Selittäkääpäs nyt tämä kilppariasia!

Anonyymi

Söin tyroksiinia aiemmin 50 mikroa ja vointi oli suht normaali, mutta TSH mittauksessa 3,7 ja T4v 15.

Nostettiin 75 mikroon kolme kk sitten, nyt TSH 1 ja T4v sama 15, mutta vointi kuolemanväsynyt.

Mitä haittaa siitä on jos TSH on korkeampi, kun vointi oli parempi??

(Älkääkä nyt jankuttako sitä samaa, että TSH nollaan, sitä näyttää olevan joka toisessa kilppariketjussa. En todellakaan lisää enää annosta tästä ja huononna oloani enempää)

14

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen itse mennyt sekaisin tuon TSH:n arvosta, kun välillä oli, että 1-2 on hyvä. Nyt voi olla neljäkin.

      • Anonyymi

        Onko sinulla siis tyroksiini kuitenkin käytössä?

        Minulla nostettiin juuri sen takia 50:stä 75:een, kun tyroksiinin käytön takia samat TSH-rajat eivät päde.

        Vointi on nyt kuitenkin huonompi kuin silloin kun TSH oli se 3,7. Ja T4v kuitenkin sama kuin aiemmin. Ja seuraava kontrolli vasta ensi vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla siis tyroksiini kuitenkin käytössä?

        Minulla nostettiin juuri sen takia 50:stä 75:een, kun tyroksiinin käytön takia samat TSH-rajat eivät päde.

        Vointi on nyt kuitenkin huonompi kuin silloin kun TSH oli se 3,7. Ja T4v kuitenkin sama kuin aiemmin. Ja seuraava kontrolli vasta ensi vuonna.

        Käytän Thyroksiinia loppuelämäni.
        Mitkä sulla on viiterajat tuossa Tsh-arvossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän Thyroksiinia loppuelämäni.
        Mitkä sulla on viiterajat tuossa Tsh-arvossa?

        Ei ne viiterajat enää ole voimassa TSH:n osalta, jos käyttää tyroksiinia. Vaikka labran papereissa viiterajan yläraja olisi 4, niin sen voi unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne viiterajat enää ole voimassa TSH:n osalta, jos käyttää tyroksiinia. Vaikka labran papereissa viiterajan yläraja olisi 4, niin sen voi unohtaa.

        No kyllä mun lääkäri kyttää tarkasti tsh viitearvoa.


    • Anonyymi

      Voisiko johtua siitä, että kun TSH korkeampi, niin silloin vielä enemmän omaa kilpirauhasen tuotantoa mukana, ja kun matalampi, niin purkkityroksiinia enemmän...
      Tämä nyt ihan veikkaus.

    • Anonyymi

      Käy endogrinologin vastaanotolla, voi muuttaa elämääsi tai ainakin selittää sinulle kysymääsi asiaa.

      Mä en ota kantaa tähän thyroksiinien tasapaino asiaan, mutt sairastan itse kilpirauhasten poiston jälkeistä vajaa toimintaa.
      Sain muutama aika takaperin endoginologilta lääkityksen myös TSH nostoa varten. Mulla TSH nyt 2,8 ja voin todellakin paljon paremmin, mitä ennen kyseistä lääkettä.

      Siihen lääkkeeseen tarvitaan muuten lääkintöhallituksen lupa, jonka apteekkari anoo, saatuaan ensin lääkärin sinulle kirjoittaman reseptin, saadakseen myydä lääkettä sinulle.
      Sinä puolestasi maksat nämä kustannukset apteekkarille n. 50€ vielä sen lääkkeen hinnan lisäksi.
      Mä en kadu kaikkia kustannuksia jotka tuli sairauteni hoidosta, ett lopultakin sain lääkkeen, jonka ansiosta koen nyt olevani terve, saraudestani riippumatta.

      • Anonyymi

        Mikähän se toinen lääke on?

        Vaikka ei kai se tähän tilanteeseen välttämättä auta, kun on vielä oma kilppari tallella.


    • Anonyymi

      thyroxin on paska lääke ja kun sitä syö sen verran, että arvot on hyvät niin mulla oli hirvein olo ikinä. Vaihdoin t4 t3 yhdistelmään, ja nyt on parempi. Thyroxinilla loppui kuukautiset ja vettä kertyi kehoon 15kg, joka katosi kuukaudessa tai parissa kun vaihdoin lääkettä. Lääkärithän ei tätä myönnä, mut thyroxin aiheuttaa monelle ongelmia.

    • Anonyymi

      Käyn nyt yksityisellä mittaamassa tuon T3v:n, kun siitä niin paljon kirjoitetaan eikä sitä terveyskeskuksessa koskaan ole mitattu.
      Ehkäpä asiat selviävät...

    • Anonyymi

      Kertokaahan, kuinka ihminen voi pärjätä ja voida hyvin pelkän Thyroxinin varassa, vaikka kilpirauhanen on poistettu? Heitä löytyy Suomesta varmasti enemmänkin, mutta eivät valita - koska voivat hyvin.

      Vaihtoehtoja on kaksi. Reaktio liittyy lääkkeen muutokseen tai johtuu muusta. Väsymystä voi aiheuttaa myös esim. anemia, diabetes, masennus, sydänsairaudet ja syövät. Varmaan osittain sekä potilaalla että lääkärillä on putkinäkö, jolloin vain kilpirauhasarvoja tarkkaillaan, mutta muut selittävät sairaudet ja tekijät unohtuvat. Kuten normaali vanheneminen ja huono kunto. Etenkin ylipainoisille naisille kilpirauhassairaus on tekosyy olla liikkumatta. Mikään hormoni ei kuitenkaan kompensoi puutteellisia elämäntapoja.

      • Anonyymi

        Yleensä kyllä suljetaan pois muut aiheuttajat ennen kilpirauhaslääkkeen aloitusta.
        Esim. itselle tehtiin sokerirasituskoe ja otettiin eri monet verikokeet, mm. rautakokeet ihan aluksi.
        Eikä se syöpä tai sydänsairaus kilpirauhasarvoja muuta vajaatoiminnaksi!

        Se on niin helppo kommentoida, jos tyroksiini omalla kohdalla auttaa ilman ongelmia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä kyllä suljetaan pois muut aiheuttajat ennen kilpirauhaslääkkeen aloitusta.
        Esim. itselle tehtiin sokerirasituskoe ja otettiin eri monet verikokeet, mm. rautakokeet ihan aluksi.
        Eikä se syöpä tai sydänsairaus kilpirauhasarvoja muuta vajaatoiminnaksi!

        Se on niin helppo kommentoida, jos tyroksiini omalla kohdalla auttaa ilman ongelmia...

        Niin. Kommentoin minäkin.
        Olen kilpurauhasleikkauksen jälkeen käyttänyt Thyroxinia yli 30 vuotta. Siinä ajassa on ehtinyt tulla muitakin vaivoja, niihin on omat lääkkeensä. Nuoruuden voima ei palaa vuosien karttuessa.

        Thyroxin-lääke on kutakuinkin korvannut puuttuvan oman tyroksiinin. Opiskelu ja työssäkäynti ovat onnistuneet hyvin. Minusta on mukavampi nauttia elämästä kuin sitoa itsensä kilpirauhasarvoihin. Mitattu on kerran vuodessa tai kahdessa, lääkitys pysynyt samana alun säätämisen jälkeen.

        Väsyttäähän jokaista joskus. Ei sillä useimmiten ole mitään tekemistä kilpirauhasen kanssa. Pitkän, ankaran väsymyksen syytä pitää hakea muualtakin kuin kilpirauhasesta tai sen lääkityksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Kommentoin minäkin.
        Olen kilpurauhasleikkauksen jälkeen käyttänyt Thyroxinia yli 30 vuotta. Siinä ajassa on ehtinyt tulla muitakin vaivoja, niihin on omat lääkkeensä. Nuoruuden voima ei palaa vuosien karttuessa.

        Thyroxin-lääke on kutakuinkin korvannut puuttuvan oman tyroksiinin. Opiskelu ja työssäkäynti ovat onnistuneet hyvin. Minusta on mukavampi nauttia elämästä kuin sitoa itsensä kilpirauhasarvoihin. Mitattu on kerran vuodessa tai kahdessa, lääkitys pysynyt samana alun säätämisen jälkeen.

        Väsyttäähän jokaista joskus. Ei sillä useimmiten ole mitään tekemistä kilpirauhasen kanssa. Pitkän, ankaran väsymyksen syytä pitää hakea muualtakin kuin kilpirauhasesta tai sen lääkityksestä.

        Lukekaa joskus aloitukset ennen kommentointia. ;)

        Aloittajallahan ongelma alkanut sen jälkeen, kun tyroksiinia nostettiin, ja nyt veriarvot kunnossa. Sitä ihmettelee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe