Takavalottomat autot

Anonyymi

https://www.youtube.com/watch?v=8N-zEUFKeYQ

Videolla kohdassa 21:42 ajelee musta auto pimeällä ilman takavaloja, vaikka takavalot pitäisi olla päällä.
Tuo on jo liikenneturvallisuuden vaarantamista.
Sitten vielä esitetään, että polkupyörissä pitäisi olla punainen takavalo.
Niin kauan, kun yksikään auto ajelee pimeässä ilman takavaloja, niin on turha edes esittää, että polkupyörässä pitäisi olla punainen takavalo.
Paljon suuremman vaaratilaneteen aiheuttaa takavalottomat autot pimeällä tiellä, varsinkin alinopeutta ajavat, jolloin peräänajon riski on suuri, kun ei takavalottomia autoja pimeässä näe.
Takavalottomaan polkupyörään edes kukaan takaapäin törmää kevyenliikenteen väylällä, mutta takavalottomaan autoon kylläkin voi joku törmätä.
Onko tehtävä jatkossa niin, että jos eteen tulee takavaloton auto pimeässä, niin kylmästi vaan pitkät päälle ja takapuskuriin kiinni, että kuski havahtuisi.

Onpahan muutaman auto kaupungin keskustassa hämärän aikaan havainnut, jotka ilman mitään valoja ajavat, vaikka on niin hämärää, että katuvalot ovat jo päällä ja pyörässäkin etuvalo, jota ilman saisi jo sakot pyörällä valoitta ajamisesta.
Ei ole ollut edes etuvaloja, eikä takavaloja kumpiakaan.
Nämä täysin valottomat autot vasta suuri liikenneturvallisuus riski ovatkin, kun sellaisiakin näkee pimeällä liikkeellä.

t. Takavalottomat autot

35

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Päiväajovalot........ Ehkä turhimmat keksinnöt mitä autoon on lainsäädännön takia keksitty. Aiheuttavat juuri valottomalla perseellä ajamista. Auto, jossa on kunnon valot edessä ja takana, on aina, kelistä ja vuorokauden ajasta riippjmatta aina helpommin muiden havaittavissa, kuin auto jossa puutteellinen valaistus, tai ei valoja lainkaan.

      • Anonyymi

        Päiväajovat turhia....miten muka?
        Täytyy kuskin melkoisen sokea olla jos päivällä auringon paistaessa ei muka havaitse täysin laillisesti liikkuvaa takavalotonta autoa.
        Hämärä/pimeä on asia erikseen jonka tosin useimpien autojen automatiikka hoitaa ja kuskillahan se lopullinen vastuu valoista/näkyvyydestä on.


      • Päiväajovalot eivät sinänsä estäisi takavalojen palamista samaan aikaan. Ohjelmoimalla ne varmaan päälle saisikin melkeinpä kaikkiin malleihin.

        Miksi näin ei ole tehty, on jonkinnnäköinen mysteeri.


      • Anonyymi

        Omassa autossani kaikki tarvittavat ajovalot syttyvät kun auton laittaa virtoihi, myös takavalot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päiväajovat turhia....miten muka?
        Täytyy kuskin melkoisen sokea olla jos päivällä auringon paistaessa ei muka havaitse täysin laillisesti liikkuvaa takavalotonta autoa.
        Hämärä/pimeä on asia erikseen jonka tosin useimpien autojen automatiikka hoitaa ja kuskillahan se lopullinen vastuu valoista/näkyvyydestä on.

        Kannattaa lukea muiden kirjoituksia huolellisesti, niin ne saattaavat aueta paremmin. Kirjoitin yllä, että niin etu-kuin takavalot päällä kulkeva auto on aina HELPOMMIN havaittavissa kuin auto ilman jompia kumpia valoja. Tämä riippumatta onko yö vai päivä. Silmät reagoi kirkkaana kesäpäivänäkin autojen ajovaloihin herkemmin kaikkien muiden, lukemattomien näköärsykkeiden keskeltä, kuin autoon ilman valoja. Tästä syystä Suomessa on ajovalojen käyttöpakko, vaikka se monien mielestä turhaa onkin.


      • Anonyymi

        Tähän vaikuttaa lähinnä kaksi asiaa:

        1 Päiväajovalot perustuvat EU-asetukseen. Se on sellaisenaan voimassa Suomessa (kuten muissakin EU-maissa), joten sen vastaisia määräyksiä ei voi maakohtaisesti antaa. Päivävalokytkennässä takavalojen ei tarvitse palaa etuvalojen kanssa.

        2 Ajoneuvoissa on käytettävä määräysten mukaisia valoja näkyvyyden ollessa pimeyden tai sään vuoksi heikentynyt. Tämä taas on kuljettajan hoidettava asia. Jos kuljettaja epäonnistuu, poliisin on autettava häntä muistamaan asia, esim. sopivan kokoisen maksun ryydittämällä muistutuslapulla.

        Ja polkupyörässä nykylain mukaan "saa olla punaista valoa näyttävä takavalo". Ensi vuoden kesäkuun alussa voimaan tulevan tieliikennelain mukaan fillarissa pitää olla valot päällä edessä ja takana samoin ehdoin kuin muissakin ajoneuvoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päiväajovat turhia....miten muka?
        Täytyy kuskin melkoisen sokea olla jos päivällä auringon paistaessa ei muka havaitse täysin laillisesti liikkuvaa takavalotonta autoa.
        Hämärä/pimeä on asia erikseen jonka tosin useimpien autojen automatiikka hoitaa ja kuskillahan se lopullinen vastuu valoista/näkyvyydestä on.

        Miten väännät asian perseelleen,jos aurinko paistaa ja häikäsee,niin kyllä silloin huomioi edellä ajavan kylläkin paremmin,jos perävalot palaa.Ja jos on valkoinen auto,luminen tie,perävalot ei pala,niin et kyllä sitä nää hyvin.Sun ajatukset on kapeita,sokeita,tommoisia paljon.Yrittää olla hyvinkin fiksuja,muitakin fiksumpia,mutta puuttuu täysin talonpoikaisjärki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassa autossani kaikki tarvittavat ajovalot syttyvät kun auton laittaa virtoihi, myös takavalot.

        Huono systeemi jos huonokuntoinen akku ja ulkona kylymä.
        Minun autossani valot syttyvät valokytkimestä. Parkit tai ajovalot, mutta aina myös takavalot.


    • Anonyymi

      Eikös kuskit huomaa edes sitä että mittariston valot ei pala jos on päiväajovalot päällä

      • Anonyymi

        Autokohtaista. Ei voi yleistää.

        Palaa tai ei pala.

        Kuski on vastuussa siitä, että ajoneuvossa on päällä tilanteeseen sopivat ja sääntöjen mukaan riittävät valot.


    • Anonyymi

      "Onko tehtävä jatkossa niin, että jos eteen tulee takavaloton auto pimeässä, niin kylmästi vaan pitkät päälle ja takapuskuriin kiinni, että kuski havahtuisi."

      Havahtuisi mihin?

      Onkohan sillä ohiajavalla autolla mitään valoja päällä? Taitaa olla sen verran vanha, ettei mitään moderneja ja huonosti toimivia valovirityksiä edes ole ainakaan vakiona tuollaisissa.

    • > Onko tehtävä jatkossa niin, että jos eteen tulee takavaloton auto
      > pimeässä, niin kylmästi vaan pitkät päälle ja takapuskuriin kiinni,
      > että kuski havahtuisi

      Eivät ne kuskit mihinkään havahdu. Olen useana sateisena tai sumuisena aamuna ajellessani vilkutellut pitkiä, pitänyt pitkiä päällä, ajanut vierellä ja viittoillut kädellä... Ei mitään reaktiota.

      Tampioita on liikkeellä paljon. Ei niihin taida auttaa mikään.

      • Anonyymi

        Eikä ole ihme. Luulevat vain joksikin vitun tampioksi kun noin menee tekemään.


    • Anonyymi

      Yksikään auto ei vielä aja ilman takavaloja.
      Niitä ajaa kuljettaja, joka on niin tyhmä, välinpitämätön, tietämätön tai lakia noudattava (riippuu tilanteesta), että ne takavalot ei pala.

      Ps. Ei liikenteessä toisten kuljettajien kouluttamien auta mitään, siitä tulee vaan lisää rattiraivoa ja vastustusta.

    • Anonyymi

      Liikenteessä on yhä enenevässä määrin muropaketista saaneita "kuljettajia", tai korttinsa poliisille menettäneitä tätä nykyä. Siksi ne valotkaan ei pala. Ei siinä autossa, eikä varsinkaan siinä omassa himmeessä pöntössä....

    • Anonyymi

      Takavaloton auto ei ole yhtään vaarallisempi kuin pimeällä pysäköity auto 40 rajoitusalueella. Nopeusero ei takavalottomaan ole yleensä kuin 20km/h maksimissaan. Jos se on isompi niin jarruvalot syttyvät. Takavalottomuus lisäksi päivällä parantaa jarruvalon näkyvyyttä. Päiväajovalot vähentävät ns.yksisilmäisyyttä.

      • Tienpinnan ollessa märkä, on takavaloton liikkuva auto huomattavasti vaarallisempi kuin pysäköity. Liikkuva auto nostattaa tienpinnasta kivan sumun ja katoaa kokonaan. Pysäköity sentään ei sitä tee.

        Tosin, on se keskelle moottoritietä pysäköity auto aika vaarallinen sinälläänkin.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tienpinnan ollessa märkä, on takavaloton liikkuva auto huomattavasti vaarallisempi kuin pysäköity. Liikkuva auto nostattaa tienpinnasta kivan sumun ja katoaa kokonaan. Pysäköity sentään ei sitä tee.

        Tosin, on se keskelle moottoritietä pysäköity auto aika vaarallinen sinälläänkin.

        Eikö siitä tienpinnasta noussut sumu kerro, että siellä on auto sitä tekemässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siitä tienpinnasta noussut sumu kerro, että siellä on auto sitä tekemässä?

        Sinäkin varmaan tiedät, että sankassa sumussa ajaessasi edessäsi on jossai auto. Mutta missä kohtaa tarkalleen, niin senkin sinä varmasti haluaisit tietää. Tai, ainakin toivottavasti haluat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siitä tienpinnasta noussut sumu kerro, että siellä on auto sitä tekemässä?

        Lisään Anonyymin hyvään vastaukseen vielä sen, että jos sattumalta on hieman vesisadetta tai sumua muutenkin, ei tuollaista ylimääräistä sumupatjaa välttämättä edes huomaa, ennen kuin näkyvyys alkaa katoamaan.

        Jos ihmiset osaisivat sovittaa nopeutensa näkyvyyden mukaan, niin tämä ei olisi kovin suuri ongelma. Eivät osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siitä tienpinnasta noussut sumu kerro, että siellä on auto sitä tekemässä?

        Ai että auto tekee sumua,nythän vitsin päästit.Jos sankka sumu,ei sitä auto tee,ei silloin tiedä,onko edessä auto tai lentokone,jos niissä ei oo valoja.


    • Anonyymi

      """"Päiväajovalot eivät sinänsä estäisi takavalojen palamista samaan aikaan. Ohjelmoimalla ne varmaan päälle saisikin melkeinpä kaikkiin malleihin.

      Miksi näin ei ole tehty, on jonkinnnäköinen mysteeri. """""

      EU pykälät määrää että takavalot EI saa palaa kun ajetaan päivänvalossa.
      Suomi on poikkeus.

      • Anonyymi

        Laita linkki.

        Eikös se ole poikkeus, ettei auton kaikkien yhteen kuuluvien valojen tule palaa yhtä aikaa?


      • Olisiko linkkiä tuohon EU-pykälään?


      • TheRat kirjoitti:

        Olisiko linkkiä tuohon EU-pykälään?

        Tuota minäkin ihmettelen. Löytyiskö hallituksen esityksestä uudeksi TLL:ksi, siinähän on paljon perusteluja ja vertailuja muihin maihin? Ja luulisi, että meillä niin yleisillä takavaloja näyttävillä autoilla joku olisi jo Euroopassa saanut käytännön palautetta, jos väitteessä olisi perää.


    • Anonyymi

      Tuo takavalottomuus on kieltämättä ongelma, mutta jo autokoulussa opetetaan valomääräykset ja tieliikennelaki edellyttää kuljettajaa huolehtimaan autonsa valoista, ei siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla. Kuskeja on vaan niin reppanoita ja tietämättömiä etteivät edes tiedä kuinka auton valot toimii ja ettei automaatiset valot toimi jokaisessa olosuhteessa oikein.
      Päiväajovalot on ihan ok ja se ettei valoisalla tarvitse takavalojen palaa. On gelma on myös se, että yli-innokkaat laittavat sumuvalot eteen ja taakse kun on hieman sumun tapaista ojanpenkoilla ja sitten vielä unohtavat ne päällä, ne takavalot on usein niin pirun kirkkaat että häikivät ja varsinkin ruuhka-aikaa ärsyttää.

    • Anonyymi

      Ei EU takavalojen palamista ole kieltänyt, tai sitten olen ostanut "laittoman" auton.

      LED-teknologialla varustetut ajopäivävalot luovat selkeän vaikutelman ja takavaloyksiköissä on jatkuvasti palavat LED-valot, joiden 3D-efekti korostaa auton luonnetta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mulla ei ole ollu vielä sellaista autoa missä ei takavalot olisi päällä.
      Siis onko näissä tosiaan näin että automatiikka ei osaa laittaa valoja autossa päälle?
      Vanhoissa autoissahan piti monesti aina laittaa valot päälle.

      Jos mää nyt ostan auton jossa on tälläinen päiväajova systeemi niin pitääkö tehdä jotain että valot on päällä, ei ainakaan nykyisessä autossani tarvitse, kyllä siinä on oletuksena valot aina päällä takanakin.

      • Anonyymi

        EU: luiskaotsien viisaan päätöksen mukaan, autossa ei huomiovaloilla tarvitse takavalot palaa.
        Toki ne takavalot autossa kuin autossa saa palamaan kääntämällä valokatkaisimen asentoon jossa edessä palaa ajovalot.


      • Tottakai ne ajovalojen kanssa aina palaa. Päiväajovaloilla ei, ja turhathan ne olisikin kun päivällä on yleensä aika valoisaa.


    • Anonyymi

      Olen koettanut vilkuttaa pitkiä valoja niille, jotka ovat pimeällä takavaloitta, mutta kertaakaan ei ole kukaan niistä laittanut takavaloja päälle. Joku tumma auto ilman takavaloja pimeällä on aika paha. Sellaisen huomaa joskus siiitä, että sen kohdalla ei näy kauempana olevien autojen valot.

      Itse pidän edessä sumuvaloja päällä, kun ajan pk-seudun kehätiellä, satoi tai paistoi, oli pimeää tai ei. Ajattelen sen niin, että silloin näyn paremmin. Ei se aina taida auttaa, kun välillä joku tulee liittymästä eteen vaikka perässä olisi tilaa. Tietysti vie bensaa enemmän, mutta turvallisuudesta joutuu maksamaan.

      • Anonyymi

        Sumuvalojen aiheettomasta polttelemisesta tulee rangaistus jos kohdalle sattuu kireäpipoinen poliisimies.

        Eikä ne etusumuvalot näy senkään vertaa kuin ajovalot jos ne on oikein suunnattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sumuvalojen aiheettomasta polttelemisesta tulee rangaistus jos kohdalle sattuu kireäpipoinen poliisimies.

        Eikä ne etusumuvalot näy senkään vertaa kuin ajovalot jos ne on oikein suunnattu.

        OK OK, jos sitten jättäisi niiden sen etusumuvalojen käytön pelkästään sadesäälle (vesi, räntä tai lumi) tai jos tiellä on paljon pöllyävää lunta. Kehäteillä haluan näkyä. Muualla en käytä niin herkästi.
        Takasumuvaloja en ole käyttänyt kuin todella harvoin. Kovassa rankkasateessa ja lumipyryssä, jolloin oikeasti näkyvyys on huono. Jotkut käyttävät, vaikka näkyvyyttä olisi satoja metrejä. Tarpeen huuomaa siiitä, jos ei itse näe edessä olevien autojen takavaloja.


      • Sumuvalothan ovat merkki siitä, että eteen saa tulla...

        Etusumarit ovat äärimmäisen ärsyttävät. Käyttöä ehkä kerran viidessä vuodessa, mutta takasumaria ei usein saa päälle ilman, että etusumarit laittaa ensin. Valot, joista on lähes tulkoon pelkkää haittaa (varsinkin märällä, jossa ne heijastuvat pahasti tienpinnasta vastaantulijoiden silmiin).

        Itse pistän usein pitkät päälle, jos joku tulee sumarit päällä vastaan. Enemmän valoa kun tuntuu joidenkin mielestä olevan aina parempi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      149
      3233
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      109
      2644
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2601
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2268
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      490
      2159
    6. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      111
      1930
    7. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      253
      1913
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1754
    9. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      112
      1702
    10. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1657
    Aihe