venyminen

jäykkä

Olisiko jollain antaa neuvoja kuinka tehostaa venytyksiä kun en niin millään saa jalkaa nousemaan pään korkeudelle.

9

5111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibid

      Vaikea on neuvoa, miten voisit venytyksiä tehostaa, kun et kertonut alkuunkaan mietään siitä, miten niitä venytyksiä tällä hetkellä teet. Jotain vinkkejä kuitenkin.

      Venyttele aina vain lämpimiä lihaksia. Toisekseen venyttele kaikkia lihaksia. Pelkkä jalkojen repiminen eri suuntiin ei ole yhtä tehokasta, kuin jos venyttelisit kaikkia jalkojen lihaksia erikseen ja yhtäaikaa.

      Sitten itse niistä venytyksistä. Tee pitkiä venytyksiä, äläkä nyi edestakaisin. Yhden venytyksen minimikesto on 30 sekuntia. Heti jos venytyksen aikana alkaa tulla mukava olo, lisää venytyksen tehoa. Venytyksen jälkeen hetken palautumistauko, ja sitten sama uusiksi.

      Tällä metodilla käy läpi kaikki lihakset ja kireät paikat joka treenien jälkeen. Aikaa menee, mutta eipä ole olemassa pikatietä onneen.

      • Venyttelijä

        Eli noin kuin edellä ja myös kannattaa muista venytellä ns. dynaamisia venytyksia (jalan/käsien heilautuksia ym.)

        Minulle toimii, että kun tulen kotiin istun telttapatjalle ja venyttelen kaikki lihakset läpi 20sek. per lihas alkaen niskasta pohkeisiin.

        Kun venyttelystä tulee rutiini niin tuloksetkin pysyvät.


      • ibid
        Venyttelijä kirjoitti:

        Eli noin kuin edellä ja myös kannattaa muista venytellä ns. dynaamisia venytyksia (jalan/käsien heilautuksia ym.)

        Minulle toimii, että kun tulen kotiin istun telttapatjalle ja venyttelen kaikki lihakset läpi 20sek. per lihas alkaen niskasta pohkeisiin.

        Kun venyttelystä tulee rutiini niin tuloksetkin pysyvät.

        En yleensä ole kovin herkkä suosittelemaan noita, koska useimmat venytysaloittelijat tuntuvat tekevän ne ihan päin peetä. Eli heitetään jalkaa koko kropan voimalla ja hankitaan pakaralihaksen revähdys ;)

        Eli alkuperäiselle kysyjälle: Jos teet dynaamisia venytyksiä, niin muista pitää hyvä kontrolli liikkeessä. Toisinsanoen, jos esimerkiksi teet jalanheittoja, päätä ensin korkeus, jolle jalkaa heität. Älä riuhdo ja revi niin korkealle kuin vain pystyt. Muista lisäksi pitää muu kroppa kurissa, eli ei saa heilua kuin heinäseiväs.

        Dynaamiset venytykset ovat tosi hyödyllisiä, jos ne osaa tehdä oikein. Vaikeita vaan ovat :)


      • infotiski
        ibid kirjoitti:

        En yleensä ole kovin herkkä suosittelemaan noita, koska useimmat venytysaloittelijat tuntuvat tekevän ne ihan päin peetä. Eli heitetään jalkaa koko kropan voimalla ja hankitaan pakaralihaksen revähdys ;)

        Eli alkuperäiselle kysyjälle: Jos teet dynaamisia venytyksiä, niin muista pitää hyvä kontrolli liikkeessä. Toisinsanoen, jos esimerkiksi teet jalanheittoja, päätä ensin korkeus, jolle jalkaa heität. Älä riuhdo ja revi niin korkealle kuin vain pystyt. Muista lisäksi pitää muu kroppa kurissa, eli ei saa heilua kuin heinäseiväs.

        Dynaamiset venytykset ovat tosi hyödyllisiä, jos ne osaa tehdä oikein. Vaikeita vaan ovat :)

        Vanha viidakon sanonta kuuluu, että venyt korkeisiin potkuihin vain harjoittelemalla korkeita potkuja. Eli ne itsessään ovat dynaamisia venytyksiä, jotka tuovat notkeutta. Erityisesti kun harjoitellaan kunnon osumia säkkiin, mittseihin tai muuhun kohteeseen.

        Staattiset venytykset ovat palauttavia ja sopivat tehtäväksi treenien jälkeen tai illalla, mutta ne itsessään eivät tuo suurta apua korkeisiin potkuihin. Aamulla ja ennen treenejä tehdään dynaamisia. Monessa seurassa homma menee siis perseelleen pahasti.

        Eli tarvitaan dynaamisia tai muita venytyksiä, kuten isometrisia. Nämä viimeiset ovat tehokkaimpia, mutta vammariski on suurempi. Kuitenkin nämä vahvistavat lihaksia niissä venytetyissä asennoissa, ja itseasiassa siis suojaavat lihaksia vammoilta - vaikka näitä harjoituksia tehdessä on riskinsä, mikäli niitä ei tehdä oikein.

        Eli etsi tietämys ennen kuin aloitat, ja aloita hyvin varovaisesti pikkuhiljaa useiden viikkojen aikana vähitellen tehostaen liikkeitä.

        Isometrinen venyttely on myös tehokkain tapa saada notkeutta.

        Itse olin nuorempana niin notkea, että tein spagaattiakin jalka toisella portaalla lähes alas asti, muttei se sivupotku siltikään mennyt läheskään 180 asteen kulmassa. Tein lähinnä staattisia venytyksiä. Dynaamiset, isometriset ja jalan heittojen lisääminen (myös sivulle ja taakse) olisivat auttaneet nopeasti näin myöhempien kokemusten perusteella.

        Isometristä venyttelyä on myös esitelty muutamissa videoissa (Tom Kurz, Pavel Tsatsouline...). Näistä näkee itse tekniikat parhaiten, ja vammojen välttämiseksi suosittelen katsomaan nämä ennen aloitusta.


    • Jido

      Notkeuteni sain venyttelemällä ja potkimalla paljon.
      Muutama nyrkkisääntö.
      Veryttele ennen treeniä. Potki alussa rauhalisesti ja vasta kunnolla lämmettyäsi korkeammalle.
      Rentouta itsesi kevyellä veryttelyllä treenin jälkeen, sekä syö ja juo oikein.
      Treenin jälkeen tunnin tai kahden päästä venyttele huolellisesti treenissä kiristyneet paikat auki. Varo venyttämästä liian nopeasti liian paljon, siitä on vain haittaa. Varo venyttämästä polvien ristinivelsiteitä.

      Päiviä jolloin et treenaa pidä venyttelyharjoitus.
      Aloita veryttelyllä. Venyttele kevyesti aluksi.
      Pyydä kaveria auttamaan. Esim. Makaa lattialla selälläsi ja kaveri taivuttaa jalkaa ylös jolloin jännität vastaan kunnes väsyt/luovutat jolloin kroppasi ei laita enään hanttiin ja kaveri työntää jalan pidemmälle kuin se olisi normaalisti mennyt.
      Tässä pitää olla kuitenkin varovainen, sillä siinä huijataan kehon puolustusmekanismia. Varovaisuutta. Älä treenaa samana päivänä tämän venytyksen jälkeen. Yleisesti venyttele monipuolisesti ja pidä paikat lämpimänä.
      Kroppasi on kokonaisuus jossa kaikki tekevät yhteistyötä, siis huolla koko kroppaa ei vain jalkojen liikkuvuutta. Opettele tuntemaan kroppasi ja ennen kaikkea kuuntelemaan sitä.
      Käy myös hierojalla ja pydä hierojaa venyttämään myös lihaksia. Antamani neuvot teet luonnollisesti omalla vastuulla järkeä käyttäen.
      Älä yritä liian nopeasti liian paljon, silloin tulee takapakkia. Rauhallisesti ja säännöllisesti, mutta pieniä taukoja täytyy silti välillä pitää.
      Vuodessa saat venyvyyttä varmasti lisää ja kahdessa jo paljon enemmän. Minulla kului viisi vuotta kun saavutin notkeuden jota harvoilla on.
      Kun saavutat haluamasi notkeuden venyttelet kevyemmin ylläpitääksesi notekuttasi.
      Huomio myös, että toiset venyvät luonnostaan paremmin. Kaverisi voi venyä vuodessa sen mitä sinä kahdessa.

      • mawashi

        "Varo venyttämästä polvien ristinivelsiteitä."

        Tarkoittaako tämä semmoista epämiellyttävää tunnetta polven sisäsyrjällä, kun tehdään ns. sivuspagaattia?


      • O.K.O

        Venyttäminen itseään huijaamalla toimii, mutta mutta.
        En suosittele ihan aloittelijalle ilman ohjausta.
        Voi innostua liikaa ja venyttää väärin, sitten seuraukset ovat tuhoisat. Jos tuohon leikiin lähtee pitää olla tietoa aika paljon.


    • jäykkä

      Kiitos kaikille vastanneille. Löysin avullanne hyvän venyttelyoppaan netistä, joten eiköhän tämä tästä lähde :)

      • tumppu

        ...laittaa sen linkin, josko joku muukin pääsisi notkeuden jaloon olotilaan sen avulla...

        -T


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe