Veneen vuokraaminen

Anonyymi

Veneelle alkaa olla nykyään melko vähän käyttöä, mutta en haluaisi siitä kokonaan luopuakaan. Ajattelin että josko vuokraisi sitä silloin kun en itse tarvitse mutta joku väotti että sitten se pitää katsastaa vuokraveneeksi. Pitääköhän paikkansa?

Mitä pitäisi ottaa huomioon jos alkaa vuokraamaan venettä tuntemattomille?

12

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laki muuttuu tältä osin noin vuoden vaihteessa. Lue uusi veneliikennelaki ja sen osalta hallituksen esitys. Jos oikein muistan, niin yksityisen vuokraamista helpotetaan.

      Tällä hetkellä lain mukaan vene pitää katsastaa vuokraveneeksi.

    • Vesiliikennelaki antaa helpotuksen tästä reilun 100 euron katsastuksesta/5 vuotta ensi kesäkuussa. Vakuutusyhtiö on hankalin asia, ehkä Alandia tässä joustavin?

      • Anonyymi

        Hyvä. Voisitko ystävällisesti laittaa linkin missä tuo kerrotaan tai mistä uusi tuleva laki löytyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä. Voisitko ystävällisesti laittaa linkin missä tuo kerrotaan tai mistä uusi tuleva laki löytyy?

        Miten olisi että itse kaivat Finlex:istöä tai googletat. Kaikki lait löytyy siten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olisi että itse kaivat Finlex:istöä tai googletat. Kaikki lait löytyy siten.

        Mutta kun en löytänyt sellaista kohtaa jonka mukaan ei tarvitsisi katsastaa, siksi apua pyysinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun en löytänyt sellaista kohtaa jonka mukaan ei tarvitsisi katsastaa, siksi apua pyysinkin.

        Huh. Tästä se lakaa:

        Lakiehdotuksen vuokravenesääntelyä koskevilla kevennyksillä eli katsastusvaatimuksista luopumisella, pätevyyttä koskevan sääntelyn keventämisellä ja pääasiallisen veneenvuokraustoiminnan selkeämmällä rinnastamisella kauppamerenkulkuun on merkitystä elinkeinovapautta koskevan perustuslain 18 §:n kannalta. Kevennys helpottaa satunnaista veneen vuokraustoimintaa ja helpottaa elinkeinon ja ammatin harjoittamista.

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2018/20180197


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh. Tästä se lakaa:

        Lakiehdotuksen vuokravenesääntelyä koskevilla kevennyksillä eli katsastusvaatimuksista luopumisella, pätevyyttä koskevan sääntelyn keventämisellä ja pääasiallisen veneenvuokraustoiminnan selkeämmällä rinnastamisella kauppamerenkulkuun on merkitystä elinkeinovapautta koskevan perustuslain 18 §:n kannalta. Kevennys helpottaa satunnaista veneen vuokraustoimintaa ja helpottaa elinkeinon ja ammatin harjoittamista.

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2018/20180197

        Ok. Siis onko pelkkä esitys vai onko päätetty voimaantulosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Siis onko pelkkä esitys vai onko päätetty voimaantulosta?

        On päätetty ja tulee aikanaan asetukseen. Ja hallituksen esitystä luetaan oikeudessa kuin piru raamattua eli sen voima on oikeudessa kova.


    • Anonyymi

      Jos vuokraamisesta saa korvausta niin myös verottajalle pitää ilmoittaa / maksaa verot

    • Anonyymi

      Panee kyllä miettimään että ilmoittaako jokainen vuokralainen kaikki pohjaosumat ja raapaisut. Varmaan joutuisi itsekin painimaan pienet jaakopinpainit jos koskettaisi kevyesti, mutta kyllähän minä sen verran itseni tunnen että ilmoittaisin. Kokemattomana en uskaltaisi edes vuokrata. Oman muutaman tonnin folkkarini antaisin kyllä ilmaiseksikin kokeneeksi tuntemalleni seuratoverille mutta en rahaatakaan ventovieraalle.

    • Anonyymi

      Eikös nykyään ole joku Skipperi jonka kautta saa vuokrattua venettään

      • Anonyymi

        Juu, kyllä välistä vetäjiä aina löytyy jos sellaisen haluaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe