Meillä on ongelmana Mummin kyvyttömyys/haluttomuus hyväksyä omaa sairauttaan.Alzheimer,keskivaikea, todettiin yli vuosi sitten ja sai lääkkeeksi Reminylin,jota kieltäytyy käyttämästä,koska ei ole "kipeä".Muisti pätkii pahasti,useimmiten on ajan ja paikantaju sekaisin,muisti ei pelaa hetkestä riippuen kuin välillä todellakin vain hetken(n.30s.) ja taas parempana päivänä voi muistaa tunnin-parikin.Ukkini on tähän asti toiminut ns.omaishoitajana,tosin hänenkään on vaikeaa myöntää Mummin olevan sairas ja,että molemmat tarvitsevat apua arjesta selviytymiseen.
Mummi kieltäytyy määrätietoisesti kaikesta avusta,joten esim. pyykinpesu ja hygieniasta huolehtiminen on todella vaikeaa.Siivousapua suostuivat hankkimaan sentään,ja sitäkin vasta pitkien taivutteluiden jälkeen.Mummi on alkanut myös piilottelemaan tavaroita(alusvaatteita,laskuja,avaimia,jne) ja sitten soittelee sukua läpi haukkuen kaikki varkaiksi yms.Saattaa myös maksaa laskuja kahteen,joskus kolmeenkin kertaan,eli toimii täysin ennustamattomasti,myös mielialat vaihtelevat väliin tosi hurjalla tahdilla.
Nyt kun Ukkini joutui itse sairaalaan reilu viikko sitten on tilanne jo aika mahdoton,Mummi ei muista missä Ukki on,ei muista syödä ellei joku tuo lämmintä ruokaa valmiiksi pöydälle ja patistele syömään.Tällä hetkellä minä huolehdin kahdesti päivässä ruuan viennin ja pyrin viettämään aikaa hänen kanssaan muutaman tunnin,mutta kauaa ei tilanne voi näinkään jatkua,koska huolehdin ohessa myös oman 7henkisen perheeni,myös muilla sukulaisilla(eikä heitäkään ole kuin kolme,joista yksi asuu toisella puolella maata) on oma työnsä ja perheensä.Palvelutaloon hakeutumisesta on puhuttu jo kauan,vaan kun itse ovat sitä mieltä,että pärjäävät,kun jokainen ulkopuolinen huomaa erittäin nopeasti asian todellisen laidan eli eivät todellakaan selviä ilman apua.
Nyt Ukki pääsee sairaalasta n.kahden viikon kuluttua,mutta joutuu pitämään katetria,eihän sen tyhjennyskään tule heiltä onnistumaan,Ukilla on jalkaproteesi ja nyt leikkauksen jäljiltä on lähes liikuntakyvytön ja Mummista taas ei ole auttajaksi.
Pitääkö vain seurata sivusta ja kunnioittaa heidän tahtoaan olla kotona vai alkaa joihinkin toimenpiteisiin ja millaisiin?
Niin,ja tässä on vielä ongelmana heidän eripuraiset lapsensa(itse olen lapsenlapsi) jotka eivät tunnu pystyvän edes keskustelemaan keskenään asioista,yksi hoitaa marttyyrinä pyykit ja auttaa raha-asioiden hoidossa,toinen on sitä mieltä,ettei ketään voi väkisin auttaa ja yksi tosiaan asuu lähes tuhannen kilometrin päässä.Itse olen ainakin poikki ja väsynyt jo yhden viikon jäljiltä,olen Mummin kanssa n.6 tuntia päivittäin kahdessa osassa,eli n. 12-15 ja sitten n.17.30-20.30,eikä Mummi muista minun siellä ollen aiemmin samana päivänä,juttelee samat jutut läpi aamuin illoin,päivästä toiseen.Vaikka asuvat kaupungissa ovat silti aika eristäytyneitä,Mummin sairaus kun todettiin,häpesi Ukki sitä niin paljon(miksi?) että lakkasivat lähes täysin sosiaalisen elämänsä,ja Ukki häpeää Mummia yhä niin,ettei halua tätä esim. vierailemaan sairaalaan tai eivät käy yhdessä missään.
Tulipa sekavaa tekstiä,mutta olisi silti mukavaa vaihtaa ajatuksia jonkun toisenkin,kenties samassa tilanteessa olevan kanssa.
Ei hyväksy sairauttaan
13
2232
Vastaukset
- Ezzy
Itse asiassa olisin voinut kirjoittaa samansisältöistä tekstiä noin 10 vuotta sitten sillä erolla, että ei ole sitä ukkia vaan poika perheineen samassa taloudessa dementoituvan mummon kanssa.
Sairauteen kuuluu olennaisena oireena juuri sairaudentunnottomuus! Eihän silloin tarvita lääkkeitäkään. Alzheimerintaudissa on myös tavallista hygienian puute. Meilläkin oli välillä todella mahdotonta saada mummoa pesulle ja vaihtamaan vaatteita, tai edes vähentämään niitä, kun kerrospukeutuminenkin on tavallinen oire.
Myös lähiomaisten kieltäminen ja häpeily oli ongelma. Jopa lääkärin vastaanotolla saattajana mukana ollut lapsi selitteli jälkeenpäin, että "ei se nyt oikeasti niin paha ole".
Tämä on todella vaikea asia, mutta eikö esimerkiksi kotisairaanhoidosta olisi apua? He kyllä yleensä kunnioittavat potilaan halua asua kotonaan mahdollisimman pitkään ja pyrkivät tekemään parhaansa, jotta se onnistuisi.
Jos raha-asioissa alkaa olla sekaannuksia, pitäisi ajoissa pyytää edunvalvojaa. Meillä toimittiin siten, että lähetettiin vaan maistraattiin ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä, liitteenä oli lääkärin todistus keskivaikeasta dementiasta. Viranomaiset huolehtivat sitten asiasta mm. kysymällä kaikilta lähiomiaisilta mielipidettä edunvalvonnan järjestämisestä.
Löytäisitkö tähän hätään juuri tänä päivänä lähimmän dementianeuvojan? Kysy vaikka alueesi keskussairaalasta, ainakin meillähän hänen työhuoneensa on keskussairaalan neurologian osastolla. Myös sosiaalihoitajasta voi olla apua.
Olen minäkin sitä mieltä, etä toki ihmisten itsemääräämisoikeutta tulee kunnioittaa, mutta ei heitä saa sillä verukkeella heitteille jättää!- Sanja
Muistihoitaja on käynyt kotona,siinäkin käytiin iso vääntö,että Mummi suostui hänet päästämään sisälle.Lopulta keksittiin valkoinen valhe,että kyseessä on "ilmainen kaupungin palvelu kaikille yli 70-vuotiaille".Kotisairaanhoito onkin seuraava ja sille ei ole vaihtoehtoa,sillä Ukki tulee tarvitsemaan sairaanhoitajan apua.Sosiaalihoitajaankin on oltu yhteydessä,mutta tilanne on nyt "patti",koska Ukki on "selväpäinen" ja itse ovat apua vastaan.Ja kaupungin apua eivät suostu ottamaan vastaan missään tapauksessa.Nyt etsimme yksityistä tietä heille sitä kotisairaanhoitopalvelua,onneksi olemme kuitenkin siinä mielessä onnellisessa tilanteessa,että yksityisten käyttö on mahdollista rahallisesti.Ei ketään voi kai väkisinkään pakottaa ottamaan apua vastaan,sanoi sosiaalihoitaja.Neurologin kanssa on keskusteltu ja oma lääkäri on tietoinen tilanteesta.
Edunvalvojaakin on mietitty,mutta toistaiseksi emme ole toimeen ryhtyneet,sillä se oman tilin ja pankkikortin käyttö ovat Mummille tärkeitä oman itsenäisyyden tunteen kannalta,eikä tilillä joka hänellä on käytössään kortteineen ole kuin pieni summa rahaa,mutta se antaa hänelle tunteen,että voi itse maksaa omia kulujaan.Ukki huolehtii muut raha-asiat ja laskujen maksun automaatilla jonkun meistä ollessa apuna. Jotenkin koko tämä tilanne on niin sekava,kaikille meille niin heille vanhuksille kuin meille omaisillekin.
Kumpa Mummi muistaisi edes oman äitinsä,joka muutti viimeisiksi vuosikseen palvelutaloon,kun ei selvinnyt kotona.
Miten Sinä olet itse jaksanut?Siis tarkoitan kai millä ihmeen voimilla jaksat varsinkin jos Mumminne on vielä asunut luonanne,kun minusta ainakin tuntuu,että tulisin hulluksi jos olisin hänen kanssaan jatkuvasti kellon ympäri.
Niin,vielä,heitteillehän heitä ei olla missään tapauksessa jättämässä ja molemmat ovat rakastettuja ihan omana itsenään,sairauksineen päivineen,silti tunteista riippumatta se on voimille käyvää. - Ezzy
Sanja kirjoitti:
Muistihoitaja on käynyt kotona,siinäkin käytiin iso vääntö,että Mummi suostui hänet päästämään sisälle.Lopulta keksittiin valkoinen valhe,että kyseessä on "ilmainen kaupungin palvelu kaikille yli 70-vuotiaille".Kotisairaanhoito onkin seuraava ja sille ei ole vaihtoehtoa,sillä Ukki tulee tarvitsemaan sairaanhoitajan apua.Sosiaalihoitajaankin on oltu yhteydessä,mutta tilanne on nyt "patti",koska Ukki on "selväpäinen" ja itse ovat apua vastaan.Ja kaupungin apua eivät suostu ottamaan vastaan missään tapauksessa.Nyt etsimme yksityistä tietä heille sitä kotisairaanhoitopalvelua,onneksi olemme kuitenkin siinä mielessä onnellisessa tilanteessa,että yksityisten käyttö on mahdollista rahallisesti.Ei ketään voi kai väkisinkään pakottaa ottamaan apua vastaan,sanoi sosiaalihoitaja.Neurologin kanssa on keskusteltu ja oma lääkäri on tietoinen tilanteesta.
Edunvalvojaakin on mietitty,mutta toistaiseksi emme ole toimeen ryhtyneet,sillä se oman tilin ja pankkikortin käyttö ovat Mummille tärkeitä oman itsenäisyyden tunteen kannalta,eikä tilillä joka hänellä on käytössään kortteineen ole kuin pieni summa rahaa,mutta se antaa hänelle tunteen,että voi itse maksaa omia kulujaan.Ukki huolehtii muut raha-asiat ja laskujen maksun automaatilla jonkun meistä ollessa apuna. Jotenkin koko tämä tilanne on niin sekava,kaikille meille niin heille vanhuksille kuin meille omaisillekin.
Kumpa Mummi muistaisi edes oman äitinsä,joka muutti viimeisiksi vuosikseen palvelutaloon,kun ei selvinnyt kotona.
Miten Sinä olet itse jaksanut?Siis tarkoitan kai millä ihmeen voimilla jaksat varsinkin jos Mumminne on vielä asunut luonanne,kun minusta ainakin tuntuu,että tulisin hulluksi jos olisin hänen kanssaan jatkuvasti kellon ympäri.
Niin,vielä,heitteillehän heitä ei olla missään tapauksessa jättämässä ja molemmat ovat rakastettuja ihan omana itsenään,sairauksineen päivineen,silti tunteista riippumatta se on voimille käyvää.Sitähän minä juuri pelkää, että he jäävät heitteille kun kukaan ei enää heidän kanssaan jaksa. Voin vakuuttaa, että sairaat, vanhat ja ITSEPÄISET ihmiset ovat todella rasittavia huollettavia.
Raha-asiat näyttävät jo olevan aika hyvässä hoidossa nyt, mutta entä sitten jos (ja kun) Ukki ei enää niitä voi hoitaa vaikkapa sairalassa ollessaan? Eikö hän voisi jollekin luottoihmiselle kirjoittaa valtakirjan siltä varalta? Kyllä meilläkin pankki huolestui asiakkaastaan niin että katsottiin parhaaksi siirtää kaikki laskut toisten maksettavaksi ja hänelle jäi vain rajoitettu tilinkäyttöoikeus.
Se peseytyminen oli kyllä meilläkin todella vaikeaa.Paras keino oli laittaa mummo saunaan lasten kanssa, jotka olivat jo sen verran isoja, että pystyivät ainakin selän pesemään ja tulihan siinä ainakin vaatteet vaihdetuksi. Eikö teillä löytyisi lapsenlapsia, joiden kanssa mummin pitäisi mennä saunaan, kun eiväthän ne lapset siellä yksin, polttavat vielä itsensä... ja siksi siellä välttämättä mummia tarvitaan.
Epäilit,että tulisit hulluksi tällaisessa. Niin epäilee meilläkin moni, eikä suotta. Lieneekö selitys sitten se, että taisin olla jo vähän hullu tähän tullessani, eikä muutosta siksi juuri huomaa. - molla
Ezzy kirjoitti:
Sitähän minä juuri pelkää, että he jäävät heitteille kun kukaan ei enää heidän kanssaan jaksa. Voin vakuuttaa, että sairaat, vanhat ja ITSEPÄISET ihmiset ovat todella rasittavia huollettavia.
Raha-asiat näyttävät jo olevan aika hyvässä hoidossa nyt, mutta entä sitten jos (ja kun) Ukki ei enää niitä voi hoitaa vaikkapa sairalassa ollessaan? Eikö hän voisi jollekin luottoihmiselle kirjoittaa valtakirjan siltä varalta? Kyllä meilläkin pankki huolestui asiakkaastaan niin että katsottiin parhaaksi siirtää kaikki laskut toisten maksettavaksi ja hänelle jäi vain rajoitettu tilinkäyttöoikeus.
Se peseytyminen oli kyllä meilläkin todella vaikeaa.Paras keino oli laittaa mummo saunaan lasten kanssa, jotka olivat jo sen verran isoja, että pystyivät ainakin selän pesemään ja tulihan siinä ainakin vaatteet vaihdetuksi. Eikö teillä löytyisi lapsenlapsia, joiden kanssa mummin pitäisi mennä saunaan, kun eiväthän ne lapset siellä yksin, polttavat vielä itsensä... ja siksi siellä välttämättä mummia tarvitaan.
Epäilit,että tulisit hulluksi tällaisessa. Niin epäilee meilläkin moni, eikä suotta. Lieneekö selitys sitten se, että taisin olla jo vähän hullu tähän tullessani, eikä muutosta siksi juuri huomaa.Ota vaan yhteyttä ulkopuoliseen yksityiseen firmaan tai kaupunkiin. Monet vanhukset ovat alussa hoitovastaisia. Älkää yrittäkö yli voimien vaan jakakaa vastuuta.
Peseytyminen on tae siitä, että saa olla kotona. Jos ei käy pesulla vapaa-ehtoisesti, pitää puhua jo kotoa muuttamisesta. Kuulostaa rajulta, mutta voi auttaa. Voihan olla, että saunapalvelu olisi ratkaisu.
Olen kyllä huomannut, että vaikeinta on jos asiakkaalla on mielenterveysongelmia. Kova tahto ja ikä on joskus voimavarakin.
VOIMIA JA NEUVOKKUUTTA TILANTEESEENNE ! - Omainen
molla kirjoitti:
Ota vaan yhteyttä ulkopuoliseen yksityiseen firmaan tai kaupunkiin. Monet vanhukset ovat alussa hoitovastaisia. Älkää yrittäkö yli voimien vaan jakakaa vastuuta.
Peseytyminen on tae siitä, että saa olla kotona. Jos ei käy pesulla vapaa-ehtoisesti, pitää puhua jo kotoa muuttamisesta. Kuulostaa rajulta, mutta voi auttaa. Voihan olla, että saunapalvelu olisi ratkaisu.
Olen kyllä huomannut, että vaikeinta on jos asiakkaalla on mielenterveysongelmia. Kova tahto ja ikä on joskus voimavarakin.
VOIMIA JA NEUVOKKUUTTA TILANTEESEENNE !Onko isovanhemmillasi ollut koskaan tapana lähteä johonkin kyläpaikkaan saunomaan? Tai uimahalliin tai kylpylään? Monille ikäihmisille saunominen on varsinainen juhlahetki eivätkä he luovu siitä mistään hinnasta. Dementoituvien kohdalla vaan näyttää käyvän toisin päin. Se voi johtua siitäkin,e ttä ei todella ymmärrä, mitä sana "sauna" tarkoittaa sen ajattelee sellaiseksi ulkosaunaksi, joissa kylvettiin heidän nuoruudessaan. Kuka nyt semmoiseen lähtisi? Hoitoalan ihmisillä on muuten usein omituinen me-puhuttelumuoto. Sitäkin kannattaa kokeilla, jospa mummi lähtisi silloin kaveriksi. Ja ukki varmaan välttämättä tarvitsee saunassa apua, siinä se mummikin samalla peseytyy. Jonkun vaan pitää ehtiä pilottamaan likaiset vaatteet sillä aikaa ja tuomaan puhtaat tilalle.
- hasbeen
Omainen kirjoitti:
Onko isovanhemmillasi ollut koskaan tapana lähteä johonkin kyläpaikkaan saunomaan? Tai uimahalliin tai kylpylään? Monille ikäihmisille saunominen on varsinainen juhlahetki eivätkä he luovu siitä mistään hinnasta. Dementoituvien kohdalla vaan näyttää käyvän toisin päin. Se voi johtua siitäkin,e ttä ei todella ymmärrä, mitä sana "sauna" tarkoittaa sen ajattelee sellaiseksi ulkosaunaksi, joissa kylvettiin heidän nuoruudessaan. Kuka nyt semmoiseen lähtisi? Hoitoalan ihmisillä on muuten usein omituinen me-puhuttelumuoto. Sitäkin kannattaa kokeilla, jospa mummi lähtisi silloin kaveriksi. Ja ukki varmaan välttämättä tarvitsee saunassa apua, siinä se mummikin samalla peseytyy. Jonkun vaan pitää ehtiä pilottamaan likaiset vaatteet sillä aikaa ja tuomaan puhtaat tilalle.
50-luvun maaseudulla ei tunnettu dementia-käsitettä, oli vaan vanhuudenhöpreitä. Lähipiirissä asui (joo, ihan oikeasti) vapaaherratar, jota ei saatu millään peseytymään. Olin vanhan neidin kanssa kaveri (hänellä oli hyviä "oikeita" kummitusjuttuja). Nyt vasta myöhemmin ymmärrän, että kun menimme vapaaherrattaren kaunssa saunaan, sinne vahingossa tuli lähistöllä asuva apuhoitaja, joka ennen saunasta lähtöämme pesi hiukset ja muutkin osat. Se toimi oikein hyvin, vaikka en sattumien syytä ymmärtänytkään silloin.
- syyllinen
Tutulta tuntuu tilanteesi minullekin. Otappa yhteyttä paikkakuntasi kotipalveluun josta saat tukea vanhustesi hoidon järkeistämiseen. Ammatti ihmiset näkevät monesti omaista selvemmin, milloin olisi syytä siirtyä kotihoidosta laitoshoitoon. Toisaalta omainenkin sen näkee, mutta ei tunnesyistä kykene toimimaan.
Hoitaessani omia vanhuksiani kotona, käytin usein lausetta "lääkäri on määrännyt" sinun täytyy juoda vettä, ottaa lääkkeesi jne,Tämä usein auttoi erilaisissa tilanteissa.
Nykytilanteesi on nyt varmasti sellainen, että pitää miettiä, missä se itsemääräämisraja kulkee.Kotona pitää selvitä. Turvallisuudesta ja perustarpeista on huolehdittava. Vanhuksesi eivät tähän luultavasti pysty, joten vastuu heidän arjesta selviytymisestään ei voi olla heidän. Tilanne on aina hyvin ikävä ja vaatii kaikilta paljon henkisiä voimavaroja. Raha asioiden ym asioiden hoidoista kannattaa puhua heidän kanssaan siltäosin kun he siihen vielä kykenevät. Myöhemmin se vaikeutuu sairauden edetessä. Jaksamista sinulle- Syyllinen
Haluaisin vielä selvittää, että nimimerkki syyllinen tarkoittaa omiani sekä läheisteni ajatuksia pitkän hoitoprosessin aikana. Monesti jouduin miettimään teenkö nyt oikein. Syyllistin itseäni. Ei ole helppo puuttua toisten elämään. Koin vastarintaa, nimittelyä ym. Sisaruksenikaan eivät aina olleet samalla aaltopituudella kanssani. Nyt on kuitenkin kaikki hyvin. Vanhukseni ovat turvallisessa hoidossa dementiakodissa. Syyllinen olo on vieläkin, vaikka tiedän, että toimin niinkuin pitikin
- aikuinen
Syyllinen kirjoitti:
Haluaisin vielä selvittää, että nimimerkki syyllinen tarkoittaa omiani sekä läheisteni ajatuksia pitkän hoitoprosessin aikana. Monesti jouduin miettimään teenkö nyt oikein. Syyllistin itseäni. Ei ole helppo puuttua toisten elämään. Koin vastarintaa, nimittelyä ym. Sisaruksenikaan eivät aina olleet samalla aaltopituudella kanssani. Nyt on kuitenkin kaikki hyvin. Vanhukseni ovat turvallisessa hoidossa dementiakodissa. Syyllinen olo on vieläkin, vaikka tiedän, että toimin niinkuin pitikin
Hyi helvetti! Toivottavasti minulle ei koskaan tule teidän kaltaisia lapsia/lapsenlapsia. Mitä varten te heidän elämään puututte ja yritätte keksiä syytä saada heidät hoitoon/luopumaan itsenäisestä elämästä?! Ei ole teidän asianne! On sosiaalihoitajien , lääkärien asia. Sos.hoitajahan sanonut että antaa asian olla. Ei ole teidän asia hoitaa heitä. Naurettavaa tuollainen. Sitä paitsi ukkihan on terve. Sitten kun tilanne on riittävän huono, voitte korkeintaan puuttua asiaan, mutta uskokaa tai älkää: vaikka ette sittenkään puuttuisi, kyllä järjestelmä hoitaa!! JOten eläkää te ihan sitä omaa elämäänne, jos sellaista on ja jättäkää aikuiset ihmiset rauhaan. Vai vielä edunvalvojakin! Että vielä yksityisetkin ihmiset ovat yksityiselämässään tällaisia holhoajia, ei riitä että valtio holhoaa kaikin tavoin kansalaisiaan. Miettikää vähän. Tuo on naurettavaa.
- Syyllinen
aikuinen kirjoitti:
Hyi helvetti! Toivottavasti minulle ei koskaan tule teidän kaltaisia lapsia/lapsenlapsia. Mitä varten te heidän elämään puututte ja yritätte keksiä syytä saada heidät hoitoon/luopumaan itsenäisestä elämästä?! Ei ole teidän asianne! On sosiaalihoitajien , lääkärien asia. Sos.hoitajahan sanonut että antaa asian olla. Ei ole teidän asia hoitaa heitä. Naurettavaa tuollainen. Sitä paitsi ukkihan on terve. Sitten kun tilanne on riittävän huono, voitte korkeintaan puuttua asiaan, mutta uskokaa tai älkää: vaikka ette sittenkään puuttuisi, kyllä järjestelmä hoitaa!! JOten eläkää te ihan sitä omaa elämäänne, jos sellaista on ja jättäkää aikuiset ihmiset rauhaan. Vai vielä edunvalvojakin! Että vielä yksityisetkin ihmiset ovat yksityiselämässään tällaisia holhoajia, ei riitä että valtio holhoaa kaikin tavoin kansalaisiaan. Miettikää vähän. Tuo on naurettavaa.
Olen vakaasti sitä mieltä, että aikuinen ottaa vastuuta lähimmäisestään, jonka toimintakyky on sairauden takia alentunut
Miten niin järjestelmä hoitaa. Eihän sinne kotiin tule yksikään lääkäri, tai sosiaalipuolen hoitaja, jos ei kukaan ilmoita tarpeesta. Vaikka joskus tunnen syyllisyyttä, niin samalla tunnen iloa, että minulla oli voimia auttaa ja olla mukana suunnittelemassa läheisilleni turvallista loppuelämää. En ole hyljännyt heitä, vaan käyn säännöllisesti vierailemassa heidän luonaan, kuten ennenkin. Ymmärrän, että olet vielä nuori ja elämää kokematon. Sinäkin kuitenkin vanhenet, ja voit joutua turvautumaan toisten ihmisten apuun. Eikö silloin omat lapset ole luonnollinen vaihtoehto, jos se vain on mahdollista. Hyvää jatkoa sinulle. - sukulainen
aikuinen kirjoitti:
Huh, huh, ihan puistatti sinun kirjoituksesi, aikuinen! Oletko koskaan edes tavannut henkilöä, joka sairastaa alzheimeria ?
Luitko alkuperäisen viestin tarkasti, siinähän selvästi sanottiin, että ukilla oli todettu keskivaikea alzheimer, johon oli jo lääkityskin. Se on ihan päivänselvää, että ukki ei parane koskaan, huononee vain päivä päivältä, lääkkeetkään ei tehoa kauan. Tottakai omaisilla on huoli siitä, jaksaako mummi enää hoitaa ukkia.
Sanoit, että antaa sosiaalihoitajien ja lääkärien hoitaa. Tiedätkö kuinka hyvin sairastunut osaa huijata lääkäriä? Lääkäri saattaa kysyä kuinka kotona asiat hoituu ja vanhus kertoo kirkkain silmin kaiken hoituvan hyvin, vaikka ei enää muistaisi, kuinka kahvi keitetään tai lattia lakaistaan. Tottakai lääkäri uskoo vanhusta, jos kukaan omainen ei ole vieressä kertomassa totuutta.
Entä sitten, kun sairaus on jo niin pitkällä, että ukki alkaa karkailemaan ja eksyy, sekin on vielä edessä
Minullakin on syyllinen olo, kun ei ymmärretty omaisemme sairautta tarpeeksi aikaisin. - omainen
aikuinen kirjoitti:
Hyvä aikuinen, toivottavasti sinä ymmärrät olla iloinen siitä, että sinun läheistesi joukossa ei ole tuon kaltaisia, toisten apua tarvitsevia ihmisiä.Et varmaan eläessäsi ole nähnyt ihmisiä, jotka eivät enää koskaan siivoa asuntoaan eivätkä ymmärrä asianmukaisesta ruokailusta mitään (dementoituneita, masentuneita tai muuten sairaita). He voivat olla hukkumassa kirjaimellisesti paskaan, ja voivat paljain käsin syödä kissan-sellaista. Tätäkin olen omin silmin nähnyt. Rohkenen väittää, että jos sinäkin joskus sellaiseen paikkaan satut menemään, olet todennäköisesti täysin kypsä soittamaan sen asukkaille pilliauton sillä seisomalla.
Sosiaalihoitajilla ja lääkäreillä ei ole potilaista mitään vastuuta. Tai jos on, se loppuu siihen, kun vastaanottohuoneen ovi sulkeutuu potilaan poistuessa.omaisilla se on ainakin moraalisesti.Me joudumme toisinaan ottamaan vastuuta toisista ihmisistä. Ei se sen kummempaa "toisten asioihin sekaantumista " ole. Järjestelmä ei hoida yhtään mitään, koska laitospaikoille on väkisin tulossa enemmän potilaita kuin niihin voidaan ottaa. Sosiaali-ihmiset huokaavat helpotuksesta kun joku suostuu pysymään kotonaan ja ristivät kätensä. Tämänkin asian kertoi sanatarkkaan kotipalvelusta vastaava terveydenhoitaja omaisten illassa.
- keiju
Minun isovanhempieni asunnossa oli ovi-vahti,liesivahti ja vesivahti. Ovi vahti on sellainen hälytysjärjestelmä joka toimii sillä tavalla,että jos esim.dementoitunut isoisäni jätti esim.ulko-oven auki niin se hälyttää. Jos sitä ei muista kuitata niin aluehätä keskukseen menee tieto ja sieltä tulee partiokatsomaan,että onko kaikki kunnossa. Vesivahti vahtii sen, että jos esim. hana jää auki niin se katkaiseen vedentulon ja liesivahti taas katkaisee sähkönhellasta jos se jää ylitunniksi päälle.Oletko kysynyt tällaisia vaihtoehtoja mummusi kotiin?En nyt muista,että mikä yritys näitä myy mutta asentaminen ei ainakaan ollut kallista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1364035- 881982
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151861Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571487Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331385VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741206
- 941067
- 691053