Onko leveä rengas talvella huono?

Anonyymi

Joissakin sporttiautoissa näkee talvisinkin todella leveitä renkaita. Eikös leveä talvirengas ole kamala ajaa sohjossa ja lumipöperössä?

Vaikka leveä rengas näyttääkin hienolta, ostaisin talvirenkaat niin kapeat kuin autoon saa laittaa.

28

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suurin osa talvesta ajetaan sulalla ja kuivilla teillä. Harvoin tiellä on sohjoa niin paljon että leveistä kumeista oli oikeasti haittaa.

      • Anonyymi

        Kyllä kapeampi rengas pitää talvella lähes joka kelillä paremmin. Ainoa tilanne on upottava paksu tallattu lumi, siinä pääsee leveillä kunhan ajaa varovasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kapeampi rengas pitää talvella lähes joka kelillä paremmin. Ainoa tilanne on upottava paksu tallattu lumi, siinä pääsee leveillä kunhan ajaa varovasti.

        Entäpä paljas asfaltti jota on suurin osa talvesta tai jää/asfaltti? Enemmän pitopintaa ja lamelleja, kuinkahan on?


    • Anonyymi

      Ainut auto joka lähti työpaikan pihasta rankan lumisateen jälkeen oli 145 kumeilla varustettu pikku pösöni.
      Sinne jäivät sutimaan 235 renkailla varustetut mersut ja bemarit.
      En jäänyt työntötalkoisiin kun oli kiire viinakauppaan.

      • Anonyymi

        Ja sitten heräsit unestasi, mitään työpaikkaa ollutkaan.


      • Anonyymi

        Vai olikohan syy ollut se, että kinnerisi oli kaikkein kevyin ja etuveto? Itse ole kokenut saman keväällä sohjossa kun oma Rellu tuli pommpien parkkipaikalta ylös ja muut jäivät pohjastaan kiinni tai eivät muuten saaneet plaanattua sohjossa. Renkaan leveydellä ei tuossa ollut mitään tekemistä, sillä silloin oli kaikilla kapeat renkaat.


    • Anonyymi

      Näin on leveä on kehno. Syy on ilmeinen , se kun nousee sohjo ja lumi pöperö liirtoon surffaukseen ohessakin ylimääräisessä tien ja renkaan välisessä muhjussa.
      Jos ei ole mitään ylimääräistä sen jäisen tienpinnan ja kumin välissä ongelmaa ei ole.
      Talvella vaan on ylimääräistä usein siinä väistötilanteessa kuns e skoda ohittaa idiootimaisesti ja joudut väistämään pois siitä paljast aurasta 50cm sivuun ja olet liirrossa ja matkustaja. Semmoinen on leveä kaunis hieno talvirengas. Kapea ja korkeampi profiili on talvella parempi jo teiden epätasisen pinnankin tähden.

      Totuus on siinä.

    • Anonyymi

      Samanlaisia kokemuksia täällä kuin 154 pösöllä, ainoa joka pääsi pois parkkipaikan pienestä ylämäestä 10-15cm märässä lumessa, oli vanha autoni 175 leveillä renkailla. Kaikki uudemmat joissa vähintään 195 renkaat ja yli, jäi siihen.

      Myös kesällä kun autossani oli 165 kesärenkaat, uudet bemarit ja Audit tientukkeena rankkasateella, matelivat 70km/h 100-tiellä ja itse päästi ohi 100 ajaen ilman vesiliirtoa.

      Tietenkin myös jäällä leveä pitää huonommin koska paino jakautuu enemmän, eli ei yhtä suurta painetta renkaaseen. Yllätyin kuinka heikosti 205 leveät Continentalit merkkirenkaat pitivät 175 leveisiin halpistalvirenkaisiin verrattuna jäällä.

      Kyllä leveä rengas on huono pidon kannalta monessakin tilanteessa.

      • Anonyymi

        * 145 pösöllä


      • Anonyymi

        Mulla ja 154 pösö, 145 renkaat alla. Kaikki muut yli 145 leveillä jäi parkkiruutuun jumiin lumisateella.


    • Anonyymi

      Liukas kitka huono kitka. T:ajopersuuna

    • Anonyymi

      Höpöt puhuvat sellaisista renkaista joita ei nykyautoin edes saa tai pysty laittaa alle.
      Tarinoita, "olipa kerran pikku kinneri".

      • Anonyymi

        Autoni painaa 2.2 tonnia ja 235 rengas nousee urassa vesiliirtoon se sitä pikku kinneri sössötyksistäsi. Älä kirjoita kun et tiedä lue vain ja opi.


      • Anonyymi

        Pitää ensiksi ymmärtää tarinan opetus ennen kuin kannattaa kommentoida. Opetus on että kannattaa pidon kannalta ottaa se kapeampi vaihtoehto kun uusinkiin autoihin on tarjolla eri kokoisia renkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoni painaa 2.2 tonnia ja 235 rengas nousee urassa vesiliirtoon se sitä pikku kinneri sössötyksistäsi. Älä kirjoita kun et tiedä lue vain ja opi.

        Juu, kyllä loppuun ajettu nousee, mutta ei riittävän hyvä, tai sitten pitää olla vauhtia älyttömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoni painaa 2.2 tonnia ja 235 rengas nousee urassa vesiliirtoon se sitä pikku kinneri sössötyksistäsi. Älä kirjoita kun et tiedä lue vain ja opi.

        Miksi siellä urassa pitää ajaa? Itse valitsen tien tasaisen kohdan, se on viisautta.


    • Jos ihan faktaa välillä. Liukkaalla talvikelillä on kapea rengas parempi, johtuen siitä, että auton paino jakautuu pienemmälle pinta-alalle, jolloin paine kosketuspinta-alalla suurempi. Paine taas painaa nastoja/lamelleja voimakkaammin tienpintaa vasten. Oletteko esim nähneet talviralleissa leveitä renkaita ralliautoissa?
      Kuivalla ja märällä samat säännöt kuin kesärenkailla.

      • Anonyymi

        Vesiliirrosta ne suurimmat käytännön erot tulevat märällä joten kapea parempi. Olen monesti törmännyt rankkasateilla uusien tehokkaiden autojen vetämiin mateleviin letkoihin. 165 renkailla heittämällä ohi uusien bemarien ja vastaavien normaalisti kaahaavien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesiliirrosta ne suurimmat käytännön erot tulevat märällä joten kapea parempi. Olen monesti törmännyt rankkasateilla uusien tehokkaiden autojen vetämiin mateleviin letkoihin. 165 renkailla heittämällä ohi uusien bemarien ja vastaavien normaalisti kaahaavien.

        Ei johdu välttis renkaiden leveydestä, vaan kunnosta ja kuskin järjestä tai arkuudesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vesiliirrosta ne suurimmat käytännön erot tulevat märällä joten kapea parempi. Olen monesti törmännyt rankkasateilla uusien tehokkaiden autojen vetämiin mateleviin letkoihin. 165 renkailla heittämällä ohi uusien bemarien ja vastaavien normaalisti kaahaavien.

        Media on antanut käsityksen, että renkaiden kunnolla, eli kuvioinnin syvyydellä on suurin merkitys sateella ajettaessa. Renkaan kyky syrjäyttää vettä renkaan ja tienpinnan välillä on merkitsevä.


      • Aurinkokuningas kirjoitti:

        Media on antanut käsityksen, että renkaiden kunnolla, eli kuvioinnin syvyydellä on suurin merkitys sateella ajettaessa. Renkaan kyky syrjäyttää vettä renkaan ja tienpinnan välillä on merkitsevä.

        Lisään tähän vielä ajonopeuden merkityksen, joka liittyy merkittävästi renkaan kykyyn syrjäyttää vettä renkaan alta. Mitä lujempaa ajetaan, sitä vähemmän renkaalla on aikaa syrjäyttää vettä. Lisäksi vielä vaikuttaa renkaan kuviointi, onko siinä painotettu kuivan kelin ominaisuuksia, vai märän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei johdu välttis renkaiden leveydestä, vaan kunnosta ja kuskin järjestä tai arkuudesta.

        Sehän nyt on puhdas fakta että kapea rengas ei mene läheskään yhtä helposti vesiliirtoon kuin vastaava samankuntoinen leveä rengas. Ihan fysiikan perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän nyt on puhdas fakta että kapea rengas ei mene läheskään yhtä helposti vesiliirtoon kuin vastaava samankuntoinen leveä rengas. Ihan fysiikan perusteita.

        Se on totta, mutta sen 120 km/h menee leveillä kohtuukuntoisilla oikein hyvin jos ei etsi jokaista uraa, vaan ajelee niiden vieressä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän nyt on puhdas fakta että kapea rengas ei mene läheskään yhtä helposti vesiliirtoon kuin vastaava samankuntoinen leveä rengas. Ihan fysiikan perusteita.

        Perusteleppas tämä puhdas fakta? Uskon tämän jos auton paino pysyy vakiona kapeille ja leveille renkaille, mutta yleensä renkaiden leveydet korreloivat myös auton painoa. Toisin sanoen, jos renkaiden paine tienpintaa vasten on sama leveillä ja kapeilla renkailla, niin ne nousevat vesiliirtoon samalla nopeudella. Jos laitat kevyeen autoon leveät renkaat, on riski vesiliirtoon suurempi.


    • Anonyymi

      Nyt joku tuo islannin läski 0,001 bar renkaisen esille miten hyvä se on lumella. No toivottavasti ymmärtää ola hiljaa.
      225/45/ xx kokoinen toimii kun on paljaat tiet mutta eipä toimi sohjonpäällä eikä tartte olla montaa mm kun rattia saa pyörittää miten vaan ja auto vaan menee omaa elämäänsä. Kauneus ohittaa fysiikan lait mennen tullen.

    • Anonyymi

      Minä valitsen leveän renkaan, koska talvella ei ole montaakaan päivää jolloin kapealla renkaalla saisi oikeasti mitään etua. Leveällä on kuitenkin paljon etua ja 90% ajasta vähintään kun kelit on sulat tai kuivat, sillä talvirenkaat ovat poikkeuksetta kovin vetelät ja löysät ja siksi kurjat ajella. Tietysti jos asuisin ja ajelisin jossain periferiassa niin tilanne olisi tolisin, mutta kaupungeissa ja pääteillä en näe tarvetta erityisen kapeille ja korkeille renkaille epämukavuuden varjolla.

    • Anonyymi

      Nykyään yleisin rengaskoko keskikoisessa uudemmassa perusautossa on 205/55/x ja se on kovin käypäinen talven olosuhteisiin.

    • Anonyymi

      Vaimo tulee pihatie mäkemme ylös 185/60 renkailla ja kevyemmällä autolla, oma painavampi 225/65 renkailla varustettu jää sohjosäällä mäkeen sutimaan. Kovassa lumessa tai jäässä ei eroja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      256
      45572
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      43
      11343
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      221
      10961
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      38
      9775
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      88
      8602
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      276
      6650
    7. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      43
      2344
    8. Perussuomalaisiin minä luotan

      Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      12
      2284
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      44
      2124
    10. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

      Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      2
      2075
    Aihe