Miten posliinikukan saa kukkimaan?

memma

Äidilläni on melko hyvänkokoinen posliinikukka, joka kiipeää seinää pitkin (n.3 m). Sai sen jostakin lahjaksi. Hän kyseli löytyisikö mistään ohjetta miten posliinikukan voi saada kukkimaan. Kyse on isosta posliinikukasta.
Myös kastelusta ja lannoituksesta olisin ollut kiinnostunut saada tietoa.

17

10817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vois onnistua

      pidä posliinikukka aina samassa paikassa eli ei tykkää paikan vaihdoista. Mulla on ihan hyvin kukkinu kun on saanu vettä ja voimaa siinä missä toisetkin kasvit.Multa on saanu kuivahtaa välillä. Ikää sillä kyllä on useampi vuosi enkä muista millon kukki ekan kerran. Kukat tuoksuu tosi voimakkaasti öiseen aikaan.

    • Puutarhaopiskelija

      Posliinikukista sanotaan, että niille vain niukka lannoitus ja todellakin, multa saa kuivahtaa kasteluiden välillä. Itsellä ei kyllä ole kukkinut vielä. Osaisiko joku kertoa, tarvitseeko posliinikukka viileän lepokauden kukkiakseen? Sehän voi olla, ettei se muuten ryhdy milleskään.

      • kokemuksen

        mukaan erityistä lepokautta ei tarvita. Äidilläni on ollut vuosikausia posliinikukka, eikä se ole saanut osakseen erikoiskohtelua. On ollut lähinnä eteläikkunalla amppelissa, kastelu ja lannoitus kuten kaikilla muillakin kukilla. Multaa tai ruukkua ei ole vaihdettu, muistelisin lukeneeni, että posliinikukka viihtyy hieman liian pienessä ruukussa (meillä halkasija n. 15 cm). Silloin tällöin liian pitkäksi venähtäneitä rönsyjä on pätkitty.

        Ilmeisesti posliinikukka alkaa kukkia vasta myöhemmällä iällä. Meidän kukka on todellakin parikymmentä vuotta vanha ja tuntuu, että siinä on koko ajan kukkia ja/tai nuppuja.


      • miiuli
        kokemuksen kirjoitti:

        mukaan erityistä lepokautta ei tarvita. Äidilläni on ollut vuosikausia posliinikukka, eikä se ole saanut osakseen erikoiskohtelua. On ollut lähinnä eteläikkunalla amppelissa, kastelu ja lannoitus kuten kaikilla muillakin kukilla. Multaa tai ruukkua ei ole vaihdettu, muistelisin lukeneeni, että posliinikukka viihtyy hieman liian pienessä ruukussa (meillä halkasija n. 15 cm). Silloin tällöin liian pitkäksi venähtäneitä rönsyjä on pätkitty.

        Ilmeisesti posliinikukka alkaa kukkia vasta myöhemmällä iällä. Meidän kukka on todellakin parikymmentä vuotta vanha ja tuntuu, että siinä on koko ajan kukkia ja/tai nuppuja.

        aivan samat kokemukset meillä ja tuntuu että se kukkii ihan jatkuvasti ihan kivat kukat mutta ei hengitysteille =)


      • länsi-ikkuna
        kokemuksen kirjoitti:

        mukaan erityistä lepokautta ei tarvita. Äidilläni on ollut vuosikausia posliinikukka, eikä se ole saanut osakseen erikoiskohtelua. On ollut lähinnä eteläikkunalla amppelissa, kastelu ja lannoitus kuten kaikilla muillakin kukilla. Multaa tai ruukkua ei ole vaihdettu, muistelisin lukeneeni, että posliinikukka viihtyy hieman liian pienessä ruukussa (meillä halkasija n. 15 cm). Silloin tällöin liian pitkäksi venähtäneitä rönsyjä on pätkitty.

        Ilmeisesti posliinikukka alkaa kukkia vasta myöhemmällä iällä. Meidän kukka on todellakin parikymmentä vuotta vanha ja tuntuu, että siinä on koko ajan kukkia ja/tai nuppuja.

        minulla niinsanottu ruttulehtinen posliinikukka. ollut jo vuosia,ja kukkinut kerran yhdellä tertulla.viihtyy muuten,ei kuki. olisiko vika mullassa ,vai ehkä ravinteiden puutteista?
        Kukka on toistakymmentä vuotta vanha. Minkälainen multa/ravinne?


      • plipplapplop
        länsi-ikkuna kirjoitti:

        minulla niinsanottu ruttulehtinen posliinikukka. ollut jo vuosia,ja kukkinut kerran yhdellä tertulla.viihtyy muuten,ei kuki. olisiko vika mullassa ,vai ehkä ravinteiden puutteista?
        Kukka on toistakymmentä vuotta vanha. Minkälainen multa/ravinne?

        Lannoitatko posliinikukkaasi usein, jos lannoittaa liikaa niin se tekee vain lehtiä eikä virity kukkimaan.

        Jos se on länsi-ikkunalla niin valonpuutteesta kukkimattomuuden ei pitäisi johtua.

        Itse käytän kaikille kukilleni multana kestomultaa, se ei tiivisty niin nopeasti kuin muut kukkamullat.

        Lannoitteeksi käy kaikki kaupoissa myytävät huonekasvilannoitteet.


    • bag_gie
    • kasvi

      Minusta posliinikukka on helpoimpia huonekasveja. Ja kun vaan saa tarpeeksi valoa, niin kukkii yltäkyllin. Minulla on kaikki posliinikukat altakasteluruukuissa, joten niitä ei tarvii hoitaa kun tosi harvoin.

      • kasvi

        Eli siis tarpeeksi valoa, niin kukkii. Minkään muun en ole huomannut niin vaikuttavan kukkimiseen.


      • Terttu
        kasvi kirjoitti:

        Eli siis tarpeeksi valoa, niin kukkii. Minkään muun en ole huomannut niin vaikuttavan kukkimiseen.

        Minä olen onnistunut vesikasvatuksessa Posliinikukan kanssa, aloitin syystä kun olen viikkoja poissa kotoa enkä halua vaivata toisia kesällä kun on menonsa tai ovat kanssani saaressa, kun posliini oli amppelissa otin sen mukaan saareen mutta kun se alkoi rehoittaa vimmatusti , aloitin vesikasvatuksen ja nyt se on aamuauringossa metrisessä parvekelatikossa että vettä riittää lekasora kerros pinnallaan lannoitan 4 kertaa vuodessa Leni tuotteenBLUSANALLA kukinta on lähes jatkuvaa ympäri vuoden suojaan alaosaa oksistoa lomani ajan koska se asustaa ikkunalaudalla pujotan sanomalehden aukeaman kasvin ja ikkunan väliin, eipäsiinä muuta kuinvettä reunoja myöten,lekasora estää putoavia kukkia pääsemästä veteen mätänemään, vaihdan veden jos se osoittautuu happanevan.


    • terttu

      katso alempana kertomustani " VESIKASVATUKSESTA" sen vaivattomuudesta ja kukkaa pukkaa melkein ympäri vuoden aamuaurinko ikkunalla

      • mummon mussu

        Ei pidä paikkaansa ainakaan minun posliinikukkani kanssa. Minkäälaisesta hoidosta se ei taida pitää, vaikka saa rakkautta, substraalia, vettä ja multaa, sekä todella paljon valoa. Kukka puhkesi ainoan kerran tuoksuvaan terttukukkaansa, kun olin sitä jo moittinut heittäväni pihalle komeilemaan. Lehtiä innostuu kasvattamaan tiheään ja olen nyt aikeissa pitää kuuria kaikessa, rypistyvänäkin se on kaunis läikkä seinnälläni.
        23 vuotias jo on, joten pitäisi antaa hieman enemmän kuin yhden kukkasen.


    • terttu

      katso kertomustani " VESIKASVATUKSESTA" sen vaivattomuudesta ja kukkaa pukkaa melkein ympäri vuoden aamuaurinko ikkunalla

      • terttu

        Unohdin mainita sen, että olen kiinnittänyt galvanoidun verkon verhokiskoon ja saranoihin siihen on posliinikukka saanut pujoittaa lonkeronsa se kääntää lehdet ulospäin ja kukat sisään huoneeseen


    • hutilo kastelija

      Edellisissä kommenteissa onkin jo tullut, että posliinikukalle vähemmän on enemmän. Siis joskus vaan kastellaan, eikä muuta. Kukat tulee myös vanhoihin versoihin, joten jos joutuu katkomaan ja leikkaamaan, ei kukkia heti tule. Kukkien hajun vuoksi leikkaaminen onkin seuraavaksi suunnitelmissani.

    • Vesikasvatus

      Vuosia on ollut posliinikukka vesipullossa.
      Juurrutuksessa olleet oksat unohtui veteen. Laitoin ne yksittäin pulloon ikkunalle
      Voivat hyvin. Alkoivat kasvaa. Kukkivat usein. Sittemmin olen näitä pullokasvatuksia lisännyt useita ympäriinsä. Voivat paremmin kuin mullassa olevat - samaa kantaa.

      • voisikokeilla

        Pitäiskiköhän kokeilla kun ruukussa ei kuki. Vaihdatko vettä usein, entä lannoitus?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe