Nollajohtimen virran laskeminen?

Anonyymi

Kuinka suuri virta kulkee nollajohtimessa kun kolmea vaihetta kuormitetaan siten että

L1 = 9,1A cos-f 1
L2 = 3,0A cos-f 0,8
L3 = 8,0A cos-f 0,87

Mites ihmeessä tää nyt lasketaan.. Saatavilla olevan teoriamateriaalin perusteella koulukaverikin vaan keksi että "Nollajohtimen virta on vaihejohtimien virtojen summa"

..Ei se nyt ihan niinkään taida olla että tuossa nollassa joku parikyt ampeeria kulkis =)

Sama tehtävä kuvana tässä
https://1drv.ms/u/s!An1dVlv2OSo60y35GawMExk2p2OS

28

3389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nollajohtimen virta on tosiaan vaihejohtimien virtojen summa! Mutta se on vektorisumma. Vaatii vektorimatematiikan osaamista. Minulla ei nyt satu olemaan funktiolaskinta, mutta mututuntumalta virta jäänee alle viiden ampeerin.

      • Anonyymi

        Nollajohtimen virran summa on 0 A.


    • Anonyymi

      Piirtelin paperilla ja yritin ratkaista graafisesti. Tulos jääneen noin 4,5 ampeeriin.

      • Anonyymi

        9,27 A


      • Anonyymi

        pystytkö johonkin laittaa kuvaa esille tai selostaa miten tätä oikein pitäs piirtää?
        ku ei nyt ole liikaa käsitystä
        cos fii:t otetaan huomioon niissä kulmien piirtämisissä ilmeisesti? ettei ole tuo 120 astetta kuin L1:ssä jne


      • Anonyymi

        oojjea. youtuben avulla ilman tehokertoimen huomioimista sain tulokseksi 5,9A nyt.. eli eiköhän nää tästä laskeennu vielä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pystytkö johonkin laittaa kuvaa esille tai selostaa miten tätä oikein pitäs piirtää?
        ku ei nyt ole liikaa käsitystä
        cos fii:t otetaan huomioon niissä kulmien piirtämisissä ilmeisesti? ettei ole tuo 120 astetta kuin L1:ssä jne

        Laskin sen ohjelmalla, mutta noin se vektoreilla lasketaan. Tarkkaan astemitalla virtojen suunnat jännitteestä jälkeen ja mittakaavaan pituudet (vektorit pyörii vastapäivään). Ensin summataan kaksi virtaa ja näiden summaan sitten summataan kolmas vaihevirta. Se vektori mitä tästä jää jäljelle on nollavirta. Jos kaikissa vaiheissa on sama virta ja tehokerroin, summa on nolla.


    • Anonyymi

      Hnnggh.. eipä ole mitään virtavektoreita ei mitään muutakaan vektorilaskentaa opetettu edes :D

      Tajuskohan tuo opettaja taas itsekään mitä tehtäviä se lykkäs tehtäväks.

      • Anonyymi

        Kai se arveli että pysyypähän räkänokilla turpa kiinni ainakin hetken kun ne pyörittelee silmiään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai se arveli että pysyypähän räkänokilla turpa kiinni ainakin hetken kun ne pyörittelee silmiään.

        nii eihän tässä ole ikää ehkä kuin hitusen enempi kuin opettajalla, kiitos rakentavasta kommentista. ihan helvetin hauska vitsi ois noin muutenkin.


    • Anonyymi

      Oli jo aikakin aktivoida tätä palstaa laskutehtävällä!

      • Anonyymi

        Opettelisit laskemaan, ei niin harmittaisi.


      • Anonyymi

        Jonnella ei ole mitään mahiksia oppia tuollaisia laskuja :)


      • Anonyymi

        Älkää aina mollatko aktivointi-Jonnea, sillä ressukalla kun ei ole muuta purkautumispaikkaa kuin S24.


    • Anonyymi

      suuntakulmat
      0, -156,87,90,46
      virtavektorit
      L 1 9,1
      L2 -2,75884572681199-1,17846096908265i
      L3 -0,0640374709315097 7,99974369603906i
      ja summaamalla noi nollajohdossa kulkee virta 9.27A

      • Anonyymi

        Pistitpä pahan amispojille ;)


      • Anonyymi

        Voisi olla paha myös amiksen opettajalle jos pojat tuon laittaisivat vastauksena tehtävään.


      • Anonyymi

        Aikuisten oikeasti oikea vastaus on 7,6 A.


      • Anonyymi

        Mulla tuli kaks puol seiteviis.


    • Anonyymi

      Mä sain päässä laskulla 6.7 A

    • ihan noin hatusta. Ensin lasketaan kulmat:

      1: 0
      2: 120 arc cos 0.8 =156.8699
      3: 240 arc cos 0.87 = 269.5414

      Sitten lasketaan komponentit

      X: 9,1 3 * cos (157.8799) 8 * cos(269.5414) = 6.2510 A
      Y: 0 3 *sin(157.86799) 8 * sin(269.5414) = -6.8701

      Sitten pyragoraalla= 9.29 A eli 9.3 A. Lasku on hyvin kriittinen välivaiheiden tarkkuuksille, joten kannattaa käyttää laskinta, jossa on paljon muisteja. Näin saa 9.27 A. Yleisesti laskut, joissa on tosiaan lumoavia vektoreita tai lukuja on kriittinen väliarvojen tarkkuuksille.

      • Tuo ei mene oikein kohdassa 2. Täytyisi tietää se, että sähköverkossa virta on jäljessä jännitettä, jos kuorma on induktiivinen. Tuon tietämiseen tietysti tarvitaan myös sin fii mutta sitä harvemmin ilmoitetaan koska tilanne on harvinainen.
        Oikeita vastauksia on siis ainakin neljä.


      • kenraali kirjoitti:

        Tuo ei mene oikein kohdassa 2. Täytyisi tietää se, että sähköverkossa virta on jäljessä jännitettä, jos kuorma on induktiivinen. Tuon tietämiseen tietysti tarvitaan myös sin fii mutta sitä harvemmin ilmoitetaan koska tilanne on harvinainen.
        Oikeita vastauksia on siis ainakin neljä.

        Piti kirjoittamani että tilanne, jossa virta on edellä jännitettä, on harvinainen. Vaihesiirtomittareissa on keksitty "nerokas" keino, eli cos fii ilmoitetaan negatiiviseksi, jos kuorma on kapasitiivinen.


      • Anonyymi
        kenraali kirjoitti:

        Piti kirjoittamani että tilanne, jossa virta on edellä jännitettä, on harvinainen. Vaihesiirtomittareissa on keksitty "nerokas" keino, eli cos fii ilmoitetaan negatiiviseksi, jos kuorma on kapasitiivinen.

        Kysymyksenasettelussa on sikäli epätarkkuutta, kun ei ole mainittu ovatko kuormat induktiivisia vai kapasitiivisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyksenasettelussa on sikäli epätarkkuutta, kun ei ole mainittu ovatko kuormat induktiivisia vai kapasitiivisia.

        No, tällöin voi ilmoittaa tuloksen kummallakin tavalla. Ei sen vaikeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, tällöin voi ilmoittaa tuloksen kummallakin tavalla. Ei sen vaikeampaa.

        Tarkoitat varmaan että kaikilla neljällä mahdollisella tavalla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tuossa on esitetty yksi vaihtoehto neljästä mahdollisesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe