Nopeat mielialavaihtelut

Anonyymi

Hei. Ongelmani on nopeasti vaihteleva mieliala. Saatan olla hetken TODELLA energinen ja ihan todella nopeasti muutun taas hiljaiseksi ja väsyneeksi. Kun olen todella energinen en pysty ollenkaan keskittymään tunnilla tai edes pysymään paikoillani penkissä. Olen lukenut netistä tästä ja usein törmään 2 suuntaiseen mielialahäiriöön mutta siinähän on pitkät mania jaksot ja minulla saattaa mieliala vaihtua kymmeniä kertoja päivässä. Mistä tämä johtuu ja mitä voin tehdä asialle?:( oon siis 15v ja nyt koulussakin alkaa loppua motivaatio kun ei näitten energisyys ”kohtausten” takia pysty keskittymään. Moni on sanonut että ”mielialan vaihtelut kuuluu ihan teinin elämään” mutta kun en niiden kanssa oikeasti pysty tekemään MITÄÄN muutakun heilumaan tuolissa ja jos en saa liikkua, rupeaa ahdistamaan ja rupen raapimaan kättäni huomaamattani:(((

3

525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei, mieliala ja vireys voi vaihdella monesta eri syystä, eikä sinun tapauksessasi välttämättä ole kyse kaksisuuntaisesta, mutta: Kaksisuuntaiseen kuuluu monilla hypomania-, mania- ja depressiokausien lisäksi myös sekamuotoiset jaksot, jolloin mieliala voi vaihtua monta kertaa viikossa tai päivässä.

II-tyypin kaksisuuntaisessa ei tule manioita vaan hypomanioita, jotka on lievempiä ja saattaa kestää lyhimmillään vaan muutaman päivän ajan. Sen jälkeen saattaa tulla sekamuotoinen jakso tai parin viikon masennus.

Se on totta että mielialan vaihtelut ja yllä kuvaillut oireet kuuluu tiettyyn pisteeseen asti ihan normaaliin teini-ikään. Jos voit jutella asiasta vanhempiesi kanssa, se voi helpottaa ja he voivat ehkä tukea sinua. Jos olet huolissasi ja sinun on kovin vaikea olla, suosittelen sinua menemään kouluterveydenhoitajalle tai kaupungin nuorisopoliklinikalle juttelemaan asiasta. Olipa kyse mistä tahansa, sinulla on oikeus päästä keskustelemaan luotettavan ja asiantuntevan henkilön kanssa.

Tsemppiä!

• Anonyymi

Voi olla myös epävakaa persoonallisuushäiriö, kaksisuuntainen tai ei kumpikaan. Voi siis tosiaan olla normaalia ja ohimenevää. Jos sinua huolettaa, ota ihmeessä yhteyttä koululääkäriin.

• Anonyymi

Nuorella ihmisellä mielialat voi heitellä paljon (kuuluu murrosikään) ja aivojen kehitykseen. Kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään. En olisi huolissani, jos tämä mielialavaihtelu ei tuota sinulle hankaluuksia.

Jos tämä kuitenkin jatkuu ja jatkuu.. ehkä hyvä käydä puhumassa kouluterveydenhoitajan kanssa.

Älä murehdi tai ahdistu, kaikki selviää aikanaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      90
      5469
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      55
      3637
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2995
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2201
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1976
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      296
      1856
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1616
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      96
      1501
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1397
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      9
      1353
    Aihe