Onko tietoa purppura ihottumasta?

Esa

Minulla todettiin ns.purppura ihottuma.
Se ilmenee pieninä punaisina pisteinä käsissä ja jaloissa.Niitä on välillä runsaastikin ja ne häviävät muutamassa päivässä.
Tietääkö kukaan mistä nämä oireet johtuvat ja millä niistä pääsee eroon??
Lääkäri sanoi, että syitä ei välttämättä tiedä kukaan, mutta ajattelin että olisiko jollain kokemusta??

21

32832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pauliina

      oli 8 v sitten purppura,ensin tuli pistemäistä "ihottumaa",sitten verivirtsaisuutta.

      Kyseessä on tila jossa suonet ikäänkuin falskaavat,vuotavat, verii tihkuu niiden läpi.
      Useimmiten syy purppuran synnystä jää epäselväksi,ei omaanikaan syytä saatu koskaan selville.
      Kävin mm. munuaisultrassa useamman kerran sekä tietysti verikokeissa suht tiheästi.
      Kerran polveni jouduttiin punkteeraamaan sinne kertyneen veren takia.
      Nyt minulla ei,kop kop, ole ollut oireita kahteen vuoteen.

    • Pauliina38

      oli 8 v sitten purppura,ensin tuli pistemäistä "ihottumaa",sitten verivirtsaisuutta.

      Kyseessä on tila jossa suonet ikäänkuin falskaavat,vuotavat, verii tihkuu niiden läpi.
      Useimmiten syy purppuran synnystä jää epäselväksi,ei omaanikaan syytä saatu koskaan selville.
      Kävin mm. munuaisultrassa useamman kerran sekä tietysti verikokeissa suht tiheästi.
      Kerran polveni jouduttiin punkteeraamaan sinne kertyneen veren takia.
      Nyt minulla ei,kop kop, ole ollut oireita kahteen vuoteen.

    • tiina

      kannattaa tutkituttaa munuaisten toiminta purppuratapauksissa

    • yk

      Hei,
      Mulla on jalassa purpura ihottuma. Iho lääkäyi sanoi tänään että Ibuprofen eli Burana saattaa aiheuttaa..(olen kyllä syönyt buranaa silloin kun purpura alkoi..)

      • åpko

        Itselläni todettu tuo purpura. Keston pitäisi olla kuukausia tai viikkoja mutta omani on ollut jalassa jo useampia vuosia. Ei lääkäri silti muuta sanonut kun sanoi ettei mitään onkelmia ole ja toivotti hyvää matkaa.. ..en ole kuullutkaan että voisi olla jotain munuaisiin liittyvää :O


      • asdasdadqww
        åpko kirjoitti:

        Itselläni todettu tuo purpura. Keston pitäisi olla kuukausia tai viikkoja mutta omani on ollut jalassa jo useampia vuosia. Ei lääkäri silti muuta sanonut kun sanoi ettei mitään onkelmia ole ja toivotti hyvää matkaa.. ..en ole kuullutkaan että voisi olla jotain munuaisiin liittyvää :O

        No se tauti itsessään ei kai kestä kuukausia pidempään, mutta ne pilkut saattavat jäädä loppuiäksi. Tauti on ohi kun ei synny enää uusia pilkkuja. Ne on jotain rautajämiä siitä purkautuneesta verestä, eivätkä ne välttämättä häviä minnekään. Saattavat toki haalistua vuosien saatossa.


      • beada
        asdasdadqww kirjoitti:

        No se tauti itsessään ei kai kestä kuukausia pidempään, mutta ne pilkut saattavat jäädä loppuiäksi. Tauti on ohi kun ei synny enää uusia pilkkuja. Ne on jotain rautajämiä siitä purkautuneesta verestä, eivätkä ne välttämättä häviä minnekään. Saattavat toki haalistua vuosien saatossa.

        kaikille asiasta kirjoittaneille, sekä sairastuneille.Itse sairastuia 3 vuotta sitten rajuun purppuraan, olin työkyvytön lähes 5 kuukautta putkeen, nenä verenvuotoja, verivirtsaisuutta , järjetön ylä vatsa kipu, mikään ei pysynyt sisällä, pilkkuja joo oli myös mutta pakaroihin (tyypillisin paikka ) ne ilmestyivät vasta, kun munuaisarvot nousivat.Sitä ennen jalat olivat niin turvoksissa ja kipeät ettei voinut liikkua.
        Tromposyytti arvot olivat korkeat, ja paljon muita mystisiä veriarvoja, lääkärit olivat ihmeissään vasta munuaisen koepalan oton jälkeen diagnoosi varmistui, itseäni hoidetaan lopun ikään verenpaine lääkkeellä ja ajoittain kortisoonilla, panadol, tramal ja panacod ainoat särkylääkkeet. Buranaa ei saa käyttää missään tapauksessa se levittää tulehdusta entisestään. Kyseessähän on autoimmuunisairaus josta ei parane koskaan on vain rauhallisia ja aktiivisia vaiheita, toki onnekkaimmilla rauhallinen vaihe voi kestää lopun elämää, virusinfektiot ja bakteeritulehdukset aktivoivat sairautta.Suomennettuna on kyseessä pienten ja keskisuurten verisuonien tulehdus.Sairaus näinkin rajuna kuin itselläni on aika harvinainen, useimmiten pienten poikien sairaus, itse sairastuin kuitenkin 37 vuotiaana, on myös herkästi stressille reagoiva sairaus.Tautiin liittyy myös lievä kuume, ja toisilla nousee verenpaine korkeaksi, itsellä se on ollut koko ajan matala. Mutta verenpaine lääke on tehokas lääke munuaiselle.
        Itselläni se tulehdus meni jälkitautina ns. munuaiskehräsiin.Lopun elämää kontroloidaan tietenkin munuaisen proteiini ja krea arvoja.Tässä hiukan tosi dokumenttia siksi, kun palstalla oli paljon ei oikeata tietoa.


      • stressi-essi
        beada kirjoitti:

        kaikille asiasta kirjoittaneille, sekä sairastuneille.Itse sairastuia 3 vuotta sitten rajuun purppuraan, olin työkyvytön lähes 5 kuukautta putkeen, nenä verenvuotoja, verivirtsaisuutta , järjetön ylä vatsa kipu, mikään ei pysynyt sisällä, pilkkuja joo oli myös mutta pakaroihin (tyypillisin paikka ) ne ilmestyivät vasta, kun munuaisarvot nousivat.Sitä ennen jalat olivat niin turvoksissa ja kipeät ettei voinut liikkua.
        Tromposyytti arvot olivat korkeat, ja paljon muita mystisiä veriarvoja, lääkärit olivat ihmeissään vasta munuaisen koepalan oton jälkeen diagnoosi varmistui, itseäni hoidetaan lopun ikään verenpaine lääkkeellä ja ajoittain kortisoonilla, panadol, tramal ja panacod ainoat särkylääkkeet. Buranaa ei saa käyttää missään tapauksessa se levittää tulehdusta entisestään. Kyseessähän on autoimmuunisairaus josta ei parane koskaan on vain rauhallisia ja aktiivisia vaiheita, toki onnekkaimmilla rauhallinen vaihe voi kestää lopun elämää, virusinfektiot ja bakteeritulehdukset aktivoivat sairautta.Suomennettuna on kyseessä pienten ja keskisuurten verisuonien tulehdus.Sairaus näinkin rajuna kuin itselläni on aika harvinainen, useimmiten pienten poikien sairaus, itse sairastuin kuitenkin 37 vuotiaana, on myös herkästi stressille reagoiva sairaus.Tautiin liittyy myös lievä kuume, ja toisilla nousee verenpaine korkeaksi, itsellä se on ollut koko ajan matala. Mutta verenpaine lääke on tehokas lääke munuaiselle.
        Itselläni se tulehdus meni jälkitautina ns. munuaiskehräsiin.Lopun elämää kontroloidaan tietenkin munuaisen proteiini ja krea arvoja.Tässä hiukan tosi dokumenttia siksi, kun palstalla oli paljon ei oikeata tietoa.

        Minulla on todettu punajäkälä-ihottuma, olen saanut siihen valohoitoa(ei auttanut) lääkitys on Neotigason, nyt on jalkoihin ilmestynyt purppura läiskiä ja niitä on paljon. Ihotauti lääkäri sanoi vain, että ei mitään kun ei kutise. Voisikohan tuo Neotigason aiheuttaa purppuraa? Maksakokeita ja verenrasva-arvoja kyllä seurataan tuon lääkkeen vuoksi mutta munuaiskokeista ei ole ollut mitään puhetta.Tämä on niin tressaavaa ja sehän ei ole hyväksi varmaankaan kumpaankaan vaivaan.
        Onko kohtalotoveiraita? Kaunko jatkuu?


    • Kokemusta!

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00889


      Lääkärit suomessa eivät tätä sairautta tunne! Eivätkä ala kirjoittamaan edes oireita ylös vaikka potilaan vanhemmat tietäisivät itse tämän sairauden. Kannattaa mennä muihin vaihtoehto-hoitoihin jotta ei menisi munuaiset!!! Kokemusta varmaan monilla on.
      Tätä sairastetaan enempikin kuin se 200 lasta vuodessa mutta kun sitä ei osata diagnosoida niin luku jää tietenkin paljon pienemmäksi!

      • ,,,,,,,,,,,,,,,,

        meillä ainakin lääkäri osasi hyvin diagnosoida kyseisen taudin välittömästi. Kyseessä 4 v tyttö.

        Kertoisitko miten vaihtoehtohoidoissa tätä sairautta hoidetaan? Joku linkkikin olisi mukava, kiitos.

        Oletan että nämä kaksi viestiä on saman henkilön käsialaa


    • pojan isä

      Pojallamme 6v oli raju kurkunpääntulehdus. Sen jälkeen tuli kivestulehdus ja alavartaloon voimakkaat viininpunaiset läiskät (verenpurkaumat) jotka hiipuivat muutamassa päivässä. Kivestulehdus diagnosoitiin kiveskiertymäksi ja leikkauksessa huomattiin että oli pelkkä tulehdus ja Voimakkaista laikuista lastenlääkäri meinasi että jonkun viruksen aiheuttama varmaanki ja menee ohi.
      Sen jälkeen ollut voimakkaita mahakipu-kohtauksia (verenvuodosta luultavasti).
      pari viikkoa myöhemmin yön aikana loukkaamaton polvinivel turposi ja tulehtui. Niin kipeä ettei pystynyt kävelemään. Samoin tuli taas alavartalo vyötäröstä alaspäin voimakkaisiin laikkuihin.

      Näistä päätellen ei voi olla muu kuin tämä. Alkaa ylähengitystietulehduksesta, tulee tulehtuvia paikkoja ja laikut joka voi toistua joillakin muutaman kerran 6 viikon aikana.

      Tulostimme sairauden tiedot paperille, kirjoitimme pojan oireet myös. Kaikki täsmäsivät! Lääkäri ei merkinnyt mitään meidänkään epäilemää (tätä) diagnoosia ylös, otatti vain pissakokeen ja verikokeen.

      Pikatuloksissa näkyi pissassa jo hieman verta. Lopulliset tulokset soitti lääkäri että veriarvot ja kaikki kunnossa. Kysyimme että eikö siinä pissassa ollut verta? Sitten vastasi että oli. Kerroimme mitä tautia epäillään. Lääkäri ei tiennyt tässäkään tapauksessa sairautta ollenkaan ja edellinen ei olllut kirjoittanut mitään oireita eikä meidän epäilyjä ylös!! Eli lapsi sai terveen paperit!

      Tässä sairaudessahan täytyy lastenlääkärin seurata virtsaa puoli vuotta vielä sen jälkeen kuin virtsasta ei löydy verta ollenkaan!

      Näin täällä Suomessa! Yritämme nyt hoitaa lasta muilla tieteillä... Ei lääketieteen puolelta, koska ei edes saada diagnosoitua sairautta, vaikka kaikki oireet (20kpl) täsmäävät eivätkä voi muusta johtua! Siis selvä tapaus!

      Pääasiana tosiaan olisi että munuaiset eivät ehtis kärsiä eikä niitä tarvisi menettää!

      • äityli e-karjalasta

        Minulla oli sama tauti 3-vuotiaana, nyt olen 32. Jouduin sairaalaan kovien kipujen vuoksi, ei saanut sukkahousuja jalkaan. Lääkäri tunnisti taudin heti Henoch-Schönlein Purpuraksi, kannattaa googlettaa netistä, löytyy tietoa. Nykyisn ON LÄÄKE ja kannattaa sitä alkaa vaatia, koska munuaisvaurion vaara on todellinen!
        Tauti tulehduttaa kaikki hiusuonet kehosta ja on hyvin kivulias....


      • äityli e-karjalasta
        äityli e-karjalasta kirjoitti:

        Minulla oli sama tauti 3-vuotiaana, nyt olen 32. Jouduin sairaalaan kovien kipujen vuoksi, ei saanut sukkahousuja jalkaan. Lääkäri tunnisti taudin heti Henoch-Schönlein Purpuraksi, kannattaa googlettaa netistä, löytyy tietoa. Nykyisn ON LÄÄKE ja kannattaa sitä alkaa vaatia, koska munuaisvaurion vaara on todellinen!
        Tauti tulehduttaa kaikki hiusuonet kehosta ja on hyvin kivulias....

        Siis tuo H-S purpura tulee nimenomaan ylähengitystie-infektion jälkitautina!
        Kiireesti toisen lääkärin juttusille, ettei ehdi munuaiset mennä, on nimittäin sen jälkeen dialyysihoito edessä koko loppuiän.... :(


      • liian vanha
        äityli e-karjalasta kirjoitti:

        Siis tuo H-S purpura tulee nimenomaan ylähengitystie-infektion jälkitautina!
        Kiireesti toisen lääkärin juttusille, ettei ehdi munuaiset mennä, on nimittäin sen jälkeen dialyysihoito edessä koko loppuiän.... :(

        Mulla diagnosoitiin tänä kesänä partioleirillä purppuraihottuma. Olen 17 joten se ei kai sitten ollut tämä H-S purppura? Tosiaan silloin samaan aikaan koin hengitysvaikeuksia, pyörrytystä, pääkipua, nilkat hieman turvonneet ja toinen on vieläkin kipeä sekä armoton purppuraihottuma jaloissa. Kyllä se diagnosi muutenkin piti kiven alta kaivaa, ensin sanoivat että nilkka nyrjähtänyt ja piti itse rampata EA-teltassa inttämässä että se ei ainakaan nyrjähtäny ole :D
        Nyt pilkkuja ei enää juuri huomaa, semmosta pigmenttipilkkua enimmäkseen. Olis ihan kiva tietää, että mikä tauti mulla sillon iski, ja että onko ne munuaiset tosiaan pettämässä :P


    • PELLE/SPEDE
    • .............

      Purppura ei ole allergiaa...

    • täti

      Hei ! Lueskelin näitä eri henkilöiden kirjoittamia oireita punaisista läiskistä iholla.

      Itselleni ilmestyi viime talvena kumpaankin jalkaan nilkan yläpuolelle ulkosyrjään
      kummallisia punaisia läiskiä. Aivan kuin joku olisi hangannut, kun ne on molemmissa kintuissa samassa kohdassa, ei ole mikään hangannut.

      Kesällä ne hävisi pois, en ainakaan tiedostanut niitä, vaikka koko kesä olin lähes ilman sukkia.
      Nyt taas ne ilmestyivät , kävin terveyskeskuksessa kysymässä, voiko niille mitään tehdä, sanottiin että voitele niitä kortisonivoiteella viikko, aamuin, illoin.
      Ellei häviä, sitten lääkäriin. Niissä ei ole kutinaa, eikä mitään muutakaan tunnetta, ne vaan on.

      En osaa sanoa mitä ne on, eikä sairaanhoitajakaan tiennyt. Onko kenellä muulla ollut tai onko tälläkin hetkellä ?

      • k-kilpi

        Kyllä nimulle tuli 5 vrk sitten, ensin ne olis pieniä pilkkuja, sitten turposi ja muuttui viininpunaisiksi. Ihotautiääkäri sanoi että on Henoch-Schönlein tauti ja määräsi puranaa tulehdukseen ja Elcon 01 sääriin pilkkujen päälle. Kauhistuttaa kun puhutaan munuaistulehduksista yms.


    • juliusxiv

      Ihottuma-tyylinen kauhea kutina ainoastaan vasemmalla puolella, huokosissa. Tekee rupia jotka ei poistu. Outoa?

    • pamela

      Kortisonihoito ei vaikuta Henoch-Schönleinin purppuran ennusteeseen








      Henoch-Schönleinin purppura (HSP) todetaan Suomessa vuosittain 200 lapsella. HSP on verisuonten tulehdus, jonka myötä noin puolella potilaista todetaan myös munuaiskerästulehdus. Siihen kuuluvat veri- tai valkuaisvirtsaisuus ja se on usein ohimenevä. Osalla potilaista munuaiskerästulehdus pitkittyy ja voi johtaa munuaistoiminnan pettämiseen. Vaikeaa munuaiskerästulehdusta on hoidettu kortisonilla, mutta taudin hoidosta on vain vähän tutkimustietoa.

      Lääketieteen lisensiaatti Outi Jauholan väitöstutkimuksessa todettiin, että taudin alussa annettavalla kortisonihoidolla ei ole vaikutusta munuaiskerästulehduksen yleisyyteen eikä ilmaantumisaikaan. Väitöstutkimuksessa seurattiin 223 lapsipotilasta kuukauden ajan HSP:n diagnosoinnista. Kortisonihoitoa HSP:n hoidossa tulisi tulosten mukaan käyttää harkiten.

      Kortisoniin verrattuna munuaiskerästulehduksen hoidossa siklosporiini A osoittautui lupaavaksi hoitomenetelmäksi. Taudin alussa todettu munuaiskerästulehdus lisäsi kohonneen verenpaineen, valkuais- tai verivirtsaisuuden riskiä. Tulosten perusteella seuranta-aikaa tulee pidentää yli kuukauden, jos potilaalla todetaan munuaiskerästulehdus tai taudin iho-oireet uusiutuvat.

      Outi Jauholan väitöskirja Henoch-Schönlein purpura in children - Henoch-Schönleinin purppura lapsilla tarkastettiin Oulun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa 4.5.2012.

      Väitöskirja verkossa
      Viimeksi päivitetty: 4.5.2012.

    • Anonyymi

      Itse sain tänään tiedon että gabrion lääke aiheutti minulle purppuraa käsivärsiin aina noin kuukauden välein. Noin sentin punaiset läikät joista pienestä jopa tuli veri läpi. Kun lopetin vuodenvaihteessa lääkkeen niin ne hävisivät. Kahdelta eri lääkäriltä en saanut vastausta kun eivät tienneet mistä johtuu. Tänään vihdoin nuori terveyskeskuslääkäri kertoi heti että siitä lääkkeestä on kyse ja sitä myös sanotaan veri ihottomaksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe