Puuhellan uuniin kiviä lämmönvaraajaksi

Anonyymi

Olen laittanut puuhellan uuniin tavallisia tiiliskiviä lämmönvaraajaksi. Oisko parempia ehdotuksia? Varaisko vaikka kiuaskivet paremmin lämpöä?

12

1757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ennenkuin joku pilkunviilaaja pääsee veetuileen, tarkennan, että hellan paistinuuniin on tarkoitus näitä lämmönvaraajakiviä laittaa. Ei siihen uuniin jossa poltan puita!!!!

    • Anonyymi

      Elä kypsennä niitä kiviä liikaa.
      Kovakuorisia kiviä ei syö itse erkkikään.

    • Anonyymi

      En nyt oikein ymmärrä käyttötarkoitustasi. Onko kyse jonkun mökin lämmittämisestä ja mutta tulisijaa ei ole, vai mistä.

      Eipä tuonne uuniin laitettavilla tiilillä, tai kivillä ole oikein mitään varauskykyä. Ensinnäkin uuni on niin pieni, että ei sinne mahdu kuin luokkaa kymmenen tiiltä ja toisekseen tiilien lämpötila ei paljoakaan nouse, eli noihin varautuva lämpöenergia on olematon.

      Aivan vertailun vuoksi. Jos tiilet (10kpl) lämpenevät tuolla uunissa vaikka 150 asteeseen, niin vastaa suunnilleen samaa lämpöenergialtaan kun hellan päällä lämmität vettä 10l kattilallisen.

      OnnellinenSipokki

    • Anonyymi

      PÖH ei vesikattilaa kanante lämmön vuoksi pitää hellalla.

      SinnollinenOpokki

      • Anonyymi

        No, tuo oli vain esimerkki siitä paljonko ne tiilet siellä uunissa varaavat lämpöä. Jos se kattila kansineen ahdistaa siinä hellan päällä, niin voihan sen lämmettyään retuuttaa vaikka peränurkkaan luovuttamaan sitä varattua lämpöä.

        OnnellinenSipokki


    • Anonyymi

      Laita tulikivi tiilijä. Ne pysyvät kuumina kauan. Ja mitätulee OnnellinenSipokin kirjotuksin, niin jätä ne omaan arvoonsa.

      • Anonyymi

        No. Tuo nyt oli vain fysiikkaa, joka täällä tunnutaan kirjoitettavan uusiksi vähän väliä.

        Siellä fysiikassa sanotaan, että veden ominaislämpökapasiteetti on kiloa kohden 4,2, kiven 1 ja tiilen 0,8. Jos siis ulkoa oikein muistan.

        Tiiliä tarvitaan siis 5 kertainen määrä veteen verrattuna, että niihin saadaan sama määrä energiaa varattua. Ja suunnileen aivan se ja sama mitä tiiliä siellä uunissa on.

        Tiilet ovat aivan OK, jos ne pystyy lämmittämään monta sataa astetta. Puuhellan uunin lämpötila jää jonnekkin 200 asteen tuntumaan ja tuollakin lämmöllä uunia joutuu lämmittämään tunti tolkulla, että itse tiilet lämpenevät tuohon asteeseen.

        Tiilet menisivät hellan päällä paremmin, jolloin ne kuumenesivat huomattavasti enemmän ja nopeammin. Tällöin vain ongelmana on se, että keittotaso vääntyy käppyräksi ajan kanssa kuumuudesta johtuen.

        Tiiliä joissakin kamiinoissa missä on keittotaso voidaan latoa siihen päälle. Mutta edelleen se varauskyky aika olematon pienen massan takia.

        Jos nyt vaikka verrataan siihen takkaan, joissa ne mainostamasi tulitiilet lämpenevät monta sataa astetta ja niitä tiiliä on joitakin satoja kiloja ja siihen vielä takan muut tiilet päälle, niin kun niitä vertaa ehdotukseen, niin eipä oikein ihmeitä voi odottaa.

        Niin. Eihän kaikkea tarvitse uskoa. Siitä vain tiiliä uuni täyteen ja kokeilemaan, niin voi aivan itse todeta asian.

        OnnellinenSipokki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No. Tuo nyt oli vain fysiikkaa, joka täällä tunnutaan kirjoitettavan uusiksi vähän väliä.

        Siellä fysiikassa sanotaan, että veden ominaislämpökapasiteetti on kiloa kohden 4,2, kiven 1 ja tiilen 0,8. Jos siis ulkoa oikein muistan.

        Tiiliä tarvitaan siis 5 kertainen määrä veteen verrattuna, että niihin saadaan sama määrä energiaa varattua. Ja suunnileen aivan se ja sama mitä tiiliä siellä uunissa on.

        Tiilet ovat aivan OK, jos ne pystyy lämmittämään monta sataa astetta. Puuhellan uunin lämpötila jää jonnekkin 200 asteen tuntumaan ja tuollakin lämmöllä uunia joutuu lämmittämään tunti tolkulla, että itse tiilet lämpenevät tuohon asteeseen.

        Tiilet menisivät hellan päällä paremmin, jolloin ne kuumenesivat huomattavasti enemmän ja nopeammin. Tällöin vain ongelmana on se, että keittotaso vääntyy käppyräksi ajan kanssa kuumuudesta johtuen.

        Tiiliä joissakin kamiinoissa missä on keittotaso voidaan latoa siihen päälle. Mutta edelleen se varauskyky aika olematon pienen massan takia.

        Jos nyt vaikka verrataan siihen takkaan, joissa ne mainostamasi tulitiilet lämpenevät monta sataa astetta ja niitä tiiliä on joitakin satoja kiloja ja siihen vielä takan muut tiilet päälle, niin kun niitä vertaa ehdotukseen, niin eipä oikein ihmeitä voi odottaa.

        Niin. Eihän kaikkea tarvitse uskoa. Siitä vain tiiliä uuni täyteen ja kokeilemaan, niin voi aivan itse todeta asian.

        OnnellinenSipokki

        Kyllä tiilillä saa lämpöä varattua. Pitää vaan latoa tonni tiiliä sopivaan muodostelmaan ja laittaa vaikka peltikuori päälle = pönttöuuni.

        3 kpl tiiliä ei torppaa pidä yön yli lämpimänä, vaikka muutama vajakki kuin yrittää tätä inttää. Jos moinen toimisi, niin pönttöuunit ja varaavat takat olisivat kaikki ihan turhia vehkeitä, kun tonnin tiilikasan sijaan riittäisi 3 kpl tiiliä.


    • Anonyymi

      Olen laittanut vanhan hellan molemmat uuniosat täyteen tulitiiliä. Hella on Kotiliesi 30. Kun kääntää sytytyksen jälkeen linkusta paistopuolelle niin tiilet ovat kahden pesällisen jälkeen tosi kuumat. 17 tiiltä mahtuu yläuuniin ja 13 alauuniin.
      On iso ero siihen jos lämmittää vain keittopuolella paistopuoleen verrattuna.

      • Anonyymi

        Minä olen valanut puuhellan täyteen betonia. Varaa tosi hyvin lämpöä.


    • Anonyymi

      9L kiehuvaa vettä kun jäähtyy 20c lämpöön on luovuttanut noin 700wh energiaa. Taitaa viimeiset tunnit olla aika olematonta tehoa.

    • Anonyymi

      Veden lämmityksessä on sekin etu, että sitä voi käyttää esim tiskaukseen ( jos ei ole tiskikonetta), säästää kuumaa vettä kummasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe