lukiosta ammattikouluun

epe

moi kaikki!kyselisin vähän että miten onnistuu vaihto lukion tokalta ammattikouluun?olin ajatellut lähihoitajakoulutusta.Ja en halua kuulla mitään "kuinka tyhmää vaihtaa lukiosta amitsuun juttuja", vaan ihan asiallisia juttuja.Lukio ei vaan ole mun juttu vaik kuinka oon yrittäny,pidän enemmän käytännönläheisestä työstä.Suvun takia yritin niin pitkään olla lukiossa,mutta oma opiskelu ja haluhan on tärkeintä!saako esim.hyväksiluettuja aineita jotka on jo opiskellut lukiossa?kiitos jo etukäteen!!

16

11953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omena

      Valitettavasti ammattikoulun yhteishakua on jo mennyt. Elikkä jälkihaulla vain hakemus vetämään. Kursseista kannattaa soittaa kouluun ja kysyä miten opiskelun aloitus onnistuu. Valitetavasti et taida saada kovin paljon saada kursseja hyväksiluettua... Korkeintaa liikunta ja joitakin kielten kursseja. Mutta koulustahan ne paremmin osaa kertoa tämänkin asian =)

    • lh-opiskelija

      Itse siirryin ekan lukiovuoden jälkeen lähihoitajaks opiskelee just ton käytännön läheisyyden takia ja ehkä myös sen takia että pääsee töihin vähän nopeemmin. Enkä olis kirjoittanu edes nii hyviä papereita et olis kannattanu nähdä kolme vuotta vaivaa, ku huonoill apapereilla ei tänäpäivänä oo mitää merkitystä,lähes esteenä ovat, kun ei saa opiskelupaikkaa.
      En voi sanoa lähihoitajan opinnoista että pääsis helpommalla, mutta jos oikee ala sulle ni on kyllä huomattavasti mielekkäämpää. Ja pääsee tekemään käsilläkin jotain.
      Hyväkslukuja en halunnut niistä aineista joista olis sen saanu ku esim. englannissa ja ruotsissa käsitellään ammattisanastoa ja olisko ollu et äidinkielestki sai yhden ov:n vapaaks mut sit on se et tulee hyppytunteja jne. Ja jos on huono numero lukiontodistuksessa ni voi yrittää parantaa sitä sitte amiksessa.
      Ja olen samaa mieltä ja kannatan lukiosta vaihtoa, jos se ei ole mieleinen paikka. Et sä täällä opiskele muitten takia vaan itses ja mulle ainaki loppujen lopuks tullu ihan hyvää palautetta ku on sukulaiset nähny mun menestyksen kyseisellä alalla (esim. kun harjoittelupaikasta soitetaan sijaiseksi ilman että edes itse itseäni olisin tyrkyttänyt sinne, pyysivät numeroni jne ja kun todistuksen ka lähenee vitosta ja sit ne alkaa sulle soittelee kun niille iskee joku vaiva=) ). Et tsemppiä hakuun!!

    • Tero

      Itse tein ihan saman vuoden lukiossa hengailun jälkeen. Todella monista yleissivistävistä kursseista sain hyväksiluvut ja se teki opiskelusta todella helppoa ja löysää. Kannattaa ehdottomasti!!!

    • ehdottomasti

      Jos olet kerran varma tuosta lähihoitajan työn kiinnostavuudesta, ehdottomasi kannattaa vaihtaa.

      Ei siinä todellakaan ole mitään tyhmää, jos vaihtaa lukiosta ammattikouluun. Tyhmää olisi jatkaa huonolla motivaatiolla lukiossa ja kentien vielä saada huonot todistukset, joilla ei enää pääsisikään lähihoitajan ylioppilaspohjaiseen koulutukseen.

      Eikä ainakaan omasta mielestäni lukio ole mikään itseisarvo. Ylioppilastutkinto on ihan liian yliarvostettu, kun kuitenkin niin moni on nykyään ylioppilas. Yo-tutkinnolla ei siis ole paljoakaan merkitystä työmarkkinoilla. Ja vielä kaiken lisäksi ylioppilaskirjoituksiin voi halutessaan osallistua ammattitutkinnon pohjalta myöhemminkin, jos sille sattuu olemaan jostain syystä tarvetta.

      En ole ihan täysin varma, mutta olen käsittänyt asian niin, että nykyään kaikissa kolmevuotisissa tutkinnoissa (120 ov:n tutkinnoissa) on niin, että tutkintoon sisältyy 80 ov alan opintoja, joita ei voi hyvittää kuin saman alan vastaavilla opinnoilla. Tämä 80 ov on myös se, mitä ylioppilaspohjaisilla linjoilla opiskellaan.

      Tämän lisäksi peruskoulupohjaisilla linjoilla, opiskellaan 20 ov yleisopintoja, jotka ovat tietyt määrätyt kurssit ja nämä kaikki voidaan hyvittää lukiokursseista, jos on sattunut käymään nämä tietyt kurssit (ainakin muutama ov äidinkieltä, englantia, ruotsia ja matematiikkaa sekä lisäksi yksittäisiä kursseja liikuntaa, kuvaamataitoa, musiikkia, kemiaa, fysiikkaa ja joitain muita, en muista tarkkaan, voi kysyä ammattikoulusta valmiiksi ja saattaa tietoa löytyä netistäkin). Lisäksi peruskoulupohjaiseen koulutukseen kuuluu 20 ov vapaasti valittavia opintoja ja nämä voidaan hyvittää mistä tahansa lukiokursseista (paitsi tietysti niistä, jotka hyvitetään noiden yleisopintojen kohdalla).

      Merkonomitutkinnossa on ainakin näin ja luulen, että myös muissa ammattikoulututkinnoissa. Eli parhaimmillaan saat hyvitettyä 40 ov lukio-opintoja, mikä on jo kolmasosa tutkinnosta.

      Käytännössä tämä saattaa koulusta riippuen tarkoittaa sitä, että joudut kuitenkin opiskelemaan kolme vuotta, mutta saat varsinkin koulun alkuvaiheessa paljon vapaatunteja ja hyvällä tuurilla jopa vapaapäiviä. Ja hyppytunteja voi tulla, mutta myös koulupäivät saattavat olla aamusta tai iltapäivästä lyhyempiä kuin muilla. Ihan riippuen millainen lukujärjestys sattuu olemaan.

      Ja koska yhteishaku on jo mennyt, joudut hakemaan jälkihakuna kouluun, jos haluat aloittaa syksyllä. Toinen vaihtoehto olisi yrittää päästä vielä johonkin tammikuussa alkaneeseen kolutukseen, jos sattuisi niin, että joku olisi jo lopettanut koulun ja pääsisit tilalle. Joku koulu saattaisi vielä ottaa tässä vaiheessa, koska sinulla on kuitenkin noita lukio-opintoja. Mutta tällä keinolla pitää tosissaan toimia nopeasti, sillä mitä pidemmälle lähihoitajakoulussa on jo ehditty opiskella, sitä vaikeampaa on saada muut kiinni opinnoissa. Eli kannattaa soittaa suoraan kouluun ja kysyä vapaita opiskelupaikkoja ja selittää oma tilanne. Ei ole mitenkään mahdotonta päästä tällä keinolla opiskelemaan.

      • neito18

        osaako kukaan sanoa millaiset pisterajat on sinne lähihoitaja koulutkseen ylioppilaspohajisena?
        jälkihakuna ajattelin hakea... varmuuden vuoksi jollen pääse amk:hon.


      • koulusta
        neito18 kirjoitti:

        osaako kukaan sanoa millaiset pisterajat on sinne lähihoitaja koulutkseen ylioppilaspohajisena?
        jälkihakuna ajattelin hakea... varmuuden vuoksi jollen pääse amk:hon.

        Jos kyseisen koulun nettisivuilta (jos sellaiset on) ei löydy tietoa aikaisempien valintojen pisterajoista, voi kouluun soittaa ihan suoraankin ja kysyä. Koulun toimistossa/kansliassa/tms. tiedetään kyllä ja kerrotaan, kun joku kysyy.

        Pisterajat varmasti vaihtelevat jonkin verran eri koulujen välillä ja eri vuosina riippuen kuinka paljon ja minkä tasoisia hakijoita sattuu olemaan.


    • LoveKorn

      Itse siirryin kesken toistavuotta pois lukion
      riveistä ja läksin amikseen opiskelemaan
      sähkötekniikkaa...Vapautuksen sain kaikista
      päitsi yhdestä yleissivistävien kursseista.
      Ekana vuotena kannattaa varautua siihen että
      hyppytunteja tulee riittämään.
      Siirtyminen on helppoa koska olet hakulistan
      kärkipäässä lukio-opintojesi takia.
      Mut valittiin sähkölle ensimmäisten joukossa
      vain siksi että olin käynyt lukiota ja luulivat
      minua fiksuksi....minkä virheen tekivätkään :).

    • VIRHEEN tehnyt

      Älä helvetissä vaihda lukioa amikseen! Itse tein kyseisen VIRHEEN ensimmäisen lukiovuoden jälkeen, vanhempieni painostuksesta, enkä ole eläessäni katunut mitään niin paljoa kuin lukion keskeyttämistä. Vaihdoin datanomi-koulutukseen, mikä jo koulutuksena oli palkkä vitsi. Hyväksilukuja olisin saanut, mutta kävin mieluummin kurssit uudelleen ja sain paremmat arvosanat.

      Amiksen jälkeen kävin lukion lopppuun ja nyt olen onnellinen ylioppilas ja opiskelen huippuluokan amk:ssa. Voin lähes vakuuttaa että tulet katumaan päätöstäsi, mikäli lopetat ja todennäköisesti teet kuten minä. Kaikki tuntemani lukion keskeyttäneet ovat katuneet keskeytämistään.

      Ei voida sanoa, että ylioppilastutkinnon suorittaminen tänä päivänä olisi hienoa kun yli 75% väestöstä on ylioppilaita, mutta voidaan sanoa, että se, ettei kirjoita ylioppilaaksi on epänormaalia.

      • just me

        Sinne amk:hon voi hakee myös niillä ammattipapereilla kuten myös yliopistoon, jos se mieli sinne sitten joskus vielä halajaa.
        Ja paremmat mahkut sinne on päästä hyvillä ammattipapereilla, ku paskoilla lukiopapereilla, joilla ei pääse mihinkään.
        Eli kannattaa mennä sinne, mikä enemmän kiinnostaa ja hankkia sieltä ne hyvät paperit! :)


      • .....

        Tiedän myös paljon ihmisiä, jotka ovat keskeyttäneet ja onnellisia päätöksestään. Nyt hyvissä töissä ja elämä rullaa... Ei se lukio oo se ainoo hyvä, oikea paikka. Ei TOD.


      • tehneelle

        Jos kerran vaihdoit koulua vanhempien painostuksesta, on tilanteesi ihan eri juttu kuin epellä. Epehän nimenomaan opiskelee lukiossa suvun painostuksen vuoksi ja haluaa omasta tahdostaan muualle kouluun. Sinun tilanteesi oli ihan päinvastainen. Ei täysin päinvastaisessa tilanteessa olevaa voi neuvoa tekemään kuten itse olisi halunnut. Jos olisit sinäkin opiskellut siellä missä olisit halunnut, olisit kaiketi ollut tyytyväinen.

        Ja sitä paitsi lukiolla ei nykyään ole enää kovin paljoa merkitystä. Ylioppilaskirjoituksiin voi halutessaan osallistua ammattitutkinnon pohjalta. Ja vaikka ei edes olisi ylioppilas, ammattikoulun käynyt voi jatkaa ammattikorkeakouluun ja vaikka yliopistoonkin. Eli ei ole kovinkaan järkevää välttämättä käydä lukiota, jos ei siellä viihdy.


    • epe

      vastauksista oli todella paljon apua,kiitoksia kaikille vastanneille! nyt sitten koulua vaihtamaan.

    • katuvaAMIS95

      onnistuuko amiksen ekalta vaihto lukion ekalle kesken vuoden ja jos niin miten

    • Lukiolainen2

      Kyllä onnistuu, menet vain opoa jututtamaan niin kaikki selviää.

    • Anonyymi

      Ihan hyvin onnistuu. Sulta kysytään hakemuksessa että miksi vaihdat alaa. Jos selität hyvin että motivaatiota riittää niin ei pitäisi olla ongelmaa

    • Anonyymi

      vaihdoin juuri lukiosta amikseen! olin pitkässä matikassa, pitkässä liikassa, pitkässä kemiassa, pitkässä ruokailussa, pitkillä tauoilla ja jopa pitkässä ruotsin laivassa!!! ÄLÄ VAIHDA LUKIOON VAIHDA VAIN AMIKSEEN!!!!!!!!!!!! Opin lukiossa laskemaan omenapuiiden korkeuksia ja nyt osaan hyvin vähän kaikkea. vaihdoin lukiosta sähkölle JA NYT OLEN VITTU SAIRAALASSA VUODELEVOSSA LOPPUVUODEN. TÄMÄ ON PASKAA.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe