Hei. Ongelmani on nopeasti vaihteleva mieliala. Saatan olla hetken TODELLA energinen ja ihan todella nopeasti muutun taas hiljaiseksi ja väsyneeksi. Kun olen todella energinen en pysty ollenkaan keskittymään tunnilla tai edes pysymään paikoillani penkissä. Olen lukenut netistä tästä ja usein törmään 2 suuntaiseen mielialahäiriöön mutta siinähän on pitkät mania jaksot ja minulla saattaa mieliala vaihtua kymmeniä kertoja päivässä. Mistä tämä johtuu ja mitä voin tehdä asialle?:( oon siis 15v ja nyt koulussakin alkaa loppua motivaatio kun ei näitten energisyys ”kohtausten” takia pysty keskittymään. Moni on sanonut että ”mielialan vaihtelut kuuluu ihan teinin elämään” mutta kun en niiden kanssa oikeasti pysty tekemään MITÄÄN muutakun heilumaan tuolissa ja jos en saa liikkua, rupeaa ahdistamaan ja rupen raapimaan kättäni huomaamattani:(((
Nopeat mielialavaihtelut
3
441
Vastaukset
- Anonyymi
Hei, mieliala ja vireys voi vaihdella monesta eri syystä, eikä sinun tapauksessasi välttämättä ole kyse kaksisuuntaisesta, mutta: Kaksisuuntaiseen kuuluu monilla hypomania-, mania- ja depressiokausien lisäksi myös sekamuotoiset jaksot, jolloin mieliala voi vaihtua monta kertaa viikossa tai päivässä.
II-tyypin kaksisuuntaisessa ei tule manioita vaan hypomanioita, jotka on lievempiä ja saattaa kestää lyhimmillään vaan muutaman päivän ajan. Sen jälkeen saattaa tulla sekamuotoinen jakso tai parin viikon masennus.
Se on totta että mielialan vaihtelut ja yllä kuvaillut oireet kuuluu tiettyyn pisteeseen asti ihan normaaliin teini-ikään. Jos voit jutella asiasta vanhempiesi kanssa, se voi helpottaa ja he voivat ehkä tukea sinua. Jos olet huolissasi ja sinun on kovin vaikea olla, suosittelen sinua menemään kouluterveydenhoitajalle tai kaupungin nuorisopoliklinikalle juttelemaan asiasta. Olipa kyse mistä tahansa, sinulla on oikeus päästä keskustelemaan luotettavan ja asiantuntevan henkilön kanssa.
Tsemppiä! - Anonyymi
Voi olla myös epävakaa persoonallisuushäiriö, kaksisuuntainen tai ei kumpikaan. Voi siis tosiaan olla normaalia ja ohimenevää. Jos sinua huolettaa, ota ihmeessä yhteyttä koululääkäriin.
- Anonyymi
Nuorella ihmisellä mielialat voi heitellä paljon (kuuluu murrosikään) ja aivojen kehitykseen. Kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään. En olisi huolissani, jos tämä mielialavaihtelu ei tuota sinulle hankaluuksia.
Jos tämä kuitenkin jatkuu ja jatkuu.. ehkä hyvä käydä puhumassa kouluterveydenhoitajan kanssa.
Älä murehdi tai ahdistu, kaikki selviää aikanaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821399Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä681197Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2051192Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2141184Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121039Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103993Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65913Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍129894Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123788- 77765