Libre Office - saako estettyä ajatusviivan käytön väliviivana?

Anonyymi

Jos on pitkä viiva eli ajatusviiva kahden merkin välissä, niin Office käyttää sitä "samalla vaivalla" myös lyhyen viivan sijasta rivin lopussa ikään kuin olisi kysymys yhdyssanasta. Miten tämä saisi estettyä? Yritän muotoilla tähän esimerkin:

Matti Meikäläinen työskenteli yhtiössä vuosina 1990-
2002.

Pitäisi saada tähän muotoon:

Matti Meikäläinen työskenteli yhtiössä vuosina
1990-2002.

(Tuo lyhyt viiva esittää pitkää ajatusviivaa.)

15

1348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Väliviivalla tarkoitan siis tavuviivaa. ap.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ongelma on se, että ohjelma pätkäisee tuosta viivan jälkeen, jos ollaan rivin lopussa. Se ei suostu pitämään yhdessä tällaisia. Esimerkiksi:

Bfjshcjhfhwkeh. vszqhwk kf j jec, cdbhc. Uhhggt 45
        %. hncebebggwjg.

Eli miten saa 45 % samalle viivalle, se on se ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ongelma on se, että ohjelma pätkäisee tuosta viivan jälkeen, jos ollaan rivin lopussa. Se ei suostu pitämään yhdessä tällaisia. Esimerkiksi:

Bfjshcjhfhwkeh. vszqhwk kf j jec, cdbhc. Uhhggt 45
        %. hncebebggwjg.

Eli miten saa 45 % samalle viivalle, se on se ongelma.

Vaikka noin
        Bfjshcjhfhwkeh. vszqhwk kf j jec, cdbhc. Uhhggt 45%. hncebebggwjg

"Se ei suostu pitämään yhdessä tällaisia. Esimerkiksi:"Bfjshcjhfhwkeh. c. Uhhggt 45%. hncebebggwjg

"Se ei suostu pitämään yhdessä tällaisia. Esimerkiksi:"BfjshcjhfhwÄ. Uhhggt 45-%. hncebebggwjg

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka noin
        Bfjshcjhfhwkeh. vszqhwk kf j jec, cdbhc. Uhhggt 45%. hncebebggwjg

"Se ei suostu pitämään yhdessä tällaisia. Esimerkiksi:"Bfjshcjhfhwkeh. c. Uhhggt 45%. hncebebggwjg

"Se ei suostu pitämään yhdessä tällaisia. Esimerkiksi:"BfjshcjhfhwÄ. Uhhggt 45-%. hncebebggwjg

Ei onnistu tässä koska viestiä kirjoitettaessa riville mahtuu eri määrä tekstiä. 12-3
        Tuokin ( 12-3) siirtyi seuraavalle riville.

• Anonyymi

Asetetaan kohdistin ajatusviivan perään ja lisätään erikoimerkki valikosta
      Lisää - Muotoilumerkki - Lisää sitova vihje

• Anonyymi

Mikä erikoismerkki siihen pitäisi lisätä ja mikä sitova vihje? Olen vasta aloittanut LO:n kanssa, kaikki vinkit ovat tarpeen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä erikoismerkki siihen pitäisi lisätä ja mikä sitova vihje? Olen vasta aloittanut LO:n kanssa, kaikki vinkit ovat tarpeen!

Kun olet naksauttanut valikon kohtaa "Lisää sitova vihje" niin homma on valmis. Merkki näkyy kapeana harmaana suorakaiteena ajatusviivan lopussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun olet naksauttanut valikon kohtaa "Lisää sitova vihje" niin homma on valmis. Merkki näkyy kapeana harmaana suorakaiteena ajatusviivan lopussa.

Enpä olisi keksinyt etsiäkään tuollaista. Suuret kiitokset sinulle! Tosi mukavaa, että jaksoit neuvoa vaikka olen tällainen tumpula :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enpä olisi keksinyt etsiäkään tuollaista. Suuret kiitokset sinulle! Tosi mukavaa, että jaksoit neuvoa vaikka olen tällainen tumpula :)

"tumpula" hei, myös sitova väiliviiva ja sitova välilyönti auttavat pitämään sanan kasassa.

Ctrl Shift välilyönti
        Ctrl Shift väliviiva

Jos harmaa merkki välilyönnin paikalla kiusaa jotenkin, voit asetuksissa ottaa ruksin pois kohdata "Näytä sitova välilyönti"

• Anonyymi

Tumpula kiittää vinkeistä :)

• Anonyymi

Tuo väliviiva eli yhdysmerkki, jota myös tavuvuuvaksi sanotaan, on eri asia kuin ajatusviiva. Ajatusviivoja on olemassa kaksi. Suomessa käytetään niistä lyhempää eli n-viivaa. Kaikkiaan näitä viivoja on neljä eli yhdysmerkki, lyhyt ajatusviiva, pitkä ajatusviiva ja miinusmerkki.

• Anonyymi

Jep.

• Anonyymi

Automaattinen korjaus on helppo tapa syöttää merkkejä, joita ei näppäimistöltä löydy. Tässä tapauksessa
      -- tulee – eli ajatusviiva
      :-: tulee − eli miinusmerkki

Automaattisen korjauksen korjaustaulukossa on paljon valmiiksi määriteltyjä korvauksia. Niitä voi muutta, poistaa ja tehdä uusia halujensa mukaan. Kannattaa käväistä katsomassa.
      Työkalut - Automaattinen korjaus - Automaattisen korjauksen asetukset

• Anonyymi

Näyttävät aivan samalta. Pitäisikö tällä sivulla käyttää entiteettiä
        -
        –
        —
        −

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe