Nopeat mielialavaihtelut

Anonyymi

Hei. Ongelmani on nopeasti vaihteleva mieliala. Saatan olla hetken TODELLA energinen ja ihan todella nopeasti muutun taas hiljaiseksi ja väsyneeksi. Kun olen todella energinen en pysty ollenkaan keskittymään tunnilla tai edes pysymään paikoillani penkissä. Olen lukenut netistä tästä ja usein törmään 2 suuntaiseen mielialahäiriöön mutta siinähän on pitkät mania jaksot ja minulla saattaa mieliala vaihtua kymmeniä kertoja päivässä. Mistä tämä johtuu ja mitä voin tehdä asialle?:( oon siis 15v ja nyt koulussakin alkaa loppua motivaatio kun ei näitten energisyys ”kohtausten” takia pysty keskittymään. Moni on sanonut että ”mielialan vaihtelut kuuluu ihan teinin elämään” mutta kun en niiden kanssa oikeasti pysty tekemään MITÄÄN muutakun heilumaan tuolissa ja jos en saa liikkua, rupeaa ahdistamaan ja rupen raapimaan kättäni huomaamattani:(((

3

515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei, mieliala ja vireys voi vaihdella monesta eri syystä, eikä sinun tapauksessasi välttämättä ole kyse kaksisuuntaisesta, mutta: Kaksisuuntaiseen kuuluu monilla hypomania-, mania- ja depressiokausien lisäksi myös sekamuotoiset jaksot, jolloin mieliala voi vaihtua monta kertaa viikossa tai päivässä.

II-tyypin kaksisuuntaisessa ei tule manioita vaan hypomanioita, jotka on lievempiä ja saattaa kestää lyhimmillään vaan muutaman päivän ajan. Sen jälkeen saattaa tulla sekamuotoinen jakso tai parin viikon masennus.

Se on totta että mielialan vaihtelut ja yllä kuvaillut oireet kuuluu tiettyyn pisteeseen asti ihan normaaliin teini-ikään. Jos voit jutella asiasta vanhempiesi kanssa, se voi helpottaa ja he voivat ehkä tukea sinua. Jos olet huolissasi ja sinun on kovin vaikea olla, suosittelen sinua menemään kouluterveydenhoitajalle tai kaupungin nuorisopoliklinikalle juttelemaan asiasta. Olipa kyse mistä tahansa, sinulla on oikeus päästä keskustelemaan luotettavan ja asiantuntevan henkilön kanssa.

Tsemppiä!

• Anonyymi

Voi olla myös epävakaa persoonallisuushäiriö, kaksisuuntainen tai ei kumpikaan. Voi siis tosiaan olla normaalia ja ohimenevää. Jos sinua huolettaa, ota ihmeessä yhteyttä koululääkäriin.

• Anonyymi

Nuorella ihmisellä mielialat voi heitellä paljon (kuuluu murrosikään) ja aivojen kehitykseen. Kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään. En olisi huolissani, jos tämä mielialavaihtelu ei tuota sinulle hankaluuksia.

Jos tämä kuitenkin jatkuu ja jatkuu.. ehkä hyvä käydä puhumassa kouluterveydenhoitajan kanssa.

Älä murehdi tai ahdistu, kaikki selviää aikanaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe