Niin, kysyisinkin seuraavaa..
Tehdäänkö välilihaan (kai tällä jokin hienompikin nimi on) viilto aina ensisynnyttäjille? Ja missä vaiheessa, siis miksi? Entä mitä jos kyseessä on ns. luomusynnyttäjä?
Itselläni on muutama luulo, mutta toivoisin saavani oikean kannan asiaan.. pikkuhiljaa kun tässä perhettä rupeaa harkitsemaan, tulee näitä "pelkoja".
Toinen kysymys.. Minkä kokoinen on "liian" pieni sisälantio synnyttämään alateitse, -voiko tätä itse edes arvioida? Oletan siis, ettei tätä mittaa voi lantion ulkopuolelta ottaa?
Välilihan leikkaus?
20
3398
Vastaukset
- ei tehdä
aina automaattisesti vaan synnytystilaanteessa kätilö katsoo sopiiko lapsi tulemaan ilman tätä ikävää toimenpidettä.
- jenni
leikattiin ekassa synnytyksessa ja synnytys oli "luomu".Leikkaus ei itseasiassa tuntunut musta miltaan.Tikkaaminen oli kivuliainta(ja pisin vaihe) koko synnytyksessä...
ahtaasta lantiosta en osaa sanoa.Luulin että mulla vois olla koska olen pitka ja laiha ja äisilläni on ollut vaikea synnytys(MÄ) ahtaan lantion takia.No, mun lapset putkahtaneet maailman ilman laakkeita supervauhdilla ettei se koko ainakaan..
- automaattisesti
mutta ensisynnyttäjälle se usein valitettavasti kyllä joudutaan tekemään.
- pii
Ensisynnyttäjille usein joudutaan tekemään.. Onko siis kuitenkin niin, että sen jälkeen paikat "joustavat" paremmin, vai miksi? Ensimmäisellä kerralla tiukat paikat ja toisella jo löystyneet? 8I Hölmö kommentti, anteeksi.. Mutta sanotaan, että paikat palautuvat ennalleen?
- vastaan vaikka olen eri ku ...
pii kirjoitti:
Ensisynnyttäjille usein joudutaan tekemään.. Onko siis kuitenkin niin, että sen jälkeen paikat "joustavat" paremmin, vai miksi? Ensimmäisellä kerralla tiukat paikat ja toisella jo löystyneet? 8I Hölmö kommentti, anteeksi.. Mutta sanotaan, että paikat palautuvat ennalleen?
paikat palautuu... ei siitä mitään. eka lapsen aikaan minultakin leikattiin väliliha,ei sattunut ja tikkejä tuli 4. toisen synnytyksessä kätilö sai "venytettyä" niin ettei tarvinnut leikata. tämä "venytys" tuntui todella ikävältä :(
en tiedä miksi käytäntö et ensisynnyttäjiltä usein leikataan... mut itse kyl antaisin leikata jos kätilö niin sanois... - pii
vastaan vaikka olen eri ku ... kirjoitti:
paikat palautuu... ei siitä mitään. eka lapsen aikaan minultakin leikattiin väliliha,ei sattunut ja tikkejä tuli 4. toisen synnytyksessä kätilö sai "venytettyä" niin ettei tarvinnut leikata. tämä "venytys" tuntui todella ikävältä :(
en tiedä miksi käytäntö et ensisynnyttäjiltä usein leikataan... mut itse kyl antaisin leikata jos kätilö niin sanois...Todella täytyy myöntää, että saan etovia väristyksiä, inhon purkauksia, ajatellen että se vaan viilletään kesken kaiken :(
..Sanooko kätilö tästä edes, vai "teekee vain"?
Korkea on kipukynnys, ei siinä mitään..tuntuu vain todella kontrolloimattomalta tilanteelta.. - samasta
pii kirjoitti:
Todella täytyy myöntää, että saan etovia väristyksiä, inhon purkauksia, ajatellen että se vaan viilletään kesken kaiken :(
..Sanooko kätilö tästä edes, vai "teekee vain"?
Korkea on kipukynnys, ei siinä mitään..tuntuu vain todella kontrolloimattomalta tilanteelta..mulle ainakin sanottiin ennen ku leikattiin...tai paremminkin kysyttiin et leikataanko,kun näyttää ettei mahdu tulemaan...
kipua ei huomaa ku ne supistukset on niin kipeitä... ja puudutusta annetaan ainakin tikkaukseen.
haava paranee paremmin kuin repeämät ja leikkaus haava on vähemmän kipeä kuin repeämä.
kokemuksesta puhutaan... - marina
samasta kirjoitti:
mulle ainakin sanottiin ennen ku leikattiin...tai paremminkin kysyttiin et leikataanko,kun näyttää ettei mahdu tulemaan...
kipua ei huomaa ku ne supistukset on niin kipeitä... ja puudutusta annetaan ainakin tikkaukseen.
haava paranee paremmin kuin repeämät ja leikkaus haava on vähemmän kipeä kuin repeämä.
kokemuksesta puhutaan...yleisesti ollaan sitä mieltä, että luonnollinen repeämä paranee nopeammin kuin episotomia-haava ja samoin episotomia on kipeämpi kuin luonnollinen repeämä.
ja ainakaan k-hks ei tee edes ensisynnyttäjälle epparia automaattisesti vaan, vain yleensä imukuppi tai pihtisynnytyksen yhteydessä tai jos näyttää, että paikat repee tosi pahasti (=aiheuttaa vahinkoa laajemmalti). näin minulle kerrottin vuonna 2002 ja toisen kerran 2004.
tämäkin siis osin omaa kokemusta, mutta osin kuultua.
- mam***
Itselläni on 3 sectiolla syntynyttä lasta. Sisälantioni on niin ahdas että olisin pystynyt alateitse synnyttämään vain 1,5 kg lapsen. Röntgenkuviin pääsin ennen ensimmäisen synnytystä, koska sisarillani on lapset jouduttu leikkaamalla synnyttämään, joten ei tarvinnut kokea edes sitä "yrittämistä".(esikoiseni syntyi 16 v sitten)
- ...
siitä missä kaupungissa synnyttää jos lapis täällä on alkeellista ja yleensä rutiininomaista leikkominen.itse ku teen seuraavan menen etelä suomeen lapseni tekemään sillä varmistan et kumpiki säilyy hengis ja mitään komplikaatioita kätilön mokista ei pääse syntymään!olet siis onnekas jos etelästä jos lapista valitan =(
- pii
Eikö koko sairaanhoitohenkilökunnalle ole tarjottu yhtä pätevä koulutus? Voisiko olla, että tällä nopeutetaan toimenpidettä?...jos vaikka henkilökuntaa vähemmän?
- johtuu mut..
pii kirjoitti:
Eikö koko sairaanhoitohenkilökunnalle ole tarjottu yhtä pätevä koulutus? Voisiko olla, että tällä nopeutetaan toimenpidettä?...jos vaikka henkilökuntaa vähemmän?
jokaisella synnyttäjälle pitäis olla samat lähtökohdat henkilökunnan vajauksista riippumatta mutta ei..=( juu välilihaa kannattaa rasvata päivittäin kuukautta ennen se auttaa jonkin verran ja suuremmalla todennäköisyydellä ei jouduta leikkaamaan =)
- hieronta?
Kuulemma auttaisi venymään paremmin? N. kk ennen pitäisi aloittaa. En tiedä tästä sen enempää, joten jos joku tietää niin kertoisiko! Mua kanssa ahdistaa kauheesti jos leikkaavat koko lihaksen!
- vielä
Mulle kyllä kätilö sanoi:"Seuraavan ponnistuksen aikana teen pienen viillon välilihaan." Ei se tuntunut miltään enkä olisi huomannut koko juttua, jos ei oltaisi etukäteen sanottu. Kaipa uudelleensynnyttäjällä paikat ovat vain jotenkin 'valmiimmat' venymään, kun aikaisemmin ovat jo joutuneet niin tekemään, mutta ei se sitä tarkoita, että ne muutenkin sitten aina roikkuvat löysinä. Ja tiedän kyllä naisen, jolla on neljä lasta, jolla on joka synnytyksen yhteydessä tehty episiotomia. Että kaipa sekin kuitenkin loppujen lopuksi on yksilöllistä.
- pii
Annoitte paljon tietoa, kiitos! Edelleenkin tuntuu hiukan pahalta, mutta paljon vähemmän.. "puhuminen" auttaa! :)
- viivi
pii kirjoitti:
Annoitte paljon tietoa, kiitos! Edelleenkin tuntuu hiukan pahalta, mutta paljon vähemmän.. "puhuminen" auttaa! :)
Tässä yksi artikkeli välilihanleikkauksesta:
http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnytys/artikkelit.php3?artikkelinr=8
- vauva3kk
Kaikki on niin yksilöllistä!!! Jos on korkea väliliha, niin pitää sitä leikata. Tsekatkaa peilillä välilihan korkeus, niin voitte arvella tilannetta. Mulla ei välilihaa leikattu, eikä se revennytkään yhtään. Enkä kyllä mitenkään välilihaa rasvaillut tai hieronut raskauden aikana. Synnytin Lapin Keskussairaalassa ja nyt ihmettelen Lappi kritiikkiä. Ei täällä leikata huvikseen ainakaan.
- lilein
Episiotomiaa, eli välilihan leikkausta ei tehdä aina ensisynnyttäjälle, vaan vain silloin, kun sitä tarvitaan.
Sitä tarvitaan silloin, kun vauva täytyy saada nopeasti syntymään, eli sydänäänissä rajuja laskuja. Toinen syy "epparille" on, että väliliha on liian tiukka. Se voidaan arvioida vasta siinä vaiheessa, kun pää on jo melko pitkällä syntymässä.
Repeämän sanotaan paranevan paremmin, kuin epparin, mutta joskus voi revetä liikaa (peräsuolen sulkijalihaskin) ja siksi eppari voi joskus olla parempi vaihtoehto. Uudelleensynnyttäjillä harvoin epparia tarvii. Se, onko luomusynnyttäjä tai ei, ei eppariin vaikuta. Toki voi esittää toivomuksen, että epparia ei pienin perustein leikattaisi. Ennen leikkaamista väliliha puudutetaan ja leikkaaminen ei käy kipeää.
Lantion kokoa ei voi itse arvioida, vaan gynekologi tekee perusteellisen sisätutkimuksen ja lantion luusto kuvataan röntgenillä = pelvimetria. Lantion mitat lasketaan yhteen ja lääkäri arvioi tilavuuden.
Terv. Kätilöopiskelija- pii
Sinun vastauksesi olisi riittänyt yksinään, kiitos ;)
- monkeymonkey
Aina voi kätilölle kertoa toivomuksistaan. Itse sanoin etten halua välilihan leikkausta, eikä minulle sitä tehtykään. 2-3 tikkiä sain eri paikkoihin, ja kyllä ne nopeati parani.
Sektiosta. Sektiohan on keisarinleikkaus, eli silloin lapsi ei synny alateitse.
Itse olen hyvin pieni ja lantio on kapea mutta synnytin esikoisen alateitse. Kaverini, jolla (tietenkin ulkopuolelta katsoen) on leveämpi lantio, joutui sektioon. Lääkäri tekee sisätutkimuksen, kotikonstein mittausta ei pysty suorittamaan.
Kaikki on yksilöllistä. kannattaa ottaa asia lääkärin vastaanotolla puheeksi, mikäli suvussa on ollut vaikeita synnytyksiä, tai asia vaivaa muuten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos
Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks525508Haluat nainen torjua minut
Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si754210Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?
Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut353528Onko Sdp:n romahdus pienpuolueeksi alkanut?
Mikään puolue ei kykene selviytymään loputtomasti, jos sitä repii jatkuvasti sisäiset ristiriidat ja kyvyttömyys päättää623333Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat
En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?1023322- 1092813
Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan
kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai1282239En malta odottaa, että Lindtman pääsee suhmuroimaan pääministerinä
kun pitää sopeuttaa 10 miljardin edestä, ja eläkkeisiinkin voidaan puuttua Antin mielestä. (Demarien kannattajissa suuri582237Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu341727Farmi Suomi: Kirsi Salo syyttää koulukiusaajiksi - Jucci Hellström lataa napakasti
Mitäs mieltä olet Kirsi Salon koulukiusaamiskommentista? Farmi Suomi -kisassa väki vähenee ja kisa kovenee. Peliliikkeit301649