Kuukautiset poissa puoli vuotta ja sitten...

Anonyymi

Olen 53-vee nainen. Vikat menkat oli n. puoli vuotta sitten. Nyt on tullut ruskehtavaa veristä vuotoa, hyvin vähän... Vasta neljänä päivänä. Silloin erityisesti huomaan, kun käyn pissalla... Siteeseen jää vähän, mut kummiskin jotain. Seurailen tilannetta, mut mietin, missä vaiheessa kannattaisi tilata lekuril aika, vai onko ylipääns tarpeen? Olen täysin julkisen terveyden-/sairaanhoidon varassa. Terveyskeskuksesta ei ihan tuosta vaan gynekologille pääse. Mennee sitten yleislääkärille ensin, tai ehkei gynelle lain? Mitään vaihdevuosihoitoja en ole tähän mennessä käyttänyt. Ostin kylläkin emätinpuikkoja tms., mutta laatikko on jäänyt avaamati hyllyn perälle lojumaan.

Mistäköhän voisi olla kyse...? Seulonnoissa olen käynyt, ei muita tutkimuksia vuosikausiin. Papa-koe viime keväänä, siinä ei mitään sairauteen viittaavaa.

Jeps, jos joku tietää, arvelee tietävänsä, on kokemusta,
r.s.v.p. ;-)

11

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikuttaahan tuo viittaavan vaihdevuosiin. Jos on ollut seulonnat ok eikä ole muutenkaan oireita, kipuja tai jotain muuta hälyttävää niin en olisi kovin huolissani. Tietysti jos asia askarruttaa niin voi mennä lääkärin kanssa keskustelemaan, ihan sinne julkiselle puolelle. On olemassa myös verikokeita joilla näkee hormonituotantojuttuja, en tosin tiedä tarkkaan mitä kokeita ovat, mutta senkin saa selville terveydenhuollosta kysymällä.

    • Anonyymi

      Joo verikokeella näkee hormoniarvot että onko vaihdevuodet alkaneet...kun pyytää sellaiseen lähetteen.Ja varmaan tuo vuoto kannattaa tutkia mitä se on.

    • Anonyymi

      Juuu kyllähän net vaihevuojet on, sitä en epäile.
      Vielä ei katsottaisi vissiin postmenopausaaliseksi vuodoksi, joka Terveyskirjaston ja huonon muistini mukaan pitää aina tutkia. Pitäis olla ensin 12kk kuukautiset poies.
      Kyllä pitää ottaa terveyskeskuslääkäriin yhteyttä, tietty. Aika pölijäähän mun on täällä kysellä, että tilaanko ajan vai en ;-)....
      Arvailen, että saattaapi omalekuri teekoos olla vallan erikoistunut gynekologiaan, jessss!
      Aattelin, onko muilla kokemusta vastaavasta ja onko kyse ollut sairaudesta?

    • Anonyymi

      Ihan normaalilta minusta kuulostaa. Itse olen 50 v ja viimeksi kuukautiset oli just tuommoset, pari-kolme päivää hyvin vähäistä ruskehtavaa vuotoa. Samaa on sanoneet ystäväni ja siskoni, pientä ruskehtavaa vuotoa voi tulla vielä jopa yli vuoden päästä menkkojen loppumisesta. Hormonitoiminta ei niin kerralla lopu kuin seinään, vaan se vähän "aaltoileekin" ennen lopullista sammumista. Tai kyllähän rasvakudos tuottaa hieman estrogeenia edelleenkin, se ei pääty vaihdevuosiin.

    • Anonyymi

      Minulla tuota silloin teininä, kun kuukautiset olivat vasta alkaneet....varmasti hormonihäiriötä.

      Mutta kertokaapa: nyt 52 vee eikä merkkiäkään vaihdevuosista! Mitä tämä tarkoittaa? Loppuuko kuukautiset vasta kuuskymppisenä??

      • Anonyymi

        Saattaapi olla. Sain lapsen 48v, vaikka kuukautiset reistaillu aina ja ollu välillä poiskin pitkähköjä aikoja. 52 v katottiin se fhs taso ja ihan normaali vieläkin. Syön ehkäisypillereitä, en raskaaksi tulemisen pelosta vaan siksi, että pitävät menkat säännöllisinä ja niukkoina. Kivut on ennallaan mutta ibuxinilla hoituu ne pari päivää.


      • Anonyymi

        Kuukautiset eivät välttämättä kerro kaikkea vaihdevuosien alkamisesta. Minulla oli normaalit kuukautiset, kun ultrassa toisen munasarjan todettiin olevan jo vaihdevuosivaiheessa. Sain lääkityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuukautiset eivät välttämättä kerro kaikkea vaihdevuosien alkamisesta. Minulla oli normaalit kuukautiset, kun ultrassa toisen munasarjan todettiin olevan jo vaihdevuosivaiheessa. Sain lääkityksen.

        Jos kuukautiset ovat säännölliset, kyllä se taitaa ennakoida menopaussin olevan vielä kaukana. Ja jos yksi munasarja on toimiva, se riittää. Ainakin näin ymmärsin viimeksi gynellä.

        Onko kellään loppuneet säännölliset kuukautiset kuin seinään kerralla? Pliis, kertokaa että näinkin voi käydä... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuukautiset ovat säännölliset, kyllä se taitaa ennakoida menopaussin olevan vielä kaukana. Ja jos yksi munasarja on toimiva, se riittää. Ainakin näin ymmärsin viimeksi gynellä.

        Onko kellään loppuneet säännölliset kuukautiset kuin seinään kerralla? Pliis, kertokaa että näinkin voi käydä... :)

        Ei menopaussini ollut kaukana, kun sain lääkitykseni. Gyneltä minäkin sen sain.

        Eli tilanteet ovat vaihtelevat, ja siksi juuri kannattaa käydä gynellä, joka arvioi tilanteen. Pelkät kuukautiset eivät kerro aina koko tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei menopaussini ollut kaukana, kun sain lääkitykseni. Gyneltä minäkin sen sain.

        Eli tilanteet ovat vaihtelevat, ja siksi juuri kannattaa käydä gynellä, joka arvioi tilanteen. Pelkät kuukautiset eivät kerro aina koko tilannetta.

        Minulle näytettiin ultrassa kolme vuotta sitten, että oikea munasarja lopettelee jo toimintaansa.

        Nyt keväällä siinä oli taas uusia rakkuloita kehittymässä.

        Ja viiskymppiä jo ohitettu. Jo riittäis joka kk vuotopäivät. :(


    • Anonyymi

      Minulla loppuivat kuukautiset ihan ykskaks 54- vuotiaana, edelliset ihan normaalit, sitten ei mitään. Nyt jo 59-vuotias olen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe