Tämä on todella outoa. Veljeni kuoli Tiistaina, hänet löydettiin poisnukkuneena sängystään. Ja nyt, tällä hetkellä, minusta ei tunnu oikein miltään. Ei surua, ei mitään...ehkä pientä haikeutta. Mitä tämä on? Tarkoittaako se sitä, että jossain vaiheessa minä murrun ja hajoan palasiksi?
Veljeni oli minulle erittäin tärkeä. Viimeiset kuukaudet yritin pitää häntä pystyssä ja valaa häneen elämän uskoa. Yritin olla avuksi kaikin mahdollisin tavoin, aavistaen kuitenkin, että päivä tulee vastaan, jolloin häntä ei enään ole ja peläten sitä.
Tiistaina kun sain poliiseilta tiedon veljestäni itkin miltein koko päivän. Samoiten seuraavan. Kolmantena päivänä oloni oli jo rauhallinen ja päälimmäinen fiilis oli vain häntä kohtaan tuntema rakkaus.
Nyt tuntuu etten edes osaa käsitellä menetystäni. Tiedän, että veljeni on kuollut mutta tuntuu etten näytä tajuavan sitä...ja se hiukan huollettaa. Sillä hän oli minulle kaikki kaikessa.
Kun suru ei tunnu
10
1998
Vastaukset
- LEENU
OSALLISTUN SURUUSI JA YMMÄRRÄN TUNTEITASI.
VELJENI KUOLI MYÖS JOITAKIN VUOSIA SITTEN JA
ALUKSI ITKIN AIVAN HILLITTÖMÖSTI PARI PÄIVÄÄ
SENJÄLKEEN TULI OLO ETTÄ MIKSI JUURI MINUN VELI PITI OTTAA POIS,SIIS VIHA, SENJÄLKEEN TULI HYVÄKSYMINEN PITI VAIN TYYTYÄ ETTÄ ASIA ON NÄIN.
SURU OLI ALUKSI NIIN KOVAA ETTÄ LUULIN KUOLEVANI,
SE HELPOTTI KUITENKIN NIINKU MULLE OLI KERROTTU,
MUTTA SE TYHJYYS JA IKÄVÄ OLI RANKKAA.
NYT PYSTYN JO MUISTELEMAAN ILMAN ETTÄ KYYNELEET VIRTAA JA PUHUMAAN ASIASTA-MUTTA SE VIE AIKANSA.
TOIVON SINULLE VOIMIA JAKSAA AJATTELEMAAN ETTÄ
NYT AINAKIN KAIKKI PAHA ON POISSA VELJELTÄSI.
EHKÄPÄ HÄNELLÄ ON PAREMPI SIELLÄ KUIN TÄÄLLÄ.
NÄIN MINÄ AINAKIN YRITIN AJATELLA ASIAA HELPOTTAAKSENI ITSEÄNI. KEVÄÄN JATKOA SINULLE!- isosisko
Kiitos viestistäsi! Olen myös lohduttautunut ajatuksella, että nyt hänen on hyvä olla. Toivon niin, että se on totta!
- -pikkusisko-
...yksi asia jonka itse opin, kun siskoni muutama vuosi sitten kuoli äkillisesti ja väkivaltaisesti, oli se, että surun käsittely voi olla hyvin monimuotoista.
Yhtenä hetkenä voi katsella asiaa "ulkopuolelta", ja olla vähän hämillään kun tapaa joitain ihmisiä ensikertaa kuolemantapauksen jälkeen, ja itseä ei sillä hetkellä ollenkaan itketä. Saattaa ajatella, että mitäköhän tuo toinen ihminen nyt ajattelee, ajatteleeko etten sure siskoani?
Ja sitten voikin olla että esim. seuraava yö menee kokonaan itkiessä ja sydäntä pidellessä. Eli yritän tällä sanoa, että sureva ei välttämättä sure ulospäin näkyvästi 24 h/vrk, vaan suruun voi välillä suhtautua hämillisenkin tyynesti.
Eli häilyy siellä epäuskon ja asian sisäistämisen rajamailla.
Sinullahan on sitäpaitsi ollut kaikenlisäksi vielä tilanne, että olet voinut yrittää jollain tavalla etukäteen vamistautua tulevaan. Ehkä olet käynyt asiaa jo niin äärettömän monta kertaa ja monella tavalla läpi jo etukäteen, että olet oikeasti voinut jollain tavalla valmistautua tähän.
Sitten vähän lisääkin surusta: Yksi asia, joka itseni yllätti täysin, oli se että jos "suremattomia suruja" löytyy ennestään, tulevat ne jo muutaman päivän sisällä tulpaksi tämän uuden surun tielle, eli alkaa suremaan myös näitä vanhoja käsittelemättömiä asioita, ja kuitenkin on samalla pakahduttava tarve päästä käsittelemään uutta isointa surua.
Jälkeenpäinkatsotuna huomaa tällaisen aikataulun: Ensimmäinen vuosi kuluu jossain harson sisässä. Ulkomaailman ja arkipäivän asiat tuntuva hyvin kaukaisilta, tuntuu että korvat eivät "kuule", eivätkä silmät "näe". Olo on niin pohjattoman henkisesti pahoinpidelty. Katsoo kaupungilla vieraita ihmisiä, ja ajattelee, että kaikkien noiden ihmisten maailma on niin äärettömän kaukana minusta. Laihduin parin ensimmäisen viikon aikana lähemmäs kymmenen kiloa. Ehkä ajattelin osittain, että koska ei siskokaan voi syödä, niin en sitten minäkään. Rinnassa oli henkeä ahdistava, pakahduttava tunne koko ensimmäisen vuoden ajan. Ja samalla vastakohtana se suunnaton rakkaus ja kaipuu, josta itsekin puhuit.
Myöhemminkin keskellä arkea tulee yhtäkkisiä surun "aaltoja", jotka samalla muistuttavat niin pakahduttavasti siitä ulkopuolisuudesta. Tuntuu, että kolmannen vuoden jälkeen elämä alkoi palautua sellaiseksi, että asia ei hallitse aivan kaikkea. Tai siis hallitsee se, hallitsee varmaankin aina. Mutta se hallitsevuus ei ole niin suruntäyttämää enää, kun on menty vielä pari vuotta eteenpäin. Elän sen asian kanssa, ja vaikka kaikki päätökseni teenkin sen asian läpi suodattamalla, niin tunnen voivani hyvin. Tällä hetkellä ehkä paremmin kuin koskaan aiemmin elämässäni (no ehkä se ikäkin jotain tekee :)). Ajattelen siskoani luonnollisesti joka päivä ja useissa eri yhteyksissä, aina tunnen suunnatonta lämpöä, rakkautta ja yhteenkuuluvuutta. Mietin että tämä ja tämä asia olisi naurattanut siskoakin, tai jos jossain vaikkapa tulee vastaan joku niistä samoista lempinimistä joilla vain siskoni minua kutsui.
Unia en ole siskostani enää pitkiin aikoihin nähnyt. Kokonaisuudessaankin olen nähnyt vain yhden ainoan unen, jossa olen suoraan tiedostanut että siskoni on kuollut. Se on uni, joka on jollain tavalla tuonut jotain lohtua, koska tuntui, että hän tuli silloin ihan oikeasti vierailemaan luonani. Pääpiirteittäin unet etenivät siten, että alkuaikojen suruisa tunnelma vaihtui myöhemmin hyvin valoisaksi ja hyväntuuliseksi. Näin myöhemmin paljon unia, jotka mielestäni ilmensivät sitä, että tein jollaintapaa tiliä siskoni suhteen, eli siis käsittelin meidän kahden suhdetta ja välejä yhteisen elämämme ajalta. No, ainahan ne välit olivat hirveän hyvät olleet, mutta yritän sanoa tällä sitä, että jollain tapaa määrittelin siskoni paikan ja osuuden elämässäni ja minussa itsessäni.
Sekin voi ottaa aikaa, että kaikista tällaisista ihan vain näinkin yleisellä tasolla olevista omaan suruun liittyvistä asioista pystyy julkisesti (vaikkakin anonyymisti) puhumaan. Kun ei sitä pystynyt aluksi ollenkaan useimmille kavereillekaan. Suru voi varsinkin ensimmäisinä vuosina tuntua kaikelta osin niin äärettömän henkilökohtaiselta ja muille kuulumattomalta asialta. Toki jollakin muulla ihmisellä taas saattaa olla tarve puhua omasta asiastaan muille ihmisille hyvinkin yksityiskohtaisesti jo heti alkuun. Hei muistutan vielä uudestaan tähän väliin, että nämä kaikki kokemuksenihan perustuvat tilanteeseen, jossa kuolema on ollut äkillinen, ja jonkun tahallisesti aiheuttama, eli surupohjakin asian suhteen on siten hiukan erityyppinen. On mielestäni täysin luonnollista, että en voi kuvitellakaan antavani tekijöille ikinä anteeksi. Minulla ei ole mitään tarvetta siihen, eikä sitä voi kukaan minulta odottaa. (En myöskään koe, että anteeksiantamattomuudestani on itselleni pienintäkään haittaa, jos joku samaa kokematon ulkopuolinen nyt haluaisi ajatella päinvastoin.)
Sitä pelkäämääsi "palasiksi hajoamista" ei missään kohtaa tullut, vaikka itsekin sitä pelkäsinkin. Jotkut kaverit tulivat myöhemmin sanomaan, että kunnioittavat minua sen vuoksi aivan äärettömästi, koska pystyn elämään tällaisen asian kanssa. Niin olisin varmaan itsekin ajatellut jostakusta toisesta, jos tämä ei olisi tapahtunut minulle vaan jollekulle muulle. Mutta kun sen itse kokee, niin tajuaa, että miten niin ei selviäisi? Mitä se tarkoittaisi käytännössä jos ei selviäisi? Psykologit ovat toki sanoneet, että joku voi tällaisesta asiasta seota ihan oikeasti, mutta itse en pysty sitä käsittämään. Tilanne nimittäin on se, että on PAKKO selvitä ja elää asian kanssa, eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa.
Tunteesi ja ajatusmailmasi ehtii muuttua suruprosessin aikana vielä moneen kertaan, anna prosessin olla käynnissä, ja pidä mielessä, että surussa kaikki on sallittua. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa surra. Sinulla on vielä pitkä polku kuljettavana, olet vasta sen alussa.
Miten tämä kaikki sitten on muuttanut ajatuksia? No, ainakaan ei tarvitse oikeasti murehtia turhia, perspektiivi ajatusmaailmassa pitää siitä huolen. Se, että ei pelkää kuolemaa (mutta haluaa silti elää mahdollisimman pitkään). Se, että haluaa pitää itsestään (ja läheisistään) erityisen hyvää huolta. Se, että haluaa hyvyyttä ja hyviä ihmisiä ympärilleen, eikä suostu alistumaan ja jäämään (elämän)tilanteisiin, joissa kokee voivansa huonosti. Jonkinlainen määrittelemätön levollisuus, ja luottamus siihen, että olen ansainnut onnen. Niin ja tärkein: On jotain, johon voi aina turvata. Tuntuu etten ole ikinä yksin, vaan oikeasti tärkeä ja rakastettu.
Toivon sydämestäni kaikkea hyvää sinulle isosisko, osaat aivan varmasti käsitellä suruasi juuri sinulle sopivalla tavalla.
Sinulla on pikkuveljen mentävä tähti sydämessäsi koko loppuelämäsi. Voit vastaisuudessakin turvata siihen rakkauden ja huolenpidon tunteeseen, jonka se tulee sinulle aina tarjoamaan.- myös isosisko
Moi!
Menetin veljeni äkillisesti muutama kuukausi sitten. Tapahtuman jälkeen kotona kävi valtavasti ihmisiä, joista monet sanoivat "tue vanhempiasi". Olen miettinyt paljon, miten voisin heitä tukea, millainen minun nyt ainoana lapsena pitäisi olla, jotta olisin heille jollakin tavalla tukena. Osaatko sanoa jotakin neuvoa tai kertoa miten omat vanhempasi ovat selviytyneet?
- catz
Otan osaa suruusi.
Älä ole huolissasi ei ole yhtä oikeaa tapaa surra.
Asia on vielä niin tuore, sattuu niin kovasti ja olet shokki vaiheessa. Shokissa ei välttämättä pysty käsittelemään asioita. - äiti
menetin oman lapseni 1,5v. sitten ja edelleen tuntuu kuin se olisi tapahtunut eilen. Suru on erittäin viisas, annamme läheisemme pois hyvin pienissä murusissa muutein emme jaksaisi. Lämmin halaus sinulle. Suru seuraa sinua loppu elämäsi, mitään kiirettä ei ole.
- isosisko
Kiitos teille kaikille vastanneille!
Nyt, hautajaisten lähestyessä, tuntuu, että asia alkaa hiljalleen konkretisoitumaan. Ja ei siltikään...olen aina ajtellut, että ei voi olla niin, etteikö ihminen tajua, että hänen läheinen on kuollut..kun sanotaan, että ei tajua...nyt vasta käsitän mitä se tarkoittaa...
Kiitos pikku-sisko kirjoituksestasi, siinä oli paljon asioita joita tunnistin mm. perheeni kohdanneesta aikaisemmasta "katastroofista/tragediasta" ja siinä oli se outo ulkopuolisuuden tunne...kun istuin vaikka ystävieni kanssa, niin tuntui, että olin täysin erinlainen, yksin.
Jotenkin helpottaa tietää, että jos tämä menee hiukan samoin tavoin...silloin se tarkoittaa sitä, että ehkä kolmantena tai neljäntenä vuotena elämä jo voittaa...
Jotenkin tuntuu vain niin hullulta, että selvisimme n. parivuotta sitten selville vesille perheeni kanssa ja kerkesimme hengähtää, niin sitten on kahta kauheampi kriisi taas edessä...
Miehelleni sanoin, että seuraavaksi lähtee varmaan joku pikkuisista...toivattavasti nyt ei kuitenkaan...
Mieheni jotenkin odottaa, että piristyisin, enkä tiedä miten hänelle kertoisin, että luultavasti tulen olemaan itkuinen pitkänkin aikaan ja kuin maani myynyt. Sillä veljeni oli minulle yhtä tärkeä kuin monille ihmisille on omat vanhemmat ja tunnen itseni jotenkin puoliorvoksi nyt...- myös menettänyt
kirjoitit että miehesi odottaa että piristyisit.en tiedä,mutta jotenkin minua alkoi suututtamaan.kun äitini oli vasta haudattu,tuntui että miehelläni oli sellainen käsitys että minun suruni on surtu,aivan kuin kaikki päättyisi siihen kun hautajaiset on ollut!?suren hiljaa itsekseni ja kaipaan äitiä joka päivä,mutta en voi sitä näyttää koska en halua kuulla mieheni sanovan että "elämän on jatkuttava".jokainen sen tietää,mutta ei se suruaikaa lyhennä.rakasta ihmistä ei voi unohtaa koskaan vaikka suru jossain vaiheessa muuttaa olomuotoaan.voimia sinulle surussasi ja koita kaikesta huolimatta jaksaa!
- tipu
Niin, pitkäaikainen puolisoni kuoli joulukuun alussa ja tosiasia ainakin omalla kohdallani oli, että epätoivoisin menetyksen tunne tuli vasta hautajaisten jälkeen. Silloin kuoleman lopullisuus vasta alkoi selviämään. Ja edelleenkin tuntuu aika ajoin todella pahalta. Itse en niinkään itke mutta aina välillä todellisuus iskee ihan fyysisenä pahoinvointina: ai niin, K on kuollut!
On ollut hyvä muistaa viisaiden sanat: ei ole yhtä oikeaa tapaa surra. Jokainen kantaa taakkaansa tavallaan, eikä esimerkiksi itkun määrä kerro surusi syvyydestä. Sinulla on oikeus kokea ja tuntea juuri niin kuin tunnet. Ja surutyön prosessi on pitkä: välillä helpompaa, välillä vaikeampaa.
Elämän vaikein asia on kohdata ja hyväksyä kuolema. Sanotaan, että kärsimykset jalostavat ihmistä, mutta läheisen menetys ei kyllä jalosta ketään: se vain haurastuttaa. - myös isosisko
Otan osaa suruusi ja olen niin kovin pahoillani puolestasi.
Menetin itse veljeni äkillisesti muutama kuukausi sitten. Olen itsekin vielä niin sekaisin suruni kanssa, että en tiedä onko minusta sinulle mitään apua. Halusin kuitenkin kirjoittaa, koska tunnistin teksteistäsi niin monta samaa tunnetta ja ajtusta. Päällimmäisenä jäi mieleen se, että mainitsit tuntevasi itsesi puoli-orvoksi. Sama tunne on vaivannut minua, en vain ole osannut nimetä sitä. Minusta tuntuu kuin sen lisäksi, että minulta vietiin veli, minulta olisi viety lapsuus. Minulla ei ole muita sisaruksia ja olo tuntuu uskomattoman orvolta, vaikka aikuinen jo olenkin. Tuntuu, kuin ei omaakaan lapsuuttani olisi ollut, kun ei sitä voi enää kenenkään kanssa muistella, eikä ole ketään, joka tietäisi kaikki samat asiat, ketään, joka olisi ollut aina.
En myöskään vieläkään oikeastaan tajua, ettei häntä enää ole olemassa, ettei hän enää koskaan tule takaisin, vaikka aikaa on kulunut paljon enemmän kuin tapauksessasi. Alkuun tuntui, että voi kumpa nyt jo tajuaisin, mitä on tapahtunut, että voisin alkaa surra. Odotin, että tulisi jonkinlainen totaalinen tajuamisen tunne. Mutta sitä tunnetta ei tullut. Nyt uskonkin, että ainut keino "tajuta" asia on tottua siihen, oppia elämään sen kanssa.
Voi kuinka yksinäiseltä olo voikaan välillä tuntua, vaikka olisi ystävien ympäröimänä. Tuntuu juuri siltä, kuten sinä ja pikkusisko kirjoititte, että on ulkopuolinen. On saanut kannettavakseen paljon enemmän, kuin ikätoverit. Ja että ihmiset olettavat kaiken olevan taas hyvin, kun on palannut arkeen. Minulta kysyttiinkin juuri, että onko kaikki hyvin, et ole samanlainen kuin ennen. Mikä idioottimainen kysymys, miten voisin olla enää koskaan kuin ennen? Toivon, ettei kohdallesi osuisi niitä, jotka kyselevät edellisen kaltaisia tai niitä, jotka väittävät tietävänsä miltä se tuntuu.
Itsekin olin melko rauhallinen ensimmäisten päivien jälkeen ja itselle tuli usein olo, että muut ajattelevat, etten sure. Ja itselle tuli huono omatunto siitä, jos ajatteli jotakin muuta edes hetken. Nyt se olo on alkanut vähän helpottaa.
Elämä tulee olemaan jatkossa yhtä vuoristorataa, varoitti tuttuni, joka on kokenut saman muutama vuosi sitten. Jo nyt uskon sen. Tästä tuli nyt tällaista tajunnan virtaa vaikka ei pitänyt, mutta oikein paljon voimia eteenpäin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883