Vene vuotaa!

Anonyymi

Päästiin nautiskelemaan purjehduksesta oikein kunnolla kun tultiin kolme vuorokautta vastaiseen niin, että joka kolmas aalto tuli kannelle. Lopputuloksena keulahytissä lakanat kastuivat molemmista reunoista eli vettä on tullut sisään. Ei paljon, koska patjat olivat kuivat, mutta arviolta muutamia desilitroja. Sateella ei ole vastaavaa ongelmaa. Jostain rungon ja kannen välistä kaiketi vuotaa.

Jossain vaiheessa tuo on korjattava, mutta onko kiireellinen? Miten kannattaisi korjata ja pystyykö keskinäppärä tee-se-itse mies sen tekemään vai tarvitaanko ammattimiestä? Vene on vuoden 2002 Bavaria 44.

Kiitokset asiallisista vastauksista.

#sysaga

29

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suolavettä vai kondenssia?

      • Anonyymi

        Suolaista oli.

        #sysaga


    • Anonyymi

      Kansiluukku on mahdollinen. Pitää veden sateella, mutta yli vyöryvä aalto tunkee kehyksen ja kannen välistä sisään.

    • Anonyymi

      Monessa Bavariassa (ja muissakin) on tyyppivikana keulakulkuvalojen johdon läpiviennin tiivistömättömyys. Sehän tulee tyypillisesti keulakaiteen putken ja jalan läpi. Johtoa pitkin vesi valuu yleensä juuri keulapunkkaan.

      Voi tietysti olla mikä tahansa muukin läpivienti tai hela. Luukuissa voi vuotaa kahvat, reunatiiviste tai kehyksen kiinnitys kanteen.

      • Anonyymi

        Luukku ei ole ongelma ja keulavalojen johdot tulee ankkuriboksiin (muistaakseni). Mietin kaidetolppien kiinnityksiä mutta pelkään että siellä on jotain pahempaa. Eniten pelottaa että korjaamattomana pahenee. Nyt sisääntuleva vesimäärä on lähinnä kiusallinen.

        #sysaga


    • Anonyymi

      Voisko vuotokohtaa etsiä suihkuttamalla vettä todennäköisiin kohtiin ja seuraamalla sisäpuolelta tilannetta. Jos tuo muutama desi tuli kolmen päivän aikana niin "reikä" ei ole kovin iso ja löytäminen ei kovin helppoa.

      Onko muissa Bavaria 44 :ssa ollut vastaavaa?

    • Tuollaisia voi olla mahdoton löytää muuten kuin vastaavassa tilanteessa menemällä katsomaan, missä vesi liikkuu. Vuoto voi olla jossain kaukana, mistä se sitten kulkeutuu sänkyyn.

      • Anonyymi

        Tuon ikäisissä Bavarioissa on tyyppiominaisuutena hyvin pienet aluslevyt kaidetolppien kiinnityksessä joten jos kaiteisiin on joskus nojattu niin saattaa hyvinkin vuotaa tolppien juuresta.

        Seinäverhoilun yläreunasta ja kaapin sisältä listaa irti niin pääsee näkemään tolpan alapään kiinnityksen. Valunut vesi on hyvällä säkällä jättänyt jäljen pölyyntyneeseen rungon sisäpintaan.

        Ex-Santtu31, nyk B40 2001


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon ikäisissä Bavarioissa on tyyppiominaisuutena hyvin pienet aluslevyt kaidetolppien kiinnityksessä joten jos kaiteisiin on joskus nojattu niin saattaa hyvinkin vuotaa tolppien juuresta.

        Seinäverhoilun yläreunasta ja kaapin sisältä listaa irti niin pääsee näkemään tolpan alapään kiinnityksen. Valunut vesi on hyvällä säkällä jättänyt jäljen pölyyntyneeseen rungon sisäpintaan.

        Ex-Santtu31, nyk B40 2001

        Muutama kaidetolppa oli vääntynyt joten tätä asiaa pitää tutkia tarkemmin. Kiitoksia vinkistä.
        #sysaga


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama kaidetolppa oli vääntynyt joten tätä asiaa pitää tutkia tarkemmin. Kiitoksia vinkistä.
        #sysaga

        Itsellä Contrast 36:ssa tuli kryssiessä vettä keulapiikkiin ankkuriboksin laipion yläreunasta joka oli huonosti laminoitu kanteen kiinni. Ankkuriboksi oli avomerkryssillä käytännössä aina täynnä vettä koska se oli puolet ajasta pinnan alla.
        En jaksa uskoa, että vesi tulisi sisään kannen ja rungon välistä vaikka runkoon kohdistuukin kovaa vääntöä kryssiessä. Edelleen Contrast 36:ssa erään avomerikryssin jälkeen huomasin, että vessan laipion ja turkin välissä oli aikakausilehti kiilautuneena. Runko oli joustanut sen verran että vessan laipio oli noussut noin sentin minne lehti oli sitten joutunut. Satamaolosuhteissa vessan laipion ja turkin välissä ei ollut havaittavaa rakoa. T: Peku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä Contrast 36:ssa tuli kryssiessä vettä keulapiikkiin ankkuriboksin laipion yläreunasta joka oli huonosti laminoitu kanteen kiinni. Ankkuriboksi oli avomerkryssillä käytännössä aina täynnä vettä koska se oli puolet ajasta pinnan alla.
        En jaksa uskoa, että vesi tulisi sisään kannen ja rungon välistä vaikka runkoon kohdistuukin kovaa vääntöä kryssiessä. Edelleen Contrast 36:ssa erään avomerikryssin jälkeen huomasin, että vessan laipion ja turkin välissä oli aikakausilehti kiilautuneena. Runko oli joustanut sen verran että vessan laipio oli noussut noin sentin minne lehti oli sitten joutunut. Satamaolosuhteissa vessan laipion ja turkin välissä ei ollut havaittavaa rakoa. T: Peku

        Noin paljon murtovenymää suurempaa pystysuoraa joustoa (millimetrin suuruusluokkaa) ei rungossa voi kyljissä olla, joten kyse täytyy olla laipion irtoamisesta rungosta ja niiden liikkumisessa toisiinsa nähden.
        Ehjässä veneessä laipio on kiinni myös rungon kyljissä, mikä estää laipion pystysuorat liikkeet runkoon nähden ylöspäin. Pohja voisi myös periaatteessa joustaa sentin alaspän, mutta tuossa on sellainen ongelma ettei minkään voiman edes pitäisi vetää pohjaa alaspäin. Mutta jos esim mastosta tuleva puristusrasitus jääkin mastonjalan alla olevan palkin hajoamisen seurauksena pohjalaminaatin kannettavaksi, voisi siitä tuollainen efekti silloin aiheutua.

        Kaikissa tapauksissa on veneessäsi oltava vakava vaurio jossain tuollaisen efektin esiintyessä, sillä sellainen ei ole ehjässä veneessä mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama kaidetolppa oli vääntynyt joten tätä asiaa pitää tutkia tarkemmin. Kiitoksia vinkistä.
        #sysaga

        Montako astetta senttimetriä kohti se kaidetolppa oli vääntynyt?
        kts: https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/731838/mod_folder/content/0/1_FI_VÄÄNTÖ_prof.Jukka.Aalto.pdf?forcedownload=1
        mistä selvinnee heti alussa mitä vääntymä ja vääntö tarkoittavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako astetta senttimetriä kohti se kaidetolppa oli vääntynyt?
        kts: https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/731838/mod_folder/content/0/1_FI_VÄÄNTÖ_prof.Jukka.Aalto.pdf?forcedownload=1
        mistä selvinnee heti alussa mitä vääntymä ja vääntö tarkoittavat.

        Linkki ei toimi. Silmin nähden vinossa, mutta ei huomattavasti. Noin 60cm tolpassa yläreuna viitisen senttiä linjasta.

        #sysaga


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki ei toimi. Silmin nähden vinossa, mutta ei huomattavasti. Noin 60cm tolpassa yläreuna viitisen senttiä linjasta.

        #sysaga

        Linkki toimii kun ymmärrät kopypastata sen kokonaan selaimen osoiteriville.
        Siis alkaen kohdasta "https" ja päättyen kohtaan "nload=1"
        Tämän foorumin softa katkaisee pidemmät linkit aina joten niitä ei voi tänne toimivina postata.

        Kun luet linkin huomaat ettei tolppasi ollut yhtään vääntynyt, mutta oli kylläkin ehkä taipunut. Taipumaa kun voi mitata sentteinä 60 cm kohti, mutta vääntymää ei voi yhtään sen paremmin kuin vaikkapa voisit mitata aikaa metreinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki toimii kun ymmärrät kopypastata sen kokonaan selaimen osoiteriville.
        Siis alkaen kohdasta "https" ja päättyen kohtaan "nload=1"
        Tämän foorumin softa katkaisee pidemmät linkit aina joten niitä ei voi tänne toimivina postata.

        Kun luet linkin huomaat ettei tolppasi ollut yhtään vääntynyt, mutta oli kylläkin ehkä taipunut. Taipumaa kun voi mitata sentteinä 60 cm kohti, mutta vääntymää ei voi yhtään sen paremmin kuin vaikkapa voisit mitata aikaa metreinä.

        Ei käynyt toi Aalto meidän veneessä vaan välimeren vastaava. Ja oikealta puolelta keulatolppa oli selkeästi vääntynyt. Eli ei keittiön vaan olohuoneen puolelta.
        XXX
        #sysaga


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noin paljon murtovenymää suurempaa pystysuoraa joustoa (millimetrin suuruusluokkaa) ei rungossa voi kyljissä olla, joten kyse täytyy olla laipion irtoamisesta rungosta ja niiden liikkumisessa toisiinsa nähden.
        Ehjässä veneessä laipio on kiinni myös rungon kyljissä, mikä estää laipion pystysuorat liikkeet runkoon nähden ylöspäin. Pohja voisi myös periaatteessa joustaa sentin alaspän, mutta tuossa on sellainen ongelma ettei minkään voiman edes pitäisi vetää pohjaa alaspäin. Mutta jos esim mastosta tuleva puristusrasitus jääkin mastonjalan alla olevan palkin hajoamisen seurauksena pohjalaminaatin kannettavaksi, voisi siitä tuollainen efekti silloin aiheutua.

        Kaikissa tapauksissa on veneessäsi oltava vakava vaurio jossain tuollaisen efektin esiintyessä, sillä sellainen ei ole ehjässä veneessä mahdollista.

        Kyllä aikamoista vääntymistä voi tapahtua. Messuilla kerran ihmettelin, kun veneen turkkivanereissa oli 5-10 millin heittoja. Edustajan mukaan kyse oli siitä, että vene oli laitettu huonosti pukin päälle. Tuskin siinä silti vakavia vikoja oli.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä aikamoista vääntymistä voi tapahtua. Messuilla kerran ihmettelin, kun veneen turkkivanereissa oli 5-10 millin heittoja. Edustajan mukaan kyse oli siitä, että vene oli laitettu huonosti pukin päälle. Tuskin siinä silti vakavia vikoja oli.

        Voi vääntyä, mutta rungon vääntyminen ei avaa rakoa laipion ja rungon väliin kuin korkeintaan mikrometrin suuruusluokkassa, eli lehti ei sen takia väliin mahdu, ei edes yksittäinen lehden sivu, koska sekin olisi jo liian paksu.

        Vaakasuoran rungon pohjapaneelin taipuminen taas voi tuottaa useamman sentin raon, mutta sen syytä täytyy etsiä hajonnesta rakenteesta, koska sellaista alaspainavaa voimaa ei rungon pohjaan pitisi tuolla alueella esiintyä.
        Sekä maston mastonjalkaan kohdistama voima että kölin ainosta aiheutuvat voimat nimittäin siirretään ehjässä veneessä palkistoon, eikä pohjapaneeleihin.

        Huonosti pukilla olevaan veneeseen kohdistuu pystysuoria voimia pukista ylöspäin, jotka eivät avaa rakoa laipion ja veneen pohjan väliin, vaan päinvastoin yrittävät painaa ko välin umpeen. Lisäksi ne voivat taivuttaa venettä laipioiden välissä, jolla ei ole mitään vaikutusta laipion ja pohjan väliseen rakoon. Turkkivanereihin niillä voi olla useammankin sentin vaikutus rungon taipumisen seurauksena, mikä väännön seurauksena on täysin mahdotonta.


      • Anonyymi

        En tiedä kirjoitinko jotenkin epätäsmällisesti, mutta kyse oli siis siitä , että se lehti oli jumissa vessan vanerilaipion ( salongin teakvaneriseinän) ja turkkilevyn
        (teakvaneri) välissä, veneen lattialla.
        Myin Contrastin pois jo yli kymmenen vuotta sitten ja hyvin tuo näkyy vielä seuraavan.
        Ja kyseessä oli tiukka ja kovatuulinen kryssi Hangosta Visbyyn.
        Omat kykyni eivät riitä kovin syvälliseen ja tieteelliseen pohdintaan siitä mikä veneessä jousti tai vääntyi, mutta siellä se Venelehden irtonumero oli.
        T Peku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä kirjoitinko jotenkin epätäsmällisesti, mutta kyse oli siis siitä , että se lehti oli jumissa vessan vanerilaipion ( salongin teakvaneriseinän) ja turkkilevyn
        (teakvaneri) välissä, veneen lattialla.
        Myin Contrastin pois jo yli kymmenen vuotta sitten ja hyvin tuo näkyy vielä seuraavan.
        Ja kyseessä oli tiukka ja kovatuulinen kryssi Hangosta Visbyyn.
        Omat kykyni eivät riitä kovin syvälliseen ja tieteelliseen pohdintaan siitä mikä veneessä jousti tai vääntyi, mutta siellä se Venelehden irtonumero oli.
        T Peku

        Aivan, eli turkkivanerit oli joustaneet taikka liikkuneet, ja laipio oli edelleen kiinni rungossa eikä kumpikaan niistä ollut joustanut. Tilanne oli siis tyystin toinen kuin millaiseksi sitä alunperin sitä analysoit.


    • Anonyymi

      Tuskin on kyse mistään vakavasta. Meilä tuli FF31:sessä vettä keulakajuuttaan ankkuriboksin kautta sellaisesta kohdasta, että veden on pitänyt kiivetä ylöspäin ja pujotella pienestä reijästä sisään ;). Purjehtiessa ankkuriboksissa pienikin reika tuo veden helposti kattopanelien päälle ja sieltä sitten patjoille.

      Epäilen syyksi ankkuriboksia - tutki se tosi tarkkaan toinen vaihtoehto on kaiedetolpata tai joku sähköjohdon läpivienti. En usko, että kyse on mistään vakavasta ongelmasta.

    • Anonyymi

      Kiitoksia vastauksista. Toi ankkuroboksi vaikuttaa todennäköiseltä vaikka heti ei tullut mieleen että vesi kulkeutuisi pari metriä vaakatasossa. Kun seuraavan kerran päästään veneelle niin pitää tutkia tarkemmin.

      #sysaga

      • Anonyymi

        Se vesi tosiaan voi kulkea ihmeellisesti ylöspäin. Meillä oli ankkuriboksin yläreunassa molemmin puolin ihan pienet reijät - ilmeisesti tuuletusta varten, Ne oli tukittu sialla, mutta sika oli kulunut osin pois. Ankkuriboksista oli keulakajuuttaan alle lyijykynän mentävät aukot per puoli. Lopputuloksena vesi pääsi kattopanelin alle ja sieltä sivurimoituksen alle ja patjan perän puoleiset päät kastuivat.

        Tuki kaikki mahdollisest reijät ankkuriboksin ja kajuutan välissä, sekä ota kattopaneelit irti, niin näet onko siellä kosteuden merkkejä. Minä jouduin uusimaan osan kattopaneleista, koska vaneri oli paikoitellen mustunut.

        On hyvin vaikea uskoa, että rungon ja kanen välistä tulisi vettä - pitäisin tätä aika mahdottomana asiana. Bavarioissa tosin käsittääkseni kaiteiden kiinnityskohdissa on ollut vuotoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vesi tosiaan voi kulkea ihmeellisesti ylöspäin. Meillä oli ankkuriboksin yläreunassa molemmin puolin ihan pienet reijät - ilmeisesti tuuletusta varten, Ne oli tukittu sialla, mutta sika oli kulunut osin pois. Ankkuriboksista oli keulakajuuttaan alle lyijykynän mentävät aukot per puoli. Lopputuloksena vesi pääsi kattopanelin alle ja sieltä sivurimoituksen alle ja patjan perän puoleiset päät kastuivat.

        Tuki kaikki mahdollisest reijät ankkuriboksin ja kajuutan välissä, sekä ota kattopaneelit irti, niin näet onko siellä kosteuden merkkejä. Minä jouduin uusimaan osan kattopaneleista, koska vaneri oli paikoitellen mustunut.

        On hyvin vaikea uskoa, että rungon ja kanen välistä tulisi vettä - pitäisin tätä aika mahdottomana asiana. Bavarioissa tosin käsittääkseni kaiteiden kiinnityskohdissa on ollut vuotoja.

        Monessa veneessä vuotaa rungon ja kannen sauma. Bavarioissa harvemmin, mutta tosiaan murjotut kaidetolpanjalat voivat alkaa vuotamaan kiinnityksestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa veneessä vuotaa rungon ja kannen sauma. Bavarioissa harvemmin, mutta tosiaan murjotut kaidetolpanjalat voivat alkaa vuotamaan kiinnityksestään.

        En ole koskaan kuullut, että jollain olisi kannen ja rungon välinen sauma vuotanut. Eikö siihen yleensä laiteta butyyli massaa, joka tunnetusti ei rupea vuotamaan edes ajan kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut, että jollain olisi kannen ja rungon välinen sauma vuotanut. Eikö siihen yleensä laiteta butyyli massaa, joka tunnetusti ei rupea vuotamaan edes ajan kanssa?

        Minä olen omistanut kannen ja rungon saumasta vuotavan veneen sekä kuullut lukuisista muista. Monia eri merkkejä, mutta Bavariasta en muista kuulleeni. Tietysti saumassa pitäisi olla massaa tai se on laminoitu, mutta työ ei aina onnistu 100%. Varsin pienestäkin reiäistä tulee paljon vettä sauman käydessä vedessä.


    • Anonyymi

      Taas käy Captain Tolley’s kaupaksi...

    • Anonyymi

      Bavarian köysiohjurien ruuvit saattaa alkaa vuotaa perässä jos ovat saanneet kovia nykäisyjä. En usko että se on sinulla välttämättä ongelmana keulassa mutta kannattaa nekin tarkistaa. Mikäli on vuotanut, niin näkyy ruuveista aika selkeästi.

      Laittaisin rahat likoon sen keulavalon läpiviennin puolesta.

      Bavat on siitä hauskoja, että viat toistuu melko säännöllisesti kaikissa saman ikäluokan malleissa. Kertooko laadun tasosta, vai vaan siitä että niitä on tehty monta samalla kerralla?

      • Anonyymi

        Sarjatuotanto on siitä hyvä että syntyy "tyyppivikoja" joita voi sitten kysellä samanlaisen veneen omistajilta. Eli nyt vain jututtamaan niitä muita Bava 44 omistajia, kuten ehdotin aikaisemmin.


      • Anonyymi

        Sarjatuotannossa syntyy tyyppivikoja ja pienessä skaalassa ominaisuuksia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe