Laskelmaa hajannus

Anonyymi

Hajautuminen sai aikaan että sanaa saarnataan useammassa paikassa ja saarnataan enemmän. useampia leiritoimintojakin.
ja enemmän saarnaajia, kummallakin taholla.
Onko paha?

31

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Es.lest.ei pysy sanassa...

      • Anonyymi

        Murheellista ,mutta niin totta .


      • Anonyymi

        Ulkopuolella ovat hiiret ja rotat, kirjoittaa Luther.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkopuolella ovat hiiret ja rotat, kirjoittaa Luther.

        lue koko kirjoitus. Älä katkelmia esim vanh. kirjata.


    • Anonyymi

      Kirje filippiläisille 1. luvusta:

      "12. Mutta minä tahdon, että te, veljet, tietäisitte, että se, mitä minulle on tapahtunut, on koitunutkin evankeliumin menestykseksi,
      13. niin että koko henkivartioston ja kaikkien muiden tietoon on tullut, että minä olen kahleissa Kristuksen tähden,
      14. ja että useimmat veljistä, saaden Herrassa uskallusta minun kahleistani, yhä enemmän rohkenevat pelkäämättä puhua Jumalan sanaa.
      15. Muutamat tosin julistavat Kristusta kateudestakin ja riidan halusta, mutta toiset hyvässä tarkoituksessa:
      16. nämä tekevät sitä rakkaudesta, koska tietävät, että minut on pantu evankeliumia puolustamaan,
      17. nuo toiset taas julistavat Kristusta itsekkyydestä, epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa minulle murhetta kahleissani.
      18. Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva."

      Huomaa tämä ja mieti, mikä on tärkeintä?

      "18. Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva."

    • Anonyymi

      Eriseuraa karta!

      • Anonyymi

        Heh heh


      • Anonyymi

        🐃🐏🐗🐷


    • Minusta on alkanut tuntua siltä, että tuota sanaa käytetään väärin: Eriseura! Tiedämme sen, että lestadiolainen liike on haaroittunut runsaasti. Mikä niistä on alkuperäinen ja mikä eriseura? Minun ymmärrykseni mukaan ei millään haaralla ole yksinoikeutta eikä sanastossa saisi olla tuota osoittelevaa sanaa, kun puhutaan eri ryhmittymästä. Jokaisella on jotain alkuperäistä tietysti eritasoisesti. Raamattua luetaan jokaisessa ja Jumala on suvereeni toimija kaikkialla. Jos jakautuminen saisi lopetettua toisten yrmimisen, se olisi siunattu hedelmä. Muistan entisestä elämästä, että vuosikokouksen olivat jo muuttuneet kuin puoluekokouksiksi, joissa harjoitettiin junttaustoimintaa ja oli otettu kokoustekniikkaan mukaan elementtejä esimerkiksi ammattiyhdistysliikkeestä. Juurikaan mitään hengellistä ei sisällössä ollut, koska omat asiat ja oman kuppikunnan menestys oli tullut niin tärkeäksi. Muistan niistä viimeisistä kokouksista joisa olin mukana, että todettiin asioiden menevän synnin puolelle. Samoin, kun en ottanut enää äänestyslippua, niin sain ohjeistusta, jos jää asia yhdestä äänestä kiinni. Minlle tuli sellainen ajatus, ettei edes oletettu, että Jumala hoitaisi asioitaan. Eriseura on liikkeen sisällä toimiva vaikuttaja, joka luo epäuskoa ja riitaisuutta ryhmän sisällä ja pyrkii lisäämään vaikutusvaltaansa kaikin keinoin.

      • Aivan väärin käytetään sanaa "eriseura", tosiasiallisesti näitä ryhmiä johtavien henkilöiden ja henkilöryhmien itsekkäistä syitä.

        Eihän "seuralla" tarkoiteta mitään muuta Raamatussa, kun sitä ihmisporukkaa jotka ovat syntisinä panneet uskossa kaiken autuutensa toivon YKSIN Kristuksen uhriin, jolla kaikki syntimme on sovitettu.

        Kaikki muu julistus, kuin yksin Jumalan armosta ja uskosta Kristuksen ansioon on Kristuksen täydellisen teon halveksimista ja pilkkaamista. Julistus, jossa mm. korostetaan ihmisten ansioita, ihmislihan jalostumista, menestystä, siveyttä, kiltteyttä, kuuliaisuutta ihmisten keksimille käskyille, katumisia, anteeksianomisia, etc. tällaiset ryhmät ovat, olivatpa minkä nimisiä ja missä hyvänsä, nämä ovat eriseuraa rakentavia tahoja.

        Kyllä tämä tiedetään ihan omistakin kokemuksista käsin, kuinka vaikeata on uskoa yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Ihmisliha ja paholainen ei sellaista uskoa hyväksy. Miksi ei? Siksi koska se on ainut usko jolla ihminen pelastuu kadotuksesta.


      • Anonyymi

        Vihne ei ihme et kritisoit sanontaa ERISEURA KUN ITSE SIÄHEN OLET LANGENNYT. Oletko koskaan kuullut tahi nähnyt eriseuraan lähteneitä jotkä myöntävät lähteneensä tai olevansa ERISEURAA? RAAMATTU KUITENKIN SIITÄ VAROITTAA JA SANOO HE EIVÄT PERI TAIVAAN VALTAKUNTAA.

        Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vihne ei ihme et kritisoit sanontaa ERISEURA KUN ITSE SIÄHEN OLET LANGENNYT. Oletko koskaan kuullut tahi nähnyt eriseuraan lähteneitä jotkä myöntävät lähteneensä tai olevansa ERISEURAA? RAAMATTU KUITENKIN SIITÄ VAROITTAA JA SANOO HE EIVÄT PERI TAIVAAN VALTAKUNTAA.

        Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.

        En kritisoi omalle kohdalleni. Vain syyttömästi nimittelystä' en tykkää.


    • Anonyymi

      Sen myrskynkin läpi loistaa johtotähti ja Jeesus tyynnyttää myrskyn aikanaan. Ylenkatseen synti on pahasta, siinä voi oma usko mennä.

    • Kaksi eri ryhmää.

      Ruotsalaisjohto ja osa suomalaista johtoa vaativat ratkaisua joka merkitsi irroittautumista Suomen evankelisluterilaisesta kirkosta, tätä me evankelisluterilaiset kristityt emme hyväksy. Liikkeen johdolla oli aluksi vaatimus ja ajatus että kirkkomme hyväksyy yhteyteensä liikkeen jolla ei ole sakraaliyhteyttä Kaste ja HPE ev.lut. kirkon kanssa.

      Esikoislestadiolaiset ovat perustamisestaan saakka, siis vuodesta 1902 kuuluneet evankelisluterilaiseen kirkkoon, Suomessa Ruotsissa ja Norjassa.

      Esikoislestadioplaiset ry on ainut lestadiolaisryhmä, pohjoismaissa, joka ei kuulu ev.lut. kirkkoon.

      • Anonyymi

        Olikohan kirkon sisällä tapahtunut luopumista Jumalan sanasta ja kaiken maailman hössötys tullut tilalle.


      • Anonyymi

        Rakas veli vaitovainen. Korjaan kirjoituksesi ehkä kirjoitit tahattomasti. Esikoislestadiolaisuutta ei ole perustettu mihinkään. Maallisten asioiden vuoksi se on rekisteröity yhdistys. Esikoislestadiolaisuus on perustettu yrttitarhassa ja golgatan mäellä ja se on sama elävä kristillisyys kuin Paavalilla Pietarilla Johanneksella Oppi- isämme Lutherilla ja kaikilla totisilla kristityillä. Kristillisyys oli 40 vuotta yhtä rovastin kuoleman jälkeen niin yksi alkoi loukkaantumisen toisen liian maailmallisista vaatteista puheista ja rietas sai vaikuttaa kylmyyttä kristittyjen välillä kuin että siitä ahkeroida parannusta tehdä. " MINÄ PERUSTAN OMAN SEURAKUNNAN KUN KRISTITYT OVAT TOTTELEMATTOMIA JA OTTIVAT TELEVISION KOTIIN .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakas veli vaitovainen. Korjaan kirjoituksesi ehkä kirjoitit tahattomasti. Esikoislestadiolaisuutta ei ole perustettu mihinkään. Maallisten asioiden vuoksi se on rekisteröity yhdistys. Esikoislestadiolaisuus on perustettu yrttitarhassa ja golgatan mäellä ja se on sama elävä kristillisyys kuin Paavalilla Pietarilla Johanneksella Oppi- isämme Lutherilla ja kaikilla totisilla kristityillä. Kristillisyys oli 40 vuotta yhtä rovastin kuoleman jälkeen niin yksi alkoi loukkaantumisen toisen liian maailmallisista vaatteista puheista ja rietas sai vaikuttaa kylmyyttä kristittyjen välillä kuin että siitä ahkeroida parannusta tehdä. " MINÄ PERUSTAN OMAN SEURAKUNNAN KUN KRISTITYT OVAT TOTTELEMATTOMIA JA OTTIVAT TELEVISION KOTIIN .

        Jeesus perusti seurakuntansa 2000 vuotta sitten siihen kuuluvat tänäänkin kaikki ne joiden ainoa toivo pelastuksesta on Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus ei perustanut mitään laisuutta, ei myöskään monilla ihmisopeilla saastutettua esikoislestadiolaisuutta.

        Esikoislestadiolaisuus perustettiin Suomessa v.1902 silloisen Rauhanyhdistyksen hajottua kahtia. Rauhanyhdistys on edelleen tunnettu vanhoillislestadiolaisuutena.

        Tosiasioista vääristely ja valehtelu kuuluu näemmä esikoislestadiolaisen lakihenkisyyden ytimeen, kuten täältäkin olemme useista viesteistä lukeneet. Liike rinnastetaan asioihin joita se ei edusta. Väärä seurakuntaoppi "vain me kuulumme Kristukselle" onkin pääsyy lestadiolaisen liikkeen jatkuviin hajaannuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakas veli vaitovainen. Korjaan kirjoituksesi ehkä kirjoitit tahattomasti. Esikoislestadiolaisuutta ei ole perustettu mihinkään. Maallisten asioiden vuoksi se on rekisteröity yhdistys. Esikoislestadiolaisuus on perustettu yrttitarhassa ja golgatan mäellä ja se on sama elävä kristillisyys kuin Paavalilla Pietarilla Johanneksella Oppi- isämme Lutherilla ja kaikilla totisilla kristityillä. Kristillisyys oli 40 vuotta yhtä rovastin kuoleman jälkeen niin yksi alkoi loukkaantumisen toisen liian maailmallisista vaatteista puheista ja rietas sai vaikuttaa kylmyyttä kristittyjen välillä kuin että siitä ahkeroida parannusta tehdä. " MINÄ PERUSTAN OMAN SEURAKUNNAN KUN KRISTITYT OVAT TOTTELEMATTOMIA JA OTTIVAT TELEVISION KOTIIN .

        Ei vaan yleensä ne potkitaan pois jotka saarnaavat synnin luvallisuutta vastaan. Eli eivät perusta uutta vaan toiset meni metsään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan yleensä ne potkitaan pois jotka saarnaavat synnin luvallisuutta vastaan. Eli eivät perusta uutta vaan toiset meni metsään

        Mitä tarkoita sanoilla "synnin luvallisuutta"? Mitkä asiat sinulle ovat syntiä?

        OIKEASTI SYNTI ON SIINÄ ETTÄ LÄHDETÄÄN TULLE SINUN TIELLESI, rakennellaan synnit ihmisoppien mukaisiksi. Mitä hyötyä on julistaa ihmisoppeja kun omavanhurskaus perkele on seurakunnassanne herrana syntiluetteloineen ja omine parannuksineen.

        Raamatussa on ilmoitettu synnit, eikä näistä mikään ole luvallisia, silti ihmiset tekevät niitä, vaikka kuinka ovat omasta mielestään tekemättä syntiä.

        Esimerkkinä nyt vaikkapa Jeesuksen verellä puhtaiksi pestyjen Jumalan lasten panettelu ja tuomitseminen, - jotka ovat esikoislestadiolaisten helmasyntejä, joista liikkeessä ei ole tarkoitustakaan tehdä parannusta.

        Päinvastoin, kun liikkeen toiminnassa olin mukana 65 vuotta, oli muiden uskovien ja erityisesti evankelisluterilaisen kirkkomme panettelu ja heistä valehteleminen usein jopa saarnojen pääaiheena! Ja muut uskovat ovat seurakuntalaisten joukossa ylpeilyn ja naurusananlaskujen aiheena monilla. Tämä kaikki ilman pienintäkään käsitystä siitä, että elettiin hyvin raskaassa synnissä, ilman oman tunnon vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoita sanoilla "synnin luvallisuutta"? Mitkä asiat sinulle ovat syntiä?

        OIKEASTI SYNTI ON SIINÄ ETTÄ LÄHDETÄÄN TULLE SINUN TIELLESI, rakennellaan synnit ihmisoppien mukaisiksi. Mitä hyötyä on julistaa ihmisoppeja kun omavanhurskaus perkele on seurakunnassanne herrana syntiluetteloineen ja omine parannuksineen.

        Raamatussa on ilmoitettu synnit, eikä näistä mikään ole luvallisia, silti ihmiset tekevät niitä, vaikka kuinka ovat omasta mielestään tekemättä syntiä.

        Esimerkkinä nyt vaikkapa Jeesuksen verellä puhtaiksi pestyjen Jumalan lasten panettelu ja tuomitseminen, - jotka ovat esikoislestadiolaisten helmasyntejä, joista liikkeessä ei ole tarkoitustakaan tehdä parannusta.

        Päinvastoin, kun liikkeen toiminnassa olin mukana 65 vuotta, oli muiden uskovien ja erityisesti evankelisluterilaisen kirkkomme panettelu ja heistä valehteleminen usein jopa saarnojen pääaiheena! Ja muut uskovat ovat seurakuntalaisten joukossa ylpeilyn ja naurusananlaskujen aiheena monilla. Tämä kaikki ilman pienintäkään käsitystä siitä, että elettiin hyvin raskaassa synnissä, ilman oman tunnon vaivaa.

        Tämä on LLL palsta. Kaiketi täällä uskotaan edes niitä asioita mitä LLL on saarnannut synniksi, vaan ei. Esim nuo turhat kukat joita ihmiset sisälle kuskaavat ja haittaa jo normi elämääkin kun tarvii kaikkia turhia koreuden laitoksia varoa ja väistellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on LLL palsta. Kaiketi täällä uskotaan edes niitä asioita mitä LLL on saarnannut synniksi, vaan ei. Esim nuo turhat kukat joita ihmiset sisälle kuskaavat ja haittaa jo normi elämääkin kun tarvii kaikkia turhia koreuden laitoksia varoa ja väistellä

        Eikä kohta pysty lannevannettakaan veivata, ilman että maljakot lentää laittioille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on LLL palsta. Kaiketi täällä uskotaan edes niitä asioita mitä LLL on saarnannut synniksi, vaan ei. Esim nuo turhat kukat joita ihmiset sisälle kuskaavat ja haittaa jo normi elämääkin kun tarvii kaikkia turhia koreuden laitoksia varoa ja väistellä

        Mitäs asioita LLL on saarnannut synniksi? Teeppäs kuule lista niistä ja vertaa sitä sitten esimerkiksi TH:n (Hki) syntilistaan. Onko tullut jo Laestadiukseenkin verraten uusiä syntejä aika paljon, puhumattakaan Jeesuksen ja Paavalin ajoista? Itse keksittyjä. Jos väittää Pyhän Hengen Tatullekin niitä enemmän kuin muille paljastavan, onko oikeassa?

        Ja onko uskosi tosiaan syntilistoissa olivatpa ne kenen hyvänsä sanelemia tai kirjoittamia?
        Minäkin voin tehdä sinulle synilistan, jos sellaiisen uskominen on sinulle pääasia.

        Se, että Laestadius eli tosi vaatimattomasti, ei mitenkään tarkoita, että esimerkiksi ruukkukukat isossa määrinäkään asunnossa olisivat syntiä? Tai taulu seinällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs asioita LLL on saarnannut synniksi? Teeppäs kuule lista niistä ja vertaa sitä sitten esimerkiksi TH:n (Hki) syntilistaan. Onko tullut jo Laestadiukseenkin verraten uusiä syntejä aika paljon, puhumattakaan Jeesuksen ja Paavalin ajoista? Itse keksittyjä. Jos väittää Pyhän Hengen Tatullekin niitä enemmän kuin muille paljastavan, onko oikeassa?

        Ja onko uskosi tosiaan syntilistoissa olivatpa ne kenen hyvänsä sanelemia tai kirjoittamia?
        Minäkin voin tehdä sinulle synilistan, jos sellaiisen uskominen on sinulle pääasia.

        Se, että Laestadius eli tosi vaatimattomasti, ei mitenkään tarkoita, että esimerkiksi ruukkukukat isossa määrinäkään asunnossa olisivat syntiä? Tai taulu seinällä?

        Tuleppa huomenna Helsinkiin isoihin seuroihin, Tatu vastaa sinulle henk.koht.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleppa huomenna Helsinkiin isoihin seuroihin, Tatu vastaa sinulle henk.koht.

        Ei ole mahdollisuutta tulla, enkä kysynyt mitään häneltä. Kysyin yleisesti sitä, kuka uskoo syntilistoihin ja itse keksittyihin synteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mahdollisuutta tulla, enkä kysynyt mitään häneltä. Kysyin yleisesti sitä, kuka uskoo syntilistoihin ja itse keksittyihin synteihin.

        Onko sinulla (vielä) sivulta ja ikkunalla varustettu pesukone?


    • Anonyymi

      Tosiasia on näin...

    • Anonyymi

      kirkko sairastaa, mutta mitä, esim hengellistä spitaalia, sokeutta ja dementiaa ja mielenvikaisuutta. mitkä rohdot auttaisivat?

      • Anonyymi

        "kirkko sairastaa, mutta mitä, esim hengellistä spitaalia, sokeutta ja dementiaa ja mielenvikaisuutta. mitkä rohdot auttaisivat?"

        En kiistä tuota ensimäistä lausetta, toisessa kuvastuu hurmahenkisyys, kolmas taas täyttä asia.
        Sokeakin kana jyviä löytää.

        Mikähän rohto toimisi esikoislestadiolaisuuteen? Sillä eivän ole tervettä sen kaltainen "vain me"-usko, on se sitten vaikka millä yhdistys- tai vastaavalla nimellä vaikuttamassa eksytettyihin "palvelijoihinsa"?


    • Anonyymi

      Taivaan portilla Pietari kysyy, millä perusteella teidät pitäisi päästää sisään..?

      - no kuule etkö ole nähnyt kuinka askeettisia asuntomme olivat j a kuinka puolustimme kukkasyntiä vastaan !

      - ostin autonkin ihan vaan siksi että pääsen nopeasti jokaisen ruukkukukan hankkijaa nuhtelemaan.

      • Anonyymi

        Ei vaan uskon hedelmä.

        Sillä kyllä siinä on, että me edesmenneen ajan elämästä kulutimme pakanain mielen jälkeen, vaeltaissamme irstaudessa, himoissa, juopumisessa, ylönsuömisessä, ylönjuomisessa ja hirmuisissa epäjumalan palveluksissa. He oudoksuvat, ettette heidän kanssansa juokse samaan säädyttömän hekuman menoon, ja pilkkaavat.
        1. Pietarin kirje 4:3‭-‬4 FI1776
        https://bible.com/bible/60/1pe.4.3-4.FI1776


      • Anonyymi

        Itse puolestani näin unta, jossa "vaitovainen" hääräsi taivaan portilla ja järjesteli paikkoja sisään tulleille.
        Joku kysyikin "mikä on Jumalan asema täällä?"

        Joku huusi: "se on "vaitosta" seuraava täällä."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      361
      8192
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2324
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1692
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1549
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1304
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      121
      1293
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      349
      1116
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1005
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      992
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      111
      911
    Aihe