Hei. Ongelmani on nopeasti vaihteleva mieliala. Saatan olla hetken TODELLA energinen ja ihan todella nopeasti muutun taas hiljaiseksi ja väsyneeksi. Kun olen todella energinen en pysty ollenkaan keskittymään tunnilla tai edes pysymään paikoillani penkissä. Olen lukenut netistä tästä ja usein törmään 2 suuntaiseen mielialahäiriöön mutta siinähän on pitkät mania jaksot ja minulla saattaa mieliala vaihtua kymmeniä kertoja päivässä. Mistä tämä johtuu ja mitä voin tehdä asialle?:( oon siis 15v ja nyt koulussakin alkaa loppua motivaatio kun ei näitten energisyys ”kohtausten” takia pysty keskittymään. Moni on sanonut että ”mielialan vaihtelut kuuluu ihan teinin elämään” mutta kun en niiden kanssa oikeasti pysty tekemään MITÄÄN muutakun heilumaan tuolissa ja jos en saa liikkua, rupeaa ahdistamaan ja rupen raapimaan kättäni huomaamattani:(((
Nopeat mielialavaihtelut
3
353
Vastaukset
- Anonyymi
Hei, mieliala ja vireys voi vaihdella monesta eri syystä, eikä sinun tapauksessasi välttämättä ole kyse kaksisuuntaisesta, mutta: Kaksisuuntaiseen kuuluu monilla hypomania-, mania- ja depressiokausien lisäksi myös sekamuotoiset jaksot, jolloin mieliala voi vaihtua monta kertaa viikossa tai päivässä.
II-tyypin kaksisuuntaisessa ei tule manioita vaan hypomanioita, jotka on lievempiä ja saattaa kestää lyhimmillään vaan muutaman päivän ajan. Sen jälkeen saattaa tulla sekamuotoinen jakso tai parin viikon masennus.
Se on totta että mielialan vaihtelut ja yllä kuvaillut oireet kuuluu tiettyyn pisteeseen asti ihan normaaliin teini-ikään. Jos voit jutella asiasta vanhempiesi kanssa, se voi helpottaa ja he voivat ehkä tukea sinua. Jos olet huolissasi ja sinun on kovin vaikea olla, suosittelen sinua menemään kouluterveydenhoitajalle tai kaupungin nuorisopoliklinikalle juttelemaan asiasta. Olipa kyse mistä tahansa, sinulla on oikeus päästä keskustelemaan luotettavan ja asiantuntevan henkilön kanssa.
Tsemppiä! - Anonyymi
Voi olla myös epävakaa persoonallisuushäiriö, kaksisuuntainen tai ei kumpikaan. Voi siis tosiaan olla normaalia ja ohimenevää. Jos sinua huolettaa, ota ihmeessä yhteyttä koululääkäriin.
- Anonyymi
Nuorella ihmisellä mielialat voi heitellä paljon (kuuluu murrosikään) ja aivojen kehitykseen. Kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään. En olisi huolissani, jos tämä mielialavaihtelu ei tuota sinulle hankaluuksia.
Jos tämä kuitenkin jatkuu ja jatkuu.. ehkä hyvä käydä puhumassa kouluterveydenhoitajan kanssa.
Älä murehdi tai ahdistu, kaikki selviää aikanaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984