Meillä koira on syöny todella huonosti eilen ja tänään vaikka tiineys on kestänyt vasta 55pv. Ei kai enteile synnytystä? Lämmöt on 37.9 eikä niitten puolesta pitäs olla mitään. Ehkä mää hermoilen suotta.Tietty mahassa vauvat vie älyttömästi tilaa eikä sinne mahu paljoa ruokaa mut tähän asti on syöny vielä melkeimpä kaiken mitä annan. Oon syöttäny nyt neljä kertaa päivässä kun menee niin pieniä annoksia. Tuntuu olevan jo aika ahdistavaa tuo oleminen järkyttävän ison mahan kanssa, jotenkin säälittää. Jännittääkin kyllä ihan älysti.
Miten aikaisin syntyneet pennut voi selvitä?
En tosiaan usko et meille hetikään on pennut tulossa mut tässä jännityksessä kyselen niin saan aikani jotenkin kulumaan.
Synnytyksestä.
79
12376
Vastaukset
meillä näillä kääpiöillä aikaisin synnytys alkoi lämmönlaskulla kun ensimmäisestä astutuksesta oli vasta 54 vuorokautta. Kaksi tuli ja jäivät henkiin. Yleensä olen huojentunut jos alkaa ennen 60:tä vuorokautta. Loppuaikana kun eivät kasva kuin kokoa.
Kaikilla ei lämpö laske sen alle 37 asteen, joten tarkkana on oltava.
Yleensä myös ennen synnytystä koira alkaa tyhjentää itseään, siis kakkaa useammin.
Teillä voi myös jonkinnäköinen ruoan sulatus juttu.
Onnea- minäpävain
ajattelin nyt jatkaa tähän ketjuun.. eli montako pentua kääpiökoira (esim. phalene) tekee?? meillä toinen villakoira teki 5pentua, toinen 2. sekin on varmasti melko koira- ja kokokohtainen asia.... meillä tuo phalenetyttö on sen verran iso, että taitaa tulla useampikin pentu..
- anni_
minäpävain kirjoitti:
ajattelin nyt jatkaa tähän ketjuun.. eli montako pentua kääpiökoira (esim. phalene) tekee?? meillä toinen villakoira teki 5pentua, toinen 2. sekin on varmasti melko koira- ja kokokohtainen asia.... meillä tuo phalenetyttö on sen verran iso, että taitaa tulla useampikin pentu..
Olisin kiinnostunut pennuista.
Onko niillä jo koteja?
Tuleeko pennut rekisteriin?
- koirasi on
Mikä on koirasi rotu?
Jos koirasi on ensisynnyttäjä voivat pennut syntyä aikaisemminkin.Se lämpö voi vain käydä siellä 37, sitä ei aina välttämäti edes huomaa.
Usein paripäivää ennen synnytystä koirat voivat lopettaa syömisen.
Itselläni eka kääpiökoira teki ekat pennut 58 vrk
Ole tarkkana älä enään jätä koiraasi yksin pitkäksiaikaa. - seurakoiratyttö
Nartulla lämmöt laski 37.2-37.4 4 vuorokautta ennen synnytystä. Synnytys alkoi 58vuorokaudella. Neiti söi viimeseen asti hyvällä ruokahalulla mutta voi sitä kakan määrää verraten normaaliin.
Vuorokautta ennen synnytystä narttu alkoi petaamaan ja läähättämään,no enhän minä tiennyt, läähättääkö kuumuudesta kun niin kauheaa kyytiä petasi. Soitto kasvattajalle joka haki tytön luokseen. Aamulla tuli 3 pentua! Oli pedannut koko illan ja läähättänyt joka kuulemma merkki siitä että jotain alkaa tapahtumaan.
minä jännitin kanssa ja valvoin kaksi yötä nartun vieressä että jos jotain sattuu =)
kaikki menee varmasti hyvin!- hmm..
meillä on kääpökoira jolla on toinen synnytys. viimeksi meni tasan 63 vrk.Onko totta että useammin synnyttäneet menevät useammin yliaikaisiksi?Ihan yhtä paljon jännittää kun viimeksikin.
- totta
hmm.. kirjoitti:
meillä on kääpökoira jolla on toinen synnytys. viimeksi meni tasan 63 vrk.Onko totta että useammin synnyttäneet menevät useammin yliaikaisiksi?Ihan yhtä paljon jännittää kun viimeksikin.
Ei ole totta, mutta kaikkihan on mahdollista.
Mikä kääpiökoira sulla on,ois kiva tietää mikä rotu, vai onko monirotuinen?
Älä nyt jännitä niin hirmusesti, kyllä se koirasi osaa nuo synnytyshommat kun on jo kerran synnyttänyt. - seurakoiratyttö
hmm.. kirjoitti:
tuohon en osaa sanoa, muttei kannata antaa mennä yli 63 päivän. Kuulemma vaarallista ainakin pikkukoirille, pennut alkaa olemaan jo niin isoja sielä masussa. Jos meidän neiti ei olisi jo synnyttänyt 58pvänä, se olisi leikattu 64 päivänä. Näin ainakin meidän rodussa.
Synnytyksestä vielä sen verran että kyllä meillä synnytyksessä ihmisen on hyvä olla mukana koska emo ei osaa välttämättä hoitaa pentua, esim. poistaa kalvoa pienen kuonon päältä tms...muutenkin jos esim. pentu on liian iso, niin ihminen pystyy auttamaan narttua saamaan pennun nopeammin ulos.
tämäkin varmasti rotukohtaista..
Nyt mamma kyllä hoitaa niin reippaasti lapsiaan että! =D ilo silmälle! - tarvitaan
seurakoiratyttö kirjoitti:
tuohon en osaa sanoa, muttei kannata antaa mennä yli 63 päivän. Kuulemma vaarallista ainakin pikkukoirille, pennut alkaa olemaan jo niin isoja sielä masussa. Jos meidän neiti ei olisi jo synnyttänyt 58pvänä, se olisi leikattu 64 päivänä. Näin ainakin meidän rodussa.
Synnytyksestä vielä sen verran että kyllä meillä synnytyksessä ihmisen on hyvä olla mukana koska emo ei osaa välttämättä hoitaa pentua, esim. poistaa kalvoa pienen kuonon päältä tms...muutenkin jos esim. pentu on liian iso, niin ihminen pystyy auttamaan narttua saamaan pennun nopeammin ulos.
tämäkin varmasti rotukohtaista..
Nyt mamma kyllä hoitaa niin reippaasti lapsiaan että! =D ilo silmälle!Totta. ihmisen ON OLTAVA kokoajan mukana,
valmiina auttamaan jos tilanne apua vaatii ja ehkä on viisainta ihmisen katkaista napanuorakin, ettei koira vahingossa oure liian läheltä pennun vatsaa.
Koirakin hermostuu jos se hänen läheinen ihminen ei ole paikalla. - hmm..
tarvitaan kirjoitti:
Totta. ihmisen ON OLTAVA kokoajan mukana,
valmiina auttamaan jos tilanne apua vaatii ja ehkä on viisainta ihmisen katkaista napanuorakin, ettei koira vahingossa oure liian läheltä pennun vatsaa.
Koirakin hermostuu jos se hänen läheinen ihminen ei ole paikalla.Juu, viimeksi meidän tyttö ei olis varmaan pentujansa tehnyt ollenkaan jos en olisi ollut ihan vieressä kokoajan. Viimeyönä nukuttiin huonosti, kun emo kävi tunnin välein selittämässä mulle jotain..?? Lämmöt on vielä aamulla 37.6 ja päivällä 37.7 joten en kyllä usko et syntyvät hetikään.
En taida sen tarkemmin tuota rotua tässä mainita, kääpiö kuitenkin.
Tosiaankin uskon et taas kaikki menee hyvin mut sitä kun odottaa (sananmukaisesti) niin kerkee miettimään ja tulkitsemaan kaikki "oireet" niin tarkkaan.En uskalla oikein edes pikasesti kaupassa juosta jos kukaan muu ei ole kotona. Emoa ei voi enää tuon mahan kanssa kävelyttää kauppaan asti. Jännitys vaan tihenee. hmm.. kirjoitti:
Juu, viimeksi meidän tyttö ei olis varmaan pentujansa tehnyt ollenkaan jos en olisi ollut ihan vieressä kokoajan. Viimeyönä nukuttiin huonosti, kun emo kävi tunnin välein selittämässä mulle jotain..?? Lämmöt on vielä aamulla 37.6 ja päivällä 37.7 joten en kyllä usko et syntyvät hetikään.
En taida sen tarkemmin tuota rotua tässä mainita, kääpiö kuitenkin.
Tosiaankin uskon et taas kaikki menee hyvin mut sitä kun odottaa (sananmukaisesti) niin kerkee miettimään ja tulkitsemaan kaikki "oireet" niin tarkkaan.En uskalla oikein edes pikasesti kaupassa juosta jos kukaan muu ei ole kotona. Emoa ei voi enää tuon mahan kanssa kävelyttää kauppaan asti. Jännitys vaan tihenee.Kaikilla koirilla ei ole ollenkaan sitä petausvaihetta.
Oletteko olleet ultrassa tai röntgenissä?
Tuohon mitä kerroit siitä 63 vuorokautta, niin yksi on ollut joka synnytti aina niin sanotusti samaan aikaan ja ainoa jolta meni yli 60 vuorokauden. Se 63 vrk. ensimmäisestä astutuksesta oli varma nakki. Meillä ei yksi saa kuin korkeintaan kolme pentuetta.
Yleensä se synnytys on öisin ja vielä mielellään juuri joko perjantai-lauantai yö tai sitten lauantai- sunnuntai yö.
Oletko puhunut varmuuden vuoksi eläinlääkärin kanssa jotta saat apua vaikka keskellä yötä?
Jännitämme kanssasi täällä palstalla.- hmm
umalehtinen kirjoitti:
Kaikilla koirilla ei ole ollenkaan sitä petausvaihetta.
Oletteko olleet ultrassa tai röntgenissä?
Tuohon mitä kerroit siitä 63 vuorokautta, niin yksi on ollut joka synnytti aina niin sanotusti samaan aikaan ja ainoa jolta meni yli 60 vuorokauden. Se 63 vrk. ensimmäisestä astutuksesta oli varma nakki. Meillä ei yksi saa kuin korkeintaan kolme pentuetta.
Yleensä se synnytys on öisin ja vielä mielellään juuri joko perjantai-lauantai yö tai sitten lauantai- sunnuntai yö.
Oletko puhunut varmuuden vuoksi eläinlääkärin kanssa jotta saat apua vaikka keskellä yötä?
Jännitämme kanssasi täällä palstalla.Juu ollaan käyty lääkärillä ja pentuja on tulossa n. kolme. Eläinlääkäri sanoi että ovat niin "solmussa" ettei tarkkaan pystynyt laskemaan montako on tulossa. Itse veikkaan vähintään kahta, optimistisesti jos ajattelen niin kolme. Hyvä määrä emoon nähden. Meinaan että hyvin riittää tissit ja eivät ole liian isoja. Meidän koira synnytti viimeksi todella nopeasti eikä sillä ollut mitään synnytysongelmia. Nyt synnytykseen tulee mukaan sellainen henkilö joka on hoitanut monia koirien synnytyksiä ja on käynyt eläinlääkintä koulun . (en tiedä onko tuo just se oikea nimi sille koululle mut kuitenkin..)Siispä olemme suht. hyvissä käsissä. Matkaa lääkäriin on 15 min. mut auto on kokoajan käytössä.Lämpö tänään illalla 37.5, vähän laskenut kyllä. hmm...Seurataan tilannetta.
- Ei vielä mitään..
hmm kirjoitti:
Juu ollaan käyty lääkärillä ja pentuja on tulossa n. kolme. Eläinlääkäri sanoi että ovat niin "solmussa" ettei tarkkaan pystynyt laskemaan montako on tulossa. Itse veikkaan vähintään kahta, optimistisesti jos ajattelen niin kolme. Hyvä määrä emoon nähden. Meinaan että hyvin riittää tissit ja eivät ole liian isoja. Meidän koira synnytti viimeksi todella nopeasti eikä sillä ollut mitään synnytysongelmia. Nyt synnytykseen tulee mukaan sellainen henkilö joka on hoitanut monia koirien synnytyksiä ja on käynyt eläinlääkintä koulun . (en tiedä onko tuo just se oikea nimi sille koululle mut kuitenkin..)Siispä olemme suht. hyvissä käsissä. Matkaa lääkäriin on 15 min. mut auto on kokoajan käytössä.Lämpö tänään illalla 37.5, vähän laskenut kyllä. hmm...Seurataan tilannetta.
Lämmöt nyt 37.8 ja hyvin voidaan.
- hmm
Ei vielä mitään.. kirjoitti:
Lämmöt nyt 37.8 ja hyvin voidaan.
Taas minä täällä...muistatteko millon teidän nartuilla on noussu maito? Viimeksi meidän nartun nisistä tuli maitoa jo ennen synnytystä,en kyllä muista minkäverran ennen..
Nyt nartun nisät on kyllä jo hyvin kasvaneet muttaniistä ei tule vielä maitoa. Sain purkin koiranmaidon vastiketta tutultani mut toivottavasti sitä ei tarvita. - hmm
hmm kirjoitti:
Taas minä täällä...muistatteko millon teidän nartuilla on noussu maito? Viimeksi meidän nartun nisistä tuli maitoa jo ennen synnytystä,en kyllä muista minkäverran ennen..
Nyt nartun nisät on kyllä jo hyvin kasvaneet muttaniistä ei tule vielä maitoa. Sain purkin koiranmaidon vastiketta tutultani mut toivottavasti sitä ei tarvita.Tänään lämpö oli aamulla 37.2 , mut yllättäen aamulla söi (?) . Ei mitään petailua tai läähätystä vielä. Joku muukin aloitti lämpöketjun ylempänä. Ovat samoilla päivillä menossa. Jutustelenkohan minä täällä itsekseni? No, käyhän tämä terapiasta ihan hyvin ;0)
- minä vain
hmm kirjoitti:
Tänään lämpö oli aamulla 37.2 , mut yllättäen aamulla söi (?) . Ei mitään petailua tai läähätystä vielä. Joku muukin aloitti lämpöketjun ylempänä. Ovat samoilla päivillä menossa. Jutustelenkohan minä täällä itsekseni? No, käyhän tämä terapiasta ihan hyvin ;0)
nyt lämmöt 37! taitaa olla jännät hetket käsillä..mamma ihan rauhallisesti nukkuu tos sohvalla,mut pennut potkii vimmatusti masussa.
Kyllä nyt jännittää...kiva kuulla kun jollain muullakin samat hetket käsillä :) - hmm
minä vain kirjoitti:
nyt lämmöt 37! taitaa olla jännät hetket käsillä..mamma ihan rauhallisesti nukkuu tos sohvalla,mut pennut potkii vimmatusti masussa.
Kyllä nyt jännittää...kiva kuulla kun jollain muullakin samat hetket käsillä :)Olenpa kuullut että kun lämmöt lähtee uudelleen nousuun niin siitä pitäs laskee se vuorokausi synnytyksen alkamiseen viimeistään. Oliko monimutkaisesti sanottu.
- hmm
minä vain kirjoitti:
Kyllä nyt jännittää...kiva kuulla kun jollain muullakin samat hetket käsillä :)Meillä nyt lämmöt 38.1 ? apua nyt täytyy soittaa lääkärille, miks ne nousee noin paljon/nopeasti. Narttu on tosi rauhallinen, ei läähätä tai petaa tms.
- joko sieltä
hmm kirjoitti:
Meillä nyt lämmöt 38.1 ? apua nyt täytyy soittaa lääkärille, miks ne nousee noin paljon/nopeasti. Narttu on tosi rauhallinen, ei läähätä tai petaa tms.
pennut kohta tupsahtaa? onnea ja iloa synnytykseen, kyllä se varmasti hyvin menee!!!
- minä vain
hmm kirjoitti:
Tänään lämpö oli aamulla 37.2 , mut yllättäen aamulla söi (?) . Ei mitään petailua tai läähätystä vielä. Joku muukin aloitti lämpöketjun ylempänä. Ovat samoilla päivillä menossa. Jutustelenkohan minä täällä itsekseni? No, käyhän tämä terapiasta ihan hyvin ;0)
nyt laski lämmöt 36.7 eli vuorokauden sisään pitää alkaa tapahtumaan..ens yönä tietenkin :)
- ensi yötä
minä vain kirjoitti:
nyt laski lämmöt 36.7 eli vuorokauden sisään pitää alkaa tapahtumaan..ens yönä tietenkin :)
on siis tiedossa jännitystä! peukut pystyyn! :=)
- hmm
minä vain kirjoitti:
Nyt meillä lämmöt 37.5. Soitin eläinlääkärille ja se sanoi että normaalia on jos tuolleen lämpö heittää (?) Saas nähdä,meillä ei ole lämmöt menny alle 37:n joten kaipa tässä vaan odotellaan.
Joko teillä on maito tullu tisseihin? Hoidatko yksin synnytyksen? Läähättääkö petaileeko narttu jo? Teillä kyllä ensi yönä tapahtuu, usko pois. Pidän täällä peukut koko ajan pystyssä.Mitä oot varannut "pehmikkeeksi" synnytyslaatikon pohjalle? Mikähän olis siinä mielessä parasta ettei pennut pääse ns. sotkeutumaan sen mutkiin?
Sori taas tuli miljoona kysymystä. - seurakoiratyttö
hmm kirjoitti:
Nyt meillä lämmöt 37.5. Soitin eläinlääkärille ja se sanoi että normaalia on jos tuolleen lämpö heittää (?) Saas nähdä,meillä ei ole lämmöt menny alle 37:n joten kaipa tässä vaan odotellaan.
Joko teillä on maito tullu tisseihin? Hoidatko yksin synnytyksen? Läähättääkö petaileeko narttu jo? Teillä kyllä ensi yönä tapahtuu, usko pois. Pidän täällä peukut koko ajan pystyssä.Mitä oot varannut "pehmikkeeksi" synnytyslaatikon pohjalle? Mikähän olis siinä mielessä parasta ettei pennut pääse ns. sotkeutumaan sen mutkiin?
Sori taas tuli miljoona kysymystä.Itse sain neuvoja kasvattajalta että on normaalia että lämmöt heittelee. Mutta sitten kun ne pysyy tasasesti esim.37.2 n. vuorokauden niin sitten pitäsi alkaa tapahtumaan. sitä en tiedä kuinka nopeasti..meidän nartun vaavit ovat nyt viikon ikäisiä! ja kasvaa hurjasti =D
- minä vain
hmm kirjoitti:
Sori taas tuli miljoona kysymystä.Ei oo maitoa viel tullu yhtään...koira on rauhallinen mut ei ruoka maistu.
Mullon synnytyslaatikossa sellanen vauvanhoitoalusta (muovi/frotee) pohjalla ja sit ohut alusta sekin vauvan ja sanomalehtee ja pari pikkupyyhettä ja iso jota narttu saa nyt peuhata...jonkun kerran on käynyt jo petailemassa. Hui kun mua jännittää!!
Yksin olen ja yritän hoitaa synnytyksen ja toivon jotta koira luonnostaan hoitaa..mut olen varautunut siten,jotta on päivystävän eläinlääkärin numero tallessa jos yöllä jotain tapahtuu...
Tällä hetkellä kaikki viel normaalia..lämpö vain tosi alhainen 36,2. - hmm
minä vain kirjoitti:
Ei oo maitoa viel tullu yhtään...koira on rauhallinen mut ei ruoka maistu.
Mullon synnytyslaatikossa sellanen vauvanhoitoalusta (muovi/frotee) pohjalla ja sit ohut alusta sekin vauvan ja sanomalehtee ja pari pikkupyyhettä ja iso jota narttu saa nyt peuhata...jonkun kerran on käynyt jo petailemassa. Hui kun mua jännittää!!
Yksin olen ja yritän hoitaa synnytyksen ja toivon jotta koira luonnostaan hoitaa..mut olen varautunut siten,jotta on päivystävän eläinlääkärin numero tallessa jos yöllä jotain tapahtuu...
Tällä hetkellä kaikki viel normaalia..lämpö vain tosi alhainen 36,2.Voi kun mua jännittää teidän puolesta! Tsemppiä ja ilmoitahan kun alkaa tohina. :0)
- seurakoiratyttö
minä vain kirjoitti:
Ei oo maitoa viel tullu yhtään...koira on rauhallinen mut ei ruoka maistu.
Tällä hetkellä kaikki viel normaalia..lämpö vain tosi alhainen 36,2.että nuo lämmöt on noin alhaalla?kait se on koirakohtaista kuinka alas lämmöt laskee. itekin ollut vaan yhdessä synnytyksessä mukana. Tsemppiä nyt!!!!
- minä vain
että nuo lämmöt on noin alhaalla?kait se on koirakohtaista kuinka alas lämmöt laskee. itekin ollut vaan yhdessä synnytyksessä mukana. Tsemppiä nyt!!!!
nyt on lämmöt noussu takasin 37.
kesti 6 tuntia alle 36,7-36.2..mietin jo itekin onko normaalia mut narttu ihan pirteä ollu koko ajan.
tällä hetkellä ei mitään uutta...ulkona on saanu käyttää tiheään..tyhjentää itseään. - hmm
minä vain kirjoitti:
kesti 6 tuntia alle 36,7-36.2..mietin jo itekin onko normaalia mut narttu ihan pirteä ollu koko ajan.
tällä hetkellä ei mitään uutta...ulkona on saanu käyttää tiheään..tyhjentää itseään.Meillä taidetaan saada odottaa vielä päiviä ennenkun vauvat tulee. Narttu on syönykin tänään tosi hyvin ja maitoa tuli jo yhdestä tissistä. En vaan malttais odottaa. Pidän edelleenkin niitä peukkuja pystyssä.
minä vain kirjoitti:
tällä hetkellä ei mitään uutta...ulkona on saanu käyttää tiheään..tyhjentää itseään.tarkkana kuin porkkana. Olisi hyvä nähdä ensimmäinen työntö poltto. Sen tunnistaa kyllä, nartun ilme yleensä hyvin keskittynyt silloin.
Kun näet sen ensimmäisen työnnön kirjaa aika ylös, samoin laita aika milloin meni alle 37 asteen. Nämä ovat asioita joita eläinlääkäri kysyy, jos joudutte apua hakemaan.
Pärjäile- minä vain
umalehtinen kirjoitti:
tarkkana kuin porkkana. Olisi hyvä nähdä ensimmäinen työntö poltto. Sen tunnistaa kyllä, nartun ilme yleensä hyvin keskittynyt silloin.
Kun näet sen ensimmäisen työnnön kirjaa aika ylös, samoin laita aika milloin meni alle 37 asteen. Nämä ovat asioita joita eläinlääkäri kysyy, jos joudutte apua hakemaan.
Pärjäilevalvottu yö takana,muutaman tunnin unet vain...narttu oli levoton yön ja läähätti paljon mut kuitenki makasi aika rauhallisesti,maha hieman löysällä ja oksenteleu jonkin verran.
Miksi synnytys ei jo käynnisty? taas lämmöt menny 36.8 yöllä oli välillä 37.2.
maha välillä kivi kova,supistaakohan sillon?
pitää nyt seurata tarkasti. Avautumisvaihe kun voi kestää jopa 20h.eli 09.20 olisi sse aika täynnä...jos ei ala tapahtua ni sit otan lääkäriin yhteyden...apuuva! minä vain kirjoitti:
valvottu yö takana,muutaman tunnin unet vain...narttu oli levoton yön ja läähätti paljon mut kuitenki makasi aika rauhallisesti,maha hieman löysällä ja oksenteleu jonkin verran.
pitää nyt seurata tarkasti. Avautumisvaihe kun voi kestää jopa 20h.eli 09.20 olisi sse aika täynnä...jos ei ala tapahtua ni sit otan lääkäriin yhteyden...apuuva!on joillain kestänyt avautumisvaihe reippaasti yli vuorokauden. Kysy siitä lämmön heittelystä.
Tarjoa koiralle juotavaa. Yksi voimaa antava juttu on jonka itse olen lusikalla tai pruutalla laittanut suuhun on, kananmunan keltuainen loraus kermaa hunajaa tai rypälesokeria. Sekoita keskenään ja eikun suuhun vain. Sen jälkeen tarjoa vettä. Itse olen tehnyt äklön makeaa sekoituksesta.- kaikkeen
minä vain kirjoitti:
valvottu yö takana,muutaman tunnin unet vain...narttu oli levoton yön ja läähätti paljon mut kuitenki makasi aika rauhallisesti,maha hieman löysällä ja oksenteleu jonkin verran.
pitää nyt seurata tarkasti. Avautumisvaihe kun voi kestää jopa 20h.eli 09.20 olisi sse aika täynnä...jos ei ala tapahtua ni sit otan lääkäriin yhteyden...apuuva!täällä peukut ja varpaat pystysså :)
- minä vain
minä vain kirjoitti:
pitää nyt seurata tarkasti. Avautumisvaihe kun voi kestää jopa 20h.eli 09.20 olisi sse aika täynnä...jos ei ala tapahtua ni sit otan lääkäriin yhteyden...apuuva!8.30 alkoi tapahtua..ensimmäinen työntöponnistus,siitä meni tunti ja ensimmäinen pentu syntyi..piti avustaa ,narttu ei ollenkaan halunnut nuolla pentua joten eikun rivakasti toimimaan kirjan ohjeiden mukaan..puolen tunnin päästä syntyi toinen ja sitten jo narttu nuoli pentua mutta avustusta tarvittiin..vartin päästä kolmas pentu ja tunnin päästä viimeinen.
4 suloista kämmenelle mahtuvaa terhakkaa vaavia maailmassa.
nyt narttu jo hoitaa itse kummasti pentujaan..ihanaa!
Nyt vain kun saisi pesulle koiran ,on aika verinen ja muussa töhnässä...sotkuista puuhaa todellakin..nyt kone pyörittää jo pentujen likaamia pyyhkeitä.
täytyykin yrittää nyt mennä narttua houkuttelemaan pesulle ja pisulle.
- PALJON
Onnittelut pentujen tulosta! *taputtaa käsiään*
- seurakoiratyttö
Paljon onnea sinne vauvojen johdosta!!!
Tuliko uroksia ja narttuja molempia?
Työnsikö narttu jo istukat ulos? kauhee kyselyikä =D- minä vain
kiitoksia paljon.On upeaa kun on tällaisia palstoja joissa saa jakaa näitä kokemuksia...
Syntyi 3 narttua ja 1 uros
luulen jotta kaikki on tullut ulos mitä pitääkin kun on jo mennyt mont tuntia viimesestä synnytyksestä.
Lämmöt noussu 39.1..luin jotta 3-4 pv saa olla niin korkea mut sit pitäs laskee muuten lekuriin...
Pesin nartun..kauhee huuto ja valitus pentujen luo..on aika vihasta vauvoistaan jopa minullekin..mut sellasta murinaa vaan.
Söi tuossa jo kaurapuuroa johon laitoin kalkkilisää ja sokeria hieman jotta maistuisi,ja hyvin maistu,synnytys petiin täytyy nyt tarjoilla juoma ja ruoka :) minä vain kirjoitti:
kiitoksia paljon.On upeaa kun on tällaisia palstoja joissa saa jakaa näitä kokemuksia...
Syntyi 3 narttua ja 1 uros
luulen jotta kaikki on tullut ulos mitä pitääkin kun on jo mennyt mont tuntia viimesestä synnytyksestä.
Lämmöt noussu 39.1..luin jotta 3-4 pv saa olla niin korkea mut sit pitäs laskee muuten lekuriin...
Pesin nartun..kauhee huuto ja valitus pentujen luo..on aika vihasta vauvoistaan jopa minullekin..mut sellasta murinaa vaan.
Söi tuossa jo kaurapuuroa johon laitoin kalkkilisää ja sokeria hieman jotta maistuisi,ja hyvin maistu,synnytys petiin täytyy nyt tarjoilla juoma ja ruoka :)jälkeiset? Yhtä monta jälkeistä kuin pentua. Jos jää sisälle tekee tulehduksen. Itse en anna lämmön olla lainkaan yli 39 asteen. Kannattaa olla tosi tarkkana, sillä jos tulee tulehdus voi mennä emolta maito.
ONNITTELUT TÄÄLTÄ MEILTÄ
Ps punnitsitko pennut?- minä vain
umalehtinen kirjoitti:
jälkeiset? Yhtä monta jälkeistä kuin pentua. Jos jää sisälle tekee tulehduksen. Itse en anna lämmön olla lainkaan yli 39 asteen. Kannattaa olla tosi tarkkana, sillä jos tulee tulehdus voi mennä emolta maito.
ONNITTELUT TÄÄLTÄ MEILTÄ
Ps punnitsitko pennut?Punnitsin n.150g pentu,samankokosia ovat jo silmällä katsottuna.
Hmm...jälkeiset..siis napanuoran mukana tuleva löntti?
oli niit 4..yksi piti vetää pois kun ei meinannu saada katkastuun napanuoraa kun oli nartun sisällä niin tiukasti jotten uskaltanu vetää lujaa.
siis vedin sit kun olin katkassu napanuoran...tuli sellanen löntti,verihyytymä vai mikä lie.
Ainakin emo ja pennut voi ihan hyvin tällä hetkellä...pitääki lämpö viel mitata. minä vain kirjoitti:
Punnitsin n.150g pentu,samankokosia ovat jo silmällä katsottuna.
Hmm...jälkeiset..siis napanuoran mukana tuleva löntti?
oli niit 4..yksi piti vetää pois kun ei meinannu saada katkastuun napanuoraa kun oli nartun sisällä niin tiukasti jotten uskaltanu vetää lujaa.
siis vedin sit kun olin katkassu napanuoran...tuli sellanen löntti,verihyytymä vai mikä lie.
Ainakin emo ja pennut voi ihan hyvin tällä hetkellä...pitääki lämpö viel mitata.että tulivat kaikki pois. Jälkivuotokin on pienempi.
Punnitse pennut ainakin pari kertaa päivässä ja kirjaa ylös. Silloin huomaa heti ongelman ellei paino nouse niin ehtii ajoissa hätiin. Aluksi niiden paino ehkä putoaa hieman syntymä painosta, mutta sitten ne kyllä lähtevät nousuun.
Muista myös tarkistaa päivittäin perä aukko ettei pääse tulemaan kakka tulppaa.
Olen tiedätkö itse pitänyt joka ikisen nartun kanto ajasta ja synnytyksestä ja pentujen painoista kirjaa. Ne ovat vielä kaikki jäljellä. Uskomaton apu joskus.
Koeta levätä, viikon verran pitää vielä olla tarkkana kuin porkkana, ettei narttu makaa pentua kuoliaaksi ja että jokainen pysyy tisulla, ja saa myös maitonsa.
Emo tarvitsee paljon enemmän ruokaa nyt imetysaikana sekä kalkkia.- minä vain
umalehtinen kirjoitti:
jälkeiset? Yhtä monta jälkeistä kuin pentua. Jos jää sisälle tekee tulehduksen. Itse en anna lämmön olla lainkaan yli 39 asteen. Kannattaa olla tosi tarkkana, sillä jos tulee tulehdus voi mennä emolta maito.
ONNITTELUT TÄÄLTÄ MEILTÄ
Ps punnitsitko pennut?edelleen 39.1 soitin eläinlääkärille ja sanoi ettei haittaa jos emä on hyvässä kunnossa,ja onneksi onkin.
kiitos neuvoista ja viime yön sai nukkua onneksi itsekin ihan hyvin,nyt jaksaa taas.
- hmm
onnea tuhannesti!!Meillä on kaikki vielä edessä. Lämmöt 38.0 limaa tuli ulkona käydessä jonkinverran mut mitään läähätystä tms ei vieläkään. Taitaa narttu odotuttaa sinne 63 päivään asti niinkuin viimeksi. Nyt olis mukavasti viikonloppu niin olis tosi hyvä tuijottaa pentuja kaikenpäivää :0)
Vielä kerran onnea teille!!!- hmm
Mä olen niin puhki odottamista,tai paremminkin tylsistynyt tähän "tapahtumattomuuteen". Lämpö on käynyt alimmillaan (eilen klo:22) 37.1 , mut nyt taas on 37.5. Sen verran "edistystä on tapahtunut että maha on vetelänä,useammat ripulit on tänään narttu tehnyt. Siihenpä meidän oireet jääkin. Rupeis nyt tapahtumaan.Vauvat liikkuu onneksi hyvin ja maitoakin on jo tisseissä. Kaikki on siis vauvoja varten valmiina. nyt pitää tsempata ja nostaa nenukkia ylöspäin, eihän tässä nyt enää voi montaa päivää mennä.
hmm kirjoitti:
Mä olen niin puhki odottamista,tai paremminkin tylsistynyt tähän "tapahtumattomuuteen". Lämpö on käynyt alimmillaan (eilen klo:22) 37.1 , mut nyt taas on 37.5. Sen verran "edistystä on tapahtunut että maha on vetelänä,useammat ripulit on tänään narttu tehnyt. Siihenpä meidän oireet jääkin. Rupeis nyt tapahtumaan.Vauvat liikkuu onneksi hyvin ja maitoakin on jo tisseissä. Kaikki on siis vauvoja varten valmiina. nyt pitää tsempata ja nostaa nenukkia ylöspäin, eihän tässä nyt enää voi montaa päivää mennä.
mutta pian se rauha on mennyttä ja alkaa ihanaakin ihanampi jakso.
- minä vain
umalehtinen kirjoitti:
mutta pian se rauha on mennyttä ja alkaa ihanaakin ihanampi jakso.
Milloin pennuille olisi hyvä teettää eläinlääkärin tarkastus?
On mennyt tosi hyvin jo 2 vrk. hieman pentujen paino laskenut eilisestä ...toivon jotta kohta alkaa nousta..narttu voi hyvin lämmöt nyt 38.9
nartulle maistuu ruoka todella hyvin..ja nyt jo malttaa tulla syömään niin jotta jättää pennut laatikkoon yksin...mutta syö todella hotkimalla kun on niin kiire takaisin pentujen luo.
Tsemppiä sinne synnytyksen odotukseen.."hmm" minä vain kirjoitti:
Milloin pennuille olisi hyvä teettää eläinlääkärin tarkastus?
On mennyt tosi hyvin jo 2 vrk. hieman pentujen paino laskenut eilisestä ...toivon jotta kohta alkaa nousta..narttu voi hyvin lämmöt nyt 38.9
nartulle maistuu ruoka todella hyvin..ja nyt jo malttaa tulla syömään niin jotta jättää pennut laatikkoon yksin...mutta syö todella hotkimalla kun on niin kiire takaisin pentujen luo.
Tsemppiä sinne synnytyksen odotukseen.."hmm"Tässä esimerkki painon noususta. Viime keväänä meille syntyi 5 pentua ja tässä yhden painosta eli Mimmin muiden nousi samaa tahtia
Mimmi 23.05.04 syntymä paino 168 grammaa
24.05 188 g
25.05 202 g
ja niin edelleen. samoin muilla. Kyllä teilläkin painojen todella pitäisi jo nousta. Oletko seurannut syövätkö kaikki todella etteivät vain roiku nisässä? Ja riittääkö nartun maito?- seurakoiratyttö
umalehtinen kirjoitti:
Tässä esimerkki painon noususta. Viime keväänä meille syntyi 5 pentua ja tässä yhden painosta eli Mimmin muiden nousi samaa tahtia
Mimmi 23.05.04 syntymä paino 168 grammaa
24.05 188 g
25.05 202 g
ja niin edelleen. samoin muilla. Kyllä teilläkin painojen todella pitäisi jo nousta. Oletko seurannut syövätkö kaikki todella etteivät vain roiku nisässä? Ja riittääkö nartun maito?Munkin mielestä painot alkaa nousemaan heti. Meillä pojat nosti reilussa viikossa painoa saman verran kun oli syntymäpaino. Eli painoi n.200g ja sitten reilun viikon päästä n.400g.
- minä vain
Munkin mielestä painot alkaa nousemaan heti. Meillä pojat nosti reilussa viikossa painoa saman verran kun oli syntymäpaino. Eli painoi n.200g ja sitten reilun viikon päästä n.400g.
Pentujen painot ruvenneet nousemaan ihan hyvin...syntymäpaino oli 150g ja nyt 195g.
Kaikki on virkeitä ja emä myöskin.
Mitenkäs siellä (hmm) luona sujuu...eikös huomiseen mennessä pitäisi jo alkaa tapahtumaan?
Niin...siis milloin olisi hyvä aika teettää eläinlääkärin tarkastus pennuille? - hmm
minä vain kirjoitti:
Pentujen painot ruvenneet nousemaan ihan hyvin...syntymäpaino oli 150g ja nyt 195g.
Mitenkäs siellä (hmm) luona sujuu...eikös huomiseen mennessä pitäisi jo alkaa tapahtumaan?
Niin...siis milloin olisi hyvä aika teettää eläinlääkärin tarkastus pennuille?Meille kuuluu tasapaksua ;o) eli mitään ei ole tapahtunut vieläkään. Neiti odotuttaa taas sen 63 päivää täyteen niinkuin viimeksi. Onko muuten kokemusta siitä kantaako sama narttu aina samanaikaa. Ei varmaankaan...
Ihanaa että teillä voidaan hyvin. Vauvat on varmaan sulosia. Heräätkö öisin katsomaan kuinka voivat, vai luotatko ettei emo esim tukehduta vahingossa pentua? Minkä rotusia teidän pennut ovat?Joko olet "myynyt" kaikki.Sori, miljoonat kysymykset. - minä vain
hmm kirjoitti:
Meille kuuluu tasapaksua ;o) eli mitään ei ole tapahtunut vieläkään. Neiti odotuttaa taas sen 63 päivää täyteen niinkuin viimeksi. Onko muuten kokemusta siitä kantaako sama narttu aina samanaikaa. Ei varmaankaan...
Ihanaa että teillä voidaan hyvin. Vauvat on varmaan sulosia. Heräätkö öisin katsomaan kuinka voivat, vai luotatko ettei emo esim tukehduta vahingossa pentua? Minkä rotusia teidän pennut ovat?Joko olet "myynyt" kaikki.Sori, miljoonat kysymykset.Luotan emä koiraan..on hyvin varovainen näköjään..olen saanut yöni nukkua suht heräilemättä,samassa huoneessa ovat niin herään kyllä pieneen vikinään...tänään tos päivällä meinas emo lähtee kantelemaan pentuja johonki..havahduin kun oli pudottanut pennun ja huuti lattialla,,mullon sellanen aitaus niille jota pidän öisin kiinni jottei kantele mihinkään piiloon pentuja sekä kun olen pois kotoa niin aitaus on kiinni.
Kaikille pennuille on jo löytynyt hyvät kodit :)
Nämä ovat Bichon havannais/coton de tulear coctailia.
Ja aivan ihania tuhisijoita...urospentu on kova äänisin,pitää meteliä välillä. - hmm
minä vain kirjoitti:
Luotan emä koiraan..on hyvin varovainen näköjään..olen saanut yöni nukkua suht heräilemättä,samassa huoneessa ovat niin herään kyllä pieneen vikinään...tänään tos päivällä meinas emo lähtee kantelemaan pentuja johonki..havahduin kun oli pudottanut pennun ja huuti lattialla,,mullon sellanen aitaus niille jota pidän öisin kiinni jottei kantele mihinkään piiloon pentuja sekä kun olen pois kotoa niin aitaus on kiinni.
Ja aivan ihania tuhisijoita...urospentu on kova äänisin,pitää meteliä välillä.Vähän ne on varmaan ihania tuhisijoita noi teijän pennut. Appiukolla on kaksi cottonia. Ovat yrittäneet pennuttaa mut astutukset ei ole onnistuneet, huonoa tuuria.
Mä tuijotan meidän koiraa koko ajan et joko läähättää tai jotain mut ei mitään. Aika piiiitkä on tosiaankin nää odotusajan viimemetrit. Ootko tarvinnut avustaa pieniä tissille millään tavoin? Alussa lähinnä meinaan? Pysyvätkö hyvin itse tissillä? - hmm
minä vain kirjoitti:
Luotan emä koiraan..on hyvin varovainen näköjään..olen saanut yöni nukkua suht heräilemättä,samassa huoneessa ovat niin herään kyllä pieneen vikinään...tänään tos päivällä meinas emo lähtee kantelemaan pentuja johonki..havahduin kun oli pudottanut pennun ja huuti lattialla,,mullon sellanen aitaus niille jota pidän öisin kiinni jottei kantele mihinkään piiloon pentuja sekä kun olen pois kotoa niin aitaus on kiinni.
Ja aivan ihania tuhisijoita...urospentu on kova äänisin,pitää meteliä välillä.Mitä sulla on nyt pentulaatikon pohjalla alustana? Mä jotenkin skitsoon tästä mut mua hirvittää et joku pennuista sekottuu sinne pyyhkeen tms:n sekaan. Meneekö teidän pennut lähelle/tutuille vai onko joku lähössä etemmäs?
minä vain kirjoitti:
Niin...siis milloin olisi hyvä aika teettää eläinlääkärin tarkastus pennuille?ennen luovutusta ostajalle. Se pentutarkastus.
hmm kirjoitti:
Mitä sulla on nyt pentulaatikon pohjalla alustana? Mä jotenkin skitsoon tästä mut mua hirvittää et joku pennuista sekottuu sinne pyyhkeen tms:n sekaan. Meneekö teidän pennut lähelle/tutuille vai onko joku lähössä etemmäs?
itse pistämme ne pyyhkeet ja lakanat niin piukkaan etteivät pennut pääse sotkeutumaan niihin. Alussa melkein jatkuva valvonta, ja itsekkin nukun pentuaitauksen lähituntumassa ja herään vähän väliä.
Laita pentulaatikon pohjalle paksulti sanomalehtiä vedon estämiseksi. Lattiatasolla käy uskomaton viima. Lämpötyyny on myös oiva apu. Kun emä on poissa pentulaatikosta eivät pennut huuda emäänsä vaan ovat lämpöisellä alustalla paikallaan.- minä vain
umalehtinen kirjoitti:
ennen luovutusta ostajalle. Se pentutarkastus.
Hyvä tietää,kiitos!
Kyllä alussa olen auttanut pentuja tisulle,mut aika hyvin ite kyl menevät/pysyvät.
Toi uros pentu on kova huutamaan jos ei onnistu siinä hommassa joten sitten riennän apuun.
Alustana sanomalehtiä,vaahtomuovipatja ohut,tekoturkispala ja sitten vauvanvilttiin kaikki nämä kiedottuna..ei tule myttyjä kun emäkään ei sitä sit kaivele...hyvin ainakin tähän asti toiminu...sit kun kasvavat ni laitan vain yhden isomman peitteen.
Toivotaan jotta kohta teilläkin alkaa läähätys ja synnytys hetket lähestyä...tsemppiä!
minä jännitän tääl kovasti :) - hmm
minä vain kirjoitti:
Hyvä tietää,kiitos!
Kyllä alussa olen auttanut pentuja tisulle,mut aika hyvin ite kyl menevät/pysyvät.
Toi uros pentu on kova huutamaan jos ei onnistu siinä hommassa joten sitten riennän apuun.
Alustana sanomalehtiä,vaahtomuovipatja ohut,tekoturkispala ja sitten vauvanvilttiin kaikki nämä kiedottuna..ei tule myttyjä kun emäkään ei sitä sit kaivele...hyvin ainakin tähän asti toiminu...sit kun kasvavat ni laitan vain yhden isomman peitteen.
Toivotaan jotta kohta teilläkin alkaa läähätys ja synnytys hetket lähestyä...tsemppiä!
minä jännitän tääl kovasti :)Yllätys,yllätys meillä odotellaan edelleen.Lämmöt on 37.7 eikä merkkiäkään lähestyvästä synnytyksestä. Onko miten yleistä että narttu joka on synnyttänyt ennenkin kantaa yli 63 pv:n. Varmaan riippuu tosiaan hedelmöittymisajasta ym:sta mut tulipahan kysyttyä. menis aika nopeemmin....
hmm kirjoitti:
Yllätys,yllätys meillä odotellaan edelleen.Lämmöt on 37.7 eikä merkkiäkään lähestyvästä synnytyksestä. Onko miten yleistä että narttu joka on synnyttänyt ennenkin kantaa yli 63 pv:n. Varmaan riippuu tosiaan hedelmöittymisajasta ym:sta mut tulipahan kysyttyä. menis aika nopeemmin....
aivan normaalia. Montako kertaa astutettiin? Tunnetko liikkeet vatsassa. Onko narttu syönyt? Ota hyvissä ajoin selvää kuka päivystää sillä pääsiäinen on nurkan takana pyhineen.
- hmm
umalehtinen kirjoitti:
aivan normaalia. Montako kertaa astutettiin? Tunnetko liikkeet vatsassa. Onko narttu syönyt? Ota hyvissä ajoin selvää kuka päivystää sillä pääsiäinen on nurkan takana pyhineen.
Liikkeet tuntuu ja näkyy :0) oikein hyvin. Lääkärin numero on tallessa. Vähän nihkeästi on syönyt narttu tänään mut söi kumminkin. Meillä astutuksia oli vain yksi,ja se oli aika aikasessa vaiheessa olosuhteiden pakosta joten ajattelin et voisko synnytys myöhästyä sen takia. Toisaalta eihän tässä olla vielä lainkaan myöhässä.
- seurakoiratyttö
hmm kirjoitti:
Liikkeet tuntuu ja näkyy :0) oikein hyvin. Lääkärin numero on tallessa. Vähän nihkeästi on syönyt narttu tänään mut söi kumminkin. Meillä astutuksia oli vain yksi,ja se oli aika aikasessa vaiheessa olosuhteiden pakosta joten ajattelin et voisko synnytys myöhästyä sen takia. Toisaalta eihän tässä olla vielä lainkaan myöhässä.
Onko nyt 63.päivä?
Meillä narttu olisi leikattu 64.päivänä mutta synnytti aiemmin. Ei varmaan ole kauhean tervettä antaa pentujen olla yliaikaa mahassa..kasvaa pian liikaa ja vaarantaa emon synnytyksessä.
minkä rotuinen hauva on kyseessä? joko tyhjentää itteään?Eikös ne lämmöt voi humpsahtaa vauhdilla alas ja sitten voipi synnytys olla jo lähellä =)
Toivotan onnea ja paaaljon vauvoja =)montas niitä ultrassa näky? - hmm
Onko nyt 63.päivä?
Meillä narttu olisi leikattu 64.päivänä mutta synnytti aiemmin. Ei varmaan ole kauhean tervettä antaa pentujen olla yliaikaa mahassa..kasvaa pian liikaa ja vaarantaa emon synnytyksessä.
minkä rotuinen hauva on kyseessä? joko tyhjentää itteään?Eikös ne lämmöt voi humpsahtaa vauhdilla alas ja sitten voipi synnytys olla jo lähellä =)
Toivotan onnea ja paaaljon vauvoja =)montas niitä ultrassa näky?Pentuja on tulossa n.3. Lääkäri sanoi että saa huoletta odottaa vielä kun narttu on kaikinpuolin hyvinvoipa.En mä nyt tiedä tyhjentääkö vai ei, löysähköjä ovat nuo kakat kyllä ja useammat (pienet) on emo jo tänään tehnyt. Syö kyllä vielä pieniä määriä.Lämpö edelleen 38.0. Meillä oli lääkäri sitä mieltä et ei ole vielä mitään syytä suunnitella leikkausta kun on kuitenkin useampi pentu niin ei varmaan kasva liian isoksi (kuulemma).ja et leikkaus on aina suurempi riski koiralle kuin normaali synnytys. Silti hirvittää jos ei tässä nyt jotain ala tapahtua. Narttu makaa tuvan lattialla auringossa ja pennut rummuttaa mahassa niin et mahanahka pomppii ihan hulluna.Nyt on siis 63 pv.
- Hmm
Vihdoinkin merkit lähestyvästä synnytyksestä näkyvät. Eli lämpö oli äsken 36.8 ja petailua on jo jonkinverran. Vielä narttu nukkuu välillä ihan rauhassa. Uskon että tämän illan aikana meillä on jo vauvat maailmassa. Nyt meillekin ne peukut pystyyn. Tulen sit heti kertomaan miten meillä meni.
- seurakoiratyttö
Pidän peukkuja!!!jo oli aikakin =D
- hmm
Pidän peukkuja!!!jo oli aikakin =D
Aivan hirmuinen valitus on meidän nartulla. Ja pesää rakentaa niin vimmatusti että. Säälittää kuunnella tuommosta itkua. Menis nyt nopeasti ohi. Minkäverran teidän synnyttäjät on itkeny/valittanut? Meillä tosiaan tuntuu et varsinkin jos siihen menee silittelemään ja jututtamaan tuota narttua niin se oikein innostuu ja meteli on korvia huumaava. Dramaattinen tyttö meillä :0)
hmm kirjoitti:
Aivan hirmuinen valitus on meidän nartulla. Ja pesää rakentaa niin vimmatusti että. Säälittää kuunnella tuommosta itkua. Menis nyt nopeasti ohi. Minkäverran teidän synnyttäjät on itkeny/valittanut? Meillä tosiaan tuntuu et varsinkin jos siihen menee silittelemään ja jututtamaan tuota narttua niin se oikein innostuu ja meteli on korvia huumaava. Dramaattinen tyttö meillä :0)
mutta tuo avautumis vaihe voi kestää jopa yli 12 tuntia.
Muistathan katsoa tarkasti ja kirjata ylös sen ensimmäisen työntö polton. Siitä yleensä kahden tunnin päästä pitäisi pennun olla maailmassa.
Toiset ovat hyvinkin äänekkäitä synnyttäjiä.
Koeta itse ottaa rauhallisesti ja levätä vielä kun voit.
Ei muuta täältä kuin Onnea- minä vain
umalehtinen kirjoitti:
mutta tuo avautumis vaihe voi kestää jopa yli 12 tuntia.
Muistathan katsoa tarkasti ja kirjata ylös sen ensimmäisen työntö polton. Siitä yleensä kahden tunnin päästä pitäisi pennun olla maailmassa.
Toiset ovat hyvinkin äänekkäitä synnyttäjiä.
Koeta itse ottaa rauhallisesti ja levätä vielä kun voit.
Ei muuta täältä kuin OnneaMeidän narttu ei valittanut ollenkaan..läähätti vain tosi kovasti...viimeinen pentu kun syntyi niin silloin vähän ulahti,se teki kipeää...
Pentujen painot on jo noussu70g syntymä painosta...alkaa jo yhdellä vaavilla nenä mustumaan..ihanat vaaleanpunaiset ollu tähän sati...joka päivä kehittyvät lisäää...ihana seurata
Pidän peukkuja tääl ylhäällä jotta kaikki menee hyvin :) - hmm
minä vain kirjoitti:
Meidän narttu ei valittanut ollenkaan..läähätti vain tosi kovasti...viimeinen pentu kun syntyi niin silloin vähän ulahti,se teki kipeää...
Pentujen painot on jo noussu70g syntymä painosta...alkaa jo yhdellä vaavilla nenä mustumaan..ihanat vaaleanpunaiset ollu tähän sati...joka päivä kehittyvät lisäää...ihana seurata
Pidän peukkuja tääl ylhäällä jotta kaikki menee hyvin :)Nyt on eka pentu (uros) maailmassa. Emo hoitaa tosi tarmokkaasti. jatkoa seuraa..
- seurakoiratyttö
hmm kirjoitti:
Nyt on eka pentu (uros) maailmassa. Emo hoitaa tosi tarmokkaasti. jatkoa seuraa..
Sitten kun kerkiät ja maltat niin saat kertoa kaikki =D mikähän rotu on muuten kyseessä? *uteliaana*
Ei meidänkään narttu valittanut..petasi vaan niin pirusti =)petaamisen alusta meni n12 tuntia ekan pennun syntymään. - ONNITTELUT
Sitten kun kerkiät ja maltat niin saat kertoa kaikki =D mikähän rotu on muuten kyseessä? *uteliaana*
Ei meidänkään narttu valittanut..petasi vaan niin pirusti =)petaamisen alusta meni n12 tuntia ekan pennun syntymään.Pikku puppien syntymästä1 Montakos tuli ja tyttöjä, poikia?
*taputtaa taas käsiään* - hmm
ONNITTELUT kirjoitti:
Pikku puppien syntymästä1 Montakos tuli ja tyttöjä, poikia?
*taputtaa taas käsiään*Siispä meidän "saldoksi " tuli tälläkertaa 4 vauvaa, joka on uskomattoman paljon noin pienelle koiralle. Synnytys meni hyvin. Auttamaan jouduin vain kun eka pennun jälkeen jäi istukka ns. tukoksi ja seuraavien pentujen tulo venyi reiluun kahteen tuntiin. Minä sit vedin aina nartun ponnistaessa ja kun se istukka saatiin pihalle niin loput pennut syntyivät n. 15 min. välein. Kaikki pennut ovat terhakoita ja emo hoitaa niitä hyvin. Mietin että onkohan meidän pentulaatikossa liian kuuma? Pennut eivät ole kokoajan "kasassa" vaan ripottautuvat ympäri laatikkoa. Sit kyllä itse "kyntävät" tissille kun nälkä tulee. Mitenkähän meidän nartun maito riittää.Minusta kun sillä on vain neljä "kunnon " tissiä joista tulee kunnolla maitoa. Miten olette merkanneet pennut punnituksia varten. Kynsilakasta olen kuullut mut tuntuu aika kovalta aineelta.
Pennut ovat sekarotuisia chihuahua/englanninkääpiöterrieri/jackrusseli. - hmm
Nyt täs on jotain häikkää kun tää on kolmas kerta kun yritän laittaa viestiä, mut aina tulee joku error-juttu.
Siispä 3 urosta ja 1 narttu tuli. synnytys meni hyvin ja pennut ja emo jakselee loistavasti.
Kirjoittelen pitemmän jutskan kun nään et meneekö tää läpi. - hmm
hmm kirjoitti:
Nyt täs on jotain häikkää kun tää on kolmas kerta kun yritän laittaa viestiä, mut aina tulee joku error-juttu.
Siispä 3 urosta ja 1 narttu tuli. synnytys meni hyvin ja pennut ja emo jakselee loistavasti.
Kirjoittelen pitemmän jutskan kun nään et meneekö tää läpi.Miten nopeasti "minä vain" teidän nartulla lämpö laski takaisin? Meilläkin nartun lämpö synnytyksen jälkeisenä päivänä (nyt) on 39.1.
Joko teillä on laskenut? Mites vauvojen painot on nousseet. Meillä urokset on himpun verran isompia kuin viimeiseksi tullut narttu. Painot vaihtelee 120g ja 160g:n välillä. Illalla saan tarkan vaa´an jolla saan ihan tarkat painot. - minä vain
hmm kirjoitti:
Miten nopeasti "minä vain" teidän nartulla lämpö laski takaisin? Meilläkin nartun lämpö synnytyksen jälkeisenä päivänä (nyt) on 39.1.
Joko teillä on laskenut? Mites vauvojen painot on nousseet. Meillä urokset on himpun verran isompia kuin viimeiseksi tullut narttu. Painot vaihtelee 120g ja 160g:n välillä. Illalla saan tarkan vaa´an jolla saan ihan tarkat painot.Onnea teillekin...:)
Pari päivää oli nartun lämmöt himpun verran yli 39.
Pennut on todella hyvin kasvaneet nyt painoa uroksella 240g ja nartut 230g
syntymäpaino oli n.150g. mullakaan ei ole digitaalivaaka joten ei ihan tarkkoja lukuja...
Olen kirjannut jokaisen pennun tuntomerkit ja sen mukaan punninnut...ei tarvi mitään muuta merkkiä ainakaan meillä.Nyt on alkanu jo värimuutokset tuleen,,,yhdellä nartulla jo musta nenä...aika söpöleitä ovat. - hmm
minä vain kirjoitti:
Onnea teillekin...:)
Pari päivää oli nartun lämmöt himpun verran yli 39.
Pennut on todella hyvin kasvaneet nyt painoa uroksella 240g ja nartut 230g
syntymäpaino oli n.150g. mullakaan ei ole digitaalivaaka joten ei ihan tarkkoja lukuja...
Olen kirjannut jokaisen pennun tuntomerkit ja sen mukaan punninnut...ei tarvi mitään muuta merkkiä ainakaan meillä.Nyt on alkanu jo värimuutokset tuleen,,,yhdellä nartulla jo musta nenä...aika söpöleitä ovat.Miten lämpimässä pidätte pentukopan? Musta tuntuu et onko meillä liiankin lämmin, läähättääkö narttu sen takia vai onko esim. jälkipolttoja? Mene ja tiedä. 33 astetta näytti ikivanha mittari.Meillä koppa on kodinhoitohuoneessa jossa on lattialämmitys.
- minä vain
hmm kirjoitti:
Miten lämpimässä pidätte pentukopan? Musta tuntuu et onko meillä liiankin lämmin, läähättääkö narttu sen takia vai onko esim. jälkipolttoja? Mene ja tiedä. 33 astetta näytti ikivanha mittari.Meillä koppa on kodinhoitohuoneessa jossa on lattialämmitys.
Mun mielestä on liian lämmin...siis tosi paljon.
Mullon pentulaatikko lähellä patteria ja huoneessa on n.23 ja ihan hyvin riittää...ei ole normaalia jos koira koko ajan läähättää..
pienennä lämmitystä lattiassa tai siirrä toiseen huoneeseen. - hmm
minä vain kirjoitti:
Mun mielestä on liian lämmin...siis tosi paljon.
Mullon pentulaatikko lähellä patteria ja huoneessa on n.23 ja ihan hyvin riittää...ei ole normaalia jos koira koko ajan läähättää..
pienennä lämmitystä lattiassa tai siirrä toiseen huoneeseen.Tosiaankin huomasin jo itsekin että pentulaatikossa oli liian lämmin. Pienensin lämpöjä ja siirsin pois lattialta laatikon. Onko sulla sellaset turvarimat ettei pennut liiskaannu seinää vasten. Mulla ei ole ja joudun kokoajan vahtimaan nita epeleitä. Ne kyllä nostaa hirmuisen metelin jos joku "ahdistaa". Mukavalta alkaa tuntua kun huomaa et vaavit tosiaankin selviävät hienosti tissille ja äippä hoitaa niitä hienosti.
- hmm
hmm kirjoitti:
Kirjoittelen pitemmän jutskan kun nään et meneekö tää läpi.Nyt on vaavien paino jo lähtenyt nousuun. Kolme painaa nyt 180g ja yksi jo 190g. Emo syö kun hevonen ja juo myös. Taitaa tosiaankin viedä paljon energiaa tuo vauvanhoito. Aina siinä näyttäis joku olevan tissillä. On niitä vaan ihana katsella. Nyt on lämpötilakin kohdallaan pentulaatikossa eikä emolla enää liian kuuma. Lämpö emolla nyt 38.7. Siispä hyvin täällä voidaan.
- minä vain
hmm kirjoitti:
Nyt on vaavien paino jo lähtenyt nousuun. Kolme painaa nyt 180g ja yksi jo 190g. Emo syö kun hevonen ja juo myös. Taitaa tosiaankin viedä paljon energiaa tuo vauvanhoito. Aina siinä näyttäis joku olevan tissillä. On niitä vaan ihana katsella. Nyt on lämpötilakin kohdallaan pentulaatikossa eikä emolla enää liian kuuma. Lämpö emolla nyt 38.7. Siispä hyvin täällä voidaan.
Yhdellä narttupennulla jo pikkusen simmut auki..on aika ihana näky :)
Mitenkäs teillä voidaan "hmm"?
Meillä oikein hyvin.. poju jo painaa 400g..ja tytöt kovasti perässä tulee.Vauhdilla kasvavat.. - hmm
minä vain kirjoitti:
Yhdellä narttupennulla jo pikkusen simmut auki..on aika ihana näky :)
Mitenkäs teillä voidaan "hmm"?
Meillä oikein hyvin.. poju jo painaa 400g..ja tytöt kovasti perässä tulee.Vauhdilla kasvavat..Meilläkin voidaan hyvin. Silmät ovat vielä piilossa mut paino kasvaa mukavasti. 3 painaa jo yli 300g mut yksi urospentu tulee hitaammin perässä (jää varmaan pienemmäksi??). Se painaa nyt n. 250g. On kyllä hirmuisen virkeä kaikin puolin mut vaan kauhian pikkuinen. Nartulla onneksi tuntuu maito riittävän. Ihanaa varmasti kun silmät jo aukeavat. Minä odotan sitä innolla. Meillä tuli muuten tänään viikko täyteen!!Ihanaa kevättä teille? Milloin muuten luovutat pennut? Onko kaikilla koti?
- minä vain
hmm kirjoitti:
Meilläkin voidaan hyvin. Silmät ovat vielä piilossa mut paino kasvaa mukavasti. 3 painaa jo yli 300g mut yksi urospentu tulee hitaammin perässä (jää varmaan pienemmäksi??). Se painaa nyt n. 250g. On kyllä hirmuisen virkeä kaikin puolin mut vaan kauhian pikkuinen. Nartulla onneksi tuntuu maito riittävän. Ihanaa varmasti kun silmät jo aukeavat. Minä odotan sitä innolla. Meillä tuli muuten tänään viikko täyteen!!Ihanaa kevättä teille? Milloin muuten luovutat pennut? Onko kaikilla koti?
Nyt on kaikilla vaaveilla simmut auki..söpöjä ovat!
Joo,on koti kaikille ja ehkä Äitienpäiväksi jo luovutan riippuen miten pennut kehittyvät ..mutta viimeistään seuraavalla viikonlopulla.
Yhden pennun kohdalla pitää miettiä viel tota kotia kun siel on entinen pentu kuollu vasta parvovirukseen ja kuulema huoneistoon jää se viirus jopa vuodeksi joten suuri riski on jotta seuraava koira kuolisi myös...käden vääntöä käydään asiassa mutta minulla on kuitenkin tässä vaiheessa päätös valta kenelle myyn pennun..tietysti harmittaa tollanen minua ja vielä enempi tätä kuka haluaisi heti uuden pennun...mutta maltti on valttia tässäkin tapauksessa.
Onko sun pennuille jo kodit? - hmm
minä vain kirjoitti:
Nyt on kaikilla vaaveilla simmut auki..söpöjä ovat!
Joo,on koti kaikille ja ehkä Äitienpäiväksi jo luovutan riippuen miten pennut kehittyvät ..mutta viimeistään seuraavalla viikonlopulla.
Yhden pennun kohdalla pitää miettiä viel tota kotia kun siel on entinen pentu kuollu vasta parvovirukseen ja kuulema huoneistoon jää se viirus jopa vuodeksi joten suuri riski on jotta seuraava koira kuolisi myös...käden vääntöä käydään asiassa mutta minulla on kuitenkin tässä vaiheessa päätös valta kenelle myyn pennun..tietysti harmittaa tollanen minua ja vielä enempi tätä kuka haluaisi heti uuden pennun...mutta maltti on valttia tässäkin tapauksessa.
Onko sun pennuille jo kodit?Meilläkin aukaisivat eilen simmunsa. Minä olen ihan lääpällään..En ole edes ilmoitellut vielä koirista. Ajattelin varmistaa että kaikki varmasti kasvavat ja voivat "paksusti". Silti on kyselyjä tullut. Lähinnä tuttujen kautta. Kohta on vauvojen madotuksenkin aika. Menee tää kyllä niin nopeasti. Meillä yksi pennuista on sellanen huutaja et aamuyöllä se alottaa joskus neljän jälkeen ja hirmuista meteliä pitää. Viimeyönä jopa kakatin sen kun aina vaan alkoi uudestaan itku. Ei se nyt suoraa huutoa huuda mut vähän vikisee jatkuvasti. Koliikkia varmaan :o)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849