purjehtija alkaa moottoriveneilijäksi

Anonyymi

Purjeveneellä ,kun olen mennyt niin 14m/sek tuuli ei ole ollut vielä paha vaikka aallonkorkeus n3 metriä.

Nyt kysyisin mitkä matkavene mallit sopisivat vielä 10-12 m/sek avomerelle
Vene saisi olla max 10 000e .
Kiitos .

22

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sea bee lady 27 on vankka, vaikka vähän rullaakin ja kulkuri 30 on hyvä.

    • Anonyymi

      Fiskars 25

    • Anonyymi

      Trolli. 14 m/s ja/tai kolmemetriset aallot ovat jo aika paha purjeveneellekin. Nimim. "Kokemusta on".

      • Anonyymi

        3 metrinen aallokko on purjeveneenkin kannalta aivan eri tilanne myötä- tai vasta-aallokkoon liikuttaessa. Lisäksi eroa on aivan valtavasti silläkin, onko kolmemetrisen aallokon jaksonaika paikallaan kelluvaan mittapoijuun nähden 3 sekuntia vaiko 12 sekuntia. Jälkimmäinen ei tunnu purjeveneen kannalta missään.
        Yleensä purjehtijalta loppuu sietokyky jo paljon ennen kuin kunnossa olevalta purjeveneeltä tilanteesta riippumatta.
        14 m/s tuuli taas ei tuota reivaustaitoiselle purjehtijalle mitään ongelmia ilman aallokkoa, eli saariston suojassa liikuttaessa. Rantautuessa voi jo tuottaakin.
        Avomerellä ei tuulen vaikutusten kannalta ole suurta eroa saaristoon, toki puuskia ja siftejä on avomerellä vähemmän ja/tai ne ovat pienempiä, eli sikäli siellä on helpompi purjehtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 metrinen aallokko on purjeveneenkin kannalta aivan eri tilanne myötä- tai vasta-aallokkoon liikuttaessa. Lisäksi eroa on aivan valtavasti silläkin, onko kolmemetrisen aallokon jaksonaika paikallaan kelluvaan mittapoijuun nähden 3 sekuntia vaiko 12 sekuntia. Jälkimmäinen ei tunnu purjeveneen kannalta missään.
        Yleensä purjehtijalta loppuu sietokyky jo paljon ennen kuin kunnossa olevalta purjeveneeltä tilanteesta riippumatta.
        14 m/s tuuli taas ei tuota reivaustaitoiselle purjehtijalle mitään ongelmia ilman aallokkoa, eli saariston suojassa liikuttaessa. Rantautuessa voi jo tuottaakin.
        Avomerellä ei tuulen vaikutusten kannalta ole suurta eroa saaristoon, toki puuskia ja siftejä on avomerellä vähemmän ja/tai ne ovat pienempiä, eli sikäli siellä on helpompi purjehtia.

        Itämerellä se jaksonaika pyrkii tyypillisesti olemaan hyvin lyhyt. Tämä ei ole valtameriveneilyn palsta.

        Myötäaaltokin on muuten usein purkkarille hyvin hankala, koska se usein pyrkii vääntämään venettä poikittain ja joutuu ajamaan aktiivisesti.

        Se on totta, että yleensä kantti loppuu kaikilta ennen kuin vene, mutta vain masokistit viihtyvät yli 10 m/s tuulessa. Joku käytti tuossa alempana ilmeisen vähättelevässä tarkoituksessa sanaa "lomapurjehtijat" tarkoittaen niitä, jotka eivät viihdy. He nyt kuitenkin ovat niitä aitoja purjehtijoita, muut ovat kusipäitä.


    • Anonyymi

      10 k€ veneellä ei voi lähteä sisävesi ulommaksi

    • Anonyymi

      Unissasi olet taas luullut purjehtivasi, kun on housut märät.

    • Anonyymi

      Itse olen ollut 9,5 metrisellä kuidutetulla puumeriläisellä liikkeellä kuvailemanasi ilmalla Jurmon Pohjoispuolella. Hurja ilma mutta vene kestää kyllä. Veneestä melkein puolet rungosta oli välillä ilmassa, välillä jysähti aaltoon (vasta-aallokkoa 7 solmua) niin että keulan köysipollari "peseytyi" 5-10 sekunnin välein. Siinä kokoluokassa ja tyypissä en suosittele kuitenkaan kuidutettua puuvenettä, vaan vastaavia lasikuiturunkoisia.

      Niitä on mm. haiveli 900, haiveli 10000, haiveli pilot, haiveli sea walker, barlit 30, albatross 29, kulkuri 30, tristan 30, family cruiser, ms 900, bella 800, finmar 800 family

      noita ensi alkuun kannattaisi pohtia.

      • Tuohon listaan lisäksi vielä telfacat niin voidaan kaikki pistää paaliin yhdellä kertaa.


    • Anonyymi

      Jep. Kokemusta on noista keleistä sekä purkkarilla että puoliliukuvalla Marsundilla, joka ei ole huonoimmasta päästä omassa luokassaan. Purkkarillekin tuo on jo vähän haastava keli ja lomapurjehtijat saattaa jäädä satamaan. Todella paljon riippuu siitä, mennäänkö myötäiseen vai vastaiseen. Oma kokemus on se, että Marsundilla mennään aika kivasti 10 m/s saakka aallokon suunnasta riippumatta, mutta siitä eteenpäin alkaa tulla haasteita. Joskus vetelin 14 m/s kelissä vastaiseen avomerellä, eikä ollut yhtään hauskaa. Vene oli välillä koko mitaltaan ilmassa ja paluu aaltojen syleilyyn oli aika rankka...erityisesti kun jatkui muutaman tunnin.

    • Anonyymi

      Mun ehdotukset. Bella 530 classic, Terhi 520 ht sekä bayliner 2155 ciera.

      • Anonyymi

        5 metrisellä terhillä tai bellalla pääsee 3 metrin aallokossa lähinnä joko hengestä tai iltalehteen kanteen kaukaa kuvattuna kelluvana raatona naama sutattuna


    • Anonyymi

      porkkalanselkä on pahin, max 7 m/s
      karmeet aallot!

      • Anonyymi

        "porkkalanselkä on pahin, max 7 m/s
        karmeet aallot! "

        Pyh! Riippuu kyllä ihan millä veneellä olet liikkeellä. Olen mennyt vuosien saatossa m-veneellä kumpaankin suuntaan 16-18 m/s lounaistuulessa eikä se nyt niin kauhean paha ole.


      • Anonyymi

        Minä menin -60 luvulla Porkkalan selän yli 12 boforin navakahkossa tuulessa. Vene oli 4m mäntyrunkoinen perämoottorivene. Housut kastui mutta muuten ihan ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "porkkalanselkä on pahin, max 7 m/s
        karmeet aallot! "

        Pyh! Riippuu kyllä ihan millä veneellä olet liikkeellä. Olen mennyt vuosien saatossa m-veneellä kumpaankin suuntaan 16-18 m/s lounaistuulessa eikä se nyt niin kauhean paha ole.

        höpöhöpö, ruotsinlaivatkin jää silloin satamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "porkkalanselkä on pahin, max 7 m/s
        karmeet aallot! "

        Pyh! Riippuu kyllä ihan millä veneellä olet liikkeellä. Olen mennyt vuosien saatossa m-veneellä kumpaankin suuntaan 16-18 m/s lounaistuulessa eikä se nyt niin kauhean paha ole.

        Ei aaltojen koko muutu oli sitten millainen vene alla tahansa. Lisäksi 16-18 m/s keskituulella ei kukaan normaali itsesuojeluvaistolla veneile vapaehtoisesti.


    • Anonyymi

      Riippuu paljolti purkkaristakin, eikä pelkästään pituus ratkaise. Itse olen, purkkareista puheen ollen, viihtynyt 26 jalkaisella Finnillä 16m/s tuulessa mutta samoilla vesillä Avance 24:llä meno lakkaa olemasta hauskaa viimeistään 12m/s vastatuulessa. Jos hakee adrenaliinia voi rajat olla korkeammalla ja moottoriveneeksi voi suositella vaikka uppoamatonta pikkubusteria, yli 16m/s keskituulennopeus lounaasta, aallonkorkeus "riittävä" on Nötön länsipuolella koettu vanhassa Big Busterissa mutta kerta riitti. Näppituntuma on, että samassa kelissä moottorivene saa olla kokoluokkaa purkkaria isompi, koska liukuvarunkoiset moottoriveneet hakkaavat ja uppoumarunkoiset moottoriveneet rullavat. Ainoastaan osaamattomat purjehtijat vaihtavat pahassa kelissä purjeet konevoimaan, joku rätti on aina hyvä olla mastossa rullaamista vaimentamassa. Eli jos purjeveneeseen tottuneena hakisin moottorivenettä pahaan keliin katselisin kokoluokkaa isompia uppoumarunkoisia kenties pienellä mastolla varustettuna, tai vaihtaisin nopeaan liukuvaan jolla ehtii pahaa keliä karkuun ja pahat kelit vietettäisiin satamassa.

      • Anonyymi

        Sä oot mun sankari ja niin komea!
        Tytöt haluu vain sut!


      • Anonyymi

        Kerro jotain uutta.

        Alkuperäistä kysyjää voi ehkä neuvoa jos paremmin tietää mieltymyksistä, eli tykkääkö purjehtia 24 jalkaisella kaidetolpat pinnan alla vai 42 jalkaisella lettuja paistellen. Pelkkä tuulennopeus ja arvioitu aallonkorkeus ei kerro olosuhteista paljoakaan.


    • Anonyymi

      Enpä tiedä...purjeveneeni kestää.tuollaisen tuulen mutta vältän sitä kovasti koska säälin vanhaa ntiisevää pikku venettäni ja omia raihanaisia luitani. Itse asiassa, asiaan liittyy noilla tuulilla myös turvallisuusnäkökohtia.

    • Anonyymi

      Jon 33 toi keli ei ole todellakaan paha.
      Ruffekin vanhalla bavarialla 20m/sek ja 5m aallot ja kaikki ok .

      Purjevene on vaan turvallinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe