Joissakin sporttiautoissa näkee talvisinkin todella leveitä renkaita. Eikös leveä talvirengas ole kamala ajaa sohjossa ja lumipöperössä?
Vaikka leveä rengas näyttääkin hienolta, ostaisin talvirenkaat niin kapeat kuin autoon saa laittaa.
Onko leveä rengas talvella huono?
28
635
Vastaukset
- Anonyymi
Suurin osa talvesta ajetaan sulalla ja kuivilla teillä. Harvoin tiellä on sohjoa niin paljon että leveistä kumeista oli oikeasti haittaa.
- Anonyymi
Kyllä kapeampi rengas pitää talvella lähes joka kelillä paremmin. Ainoa tilanne on upottava paksu tallattu lumi, siinä pääsee leveillä kunhan ajaa varovasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kapeampi rengas pitää talvella lähes joka kelillä paremmin. Ainoa tilanne on upottava paksu tallattu lumi, siinä pääsee leveillä kunhan ajaa varovasti.
Entäpä paljas asfaltti jota on suurin osa talvesta tai jää/asfaltti? Enemmän pitopintaa ja lamelleja, kuinkahan on?
- Anonyymi
Ainut auto joka lähti työpaikan pihasta rankan lumisateen jälkeen oli 145 kumeilla varustettu pikku pösöni.
Sinne jäivät sutimaan 235 renkailla varustetut mersut ja bemarit.
En jäänyt työntötalkoisiin kun oli kiire viinakauppaan.- Anonyymi
Ja sitten heräsit unestasi, mitään työpaikkaa ollutkaan.
- Anonyymi
Vai olikohan syy ollut se, että kinnerisi oli kaikkein kevyin ja etuveto? Itse ole kokenut saman keväällä sohjossa kun oma Rellu tuli pommpien parkkipaikalta ylös ja muut jäivät pohjastaan kiinni tai eivät muuten saaneet plaanattua sohjossa. Renkaan leveydellä ei tuossa ollut mitään tekemistä, sillä silloin oli kaikilla kapeat renkaat.
- Anonyymi
Näin on leveä on kehno. Syy on ilmeinen , se kun nousee sohjo ja lumi pöperö liirtoon surffaukseen ohessakin ylimääräisessä tien ja renkaan välisessä muhjussa.
Jos ei ole mitään ylimääräistä sen jäisen tienpinnan ja kumin välissä ongelmaa ei ole.
Talvella vaan on ylimääräistä usein siinä väistötilanteessa kuns e skoda ohittaa idiootimaisesti ja joudut väistämään pois siitä paljast aurasta 50cm sivuun ja olet liirrossa ja matkustaja. Semmoinen on leveä kaunis hieno talvirengas. Kapea ja korkeampi profiili on talvella parempi jo teiden epätasisen pinnankin tähden.
Totuus on siinä. - Anonyymi
Samanlaisia kokemuksia täällä kuin 154 pösöllä, ainoa joka pääsi pois parkkipaikan pienestä ylämäestä 10-15cm märässä lumessa, oli vanha autoni 175 leveillä renkailla. Kaikki uudemmat joissa vähintään 195 renkaat ja yli, jäi siihen.
Myös kesällä kun autossani oli 165 kesärenkaat, uudet bemarit ja Audit tientukkeena rankkasateella, matelivat 70km/h 100-tiellä ja itse päästi ohi 100 ajaen ilman vesiliirtoa.
Tietenkin myös jäällä leveä pitää huonommin koska paino jakautuu enemmän, eli ei yhtä suurta painetta renkaaseen. Yllätyin kuinka heikosti 205 leveät Continentalit merkkirenkaat pitivät 175 leveisiin halpistalvirenkaisiin verrattuna jäällä.
Kyllä leveä rengas on huono pidon kannalta monessakin tilanteessa.- Anonyymi
* 145 pösöllä
- Anonyymi
Mulla ja 154 pösö, 145 renkaat alla. Kaikki muut yli 145 leveillä jäi parkkiruutuun jumiin lumisateella.
- Anonyymi
Liukas kitka huono kitka. T:ajopersuuna
- Anonyymi
Höpöt puhuvat sellaisista renkaista joita ei nykyautoin edes saa tai pysty laittaa alle.
Tarinoita, "olipa kerran pikku kinneri".- Anonyymi
Autoni painaa 2.2 tonnia ja 235 rengas nousee urassa vesiliirtoon se sitä pikku kinneri sössötyksistäsi. Älä kirjoita kun et tiedä lue vain ja opi.
- Anonyymi
Pitää ensiksi ymmärtää tarinan opetus ennen kuin kannattaa kommentoida. Opetus on että kannattaa pidon kannalta ottaa se kapeampi vaihtoehto kun uusinkiin autoihin on tarjolla eri kokoisia renkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoni painaa 2.2 tonnia ja 235 rengas nousee urassa vesiliirtoon se sitä pikku kinneri sössötyksistäsi. Älä kirjoita kun et tiedä lue vain ja opi.
Juu, kyllä loppuun ajettu nousee, mutta ei riittävän hyvä, tai sitten pitää olla vauhtia älyttömästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoni painaa 2.2 tonnia ja 235 rengas nousee urassa vesiliirtoon se sitä pikku kinneri sössötyksistäsi. Älä kirjoita kun et tiedä lue vain ja opi.
Miksi siellä urassa pitää ajaa? Itse valitsen tien tasaisen kohdan, se on viisautta.
Jos ihan faktaa välillä. Liukkaalla talvikelillä on kapea rengas parempi, johtuen siitä, että auton paino jakautuu pienemmälle pinta-alalle, jolloin paine kosketuspinta-alalla suurempi. Paine taas painaa nastoja/lamelleja voimakkaammin tienpintaa vasten. Oletteko esim nähneet talviralleissa leveitä renkaita ralliautoissa?
Kuivalla ja märällä samat säännöt kuin kesärenkailla.- Anonyymi
Vesiliirrosta ne suurimmat käytännön erot tulevat märällä joten kapea parempi. Olen monesti törmännyt rankkasateilla uusien tehokkaiden autojen vetämiin mateleviin letkoihin. 165 renkailla heittämällä ohi uusien bemarien ja vastaavien normaalisti kaahaavien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vesiliirrosta ne suurimmat käytännön erot tulevat märällä joten kapea parempi. Olen monesti törmännyt rankkasateilla uusien tehokkaiden autojen vetämiin mateleviin letkoihin. 165 renkailla heittämällä ohi uusien bemarien ja vastaavien normaalisti kaahaavien.
Ei johdu välttis renkaiden leveydestä, vaan kunnosta ja kuskin järjestä tai arkuudesta.
Anonyymi kirjoitti:
Vesiliirrosta ne suurimmat käytännön erot tulevat märällä joten kapea parempi. Olen monesti törmännyt rankkasateilla uusien tehokkaiden autojen vetämiin mateleviin letkoihin. 165 renkailla heittämällä ohi uusien bemarien ja vastaavien normaalisti kaahaavien.
Media on antanut käsityksen, että renkaiden kunnolla, eli kuvioinnin syvyydellä on suurin merkitys sateella ajettaessa. Renkaan kyky syrjäyttää vettä renkaan ja tienpinnan välillä on merkitsevä.
Aurinkokuningas kirjoitti:
Media on antanut käsityksen, että renkaiden kunnolla, eli kuvioinnin syvyydellä on suurin merkitys sateella ajettaessa. Renkaan kyky syrjäyttää vettä renkaan ja tienpinnan välillä on merkitsevä.
Lisään tähän vielä ajonopeuden merkityksen, joka liittyy merkittävästi renkaan kykyyn syrjäyttää vettä renkaan alta. Mitä lujempaa ajetaan, sitä vähemmän renkaalla on aikaa syrjäyttää vettä. Lisäksi vielä vaikuttaa renkaan kuviointi, onko siinä painotettu kuivan kelin ominaisuuksia, vai märän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei johdu välttis renkaiden leveydestä, vaan kunnosta ja kuskin järjestä tai arkuudesta.
Sehän nyt on puhdas fakta että kapea rengas ei mene läheskään yhtä helposti vesiliirtoon kuin vastaava samankuntoinen leveä rengas. Ihan fysiikan perusteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän nyt on puhdas fakta että kapea rengas ei mene läheskään yhtä helposti vesiliirtoon kuin vastaava samankuntoinen leveä rengas. Ihan fysiikan perusteita.
Se on totta, mutta sen 120 km/h menee leveillä kohtuukuntoisilla oikein hyvin jos ei etsi jokaista uraa, vaan ajelee niiden vieressä.
Anonyymi kirjoitti:
Sehän nyt on puhdas fakta että kapea rengas ei mene läheskään yhtä helposti vesiliirtoon kuin vastaava samankuntoinen leveä rengas. Ihan fysiikan perusteita.
Perusteleppas tämä puhdas fakta? Uskon tämän jos auton paino pysyy vakiona kapeille ja leveille renkaille, mutta yleensä renkaiden leveydet korreloivat myös auton painoa. Toisin sanoen, jos renkaiden paine tienpintaa vasten on sama leveillä ja kapeilla renkailla, niin ne nousevat vesiliirtoon samalla nopeudella. Jos laitat kevyeen autoon leveät renkaat, on riski vesiliirtoon suurempi.
- Anonyymi
Nyt joku tuo islannin läski 0,001 bar renkaisen esille miten hyvä se on lumella. No toivottavasti ymmärtää ola hiljaa.
225/45/ xx kokoinen toimii kun on paljaat tiet mutta eipä toimi sohjonpäällä eikä tartte olla montaa mm kun rattia saa pyörittää miten vaan ja auto vaan menee omaa elämäänsä. Kauneus ohittaa fysiikan lait mennen tullen. - Anonyymi
Minä valitsen leveän renkaan, koska talvella ei ole montaakaan päivää jolloin kapealla renkaalla saisi oikeasti mitään etua. Leveällä on kuitenkin paljon etua ja 90% ajasta vähintään kun kelit on sulat tai kuivat, sillä talvirenkaat ovat poikkeuksetta kovin vetelät ja löysät ja siksi kurjat ajella. Tietysti jos asuisin ja ajelisin jossain periferiassa niin tilanne olisi tolisin, mutta kaupungeissa ja pääteillä en näe tarvetta erityisen kapeille ja korkeille renkaille epämukavuuden varjolla.
- Anonyymi
Nykyään yleisin rengaskoko keskikoisessa uudemmassa perusautossa on 205/55/x ja se on kovin käypäinen talven olosuhteisiin.
- Anonyymi
Vaimo tulee pihatie mäkemme ylös 185/60 renkailla ja kevyemmällä autolla, oma painavampi 225/65 renkailla varustettu jää sohjosäällä mäkeen sutimaan. Kovassa lumessa tai jäässä ei eroja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2271993Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse561251Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801075Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46865
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89864- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42794