Sinuttelusta

Teitittelystä

Koen aina hankalana tilanteet, missä ei tiedä sinutellaanko vai teititelläänkö. Tiedän että sen on vaikeaa ratkaista monelle muulle tämän palstan lukijoille. Miten sinä olet asiassa toiminut? Ratkaiseeko pärstäkerroin? Itselläni käytäntö vaihtelee suuresti mutta joskus harmittaa kun toinen ottaa nokkaansa!

8

1754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Varsinkin jos han on vanhempi kuin itse. Myoskin se on kohtelias tapa pitaa etaisyytta toiseen, sinuttelu on hiukan liian intiimi.

      Jos on epavarma, aina kannatta menna traditionaalisen puolelle (oli sitten kaytostavat, pukeutuminen, jne.) siina ei koskaan mene vikaan.

      • jgjgj

        Samaa mieltä eli jos on epävarma, teitittely on aina parempi. Jos vastapuoli haluaakin sitten sinuteltavan, hän ehdottaa sitä. Monesti kun olen teititellyt, on toinen sanonut, että voi ihan sinutella ja sitten ole sinutellut, eikä siinä sitten mitään sen kummenpaa ole tapahtunut.

        Ja tietysti itseä vanhempia teititellään ja selkeästi itseä nuorempia voi ihan suoraan sinutella. Paitsi jos kyseessä on "korkea-arvoinen" henkilö eli jos esim. itseä nuoremman presidentin kanssa sattuisi jutustelemaan, olisi silti kohteliasta teititellä. No, tällaisiin tilanteisiin tavallinen ihminen ei kuitenkaan usein joudu.

        Lapsia ja ehkä n. alle 20-vuotiaita sinuttelisin ihan suoraan ja toisaalta vanhuksia teitittelisin. Molemmat ihan iästä riippumatta. Käytännössä ehkä n. 30-40-vuotiaitakin voi nykyään sinutella suoraan, mutta teitittely on aina varmempaa, ihan jo senkin takia, että ihmisen ikää on usein vaikea tietää kovin tarkkaan.


      • titta.o
        jgjgj kirjoitti:

        Samaa mieltä eli jos on epävarma, teitittely on aina parempi. Jos vastapuoli haluaakin sitten sinuteltavan, hän ehdottaa sitä. Monesti kun olen teititellyt, on toinen sanonut, että voi ihan sinutella ja sitten ole sinutellut, eikä siinä sitten mitään sen kummenpaa ole tapahtunut.

        Ja tietysti itseä vanhempia teititellään ja selkeästi itseä nuorempia voi ihan suoraan sinutella. Paitsi jos kyseessä on "korkea-arvoinen" henkilö eli jos esim. itseä nuoremman presidentin kanssa sattuisi jutustelemaan, olisi silti kohteliasta teititellä. No, tällaisiin tilanteisiin tavallinen ihminen ei kuitenkaan usein joudu.

        Lapsia ja ehkä n. alle 20-vuotiaita sinuttelisin ihan suoraan ja toisaalta vanhuksia teitittelisin. Molemmat ihan iästä riippumatta. Käytännössä ehkä n. 30-40-vuotiaitakin voi nykyään sinutella suoraan, mutta teitittely on aina varmempaa, ihan jo senkin takia, että ihmisen ikää on usein vaikea tietää kovin tarkkaan.

        Jos on epävarma, niin silloin pitää teititellä.

        Teitittelyllä osoitat myös kunnioitusta toiselle henkilölle.

        Etikettihän sanoo myös, että alempiarvoinen teitittelee aina ylempiarvoista...

        Mikä sitten on "vanhus"...

        Sanoisin, että reilusti itseään vanhempia ihmisiä teititellään aina jo kunnoituksesta heitä kohtaan.

        Jos teitittelyn kohteena oleva henkilö ei halua näin tehtävän, niin hän kyllä ilmoittaa sen.

        Teitillään toisiamme vaikka pilke silmässä, kyllä se siitä lutviutuu aina tilanteen mukaan.


      • Isäntäväkeä
        jgjgj kirjoitti:

        Samaa mieltä eli jos on epävarma, teitittely on aina parempi. Jos vastapuoli haluaakin sitten sinuteltavan, hän ehdottaa sitä. Monesti kun olen teititellyt, on toinen sanonut, että voi ihan sinutella ja sitten ole sinutellut, eikä siinä sitten mitään sen kummenpaa ole tapahtunut.

        Ja tietysti itseä vanhempia teititellään ja selkeästi itseä nuorempia voi ihan suoraan sinutella. Paitsi jos kyseessä on "korkea-arvoinen" henkilö eli jos esim. itseä nuoremman presidentin kanssa sattuisi jutustelemaan, olisi silti kohteliasta teititellä. No, tällaisiin tilanteisiin tavallinen ihminen ei kuitenkaan usein joudu.

        Lapsia ja ehkä n. alle 20-vuotiaita sinuttelisin ihan suoraan ja toisaalta vanhuksia teitittelisin. Molemmat ihan iästä riippumatta. Käytännössä ehkä n. 30-40-vuotiaitakin voi nykyään sinutella suoraan, mutta teitittely on aina varmempaa, ihan jo senkin takia, että ihmisen ikää on usein vaikea tietää kovin tarkkaan.

        Teitittelyn periaate oli aikoinaan se, että aatelisia, joilla oli useita arvonimiä, teititeltiin. Samasta syystä eli arvonimistä johtuu myös ns. majesteelllinen pluraali (Me Aleksanteri, Itsevaltias ja Keisari yli koko Venäjän jne. jne. jne).

        Sääty-yhteiskuntaan kuului myös se, että alempana virka-asemassa oleva teitittely ylempäänsä ja ylempi puolestaan sinutteli tai puhutteli kolmannessa persoonassa. Palvelusväkeä sinuteltiin ja palvelusväki puhutteli isäntäväkeään kolmannessa persoonassa.

        Teitittely on siis jäänne sääty-yhteiskunnasta ja säätyjen erioikeudet lakkautettiin vuonna 1995. Nykyisin ei siis ole enää tarvetta teititellä, paitsi tietenkin palvelusväellä eli valtion ja kuntien virkamiehillä, joiden tulee teititellä isäntiään ja palkanmaksajiaan eli veronmaksajia. Myöskään ei ole tarpeen teititellä Tasavallan presidenttiä, koska myös hän on palvelusväkeä vaikka ei virkamies olekaan.

        Jos joku palvelusväestä nykyisin katsoo olevansa teitittelyn arvoinen, niin kyllä se herättää lähinnä sääliä.


    • sinutellaan kiitos

      jos minua teititellään, koen sen loukkauksena, että kyseinen henkilö ei pidä minusta! Olen 43, ja nuorekas, ja teitittely saa minut tuntemaan todella paljon vanhemmaksi. Edes vanhana mummuna en toivoisi minua teitittelevän. Mutta hei tämähän on vaan minun (ja varmaan monen muunkin) näkemys asiasta.

      Olen aina ollut hyvin tuttavallinen ja sosiaalinen ihminen, enkä teitittele kuin vanhuksia ja (minua kohtaan) epäystävällisiä ihmisiä, niin ja ehkä todellakin arvovaltaisia ihmisiä, mikä on hyvin epätodennäköistä että sellasiin koskaan törmään.

      Hoidan asiakasneuvontaa (puhelimitse), ja suurin osa näistä asiakkaista ei teitittele, jos näin tekee, niin tottakai sitten teen niin takaisin.

      summa summarum: en halua minua teitittelevän, koska en koe sitä minään kohteliasuutena, kohtelias voi olla muullakin tavalla, esim olemalla ystävällinen ja huomaavainen.

      • Käytöstavat

        Ehkä kannattaa miettiä tuota uudelleen. Teitittely on kunnianosoitus eikä vittuilun osoitus. Eikä sillä ole mitään tekemistä iän kanssa.

        Itse teitittelen mieluiten kaikkia, joille minua ei ole esitelty. Kyse on normaalin etäisyyden pitämisestä ihmisten välillä.

        Itse en pidä yhtään siitä, että minua sinuttelee ihminen, jota en tunne. En ollenkaan. Eikä siinä ole mitään henkilökohtaista, mutta minusta se on aivan liian tuttavallista ja tulee liian lähelle.


    • Kuikka

      Viroon jos menette, niin siellä on paras teititellä IHAN kaikkia, paitsi lapsia. Siellä on aika erilainen tämä sinuttelu-teitittely -kulttuuri kuin meillä. Tuntemattoman sinuttelu on siellä tosi moukkamaista. Vanhempi/arvokkaampi ehdottaa sitten ajallaan sinunkauppoja. Kun opiskelin Virossa kaksikymppisenä, teiteltiin jopa opiskelutovereita (myös kaksikymppisiä), kunnes tultiin tutuiksi. Siis luennolla kysyttiin vieruskaverilta: "Voitteko lainata kynää?" Ruotsissa taas ei vissiin teititellä kuin kuningasta. :-)

      • meeri

        kyllä virossa teititellään ihan kaikkia aikuisia, ainakin itseään vanhempia, nykyään ei opiskelukavereita enää teititellä.
        ja ei tulisi mieleenikään kysyä kelloa esim.bussipysäkillä, että onks sul kelloa, vaan, että anteeksi, onko teillä kelloa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe