Venepörssi

Veneenostaja

Katselin Vene-lehden kevään venepörssiä. Käytettyjen hinnat näyttävät olevan korkeita ja silti tarjonta 60-70 keur hintaluokassa on vähäistä. Suurin osa myytävistä 80-luvun veneistä on vielä alkuperäisillä varusteilla. Selvästi myyjien markkinat, vai kuinkahan paljon hinnoissa on tinkavaraa. Linjet 32 tai Scanmar 33 pitäisi löytää, mutta hintapyynnöt tuntuvat lähinnä vitseiltä.

15

10322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiki

      Tässähän toimii kysynnän ja tarjonnan laki.Ellei kynnet riitä uuteen ja haluaa oman purkkarin on pakko ostaa käytetty,markkinat ne hinnat muokkaa.

    • Viki

      Ruotsissa paljon parempi tarjonta haikailemistasi veneistä. Linjetin hintataso n. 50-55 teuro, ja Scanmarin 55-60. Katso www.sailguiden båtfaktasta toteutuneiden kauppojen hintoja. Ota lisäksi huomioon että ruotsalaiset veneet ovat keskimäärin paremmin varusteltuja ja ylläpidettyjä kuin suomalaiset. Lamamme 90-luvulla vaikutti tähänkin.

      Toisaalta uuden samankokoisen hankinta on varteenotettava vaihtoehto, ellei jostain syystä halua "wanhanaikaista skandivenettä". Tämä olisi muutenkin venekantaamme nuorentava ja käytettyjen markkinoita piristävä teko. Kymmenen, parikytätonnia lisää budjettiin ja vene noutamaan Saksasta. Tässä säästää kymppitonnin verrattuna ostoon Suomesta: 6000 euro (rahti) ja alv erotus 4-5 tonnia 70keuro hintaluokassa. Varustelu tapahtuu myös Saksan venetarvikkeiden hinnoilla, vähintään 20-30 prossaa alle Maritimin hintatason.

      Tämä vaihtoehto tietysti sillä edellytyksellä että rahoitusjärjestelyissä on tuo parikytäprossaa pelivaraa ja jaksaa odottaa tuon 3 kk että veneen saa tuoda käytettynä Suomeen sekä ottaa siirtopurjehduksen Itämeren yli nautinnon kannalta.

    • Viki

      Helmarinilla on muutama varteenotettava vaihtoehto tuossa 60keuro hintaluokassa, ei Scanmaria mutta Dehler33 vm97, First345 vm86 ja Wasa360 vm81. Välittäjältä ostaessa lisäksi saa jonkunlaisen kuluttajansuojan kaupalle, joten yksityiseltä hankittaessa hintojen tietysti pitäsi olla alemmat kuin välittäjältä.

      Nyt jostain ihmeen syystä näyttää tilanne olevan päinvastoin. Joko veneissä on sitä tinkivaraa hillittömästi, tai omistaja ei ole todellisuudessa myyntiaikeissa. Kunhan kokeilee kepillä jäätä, josko joku tyhmä haksahtuisi älyttömän pyynnin maksamaan. Eihän se nimittäin mitään maksa (jossei annakkaan) kun laittaa ilmoituksen venepörssiin tai nettisivuille.

      • Joakim

        First on Euroopan kallein: http://www.eyb.fr

        Viime vuonna myytiin Dehler 33 erinomaisella varustuksella yli 10 k€ halvemmalla Suomessa. Kehuttiin aiemmin vähän käytetytyksi, mutta koneessa 1500 tuntia, joka on todella paljon.

        Tuo Wasa näyttääkin sitten jo "halvalta" Ruotsalaiseen hintatasoon nähden. Mikä tekee siitä noin kalliin? Aika harva noin vanha 36-jalkainen maksaa yli 60 k€. Eipä tule heti mieleen kuin Swan, Baltic ja Sweden Yachts. Tunteeko joku tarkemmin Wasoja?


      • Taistotapani
        Joakim kirjoitti:

        First on Euroopan kallein: http://www.eyb.fr

        Viime vuonna myytiin Dehler 33 erinomaisella varustuksella yli 10 k€ halvemmalla Suomessa. Kehuttiin aiemmin vähän käytetytyksi, mutta koneessa 1500 tuntia, joka on todella paljon.

        Tuo Wasa näyttääkin sitten jo "halvalta" Ruotsalaiseen hintatasoon nähden. Mikä tekee siitä noin kalliin? Aika harva noin vanha 36-jalkainen maksaa yli 60 k€. Eipä tule heti mieleen kuin Swan, Baltic ja Sweden Yachts. Tunteeko joku tarkemmin Wasoja?

        Wasa on ihan ok vene. kulkee nätisti, luovii hyvin, kulkee avotuulellakin ok. sisätilat eivät ole ihan A1 tasoa mutta kelvolliset. Purkki on lisäksi varsin linjakas.


      • Viki
        Joakim kirjoitti:

        First on Euroopan kallein: http://www.eyb.fr

        Viime vuonna myytiin Dehler 33 erinomaisella varustuksella yli 10 k€ halvemmalla Suomessa. Kehuttiin aiemmin vähän käytetytyksi, mutta koneessa 1500 tuntia, joka on todella paljon.

        Tuo Wasa näyttääkin sitten jo "halvalta" Ruotsalaiseen hintatasoon nähden. Mikä tekee siitä noin kalliin? Aika harva noin vanha 36-jalkainen maksaa yli 60 k€. Eipä tule heti mieleen kuin Swan, Baltic ja Sweden Yachts. Tunteeko joku tarkemmin Wasoja?

        Enpä tuota sivustoa aiemmin tuntenutkaan. Sieltä tosiaan löytyy reilusti 5-10 vuotiaita pursia, ja hintataso on sama kuin meillä kymmenen vuotta vanhemmista.

        Katsokaapa vaikka mitä euroopassa saa ostettua samalla summalla mitä kevätpörssissä pyydetään kakskytävuotiaasta Scanmar33sta


        BAVARIA 32 BAVARIA YACHTS (2002), IT 80 000 Euros
        OCEANIS 381 BENETEAU (1998), GR 80 000 Euros
        SUN CHARM 39 JEANNEAU (1990), FR 80 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (2000), IT 80 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (1997), IT 80 000 Euros
        SUN ODYSSEY 36.2 JEANNEAU (1999), GR 80 000 Euros
        SUN ODYSSEY 37.1 JEANNEAU (1995), ES 80 000 Euros
        FIRST 375 BENETEAU (1988), GB 80 292 Euros
        BAVARIA 32 BAVARIA YACHTS (2004), NL 81 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (2000), FR 81 500 Euros
        BAVARIA 34.3 BAVARIA YACHTS (2001), NL 82 000 Euros
        BAVARIA 36 HOLIDAY BAVARIA YACHTS (1998), NL 82 000 Euros
        OCEANIS 331 CLIPPER BENETEAU (2002), IT 82 000 Euros
        OCEANIS 370 BENETEAU (1993), FR 82 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (2000), IT 82 000 Euros
        X-372 X-YACHTS (1989), IT 82 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (1999), FR 83 000 Euros
        SUN ODYSSEY 36.2 JEANNEAU (1997), IT 83 000 Euros



        --------------------------------------------------------------------------------
        Bénéteau CNB Groupe Bénéteau Jeanneau Wauquiez Lagoon


      • Tuontia harkinnut
        Viki kirjoitti:

        Enpä tuota sivustoa aiemmin tuntenutkaan. Sieltä tosiaan löytyy reilusti 5-10 vuotiaita pursia, ja hintataso on sama kuin meillä kymmenen vuotta vanhemmista.

        Katsokaapa vaikka mitä euroopassa saa ostettua samalla summalla mitä kevätpörssissä pyydetään kakskytävuotiaasta Scanmar33sta


        BAVARIA 32 BAVARIA YACHTS (2002), IT 80 000 Euros
        OCEANIS 381 BENETEAU (1998), GR 80 000 Euros
        SUN CHARM 39 JEANNEAU (1990), FR 80 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (2000), IT 80 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (1997), IT 80 000 Euros
        SUN ODYSSEY 36.2 JEANNEAU (1999), GR 80 000 Euros
        SUN ODYSSEY 37.1 JEANNEAU (1995), ES 80 000 Euros
        FIRST 375 BENETEAU (1988), GB 80 292 Euros
        BAVARIA 32 BAVARIA YACHTS (2004), NL 81 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (2000), FR 81 500 Euros
        BAVARIA 34.3 BAVARIA YACHTS (2001), NL 82 000 Euros
        BAVARIA 36 HOLIDAY BAVARIA YACHTS (1998), NL 82 000 Euros
        OCEANIS 331 CLIPPER BENETEAU (2002), IT 82 000 Euros
        OCEANIS 370 BENETEAU (1993), FR 82 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (2000), IT 82 000 Euros
        X-372 X-YACHTS (1989), IT 82 000 Euros
        SUN ODYSSEY 34.2 JEANNEAU (1999), FR 83 000 Euros
        SUN ODYSSEY 36.2 JEANNEAU (1997), IT 83 000 Euros



        --------------------------------------------------------------------------------
        Bénéteau CNB Groupe Bénéteau Jeanneau Wauquiez Lagoon

        pari viikkoa sitten katsomassa veneitä Belgiassa ja Hollannissa. Kannattaa olla varauksellinen hintapyyntöjen suhteen, nimittäin kaikki kohtuuhintaiset (=hintapyynti alhainen Suomen hintatasoon verrattuna) veneet olivat aivan pas**ja. Mittaristot poikkeusetta uusimiskunnossa jopa 12 v. veneissä. Käytön jälki todella näkyi. Yhdelläkään en olisi lähtenyt purjehtimaan Suomeen ennen täydellistä peruskorjausta. Mutta tervemenoa vaan hakemaan vene halvalla vaikka Saksasta, jos siltä tuntuu. (Osa myynnissä olevista veneistä oli Saksalaisten omistamia, vaikka listoilla Hollannissa) Hyvät yskilöt olivatkin sitten jo paljon kalliimpia (=Suomen hintataso).


      • mainsail
        Tuontia harkinnut kirjoitti:

        pari viikkoa sitten katsomassa veneitä Belgiassa ja Hollannissa. Kannattaa olla varauksellinen hintapyyntöjen suhteen, nimittäin kaikki kohtuuhintaiset (=hintapyynti alhainen Suomen hintatasoon verrattuna) veneet olivat aivan pas**ja. Mittaristot poikkeusetta uusimiskunnossa jopa 12 v. veneissä. Käytön jälki todella näkyi. Yhdelläkään en olisi lähtenyt purjehtimaan Suomeen ennen täydellistä peruskorjausta. Mutta tervemenoa vaan hakemaan vene halvalla vaikka Saksasta, jos siltä tuntuu. (Osa myynnissä olevista veneistä oli Saksalaisten omistamia, vaikka listoilla Hollannissa) Hyvät yskilöt olivatkin sitten jo paljon kalliimpia (=Suomen hintataso).

        itse olen kierrellyt vastaavalla tavalla ja todennut,kuten edellinen, että laatu on aivan surkea käytetyissä.ymmärrän jos etsii swania,niin silloin kannattaa kiertää.muutoin unohda koko juttu.ne on aivan hirveässä kunnossa keskieuroopassa.ja ruotsissakin saa varautua siihen,ettei niistä ole pidetty huolta kuten täällä.ainut järkevä teko on ostaa ns. uusi vene,joka on maannut sen vaaditun muutaman kuukauden nimellisesti saksassa tai ranskassa.purjehtimalla sen suomeen säästää kivasti.
        käytettyjen veneiden hintatasoa ei uhkaa suomessa mikään.ei edes bavariat.eihän mersunkaan hinta ole seurannut halpisautojen perässä.ulkomailta tuodut onkin sitten toinen juttu,kun niitä taas alkaa myymään täällä eteenpäin.huolehdi ainakin arvonlisäverotodistuksesta ja tutki huolella,että myyjä omistaa veneen,jota myy (maksettu!).


      • Joep
        mainsail kirjoitti:

        itse olen kierrellyt vastaavalla tavalla ja todennut,kuten edellinen, että laatu on aivan surkea käytetyissä.ymmärrän jos etsii swania,niin silloin kannattaa kiertää.muutoin unohda koko juttu.ne on aivan hirveässä kunnossa keskieuroopassa.ja ruotsissakin saa varautua siihen,ettei niistä ole pidetty huolta kuten täällä.ainut järkevä teko on ostaa ns. uusi vene,joka on maannut sen vaaditun muutaman kuukauden nimellisesti saksassa tai ranskassa.purjehtimalla sen suomeen säästää kivasti.
        käytettyjen veneiden hintatasoa ei uhkaa suomessa mikään.ei edes bavariat.eihän mersunkaan hinta ole seurannut halpisautojen perässä.ulkomailta tuodut onkin sitten toinen juttu,kun niitä taas alkaa myymään täällä eteenpäin.huolehdi ainakin arvonlisäverotodistuksesta ja tutki huolella,että myyjä omistaa veneen,jota myy (maksettu!).

        kyllä käytettyjen mersujen hinnat varsinkin ovat pudonneet viimevuosina.Euroopassa veneiden kuntoskaala on tosiaan yllättävä.


      • ..jos myy

        Mun naapuri osti nyt viime kesänä. Siis sai vihoin ja viimein ostettua..

        Homma on kulemma sellainen, että kun venettä myydään, sille asetetaan hinta ja, jos vene ei mene sillä hinnalla kaupaksi - ei sitä sitten myydäkkään.


      • tietämätöntä
        mainsail kirjoitti:

        itse olen kierrellyt vastaavalla tavalla ja todennut,kuten edellinen, että laatu on aivan surkea käytetyissä.ymmärrän jos etsii swania,niin silloin kannattaa kiertää.muutoin unohda koko juttu.ne on aivan hirveässä kunnossa keskieuroopassa.ja ruotsissakin saa varautua siihen,ettei niistä ole pidetty huolta kuten täällä.ainut järkevä teko on ostaa ns. uusi vene,joka on maannut sen vaaditun muutaman kuukauden nimellisesti saksassa tai ranskassa.purjehtimalla sen suomeen säästää kivasti.
        käytettyjen veneiden hintatasoa ei uhkaa suomessa mikään.ei edes bavariat.eihän mersunkaan hinta ole seurannut halpisautojen perässä.ulkomailta tuodut onkin sitten toinen juttu,kun niitä taas alkaa myymään täällä eteenpäin.huolehdi ainakin arvonlisäverotodistuksesta ja tutki huolella,että myyjä omistaa veneen,jota myy (maksettu!).

        Miksi EU:ssa uutta vemnettä pitäisi makuuttaa ostomaassa? Sikäläinen alvi:han pitää eu-kansalaisen maksaa jokatapauksessa. Onko veneissäkin jokin poikkeus kuten autoissa?


      • kesät & talvet
        Tuontia harkinnut kirjoitti:

        pari viikkoa sitten katsomassa veneitä Belgiassa ja Hollannissa. Kannattaa olla varauksellinen hintapyyntöjen suhteen, nimittäin kaikki kohtuuhintaiset (=hintapyynti alhainen Suomen hintatasoon verrattuna) veneet olivat aivan pas**ja. Mittaristot poikkeusetta uusimiskunnossa jopa 12 v. veneissä. Käytön jälki todella näkyi. Yhdelläkään en olisi lähtenyt purjehtimaan Suomeen ennen täydellistä peruskorjausta. Mutta tervemenoa vaan hakemaan vene halvalla vaikka Saksasta, jos siltä tuntuu. (Osa myynnissä olevista veneistä oli Saksalaisten omistamia, vaikka listoilla Hollannissa) Hyvät yskilöt olivatkin sitten jo paljon kalliimpia (=Suomen hintataso).

        Osa noista veneistä on sikäläiseen tapaan vedessä kesät talvet...osa jopa oikeassa suolavedessä-eikä missään jokisuistossa. Siinä tulee päällepäin näkyviä "maileja" kolminkertainen määrä vuodessa ja saasteet taivaalta päälle...

        Suomen pakkasissa ei hyvin tuuletetussa peitellyssä veneessä kasva homekkaan :))


      • uusi kulkuneuvo
        tietämätöntä kirjoitti:

        Miksi EU:ssa uutta vemnettä pitäisi makuuttaa ostomaassa? Sikäläinen alvi:han pitää eu-kansalaisen maksaa jokatapauksessa. Onko veneissäkin jokin poikkeus kuten autoissa?

        Huvivene lasketaan uudeksi kulkuneuvoksi. Niistä maksetaan alv käyttömaahan. Jos vene on 3kk vanha ja 100h purjehdittu, se muuttuu käytetyksi. silloin alv maksetaan ostomaahan...


      • Viki
        kesät & talvet kirjoitti:

        Osa noista veneistä on sikäläiseen tapaan vedessä kesät talvet...osa jopa oikeassa suolavedessä-eikä missään jokisuistossa. Siinä tulee päällepäin näkyviä "maileja" kolminkertainen määrä vuodessa ja saasteet taivaalta päälle...

        Suomen pakkasissa ei hyvin tuuletetussa peitellyssä veneessä kasva homekkaan :))

        On tullut nähtyä näitä hyvin säilöttyjä suomiveneitä. Varustus onneton (monessako edes jääkaappi tai jäähdytetty kylmäboxi 20-30 ke hintaluokassa). Riki päällä voi olla jees jossain muualla, mutta jos meillä paatin pitää kantaa puolen metrin lumikuorma ja sen sulamisesta ynnä jäätymisestä seuravat ongelmat...

        Toinen juttu on nuo hyvin hoidetut veneet, mutta niiden osuus meillä myytävistä veneistä on pieni. Sama saattaa olla muuallakin. Onneksi tämä nettiaika mahdollistaa paremmat kaupat, vakavasti venettään myyvä toimittaa kuvat veneestä, etenkin sisätilojen osalta tämä kertoo jo että mitä on odotettavissa


    • viime kesänä

      Terhisail 530 paatin 38% alle pyydetyn hinnan.
      Hankin siihen uuden moottorin 750e, pelastuslautan 1000e pentterin 80e sekä paskahuussin, jota ilman ei kuulemma pärjää, 118e. Muuhun varusteluun ja huoltoihin on mennyt arviolta 300 ja uuteen jarrulliseen traileriin tonni. Lisäksi uudet seilit kustantaa tonnin ja siinä on toimivaa pakettia pitkäksi aikaa.
      Hintapyynnöt on tosiaan vain hintapyyntöjä ja kannattaa jättää ostamatta se, mitä ei luule tarvitsevansa, paitsi pelastusvälineet. Pelastusvälineet kannattaa ostaa samalla periaatteella kuin hammasharja, jos ei tunne taustaa osta uusi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6808
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2006
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      48
      1074
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1045
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      909
    Aihe