaihdossa? Ei kai se aluvanne rajoita mittamuutosta, jos muut mitat säilyvät samoina kuin alkuperäiset.

12

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse suosittelisin samalla myös renkaan leveyssuhteen korottamista, eli jos sinulla nyt ovat esim. 215/60 X 16, niin uudet ehkä 205/65 X 16.

Tarkista vielä netin rengaskokolaskimella, että uusien renkaiden kehän pituus tulee suunnilleen samaksi tai pikkuisen pitemmäksi kuin vanhoilla sekä auton valmistajan rengaskoko-ohjeistukset, niin olet varmoilla vesillä.

https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/

• Anonyymi

Vanne ei saa olla liian leveä tai liian kapea renkaaseen, mutta tuskin noin pieni muutos on ongelma, mutta renkaan kehän tulisi pysyä mahdollisimman samana.
      Renkaan hinnoissa joskus leveämpi on selkeästi halvempi, eli renkaan profiili on merkitsevämpi, eli toisin sanoen renkaan yleisyys. Käytännön eroa tuo leveys tuo suuntaan tai toiseen. Mitähän olet hakemassa muutoksella?

• Anonyymi

Kiitos teille hyvistä vastauksistanne. Olen ajatellut, että pikkuisen kapeampi rengas olisi esim. lumisohjossa ajaessa parempi - ei kanna samalla tavalla. Maalaisjärjellä ajateltuna.

• Tuo on kyllä totta, että lumella ja jäällä on renkaan ylettömästä leveydestä vain haittaa. Ulkonäkökysymyshän leveät renkaat pääasiassa on. Paikallisessa liikenteessä huonoilla teillä leveistä renkaista on vain haittoja.

Itse voisin esimerkkitapauksessamme aivan hyvin asennuttaa kitkarenkaiksi jopa 195/70 X 16, jos vain autovalmistaja sen hyväksyy.

Autosta tulee vakaampi ja hiljaisempi jääpidon vain parantuessa.

• Anonyymi

Ei siitä ainakaan vakaampaa tule jos profiilin korkeutta lisätään ja leveyttä kavennetaan. Todella lumisissa ja sohjoisissa olosuhteissa kapea pitää paremmin kuin kovin leveä, mutta niitä tosi pahoja kelejä on niin pirun vähän kun aurat ja suolaus hoitaa sen pois nopeasti.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei siitä ainakaan vakaampaa tule jos profiilin korkeutta lisätään ja leveyttä kavennetaan. Todella lumisissa ja sohjoisissa olosuhteissa kapea pitää paremmin kuin kovin leveä, mutta niitä tosi pahoja kelejä on niin pirun vähän kun aurat ja suolaus hoitaa sen pois nopeasti.

Suomen uraisilla teillä on kapeampirenkainen yleensä vakaampi, mutta tämä toki riippuu eniten ko. auton alustarakenteesta, renkaista ja siitä, kuinka leveälle rengastukselle alusta on tehtaalla viritetty.

Unohtui mainita sellainen tärkeä asia tuosta "korkeasta" rengastuksesta, että talvirenkaat yleensä ovat myös kyljiltään pehmeämpiä, jolloin ajelemalla hiukan (parikymmentä kP) korkeammilla rengaspaineilla on ajo vakaampaa ja taloudellisempaa sekä toisinaan myös hiljaisempaa kuin vakiopaineilla. Liian korkeilla paineilla menee taas päinvastoin.

• Anonyymi

Edelliseen autoon ostaessani uudet aluvanteet, vanteeseen sai laittaa Min. 195 ja max. 225 leveät renkaat.

• Anonyymi

Mitä tuo sitten kertoi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tuo sitten kertoi?

Mietippä sitä..

• Anonyymi

Niinpä, ei juurikaan mitään, ehkä korkeintaan vanteen leveyden jonka arvaa olleen 6,5-7,5 tuumaa?

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä tuo sitten kertoi?

Sen, että yleensä tietyn vanneleveyden hyväksytyt rengasleveydet ovat sellaisissa "järjellisissä" rajoissa, joita meistä harvempi lähtisi alittamaan tai ylittämään. ; )

• Anonyymi

Yleensä 215 leveys tulee raskaampaan autoon kun 205 koosta loppuu kantavuus. Muilla mitoilla ei ole käytännössä mitään väliä numeron erolla suuntaan tai toiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1881
    2. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      148
      1837
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1572
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      169
      1410
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1385
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      153
      1353
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1168
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1065
    Aihe