Uusi VW GTE on järki kaukana

Anonyymi

Volkswagenin ulkomuotoa hieman hiottu, voimalinja jo vuosikausia sama. Katsellaanpa hinnastoa uudelle GTE:lle, joka on kuitenkin se kaikkein vähiten GT, varsinkin kun katsoo M-B C300e ja BMW 330e kaltaisia hybridejä.

2019 Uusi Passat Sedan:

GTE Plug-In Hybrid 160 kW DSG-automaatti etuveto
160/218hv A6
autoveroton: 46 800 autovero: 1 453,75 jälleenmyynti: 48 253,75

2019 M-B C300e:

300 e A Business Edition EQ Power Ladatt. hybr./bensiini takaveto
155 90 / 211 122hv autoveroton: 46 850,00 autovero: 1 549,46
jälleenmyynti: 48 399,46

Mietitäänpä, että mitkä ovat olleet perinteisesti etuvedon edut takavetoiseen nähden ajamiseen liittyen: Löytyy yksi ainoa kohta, joka on vetopito lumella tai jäällä.

Jos kokemattomille ja autotekniikkaa ymmärtämättömille oli vielä epäselvää, niin ei kannata ihmetellä jos menee Espoon Keilaniemen rampeissa työntelemiseksi sillä etuvetoisella hybridillä niinkuin tässä on joskus itsekin saanut todeta sivusta. Syy on selvä: akkupaketti varsinkin farmarimallisen etuvetoisen hybridin tavaratilan alle sijoitettuna tekee autosta painonjakaumaltaan jo lähelle 50/50%. Auto täyteen pakattuna voidaan etuvetoiselle Passat hybridi farkulla olla jopa prosenttiyksikön tai pari takapainoisessa painonjakaumassa. Esimerkiksi 2015 Mersun C350e hybridi sedanille mitattiin 46/54% painonjakauma yhden henkilön kuormalla, perus C200 bensalla ollaan noin 50/50% lukemissa ja dieselillä noin 52/48% lukemissa.

Jos niille, jotka eivät ole takavetoista hybridiä ajaneet on epäselvää, niin C350e tai isompi E350e on mennyt talvikelissä menojaan tammikuisella tai helmikuisella pakkaskelillä liikennevaloista kun edes ne ns. "normaalilla etupainotteisemmalla painonjakaumalla" varustetut etuvedot eivät vain kykene pysymään tahdissa. Tietenkin kuivalla asvaltilla lämpimämmällä kelillä erot vain suurenevat takavetoisen eduksi oli sitten hybridivoimalinja tai ei.

Muut ajamiseen ja ajettavuuteen vaikuttavat asiat, joissa takavetoinen on lähtökohdiltaan aina etuvetoista edellä: Ohjaustuntuma, ajotuntuma, ketteryys, kääntyvyys, kääntöympyrä, painonjakauma, vetopito pitävällä pinnalla ja kostealla pinnalla

Tuotannollisesti etuvetoisen puolesta perinteisesti ajateltuna puhuvat kustannussäästöt.

Jos tämä tyrmätään VAG-fanin tyypillisellä kokemattomuudella ja merkkifanaattisuudella ilman minkäänlaista kokemusta eri vetotavoista, niin voitte lukea ihailemanne talon sisältä tulleen kommentin.

Christian Buhlmann, VW's head of product line communications: "Etuvedossa ei ole mitään järkeä, kun takavetoisen kustannukset ovat samat. Takavetoinen tarjoaa luonnollisesti etuvetoista paremman ajodynamiikan"

22

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi vimpula. Nyt minä vapisen, tärisen ja hikoilen tämänkin viestin edessä enkä osaa vastata siihen mitenkään. Paskatkin taas housussa.

    • Anonyymi

      Oletko koskaan ajatellut mitä hyödyllistä olisit voinut tehdä elämässäsi sinä aikana mitä sulla on mennyt näiden pitkien vuodatusten kirjoittamiseen täällä?
      TL;DR

    • Anonyymi

      Yleensä VAG-fanit haluavat tässä vaiheessa ottaa puheeksi sen nelivedon, koska neliveto sitä ja neliveto tätä.

      Takavetoinen on myös nelivetoista edellä samoissa kohdissa joita luettelin etuvetoiseen nähden. Ainoa ero on nelivedon vetopito vähäkitkaisella pinnalla. Kuivalla kelillä takavetoinen ja nelivetoinen aikalailla tasoissa kun ylitetään tietty teholuokka. Nelivetoinen vaatii kuitenkin optimaalisen lähdön saavuttamiseksi takavetoista rajumpia toimia, mutta niistäpä teille kokemattomille turha kertoa.

      Jos tuntuu aivan mahdottomalta ymmärtää, miksi se "talvella niin nätisti sivuluisussa lumipöperössä" menevä neliveto on ajettavuudeltaan ja ajotuntumaltaan lähempänä etuvetoa kuin takavetoa, niin mietitäänpä mitä eroja nelivedossa ja takavedossa on. No ensinäkin takavedossa ei ole minkäälaista voimanvälitystä etupyörille, se on asian ydin. Esimerkiksi Audin pitkittäismoottoriset quattrot olivat ennen näitä ULTRA haldex-kopioita pääsääntöisesti hieman enemmän vääntömomenttia takapyörille tarjoavia, mutta nekin aliohjaavat hyvin selvästi tietyissä tilanteissa ja ohjaustunto on hyvinkin epämääräinen useissa malleissa.

      Tietenkin voitte ottaa maalitauluksi esimerkiksi myös Mercedeksen vasta-argumenteissa. Voin todeta, että niin ikään 4Matic neliveto on paskaa ajettavuudeltaan puhtaaseen takavetoon verrattuna. Kaikista suurin vitsi ovat kuitenkin Renault Meganen kaltaisen auton kanssa teknisesti identtiset Mercedes A-sarjan tai CLA-sarjan mallit. 2019 alussa Dacialla oli useassa Euroopan maassa isoja kampanjoita, että nyt heillä on Mersun moottorit keulalla. Jos vähänkään autoja ymmärtää, niin nämä moottorit ja vaihteistopaketit ovat juurikin etuvetoisista Renault-Benz malleista. Renaultilla tai Dacialla ei ole yhtäkään pitkittäismoottorista mallia, joten esimerkiksi C-sarja ja E-sarja ovat täysin itsenäisiä malleja.

    • Anonyymi

      Tuntemuksistaan voi kirjoittaa paljonkin. Ihan kiva.
      Kello kuitenkin kertoo että nopeimman ajan Pikes Peaksissa ja Nordschleifella ovat kellottaneet nelivetoiset.
      Kello on kuitenkin se kuningas kun puhutaan mikä auto nopein. Sössötykset sikseen.

      • Anonyymi

        Esimerkiksi Nurburgring ollut Lamborghinin ja Porschen kilpailua viime aikoina. Välillä takavetoinen Porsche kärjessä, välillä nelivetoinen Lamborghini. Kilpa-autoluokka sitten erikseen.

        Lisäksi täytyy jälleen kerran mainita kokemattomille, että katsokaa nyt vaikka edes online kartasta se Nurburgringin rataprofiili. Keskinopeuksista jo näkee, että rata on suurten keskinopeuksien rata, ei paras mittari käsiteltävyydelle.


    • Anonyymi

      Ohoh, ajodynamiikkateksti nelivetoa vastaan oli Nurburgring kellottajalle liian rankka pala.

      • Anonyymi

        Tavallisilla autoilla ajetaan maanteillä eikä Nurburingilla sinne on taas omat autot..aika ponnetonta väittelyä joku etuveto takaveto kymmenys sekunti kiihdyttelyä...ei mitään merkitystä normaali auton käyttäjälle..Kyllä etuveto talvella on paljon parempi kulkemaan kun takaveto jos kiinni jää etuveto tulee kumminkin takaperin pois omia jälkiä ja taas vauhtia ja mennään eteenpäin..takavedolla kun jää kiinni ei lähde taaksepäin istuu siihen kokemusta tästäkin on.


      • Anonyymi

        Mikä testi ja missä? Olematon asia on tuskin koskaan pala kenellekään.


    • Anonyymi

      Tämä taas todennäköisesti poistetaan, koska liikaa etuvetopoikien käsityskyvylle

    • Anonyymi

      Kyllä tuo GTE passatfarkku on hintaansa nähden aika killeri. Varustetason on hurha. Bemariin ja mersuun pitää pistää 10-20ke lisukkeet.

      Nelivetokeskustelu aika turhaa koska
      1. Bemarin nelivetohybrideillä ei saa vetää (liekö heikko runko)
      2. mersun farkkuhybridiä ei saa nelivetona

      Ainoa vaihtoehto on siis Volvo jos nelivetoon lähdetään ja jätetään Mitsu, Opel ja Pösö pois töpselineliveto listalta.

      Takaveto ei ole mikään ideaali perheautoon Suomen oloihin. edellinen autoni oli F30 enkä todellakaan kaipaa sitä vaeltelua ja viuroimista (kelistä riippumatta).
      Paljon mieluummin etuveto tai kuten itsllä nyt jatkuva neliveto mikä on varsin pätevä yleisratkaisu.

      • Anonyymi

        Mielummin C300e tai E300e vaikka peltivanteilla kuin panorama-luukullinen Passat GTE joka jää Keilaniemen rampissa talvella sutimaan eli se etuvedon viimeinenkin oljenkorsi, jolla perinteisesti perusteltu Pohjoismaissa etuvedon valintaa takavedon sijaan on menetetty. Akuthan on sijoitettu tavaratilan alle, heikentävät painonjakaumaa merkittävästi etuvetoisessa.

        Montako metriä sinulla on muuten ajokokemusta takavetoisilla hybrideillä? Tai voisin kysyä ylipäätään takavetoisilla?

        Ja sanon tämän edellee, ajan vuoden aikana muutamana päivänä yleensä nelivetoisella quattrolla, muuten valitsen 99,5% ajasta takavetoisen hybridin.


      • Anonyymi

        Näissä valoissa ei ne "mahtavat" nelivedotkaan ehdi edelle, vaikka joskus sitä yrittävätkin päättyvältä kaistalta. Etuvedot jäävät kauas taakse, kun kunnon talvirenkaat ja takavetoinen hybridi alla.

        https://www.youtube.com/watch?v=GnnFHnLiWwQ

        Tätähän et voinut tietää, kun et ole metriäkään millään kelillä ajanut


      • Anonyymi

        Tässä sinulle on sitä pitkittäismoottorista quattroa, eipä ole ihmeellistä

        https://www.youtube.com/watch?v=XsxBeEw5jlk

        Kun on ajanut tarpeeksi testiradoilla ja työskennellyt autoteollisuudessa Saksassa, niin on hieman eri perspektiivi ajo-ominaisuuksiin, joten voimme päättää keskustelun tähän.


    • Anonyymi

      Toisaalta, kun te VAG-fanit olette kaikesta huolimatta aina ehdottoman oikeassa, niin eikö ole ristiriitaista, että teidän "talosta" kommentoidaan, että etuvedossa ei ole mitään järkeä sähköautoissa, siksi myös VW sähköauto on takavetoinen, koska valmistuskustannukset samat. "Takavetoinen tarjoaa parempaa ajodynamiikkaa" lausui VW johto.

      Olin yllättynyt siitä, että Volkswagenin johdolla oli edes rohkeutta antaa tuollainen ajodynamiikkaan liittyvä lausunto. Sehän tarkoittaa, että nykyinen mallisto voisi olla parempi (esim. Golf-e), mutta eipä ole.

      Milloin olet nähnyt Michelin-ravintolan mainostavan kovaan ääneen, että ruokamme on maukasta ja raaka-aineet tuoreita? Heidän ei tarvitse, jättävät sen osuuden pikaruokaloille. Autoalalla on sama tyyli menossa, kun jokainen kolmisylinterinen SUV on nykyisin myös sporttinen, kuten myös monet hybridit kuten Passat GTE. Miksi takavetoista M-B C300e tai BMw 330e ei mainosteta sporttisena, vaikka jo suorituskyvyssä Passat GTE ja tuleva Superb hybrid ovat reilusti jäljessä?

      Valitettavasti jonkun rahastonhoitajan ymmärrys, näkemys ja kokemus autoista on nykyisin niin heikkoa, mutta näyttöhalut sosiaalisessa ympäristössä kovia, niin silloin hankitaan se pikaruokaravintola-GTE ja ajellaan "sporttisesti" kovaan ääneen sitä hybridiä kehuskellen.

    • Anonyymi

      Joo ja mitä tulee ns. lisävarusteettoman C-sarjan tai E-sarjan hybridin sisätiloihin, niin kohtuullisella tasolla.

      https://www.youtube.com/watch?v=08Te8Pb9xyA

      Tosiaan, jos C-sarjan hybridistä puhutaan, joka hinnaltaan sama, kuin Passat GTE sedan, niin mieluummin C-sarjan takavetoinen hybrid C300e peltivanteilla kuin Passat GTE panorama-luukulla ja jollakin pirun R-line paketilla. Katsellaan sitten kuka ajaessa hymyilisi.

      • Anonyymi

        Ei todellakaan samanhintaisia ole kun mersuun lisää puuttuvat perusvarusteet.
        - matriisi valot
        - ratinlämmitin (mersuun n. 3.5ke)
        - vetokoukku (sedan mersun hybridissä tämä maksaa n. 3ke)
        - peruutuskamera ja tutkat
        - risteävänliikenteen varoitus ja automaattinen pysäytys
        - takapenkin lämmitys

        En silti Passattia (vajaavetoinen) halua mutta tosiaan hinnaltaa ovat aivan eri tasolla. Näitä on tullut arvottua työsuhdeautoksi. Mersullakaan ei ole nelivetoa farkku-hybridiin joten ei vaihtoehto.


      • Anonyymi

        Et kuitenkaan vastannut siihen, että miksi sinulla ei ole metriäkään takavetoisella hybridillä ajokokemusta missään olosuhteissa?

        Jos et muuten minua usko, niin Auto, Motor und Sport totesi etuvetoisen Passat GTE:n olevan harvinaisen paska talviauto.


      • Anonyymi

        Kertoo hieman "lisävarustehamstraajan" ajotaustasta, että perustaa kaikki kokemuksensa takavetoisista yhteen Bemariin, jossa väärät rengasvalinnat aiheuttivat sen, että henkilöän mielestä nyt kaikki takavetoiset kaikilta maailman valmistajilta on nyt koettu. Pahoitti niin mielensä, kun Bemari ei ollut suuntavakaa.


    • Anonyymi

      Auto Zeitung 9/2019 mittasi:

      2019 M-B C300 de sedan takaveto (306hv/700Nm systemleistung):
      0-50 km/h: 1,9s
      0-100 km/h: 5,1s

      Kuinka sporttinen onkaan etuvetoinen Passat GTE?

      • Anonyymi

        Jos omistaa edes pienen pienen pelisilmän tai suhteellisuudentajun niin ymmärtää helposti että Passat ja sporttisuus elävät täysin erillään toisistaan. Toki ripein Passat näyttää takavaloja 450h tojolle mutta se on aivan diipsdaapaa. Passat on ensisijaisesti tilava perheauto. Valoista lähteminen nopeimmin on viimeinen asia mikä Passat-kuskilla pn mielessä.
        Mutta jos sitä halutaan mitata niin Passat näyttää Leluxille takavalot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos omistaa edes pienen pienen pelisilmän tai suhteellisuudentajun niin ymmärtää helposti että Passat ja sporttisuus elävät täysin erillään toisistaan. Toki ripein Passat näyttää takavaloja 450h tojolle mutta se on aivan diipsdaapaa. Passat on ensisijaisesti tilava perheauto. Valoista lähteminen nopeimmin on viimeinen asia mikä Passat-kuskilla pn mielessä.
        Mutta jos sitä halutaan mitata niin Passat näyttää Leluxille takavalot

        Se mikä on erikoista näissä kokemattomissa, mutta niin kovaa VAG-konsernia rummuttavassa yksilöissä on se, että silloin kun mittaustuloksin näytetään, että jäät jalkoihin niin enää suorituskyky ei olekaan tärkeää. Muuten sitten toimiston kahvihuoneessa leveillään, kuinka Passat GTE on pirunmoinen tykki verrattuna johonkin Mitsubishi Outlander hybridiin tai Toyota Auris hybridiin.

        Miten se nyt näin meni? Ja toinen kysymys: Miksi luulet tietäväsi kaiken takavetoisista, vaikka kokemuksesi (ja kokemuksen puute) niistä lähinnä säälittävät, kuten kommentista "oli mulla kerran vähän aikaa yksi Bemari" voi havaita?

        Juuri sama kokemattomien ja kädettömien liiga osoittaa sitten mieltä, kun se VAG-nelivetokin katselee takavetoisen takavaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se mikä on erikoista näissä kokemattomissa, mutta niin kovaa VAG-konsernia rummuttavassa yksilöissä on se, että silloin kun mittaustuloksin näytetään, että jäät jalkoihin niin enää suorituskyky ei olekaan tärkeää. Muuten sitten toimiston kahvihuoneessa leveillään, kuinka Passat GTE on pirunmoinen tykki verrattuna johonkin Mitsubishi Outlander hybridiin tai Toyota Auris hybridiin.

        Miten se nyt näin meni? Ja toinen kysymys: Miksi luulet tietäväsi kaiken takavetoisista, vaikka kokemuksesi (ja kokemuksen puute) niistä lähinnä säälittävät, kuten kommentista "oli mulla kerran vähän aikaa yksi Bemari" voi havaita?

        Juuri sama kokemattomien ja kädettömien liiga osoittaa sitten mieltä, kun se VAG-nelivetokin katselee takavetoisen takavaloja.

        Itse tiedän varsin hyvin nelivedon vetopitoedun talvella, olen ollut Lapissa myös ajokouluttamassa näitä quattro-miehiä nelivedolla ajamiseen jäällä. Se miksi valitsen silti takavedon johtuu juurikin ohjaustuntumasta, ajotuntumasta ja ketteryydestä. Sen eri elementtien havaitsemiseen ja arvostamiseen vaaditaan vähän enemmän kuin parin kuukauden epäonnistuneella rengastuksella ajettu Bemari vuosilta X tai Y.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2310
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1791
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      167
      1670
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1148
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      76
      1072
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe