Hiustenlähtö murrosiässä

Anonyymi

Olen 14 vuotias tyttö ja ongelmanani on erittäin runsas hiustenlähtö. Tätä on kestänyt kohta kolme kuukautta ja hiukset ovat ohentuneet melkein puolella. Kukaan lähipiirissä ei jaksa ottaa vakavasti ja puhuvat vaan "sulkasadoista". Tutulta kampaajalta kysyin myös, joka sanoi tän johtuvan murrosiän hormoniheittelyistä. Antoi mulle myös tähän vaivaan shampoon, joka ei ole auttanut sitten yhtään. Kävin verikokeissa ja veriarvot ok, paitsi hemoglobiini 124, kun ikäiseni alaraja on 125. Noin pienestä tämä tuskin johtuu. Parin viikon päästä aika lääkärille, joka toivon mukaan tekisi lähetteen kilpirauhaskokeisiin. Sekä äidin - ja isän puolella on aika paljon kilpirauhasen vajaatoimintaa. Apteekki ei suostu myymään mitään biotiinia tän ikäiselle. Hiustenlähdön lisäksi ei kyllä ole paljon muita oireita, väsymystä kylläkin. Ja hiuksia lähtee tasaisesti koko päästä, mutta ohimot ovat kaljuuntuneet jonkun verran.

Ennen minulla oli paksut hiukset, nykyään enää hiirenhäntä. Omistan pitkät hiukset jonka takia tippuneet hiukset ovat vielä tosi näkyviä ja niitä on lattia ja vaatteet täynnä. Olin hirveän huolissani koko kesän tästä asiasta. Onko kellekään tapahtunut samaa?

5

1488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mene vaikka terveyskeskukseen puhumaan ongelmastasi terveydenhoitajalle. Hän neuvoo sinua ja arvioi, tarvitsetko lääkäriä/ihotautilääkäriä.
      Älä pitkitä lääkäriin menoa, jos ongelmasi vaivaa sinua!

    • Anonyymi

      Ni mikset mukaa saa vitamiinia ostettua apteekista? Biotiini on vitamiini/lisäravinne joten haluaisin kuulla apteekkarin/proviisorin perustelun sille miksei myy?

    • Anonyymi

      Syötkö tarpeeksi monipuolisesti? Usein joidenkin hivenaineiden puute aiheuttaa hiusten ohenemista. Sekä toki vitamiinien puutokset saattavat tehdä samaa. En oikein usko että pelkästään ikään liittyvät hormonaaliset heittelyt vaikuttaisivat. Jos se olisi syynä niin olisi aika paljon harvahiuksisia nuoria naisia. Minä olen keski-iän ylittänyt nainen ja minulta lähti jo useampi vuosi sitten suurin osa hiuksista eikä ole tilalle kasvanut. Syytä siihen ei ole tiedossa, on vain sanottu että on pälvikaljua. Tiedä sitten mitä lie...

    • Anonyymi

      Biotiinia saa lemmikkieläinosastoilta. Monet ihmiset käyttävät eläimille tarkoitettuja valmisteita. Myös moni-B-vitamiineja saa marketeista. En oikein usko biotiinin yliannosten tehoon hiustenlähdössä.

      En myöskään usko "normaaliin murrosiän sulkasatoon". Itse asiassa hiukset, iho ja koko kroppa ovat parhaimmillaan, kun ihminen on nuori. Itselläni on oikeasti ollut melkein aina heikko hiuskasvu. Lapsena hiukseni eivät meinanneet kasvaa millään, ja nyt keski-iässä ne kasvavat todella heikosti. Ainoastaan murrosiässä hiukseni kasvoivat ja olin hetken jopa melko pitkähiuksinen.

      Hyvä, että olet menossa lääkäriin. Kannattaa katsoa hemoglobiinin lisäksi myös varastorauta-arvot. Rautavarastot kropassa voivat olla vähissä, vaikka punasoluarvot ovat vielä normaalit. Itse olen syönyt pitkään rautaa (varastot täyttyvät hitaasti). Hiusten kasvussa en ole huomannut erityistä parannusta, tosin taidan olla saanut vain paljon huonommat geenit kuin muilla perheenjäsenillä.

    • Anonyymi

      Minulla oli sama ongelma. Kilpirauhasarvot normaalirajoissa. Osta nyt ensitöiksesi monivitamiinitabletteja, ei pelkkää biotiinia, jota on myös mm Sanasolin monivitamiineissa. Niitä saa kaikenlaisista kaupoista/marketeista, itse ostin Tokmannista. Maksaa n10e 2kk annos
      Monivitamiineja saa myös apteekeista, mutta pitäis kotona netistä ensin verrata niitä. Minun Sanasolissa on noin 20 eri vitamiinia, kivennäis- ja hivenainetta. Minulle hiusten lähdön hoitoon tärkeimmät on jodi ja biotiini. Olen nyt syönyt niitä n 2kk ja hiusten lähtö on jotakuinkin loppunut. Ei lähde tukottain ja olen melkeinpä saanut mielenrauhan hiusten suhteen. Paniikki on pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      93
      1788
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1367
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1178
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1147
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      1007
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      964
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      67
      901
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe