Kaasukäyttöinen kylmäboksi

kylmyyttä ensi kesäksi

Onko kellään käyttökokemuksia kaasukäyttöisistä jääkaapeista/ kylmäbokseista?

Kuinka paljon tuuletusta ne tarvitsevat ympärilleen ?

Uskaltaisiko sellaisen asentaa sitloodassa oleviin säilytyslokerikkoihin( boksi olisi päältä avattava ja mahtuu koonsa puolesta lokerikkoon)

10

2232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      hikoilee aika tavalla. Järjestä kunnon tuuletus.

    • kylmyyttä ensi kesäksi

      en ajatellut itse boksia vaan ostaa valmiin kylmälaukun joka toimii kaasulla tai sähköllä.
      Esim. Waecolla on niitä.

      Paljonkohan tuollainen valmis systeemi tarvitsee korvausilmaa?

      • Hasse

        Mulla on tällainen veneessä. Ennen Waecot olivat Electroluxeja. Manuaali löytyy täältä http://www.electrolux-ui.com:8080/2000\207\501504fi.pdf Erittäin hyvä kone. Suosittelen. Tekee jopa jääpaloja. Tilaa se tosin vaatii. Ohjeessa on sijoitusohjeet. Takana ja päällä on oltava tilaa, ettei tule tulipaloa. Lisäksi laitteen on saatava korvausilmaa. Laite toimii hyvin myös kallistuksissa.


      • Hasse
        Hasse kirjoitti:

        Mulla on tällainen veneessä. Ennen Waecot olivat Electroluxeja. Manuaali löytyy täältä http://www.electrolux-ui.com:8080/2000\207\501504fi.pdf Erittäin hyvä kone. Suosittelen. Tekee jopa jääpaloja. Tilaa se tosin vaatii. Ohjeessa on sijoitusohjeet. Takana ja päällä on oltava tilaa, ettei tule tulipaloa. Lisäksi laitteen on saatava korvausilmaa. Laite toimii hyvin myös kallistuksissa.

        Tulipa hassahdus. Tarkoitin toki, että laitteen merkki on Dometic ja ennen ne olivat Electroluxeja.


      • kylmyyttä ensi kesäksi
        Hasse kirjoitti:

        Tulipa hassahdus. Tarkoitin toki, että laitteen merkki on Dometic ja ennen ne olivat Electroluxeja.

        Mistähän noita Dometic laitteita saa ja paljonko kustantaa? Taitavat siis olla eri laitteita kuin nuo Waecot?

        Uskaltaisiko sellaisen asentaa sitloodassa olevaan säilytyslokerikkoon, Sunwind 27:ssa sivulokerikko on syvä ja sinne mahtuisi hyvin laatikko ja kaasupullo( Olen mittaillut että tilaa pitäisi jäädä jokapuolelle).
        Lähinnä olen huolissani tuosta aiheutuvasta kuumuudesta ja tuuletuksen riittävyydestä.

        Missä teillä itsellänne ovat kyseiset laitteet? En viitsisi laittaa sitä keskellä salonkia.


      • Hasse
        kylmyyttä ensi kesäksi kirjoitti:

        Mistähän noita Dometic laitteita saa ja paljonko kustantaa? Taitavat siis olla eri laitteita kuin nuo Waecot?

        Uskaltaisiko sellaisen asentaa sitloodassa olevaan säilytyslokerikkoon, Sunwind 27:ssa sivulokerikko on syvä ja sinne mahtuisi hyvin laatikko ja kaasupullo( Olen mittaillut että tilaa pitäisi jäädä jokapuolelle).
        Lähinnä olen huolissani tuosta aiheutuvasta kuumuudesta ja tuuletuksen riittävyydestä.

        Missä teillä itsellänne ovat kyseiset laitteet? En viitsisi laittaa sitä keskellä salonkia.

        Laitteita saa esimerkiksi Kaasuvalosta tai Markantalosta, jossa hinta on todennäköisesti alhaisempi. Kaasupullon pitää olla tuuletetussa tilassa ja jos alhaaltapäin tuuletetusta tilasta kaasulaitteelle on yli 1,2 m, niin sitten kaasuasennus pitää tehdä kupariputkilla, jotka vain ammattilainen saa asentaa/tarkastaa. Itselläni on tehty näin ja boxi on salongissa sitä varten tehdyssä kolossa, jossa tuuletus on kunnossa. Kaasun kanssa ei kannata leikkiä. Hyvän asennuksen lisäksi kaasuvaroitin on syytä hankkia veneeseen. Sen ei tarvitse toimia kuin yhden kerran. Silloin, kun se pelastaa hengen.

        Näin ollen sanoisin, että harkitse nyt vielä sen asennuksen tekemistä syvään boxiin, josta kaikki kaasu ongelmatapauksessa valuu pilssiin ja sieltä se nousee nukkuvien ihmisten korkeudelle syrjäyttäen hapen. Hyvin tehty kaasuasennus sen sijaan on todella hyvä. 5 kg kaasupullo kestää tehosta riippuen 2 vk- 4vk, eikä sähköä kulu lainkaan. Pieni sijoitus oikeaan asennukseen voi pelastaa hengen.


    • honkkeli

      Meillä on H-veneessä Dometic PowerFridge RC3000 (Electrolux). Toimii kaasulla, 230 voltin vaihtovirralla ja 12 voltin tasavirralla. Tilavuus 35 litraa.

      Ohjeissa käsketään jättämään joka puolelle reilusti tilaa, mutta todellisuudessa kuumaa on vain yläkulmassa, josta palokaasut poistuvat. Lämmintä on myös alakulmassa polttimen kohdalla, mutta niin vähän että kättä voi pitää kiinni kaapissa rajatta, eli tuskinpa esim puuta sytyttää.

      Korvausilmaahan tuo ei mitenkään ihan älyttömästi tarvitse, senhän voit vaikka laskea kaasunkulutuksen mukaan, jos kemia on hanskassa.

      Nestekaasun palaessa syntyy lähinnä hiilidioksidia ja vettä, joten tuuletusta kuitenkin tarvitaan. Itse olen viimekesän kosteiden kokemusten jälkeen suunnitellut johtavani palokaasut suosiolla veneen ulkopuolelle.

      Oma mielipiteeni on, että kylmälaite on yksi tärkeimmistä varusteista veneessä. Olen todella ihmetellyt, miten ne ovat niin harvinaisia pienissä veneissä. Ja venelehden mukaan esim Bavarian 35 Matchissa ei edes ole kylmäkonetta vakiona! Onko tuo tarkoitettu vain päiväpurjehduksille? Minä ainakin haluan lomalla nauttia hyvästä ruoasta tarvitsematta käydä päivittäin kaupassa. Ja oluet juon aina kylmänä.

    • Anonyymi

      Kylmäpoksiin saa näppärästi kaasua kun piereskelee pussiin ja laittaa ne sinne sisään.

      • Anonyymi

        Jaaha, amiksessa on kemian labrat alkaneet .....


    • Anonyymi

      Jos veneeseen laittaa nestekaasusysteemit, voi vetää letkun salonkiin myös ja tilutella iltaisin nestekaasukitaralla kuuskytluvun tyyliin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe