Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

G: Millä arvoilla sait lääkityksen?

Riikkis_

Ja kauan ehti olla "piilevänä" ennen kuin aloitit lääkityksen?

Mulla TSH 4,22 ja T4V 12.
1,5-2 vuotta ollut oireita, mut nyt vasta selvisi mistä johtui.

Tosi paljon pahoja vajaatoiminnan oireita, pahimpana väsymys kun ei millään meinaa päästä sängystä ylös.

Huomenna lääkäri soittaa ja luultavasti saan lääkityksen.

20

21983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anu

      Sain lääkityksen arvoilla: TSH 2,1 ja T4V 11,6.
      Mitään kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita minulla ei ole.

      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • JaJu

      Ensiksikin arvot ja oireesi viittaavat selkeästi vajaatoimintaan johon pitää saada, ja varmaan saatkin, tyroksiinilääkitys.
      Mulla kesti myös kolmisen vuotta ennen kuin tajuttiin mistä oli kysymys ja oireet pääsivät jo aika pahoiksi. TSH oli peräti 50 eli huimasti koholla samoin vasta-aineet joka viittaisi taudin olevan tulehdusperäinen, minulla krooninen autoimmuunityreoidiitti. T4V:n tuolloista arvoa en tähän hätään muista.

      • Kilpi(rauhas)konna

        Ehdin sairastaa vajaatoimintaa huomattavan pitkään ennekuin tajusin ettei tämä ole nyt enää ihan normaalia olotilaa ja painuin lekurille. Ja diagnoosi olikin sitten pitkälle edennyt ja vaikea kilpirauhasen vajaatoiminta. En myöskään muista kuin TSH arvoni joka oli huikeat 258.2!!! Siinä oli lekuri tipahtaa ja laittoi mut välittömästi siltä istumalta sairaalaan sisätauti osastolle!! Vasta-aineet olivat myöskin pilvissä eli siinä sitten löytyi syykin...


      • JaJu
        Kilpi(rauhas)konna kirjoitti:

        Ehdin sairastaa vajaatoimintaa huomattavan pitkään ennekuin tajusin ettei tämä ole nyt enää ihan normaalia olotilaa ja painuin lekurille. Ja diagnoosi olikin sitten pitkälle edennyt ja vaikea kilpirauhasen vajaatoiminta. En myöskään muista kuin TSH arvoni joka oli huikeat 258.2!!! Siinä oli lekuri tipahtaa ja laittoi mut välittömästi siltä istumalta sairaalaan sisätauti osastolle!! Vasta-aineet olivat myöskin pilvissä eli siinä sitten löytyi syykin...

        TSH-arvosi oli jo sitä luokkaa ettei varmaan muita vastaavia olekaan. Hämmästyttävää miten korkeaksi joku tsh voikin nousta! Oireesi varmaan olleet tosi pahat mutta kun verrataan vielä arvoon
        niin voisi ajatella sinun olleen melkein kuollut jo.
        Onko jäänyt mitään pysyviä haittoja?
        Itselläni seurasi lievä kuulonalenema.


      • Kilpi(rauhas)konna
        JaJu kirjoitti:

        TSH-arvosi oli jo sitä luokkaa ettei varmaan muita vastaavia olekaan. Hämmästyttävää miten korkeaksi joku tsh voikin nousta! Oireesi varmaan olleet tosi pahat mutta kun verrataan vielä arvoon
        niin voisi ajatella sinun olleen melkein kuollut jo.
        Onko jäänyt mitään pysyviä haittoja?
        Itselläni seurasi lievä kuulonalenema.

        Olen nyt syönyt jo reilun vuoden thyroxiinia eikä voi sanoa että olo olisi vieläkään helpottanut mutta parempaan suuntaan menossa.

        Ja melkein kuolluthan minä olinkin! Olin todella surkeessa jamassa,kuin kävelevä zombie joka ei ollut tästä maailmasta.
        Etenkin kun mulla on 3 pientä lasta ja tunnen jatkuvaa syyllisyyttä siitä etten jaksanut olla heidän kanssaan saatikka sitten tehnyt mitään erityistä.

        Olin vain ja makasin paikoillani,nukuin kaiken aikaa ja toivoin etten aamulla enää heräisi!!
        En edes jaksa tässä luetella kaikkia oireita mitä minulla oli/on mutta sen voi jokainen vajaatoiminnasta tietävä vain arvailla.Kaikki mahdollinen ja mahdoton ja erityisen pahana.
        Sitä olotilaa en soisi pahimmalle vihamiehellenikään. Et ole enää elossa,et osaa ajatella,et toimia,et tehdä..ei huvita,ei kiinnosta,ei jaksa,ei välitä.....

        Pysyviä haittoja lääkärin mukaan tulee elimistön toimintaan jäämään näin pahan vajaatoiminnan jäljiltä,koska se oli ehtinyt tehdä jo niin paljon haittaa koko elimistön toiminnalle.Eli minussa ei toimi yhtikäs mikään ja jos toimiikin niin päinvastoin..

        Eikä se JaJu sinullakaan mikään pieni vajaatoiminta ole ollut!! Toivon sullekin vain kaikkea hyvää ja parempaa huomista! Ja kaikille muillekin!!


    • josefin

      Mulla TSH oli 7,9 enkä heti saanu lääkitystä terveyskeskuslääkäriltä. Menin vähän ajan päästä uudestaan verikokeisiin ja TSH oli sillon vähän päälle 6. Eikä lääkitystä..odotellaan...meninpä sitten yksityiselle sisätautilääkärille ja hän pudisteli vaan päätänsä ja antoi lääkkeet heti..."piilevänä" oli muutaman vuoden. Pahinta oli se väsymys ja palelu ja ne vaan paheni koko ajan ennen kuin tajuttiin mistä on kyse. Onneks nyt kaikki on taas ok=) Jaksamista ja aurinkoista kevättä kaikille!

    • Tatjaana

      No mulla oli vuosi sitten arvot TSH 8,67 ja T4V 12, joulukuussa TSH 6,71 ja T4V 14, eikä mitään lääkitystä. Maanantaina pitäisi taas raahautua kokeisiin - eipä taideta lääkitystä nytkään aloittaa. KATSOTAAN TAAS PUOLEN VUODEN PÄÄSTÄ...

      • marke

        että vaiha lääkäriä. Eihän tuosta tule mitään. Jaksatko edes töissä käydä.


      • ninni
        marke kirjoitti:

        että vaiha lääkäriä. Eihän tuosta tule mitään. Jaksatko edes töissä käydä.

        olen käynyt 5 eri lääkärillä, arvot 11 ja 2,64, väsymys ajoittain tosi kamala, eikä vieläkään kukaan ole antanut lääkitystä edes kokeeksi. aina vaan katsotaan "JONKUN AIKAA".en jaksa enää vaihtaa lääkäriä, jatkan vyöhyketerapeutin hoitoja, niistä tuntuu olevan enempi apua kuin lääkäreistä. tuo väsymyskin on vaan yksi oireista, kuukautiset loppuivat, iho kuivuu, mieliala laskee,hiukset tippuu, paino ei... voimia kaikille saman sairauden kanssa painiville.


      • marke
        ninni kirjoitti:

        olen käynyt 5 eri lääkärillä, arvot 11 ja 2,64, väsymys ajoittain tosi kamala, eikä vieläkään kukaan ole antanut lääkitystä edes kokeeksi. aina vaan katsotaan "JONKUN AIKAA".en jaksa enää vaihtaa lääkäriä, jatkan vyöhyketerapeutin hoitoja, niistä tuntuu olevan enempi apua kuin lääkäreistä. tuo väsymyskin on vaan yksi oireista, kuukautiset loppuivat, iho kuivuu, mieliala laskee,hiukset tippuu, paino ei... voimia kaikille saman sairauden kanssa painiville.

        erikoislääkärillä, endokrinologilla?
        Kokenut lääkäri näkee jo ulkonäöstä. En muista mistä tämän kuulin, mutta näin joku sanoi lääkärin todenneen.


      • bag_gie
        ninni kirjoitti:

        olen käynyt 5 eri lääkärillä, arvot 11 ja 2,64, väsymys ajoittain tosi kamala, eikä vieläkään kukaan ole antanut lääkitystä edes kokeeksi. aina vaan katsotaan "JONKUN AIKAA".en jaksa enää vaihtaa lääkäriä, jatkan vyöhyketerapeutin hoitoja, niistä tuntuu olevan enempi apua kuin lääkäreistä. tuo väsymyskin on vaan yksi oireista, kuukautiset loppuivat, iho kuivuu, mieliala laskee,hiukset tippuu, paino ei... voimia kaikille saman sairauden kanssa painiville.

        sinun olisi lääkitys saada, tuohon ei vyöhyketerapia auta. Jos kilpparin vajaatoiminta jää pitkäksi aikaa hoitamatta voi tulla pysyviä vaurioita.

        Onko sinulla ketään joka voisi tulla kanssasi lääkärille lyömään nyrkkiä pöytään.

        Itse olen saanut nostaa paljon paremmillakin arvoilla thyroxin-annostani kun on varaa ollut raja-arvoihin edes vähän.

        Ota lääkärille kaikki labratulokset mukaan (jops et ole niitä saanut pyydä printit labrasta missä kokeet on otettu), kirjoita kaikki oireesi paperille ja tulosta vielä mukaan Matti Välimäen artikkeli tuolta

        http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=61&submenu=35

        Siellä korostetan että potilaan oireet on huomioitava eikä tuijotettava viitearvoihin.
        Koelääkityksestä ei ole mitään haittaa.

        Kannattaa yrittää löytää hyvä endokrinologi, Matti Välimäki itse ei ilmeisesti ikävä kyllä ota uusia potilaita:(

        Tsh:si voisi olla matalampi (Suomessa viralliset arvot on vielä korkeammat kuin muualla) ja t4v on aivan alarajalla joten koelääkitys ois saatava keinolla millä hyvänsä.
        Uhkaile vaikka hoitovirhesyytteellä jos ei muu auta. (Vasta viimeisenä keinona koskapa parempi ois saada hoito lääkärin kanssa yhteistyössä alulle)

        jaksamista siulle


      • bag_gie

        alempana vastasin ninnille ja sama kyllä pätee sinunkin tilanteeseesi.

        Siulla on tsh vielä huonompi joten älä anna periksi äläkä suostu puolta vuotta odottelemaan vaan vaadi hoidon aloitusta.


      • : /

        Jopa on sulla melkoiset arvot. Jos sua ei noilla arvoilla lähdetä hoitamaan, voin kertoa, että lääkärisi on täysin epäpätevä!! Noin selvä asia!!
        Nyt vaihdat lääkäriä ja vaadit sen lääkkeen. Terveydelle on hyvin vaarallista potea vajaatoimintaa, joka vähitellen pysäyttää koko kropan... Olen kuullut neuronhoitajilta kuinka heille tulee juuri näitä hoitamattomia vajaatoimintapotilaita, joiden tila on jo kriittinen, joskus ei hoito enää ole auttanut, vaan potilas on menehtynyt. Siis hoitoa on pakko noilla arvoilla saada, lisäksi jos oireet täsmää ja invalidisoivat elämän.


    • Riikkis_

      Moikka taas.

      Kyselin tänään verikokeiden tuloksia: TSH 2,60 ja T-4V 12 (Edelliset arvot siis TSH 4,22 ja T-4V 12).

      Jouduin 6h ennen verikokeita juomaan vettä lasillisen kun multa otettiin myös virtsanäyte samalla (ei liity tähän), joten voiko sillä olla vaikutusta? *kyselee epätoivoisena*

      Ja arvot on kuulema OK!!!!! Miksi mun olo ei ole parantunut sitten yhtään? Mä en käsitä, en sitten millään!

      Miksiköhän T-4v ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen? Joten miksi sitä edes mitataan kun sillä ei kerran tunnu olevan mitään merkitystä.

      Siis voi VIT*U! Varmaan tulee masennusta kun joutuu tän saatanan väsymyksen kanssa tällaista stressaamaan.

      Ja työterveyslääkäri vielä sanoi lähetettä pyytäessä "oireitahan tässä hoidetaan eikä arvoja". Eikä yhtään ottanut kuitenkaan oireita huomioon vaan tuijottaa arvoja kuten se helvetin terveyskeskuslääkärikin.

      Masentaa. Ehkä mun oireet on sittenkin oikeasti MASENNUSTA eikä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita

      • Siru

        Nukutun yön jälkeen klo 8-10 välillä? Jos näin ei ollut, silloin arvot eivät kerro totuutta.
        Joka tapauksessa tuollaisillakin arvoilla moni kertoo selvistä oireista. Jos koe otettiin oikein ja tulokset ovat nuo, kannattaisiko käydä vielä alan erikoislääkärin endokrinologin, juttusilla. Se maksaa tietysti, mutta kun sinulla nyt on kahdet tulokset, hän voisi ehkä niistä päätellä jotakin ilman että tarvitsee ottaa uusia kokeita.


      • Riikkis_
        Siru kirjoitti:

        Nukutun yön jälkeen klo 8-10 välillä? Jos näin ei ollut, silloin arvot eivät kerro totuutta.
        Joka tapauksessa tuollaisillakin arvoilla moni kertoo selvistä oireista. Jos koe otettiin oikein ja tulokset ovat nuo, kannattaisiko käydä vielä alan erikoislääkärin endokrinologin, juttusilla. Se maksaa tietysti, mutta kun sinulla nyt on kahdet tulokset, hän voisi ehkä niistä päätellä jotakin ilman että tarvitsee ottaa uusia kokeita.

        Ihan oikein otettiin eli 12h olin syömättä ja juomatta.

        Lääkäri tosin sanoi, että saa ihan normaalisti syödä ja juoda. Onneksi oon palstaillut kilpirauhasfoorumilla ja sain sieltä tietoa, että ehdottomasti kannattaa olla syömättä ja juomatta.

        Täytyy harkita jos kävisin erikoislääkärin luona. Mietin vaan, että jos kuitenkin vielä odotan reilun kuukauden ja katsotaan vielä kolmannen kerran arvot. Jos vielä koholla niin sit meen kyllä varmasti yksityiselle olipa varaa tai ei!


      • Siru
        Riikkis_ kirjoitti:

        Ihan oikein otettiin eli 12h olin syömättä ja juomatta.

        Lääkäri tosin sanoi, että saa ihan normaalisti syödä ja juoda. Onneksi oon palstaillut kilpirauhasfoorumilla ja sain sieltä tietoa, että ehdottomasti kannattaa olla syömättä ja juomatta.

        Täytyy harkita jos kävisin erikoislääkärin luona. Mietin vaan, että jos kuitenkin vielä odotan reilun kuukauden ja katsotaan vielä kolmannen kerran arvot. Jos vielä koholla niin sit meen kyllä varmasti yksityiselle olipa varaa tai ei!

        että olet nukkunut edellisen yön etkä ollut esim. työssä. TSH on korkeimmillaan herättyä. Kun ohjeissa sanotaan että koe otetaan ennen kello kymmentä, lähdetään ns. keskiarvoihmisestä joka nukkuu noin klo 10-6. Yövuorolaiselle se ei tietenkään sovi.
        Mutta hyvä että olet käynyt siellä kilpirauhasfoorumillakin. Kun tietoa tulee eri lähteistä, saa vahvistusta näkemyksille.


    • Anonyymi

      P-T3-V3,5 P-TSH 3,8 P-T4-V17,4 viittaako nuo labra tulokset että olen menossa liikatoiminnalle, vai? oireita väsymys, nukkumattomuus suonenvedot, pään ja korvien humina

    • Anonyymi

      Tsh 1.8 ja t4 14, onko normaalit arvot?

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe