Dubrovnik lokakuussa?

Omatoimi

Onko kokemuksia Dubrovnikista lokakuun puolivälissä? Aurinkomatkojen esitteen mukaan sää voi olla hyvin vaihteleva keväällä ja syksyllä. Mitä siis olisi odotettavissa?
Olen suunnitellut omatoimimatkaa eli lennot Budapestin kautta ja huoneiston vuokraus perillä, vaihtoehtoja löytyy netin kautta runsaasti. Vanhan kaupungin kohteet näyttivät tosi houkuttelevilta.

Päivän voi viettää esim. tekemällä laivalla saarikierroksen.
Onko kokemuksia kulkemisesta paikallisbusseilla eri kohteisiin sisämaahan? Vuokra-autolla en uskalla lähteä ajelemaan.
Mitä kaikkea siellä ja lähiympäristössä olisi käytävä katsomassa eli 'must'-paikat? Yöelämä ja biletys eivät ole suunnitelmissa enkä harrasta shoppailua.
Minkälaista ruokaa on tarjolla ravintoloissa?

13

16679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myöhää.....

Turistikausi on aika finaalissa jo syyskuun alussa.....silloin lokakuussa voi olla jo aika vilpoista ja tuulista.
      Ja Budapestin kautta meno kuullostaa aika hankalalta....matkaa budasta sinne on kuitenkin jotain 800km....halvemmalla pääsee kun ostaa matkatoimistosta paketin.
      Jos itse olisin sinne menossa, ottaisin lennot Sarajevoon (muutama päivä siellä (mahtava paikka :-)) ja sieltä bussilla Budrovnikiin n7tuntia....

• Vee2

Riippuu siitä millaista lomaa kukin etsii. Jos tarkoitus on repiä mollikkaa, ajankohta on väärä. Mutta jos haluaa vain lomailla, ilmat ovat siihen ihan hyvät. Moni on minulle ihmetellyt miksi menen omituisiin aikoihin eurooppaan lomalle, jouluksi, uudeksivuodeksi, keväällä, syksyllä? Ja sitten kysytään onko siellä vielä lämmintä?

Ihmettelen näitä kysymyksiä, koska en mene sinne ottamaan aurinkoa, vaan lepuuttelemaan sielua, lomalle. Minulle lomallaolo ei ole ollenkaan auringossa makaamista. En kestä sitä 5 minuuttia kauempaa. Ei sovi vartalolle. Lämmöstä kyllä tykkään.

Itse asiassa Kroaatit itse sanovat, että paras aika tulla on syys-lokakuu. Vai puhuvatko soopaa saadakseen sesonkia pidennettyä?

• Omatoimi
        Vee2 kirjoitti:

Riippuu siitä millaista lomaa kukin etsii. Jos tarkoitus on repiä mollikkaa, ajankohta on väärä. Mutta jos haluaa vain lomailla, ilmat ovat siihen ihan hyvät. Moni on minulle ihmetellyt miksi menen omituisiin aikoihin eurooppaan lomalle, jouluksi, uudeksivuodeksi, keväällä, syksyllä? Ja sitten kysytään onko siellä vielä lämmintä?

Ihmettelen näitä kysymyksiä, koska en mene sinne ottamaan aurinkoa, vaan lepuuttelemaan sielua, lomalle. Minulle lomallaolo ei ole ollenkaan auringossa makaamista. En kestä sitä 5 minuuttia kauempaa. Ei sovi vartalolle. Lämmöstä kyllä tykkään.

Itse asiassa Kroaatit itse sanovat, että paras aika tulla on syys-lokakuu. Vai puhuvatko soopaa saadakseen sesonkia pidennettyä?

Tarkoitus olisi viettää ns. kaupunkiloma ( ympäristö) eikä rannalla makailua. Parikymmentä astetta sitäpaitsi hyvin riittää siihenkin meikäläiselle. Jos suurin osa turisteista on poissa, se on positiivista, ryysis ei tunnu mukavalta. Hinnat ovat halvemmat ja esim. kerjäläisiä tai taskuvarkaita (ehkä) vähemmän. Itse asiassa ajoitukseni olisi sellainen, että suomalaisten matkanjärjestäjien matkalaiset on kuskattu sieltä pois.
        Aurinkomatkojen viimeinen lähtö on 8.10., näytti loppuunmyydyltä. Muita pakettimatkoja sinne en ole löytänyt.
        Mitä vikaa lennoissa Budapestin kautta? Vaihto Budapestissa ja sitten jatketaan matkaa. Budapestissa ei ehdi käymään, mutta olen jo ollut siellä monta kertaa.
        Mieheni oli viime vuonna Sarajevossa, siellä EU-joukoissa työskentelevän ystävänsä vieraana. Ei oikein houkuttele omatoimimatkaajana.
        Mistään kautta en ole löytänyt edullisia lentoja (en halua viettää aikaani junassa tms.). Slovenian Ljubljanaan olisi huomattavasti halvempia lentoja (Malev vaihto Budapestissa), mutta nyt houkuttaisi meren ranta ja kaunis Dubrovnik.

• niin.
        Omatoimi kirjoitti:

Tarkoitus olisi viettää ns. kaupunkiloma ( ympäristö) eikä rannalla makailua. Parikymmentä astetta sitäpaitsi hyvin riittää siihenkin meikäläiselle. Jos suurin osa turisteista on poissa, se on positiivista, ryysis ei tunnu mukavalta. Hinnat ovat halvemmat ja esim. kerjäläisiä tai taskuvarkaita (ehkä) vähemmän. Itse asiassa ajoitukseni olisi sellainen, että suomalaisten matkanjärjestäjien matkalaiset on kuskattu sieltä pois.
        Aurinkomatkojen viimeinen lähtö on 8.10., näytti loppuunmyydyltä. Muita pakettimatkoja sinne en ole löytänyt.
        Mitä vikaa lennoissa Budapestin kautta? Vaihto Budapestissa ja sitten jatketaan matkaa. Budapestissa ei ehdi käymään, mutta olen jo ollut siellä monta kertaa.
        Mieheni oli viime vuonna Sarajevossa, siellä EU-joukoissa työskentelevän ystävänsä vieraana. Ei oikein houkuttele omatoimimatkaajana.
        Mistään kautta en ole löytänyt edullisia lentoja (en halua viettää aikaani junassa tms.). Slovenian Ljubljanaan olisi huomattavasti halvempia lentoja (Malev vaihto Budapestissa), mutta nyt houkuttaisi meren ranta ja kaunis Dubrovnik.

Joo, harva se Dubrovnikiin menee pelkästään rantalomalle. Lokakuussa ei kyllä taida paljon olla 20 päiviä.
        Ei mitään vikaa Budan lennoissa. Mutta tarkoitin lähinnä että samanhintaiseksi tulee ottaa lento lähemmäksi (esim Sarajevo). Olen pari kertaa ajanut Budapestistä Kroatian rannikolle ja on se vaan aika pitkä matka, varsinkin kun Kroatian rannikko on, upeista näkymistä huolimatta raskasta ajettavaa....puhumattakaan sitten Balkanilaisella bussilla :-). Kannatta katsoa koneita jotka lähtevät Zagrebin kentältä...ainakin pari vuotta sitten Kroatian valtio tuki lentoja esim Dubrovnikiin jolloin lentolippu maksoi jotain 20€!!!.
        Ja vielä Sarajevosta....itse siellä noin 20 kertaa käyneenä voin suositella sitä just omatoimmatkaajalle!!. Ei ole tilastoja, mutta uskallan väittää että on paljon turvallisempi kuin esim Barcelona, Lontoo, Berliini tai puhumattakaan etelän turistirysistä!!.

• Omatoimi
        niin. kirjoitti:

Joo, harva se Dubrovnikiin menee pelkästään rantalomalle. Lokakuussa ei kyllä taida paljon olla 20 päiviä.
        Ei mitään vikaa Budan lennoissa. Mutta tarkoitin lähinnä että samanhintaiseksi tulee ottaa lento lähemmäksi (esim Sarajevo). Olen pari kertaa ajanut Budapestistä Kroatian rannikolle ja on se vaan aika pitkä matka, varsinkin kun Kroatian rannikko on, upeista näkymistä huolimatta raskasta ajettavaa....puhumattakaan sitten Balkanilaisella bussilla :-). Kannatta katsoa koneita jotka lähtevät Zagrebin kentältä...ainakin pari vuotta sitten Kroatian valtio tuki lentoja esim Dubrovnikiin jolloin lentolippu maksoi jotain 20€!!!.
        Ja vielä Sarajevosta....itse siellä noin 20 kertaa käyneenä voin suositella sitä just omatoimmatkaajalle!!. Ei ole tilastoja, mutta uskallan väittää että on paljon turvallisempi kuin esim Barcelona, Lontoo, Berliini tai puhumattakaan etelän turistirysistä!!.

... niitä Zagrebin lentoja.

Malev siis lennättää Budapestista eteenpäin suoraan Dubrovnikiin. Niin helppoa; ei autoa, junaa tai bussia. Hinta veroineen yms. kuluineen noin 370 euroa/nokka.

Suomessa Kroatiaa markkinoidaan vain rantalomakohteena, ks. suurimmat matkanjärjestäjät.

Sarajevon turvallisuudesta en tiedä, mutta ne ammusten jäljet seinissä ja stadionin vieressä levittäytyvä hautausmaa - jotain positiivisempaa haluan nähdä lomallani.

• no..
        Omatoimi kirjoitti:

... niitä Zagrebin lentoja.

Malev siis lennättää Budapestista eteenpäin suoraan Dubrovnikiin. Niin helppoa; ei autoa, junaa tai bussia. Hinta veroineen yms. kuluineen noin 370 euroa/nokka.

Suomessa Kroatiaa markkinoidaan vain rantalomakohteena, ks. suurimmat matkanjärjestäjät.

Sarajevon turvallisuudesta en tiedä, mutta ne ammusten jäljet seinissä ja stadionin vieressä levittäytyvä hautausmaa - jotain positiivisempaa haluan nähdä lomallani.

Toi 370€ kuullostaa ihan suht edulliselta...
        Ja vielä sarajevosta :-)....Joo onhan siellä hautausmaita, osa tosin oli jo ennen sotaa :-) (esim iso hautausmaa stadionin länsipuolella)...mutta ainakin kesäisin kaupunki on hyvinkin positiivinen paikka, sodasta on kuitenkin kymmenen vuotta. Ihmiset iloisia ja elintasokin muuhun maahan verrattuna hyvä.
        En tiedä onko se sitten kovin "positiivista" rahoittaa näitä sotarikollisten rakennuttamia hotelleja Dubrovnikissa :-).

• Kari L
        Omatoimi kirjoitti:

Mun mielestäni Tjäreborg lentää sinne ainakin lokakuun alussa (Splitiin), ja taitaa mennä lokakuun loppuunkin. En ihan tarkkaan muista, mutta voin kysäistä kollegalta joka lentää sinne purjehtimaan tuohon aikaan.

Itse olen ollut seilaamassa sekä syys- että lokakuussa, ja on siellä 'arskaa' saatu joka kerta. Lärppä on palanut aina jo ekalla päivällä. Jos lähden lomalle Kroatiaan - kuten kohta niin teen (vai mitä Vee2) - niin teen sen mieluusti ennen henäkuuta ja syyskuun alusta alkaen. Rauhaa, tai ainakin rauhallisempaa, ja lämpöä. Eli just sitä mitä meikläläisen luut kaipaa :)

Lokakuu on hyvä lomakuu Kroatiassa! Ja marraskuussakin olen seilannut, mutta ehtoot ja yöt oli vähän viileitä, mutta se ei mua haitannut. Olen ymmärtänyt että Kroatiassa saattaa marraskuukin olla samanlaista kuin lokakuu. Ja nythän siellä olikin lämmintä ja pitkään....

• puupää..
        Kari L kirjoitti:

Mun mielestäni Tjäreborg lentää sinne ainakin lokakuun alussa (Splitiin), ja taitaa mennä lokakuun loppuunkin. En ihan tarkkaan muista, mutta voin kysäistä kollegalta joka lentää sinne purjehtimaan tuohon aikaan.

Itse olen ollut seilaamassa sekä syys- että lokakuussa, ja on siellä 'arskaa' saatu joka kerta. Lärppä on palanut aina jo ekalla päivällä. Jos lähden lomalle Kroatiaan - kuten kohta niin teen (vai mitä Vee2) - niin teen sen mieluusti ennen henäkuuta ja syyskuun alusta alkaen. Rauhaa, tai ainakin rauhallisempaa, ja lämpöä. Eli just sitä mitä meikläläisen luut kaipaa :)

Lokakuu on hyvä lomakuu Kroatiassa! Ja marraskuussakin olen seilannut, mutta ehtoot ja yöt oli vähän viileitä, mutta se ei mua haitannut. Olen ymmärtänyt että Kroatiassa saattaa marraskuukin olla samanlaista kuin lokakuu. Ja nythän siellä olikin lämmintä ja pitkään....

Olen luullut että olen asunut kaksi vuotta Kroatia nimisessä maassa mutta tainnut olla väärässä, sillä kun katsoo näitä "sääennustuksia" niin ei voi kuin ihmetellä :-)...Tyyliin "Lokakuu on hyvä lomakuu Kroatiassa", huhhuhu

• KariL
        puupää.. kirjoitti:

Olen luullut että olen asunut kaksi vuotta Kroatia nimisessä maassa mutta tainnut olla väärässä, sillä kun katsoo näitä "sääennustuksia" niin ei voi kuin ihmetellä :-)...Tyyliin "Lokakuu on hyvä lomakuu Kroatiassa", huhhuhu

Kuka hakee mitäkin, minä olen lomalainen toissijaisesti ja ensisijaisesti purjehtija. Miten kokisit esim purjehtimisen Kroatiassa heinä-elokussa? Vallitsevat tuulet = seisovat tuulet. Miten purjehtia? Viime lokakuu oli likimain täysyn similaari syyskuun alun kanssa jolloin itse olin Dalmatiassa, ja se oli oikein hyvää aikaa. Huomattavasti lämpimämpää kuin meillä koskaan heinäkuussa, joka on minulle selkeesti liaan kuuma :)

Lokakuu on hyvä lomakuukausi. Mutta myös elokuu. Riippunee kai siitä mitä haluaa.

Olen menossa lomalle Kroatiaan ensi viikolla - siis pääsiäisenä maaliskuussa - joka sekin on hyvä lomakuu :)

• Vee2
        puupää.. kirjoitti:

Mun mielestä ihan mikä kuukausi missä vaan tai vaikka Kroatiassa on parempi kuin Suomessa. Se on Pekka niin, että miten niitä asioita katsoo.
        Onhan lokakuussa ihan hyvät kelit ollut, ainakin Istriassa. Marraskuussa kun oltiin niin Bura puhalsi ihan perskeleesti mutta silti olisin jäänyt sinne, ennenkuin lähtenyt takaisin Suomeen. Ja, tammikuun lopussa Bura taas puhalteli ja eteleäKroatiassa tuli luntakin mutta silti viihdyttiin, paremmin kuin Suomessa.

Nyt tullaan sinne viikon päästä pääsiäistä viettämään ja vaikka ois millaiset kelit, viihdyn siellä paremmin kuin täällä Suomessa.

Mutta mutta. Auringonottoon heinäkuu on todella loistava 30-40 astetta lämmintä mutta mun kropalle se on aikas paljon.

Lokakuu on siis ihan hyvä lomakuu, Kroatiassa.

• Puupää..
        Vee2 kirjoitti:

Mun mielestä ihan mikä kuukausi missä vaan tai vaikka Kroatiassa on parempi kuin Suomessa. Se on Pekka niin, että miten niitä asioita katsoo.
        Onhan lokakuussa ihan hyvät kelit ollut, ainakin Istriassa. Marraskuussa kun oltiin niin Bura puhalsi ihan perskeleesti mutta silti olisin jäänyt sinne, ennenkuin lähtenyt takaisin Suomeen. Ja, tammikuun lopussa Bura taas puhalteli ja eteleäKroatiassa tuli luntakin mutta silti viihdyttiin, paremmin kuin Suomessa.

Nyt tullaan sinne viikon päästä pääsiäistä viettämään ja vaikka ois millaiset kelit, viihdyn siellä paremmin kuin täällä Suomessa.

Mutta mutta. Auringonottoon heinäkuu on todella loistava 30-40 astetta lämmintä mutta mun kropalle se on aikas paljon.

Lokakuu on siis ihan hyvä lomakuu, Kroatiassa.

Siitä olen kyllä samaa mieltä että missä tahansa on parempi kuin täällä kylmässä pohjolassa!!!.
        Joo, jokainen tyylillään,,,vaikea se on viettää hauskaa laskettelulomaa esim elokuussa Dubrovnikissa. Mutta ilman puolesta touko-elokuun loppu on ihanteellista. (tämä on siis minun mielipiteeni).
        Ja purjehtinutkin siellä olen (tai siis ollut matkustajana purjeveneessä :-). Vuosi oli 1998, aika oli heinäkuu ja matka oli Zadarista Krk:iin...ja koko ajan oli hyvät tuulet mahtava auringonpaiste :-).

• Germanwings via Köln

Lufthansan (halpalento)tytäryhtiö Germanwings lentää kolmasti viikossa Helsingistä Kölniin. Sieltä se lentää myös Splitiin. Yhtiö myy liput hyvin edullisesti kun ostaa pari- kolme viikkoa (tai enemmän) etukäteen. Saattaisi olla, että joutuisi välillä yöpymään Kölnissä, mutta se ei paljon matkakassaa rasita. Lentoasemalta pääsee alle vartissa junalla päärautatieasemalle ja paikallinen suurin nähtävyys (tuomiokirkko) on heti vieressä ja kävelyetäisyydellä yöpyy asiallisesti n. 40 Eurolla aamiaisineen.
      Noin olen itse ajatellut Kroatian suuntaan matkustaa, ellen sitten mene Baltian, Puolan, Slovakian, Unkarin ja Slovenian kautta autolla, mutta se taitaa ottaa liikaa aikaa.

• Lähtisin vielä

Viime keväänä kaupungissa oli kuulemma satanut viikkoja, mutta kesäksi säät sitten paranivat. Juhannukselta lämmintä oli reippaat 30 astetta.
      Vanha kaupunki on itsessään kiehtova ja esim. muureille kannattaa kiivetä. Suosittelen ainakin pistäytymistä Lokrumin -saarella, joka sijaitsee ihan kaupungin kupeessa. Sinne lähti ainakin kesällä paatti vanhasta kaupungista. Turisti/ ranta-alueella Lapadinniemellä ruoassa näkyi turistien vaikutus eli wieninleikettä oli tarjolla. Vanhasta kaupungista löytyi kuitenkin edullinen, mutta hyvä (lounas) itsepalveluravintola nimeltään Express. Paikka näytti olevan paikallisten suosiossa, vaikka esim. Aurinkomatkat suositteli sitä oppaassaaan. jota esim. Aurinkomatkat suositteli oppaassaan. Osoite Dr A. Starcevica 7, jos muistiinpanoni ovat oikeita....Paikka löytyy vanhan kaupungin muurien sisältä ihan alhaalta, joka on pääkatu. Eli tämä jää pääportista tultaessa pian oikealla olevalle poikkikadulle/ kujalle. Siellä söin matkan parhaimpiin kuuluvat ateriat, vaikka kiersimme lukuisia paikkoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe