Litrahinta 5L vs 1L - megaero per L !

Anonyymi

Kiinnostaisi tietää mihin perustuu tuo megaluokan hintaero. On ymmärrettävää, että litran purnukassa yksikköhinta on jonkin verran korkeampi, mutta yleinen kertoin on tyrmistyttävä.

Esimerkkinä vanhaan rautaan, jonka öljytilavuus 6,5l: Total Quartz 7000 - 10W40

5 litraa à 34,90 eli 6,98 / l

1 litra 12,99

Tuosta sitten tuleekin mieleen, että miten kauan öljy säilyy avatussa muovikanisterissaan, viileä varasto, riski kondesaatiolle (?). Kaksi 5 litran kanisteria ostaessaan jäisi varastoon odottamaan 3,5 litraa, kun vuosittaisten vaihtojen väissä ei juurikaan tarvitse lisäillä.

8

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      hintaero perustuu siihen että litran pakkauksia ostetaan hyvin vähän.

      jos tutkit, maksaa sitten toisinkin päin, moni suurempi paketti enemmän kuin pieni.

      katsoppas vaikkapa maitopurkki, samanväristä maitoa, kaippa 1 l purkki on litrahinnaltaan halvempi. kuin iso.

      • Anonyymi

        Ja'hams, olisi kiinnostava saada hieman tilastofaktaa noiden myyntimäärien suhteen, eli taidampa seuraavalla kerralla hieman haastatella tarvikeliikeiden myyjiä tuon suhteen.

        Ottaen huomioon, että on hyvin paljon autoja joissa 5 litraa riittää öljynvaidossa ja tuo litran purnukka on todella passeli siihen rinnalle reissuillakin mukana pidettäväksi täydennyksiä varten enne nseuraavaa vaihtoa.

        Mutta eihän tuo järkyttävä hintakerroin ole ainakaan menekkiä ja volyymiä lisäämässä.


    • Anonyymi

      Katetta täytyy saada myös pikku purnukalla, markkinat humisee!

    • "miten kauan öljy säilyy avatussa muovikanisterissaan, viileä varasto, riski kondesaatiolle"
      -Yleissääntönä on että noin vuoden säilyy avattuna. Valolta suojattuna ja tasaisessa lämmössä (joko tasaisen lämmin tai viileä) kannattaa öljyä säilyttää.

      "Kiinnostaisi tietää mihin perustuu tuo megaluokan hintaero. On ymmärrettävää, että litran purnukassa yksikköhinta on jonkin verran korkeampi, mutta yleinen kertoin on tyrmistyttävä."
      -Veikkaan että litran purkkeja ostavat vain ne jotka tarvitsevat lisäysöljyä, eli menekki ei ole suurta. Lisäysöljyä tarvitseva ei halua isoa kanisteria nurkkiin pyörimään, eikä myöskään tuijota litrahintaa, joten kauppias mätkäisee siihen paremmin katetta.

      Itse öljynsä vaihtavat ostavat ison kanisterin ja katsovat hintalappua, joten ison purkin saat kauppiaiden kilpailun myötä halvemmalla - kylkiäisenä kaupalle tulee usein lisämyyntiä tarvikkeista esim öljynsuodatin yms.

      On myös mahdollista että öljytukku antaisi kaupalle alennusta vaikka myydyn litramäärän mukaan: esim ison öljyerän suhteellinen rahtikustannus jäänee alhaisemmaksi kuin muutaman pikkupurkin rahti. Siitä johtuen kauppa myisi alhaisemmalla litrahinnalla isoja kannuja, jotta litramääräinen myynti lähtisi nousuun, ja tukusta saisi enemmän alennusta.

      • Anonyymi

        http://www.teboildiamond.fi/myytteja-moottorioljysta/

        "Pitkäaikaisessa säilytyksessä käyttämätönkin öljy vanhenee ja lisäaineet erkanevat?
        Kun öljy varastoidaan oikeaoppisesti tasalämpöisessä tilassa (alle 50 °C) auringonvalolta ja kosteudelta suojattuna, se säilyy käyttökelpoisena jopa vuosikymmeniä. Moottoriöljy on perusöljyjen ja lisäaineiden liuos, ei seos, joten keskenään toisiinsa liuenneet aineet eivät erkane toisistaan pidemmässäkään varastoinnissa vaan liuos pysyy liuoksena ja näin ollen käyttökelpoisena."

        Vai että vuoden säilyy? Ja tämän "tiedon" jaot kanssamme.


      • Tehtaan sinetissä oleva öljy säilyy hyvänä vuosia valmistuspäivämäärästä lukien, siinä olen artikkelin kanssa samaa mieltä ja sitä artikkelikin varmasti koskee.

        Kysymyksessä oli avatun öljypurkin säilyvyys. Avattu öljy ei säilykään useita vuosia, eikä varsinkaan vuosikymmeniä: heti sinetin korkkaamisen jälkeen hapettuminen alkaa ja epäpuhtauksia voi päästä öljyyn.

        Se johtaa väistämättä öljyn säilyvyyden lyhenemiseen, mutta miten paljon, on kovin tapauskohtaista. Vuosi-pari on hyvä ohjenuora enkä kaataisi moottoriin kymmenen vuotta avattuna olleesta purkista öljyä: kyllä sellaiselle aika on jo tehnyt tehtävänsä.


      • Anonyymi
        acid_rain kirjoitti:

        Tehtaan sinetissä oleva öljy säilyy hyvänä vuosia valmistuspäivämäärästä lukien, siinä olen artikkelin kanssa samaa mieltä ja sitä artikkelikin varmasti koskee.

        Kysymyksessä oli avatun öljypurkin säilyvyys. Avattu öljy ei säilykään useita vuosia, eikä varsinkaan vuosikymmeniä: heti sinetin korkkaamisen jälkeen hapettuminen alkaa ja epäpuhtauksia voi päästä öljyyn.

        Se johtaa väistämättä öljyn säilyvyyden lyhenemiseen, mutta miten paljon, on kovin tapauskohtaista. Vuosi-pari on hyvä ohjenuora enkä kaataisi moottoriin kymmenen vuotta avattuna olleesta purkista öljyä: kyllä sellaiselle aika on jo tehnyt tehtävänsä.

        Samoilla vaihteistoöljyillä ajetaan useita vuosia ja monilla merkeillä vaihto ei kuulu edes huolto-ohjelmaan. Hyvin tuntuvat kuitenkin voitelevan vaikka pitäisi olla pilalla jo vuoden parin päästä.

        Ja varastointi ei todellakaan ole ohjeen mukaista vaan kesähelteistä paukkupakkasiin, syksyn sadekelejä unohtamatta.


      • Anonyymi
        acid_rain kirjoitti:

        Tehtaan sinetissä oleva öljy säilyy hyvänä vuosia valmistuspäivämäärästä lukien, siinä olen artikkelin kanssa samaa mieltä ja sitä artikkelikin varmasti koskee.

        Kysymyksessä oli avatun öljypurkin säilyvyys. Avattu öljy ei säilykään useita vuosia, eikä varsinkaan vuosikymmeniä: heti sinetin korkkaamisen jälkeen hapettuminen alkaa ja epäpuhtauksia voi päästä öljyyn.

        Se johtaa väistämättä öljyn säilyvyyden lyhenemiseen, mutta miten paljon, on kovin tapauskohtaista. Vuosi-pari on hyvä ohjenuora enkä kaataisi moottoriin kymmenen vuotta avattuna olleesta purkista öljyä: kyllä sellaiselle aika on jo tehnyt tehtävänsä.

        Tuo on täyttä tuubaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe