taimien kasvatus

bea

Tällä hetkellä minulla on vielä enemmän innostusta kuin kokemusta ja joitakin taimia onkin taas itämässä. Viime kesänä onnistuin kasvattamaan tomaatin mutta aloitin liian myöhään eikä se ehtinyt lyhyen kesän vuoksi tuottaa satoa. Tänä vuonna ajattelin aloittaa aiemmin. Ongelmana kuitenkin on että taimi toisensa jälkeen näyttää kuivuvan pystyyn, missä voisi olla vika. Toinen ongelma on taimien tukeminen, missä vaiheessa niitä kannattaa alkaa tukea ja miten itse hoidatte homman?

5

3212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitteleva minäkin

      Itse en ole kovin kokenut tarhuri, mutta ainakin kaverini vikkien mukaan esim. tomaattiakaan ei kannata liian aikaisin laittaa kasvamaan, ei siitä ole vastaavaa hyötyä. Taimi kasvaa vain liian hentoista vartta jos sitä esikasvatetaan turhan pitkään. Itse laitan vasta huhtikuun puolella tomaatit itämään. Tukea taimi tarvitsee siinä vaiheessa kun se ei näytä omin voimin pyvyvän kunnolla pystyssä. Oletko kastellut taimia liian vähän jos ne kuivuvat pystyyn?

    • Tomaatit voi kylvää aikaisemminkin, kunhan on suuret ikkunat ja/ tai riittävästi lisävaloa. Mutta huhtikuun alku - puoliväli on tavallisin kylvöaika silloin kun taimet istutetaan ulos tai kasvihuoneeseen jossa ei ole lämmitystä.
      Jos kylvömulta sisältää sieni-itiöitä, eli ei ole "puhdasta" , niin taimet voivat kaatua aivan pieninä, kun niiden varsi homehtuu ja latva kuivuu.
      Yleensä taimipolte iskee aivan pieniin taimiin.
      Idätystä voi jouduttaa ja taimipoltetta estää kylvämällä siemenet kostealle paperille itämään.
      Tästä tarkemmin sivuillani: http://www.cedunet.com/~rte47

    • ahkeraleena

      tämä on mulla kolmas kesä itsekasvattaen tomaattia.Viimevuoden onnistu huonosti.Mini/kirsikkatomsut parhaimpia.Nyt ollu viikon itämäs ekat.Laitan pari uutta pian varooksi.Tärkeintä;pimeessä ensin,lämpöses.Ku nousee;valoo.Yleensä muutenkin taimien kaa,lämpöö,sit valoo.Ja vähä viileempää.Eritoten kylmäsiedätys kohdallaan siin kohtaa ku varret kämmenen kokoisii.Ja tukeminen kandee olla siin jo.Ai nii,vettä lapsille.

    • kevättuulia

      tomaateista saa jos ne kylvää aikaisin. Kun tomaatti on kasvanut pitkäksi niin ei kun istuttaa vaan lähes koko varren multaan. Kun varren kiertää spiraalimaisesti ruukkuun niin saa pitkänkin laihan varren hyödynnettyä. Tomaatti kasvattaa mielettömän juuriston tälla tavalla ja olen ainakin itse saanut ihan avomaalla kasvattaen hirveät määrät tomaatteja, koska taimilla on ollut mahtavat juuret istutettaessa. Vielä avomaalle istutettaessani olen siis kaivanut tomaatin niin syvälle ettei pinnalle ole jäänyt kuin max 10 cm varta.

    • Anonyymi

      https://www.suomela.fi/piha-puutarha/Kukat-taimet/Ohjeet-taimien-esikasvatukseen-Toiveena-terhakat-taimet----49810 Tuolla on tosi hyvät ohjeet taimien esikasvatukseen. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe