Saako palo-oven hitsata itse parista peltilevystä ja muutamasta metristä kulmarautaa? Sisään vuorivillaa lämmöneristeeksi. Millaiset tekniset vaatimukset palo-oven tulee täyttää. Sen tiedän että EI30 pitää liekin "kurissa" tuon 30 minuuttia, mutta onko nykyisellä direktiiviaikakaudella muuta vaihtoehtoa kuin ostaa tyyppikilvellinen ovi?
Rakennuslupakuviin on siis merkitty varastohuoneen ja autotallin välinen ovi EI30-oveksi, mikä tuntuu mielestäni aika tarpeettomalta osastoinnilta. Molemmat ovat siis erillään asuinrakennuksesta. Varastoon kuljetaan autotallin kautta. Maalaisjärki sanoo, että siinä riittäisi tavan väliovi, vaan ilmeisesti säädökset tuon palo-oven vaatii...? Ymmärtäisin palo-oven esim. talon ja tallin, tai talon ja pannuhuoneen välissä.
palo-oven tekeminen
14
8548
Vastaukset
- konnari
Pitää löytyä oven valmistajalta dokumentit viranomaishyväksynnästä. Mutta ei EI30 oven tarvitse terästä olla. Tässä yksi esimerkki:
http://www.matti-ovi.fi/tuotelom_arki.asp?viewID=1575&productsID=99&productID=199 - MATZU
ja jos tuohon pitää olla palo-ovi niin ilmeisesti joudut laittamaan tupla levyt seiniin?
- f5y734ttwrtt
Väliseinän molemmin puoli kipsilevy ajaa saman asian. ei ole pakko olla edes mitään eristeitä välissä.
- asiassa
mitään tyyppihyväksyntää ei viranomaiset voi vaatia, mutta haasteeksi tulee miten osoitat että ovi täyttää EI30 vaatimukset jos ovirakenne ei ole tyyppihyväksytty.
- hitsaaja
Aivan, sitä juuri kysyinkin, että mitkä ovat EI30 oven tekniset vaatimukset tyyliin "vähintään 0,5mm pelti molemmin puolin palamaton eriste tms.."
Jos nuo vaatimukset olisi tiedossa, niin kyllähän tuommosen oven hitsailis hetkessä. Tuntuu hullulta alkaa maksamaan itseään kipeäksi kylmän varaston oven takia, kun taitoa ja tarvikkeita löytyisi tekemiseen.
- pasi
Mulla olis myytävänä ylimääräinen peltinen palo-ovi karmit, joka on ollut pannuhuoneen/takkahuoneen välisenä ovena.Hinta 80eur (ovh noin 300eur).040-5576065
- hitsaaja
Missäpäin asut, ja minkäkokoinen ovi?
Aukko 10x21, oven oltava oikeakätinen, eli aukeamissuunnasta katsottuna saranat oikeassa reunassa. - pasi
hitsaaja kirjoitti:
Missäpäin asut, ja minkäkokoinen ovi?
Aukko 10x21, oven oltava oikeakätinen, eli aukeamissuunnasta katsottuna saranat oikeassa reunassa.Kokkolassa, oven mittoja en muista. Olen tällä hetkellä töissä, joten joudumme palaamaan asiaan myöhemmin, soittele.(Mulla ei ole kotona netti käytettävissä, mutta puhelimella saa kiinni.040/5576065)
- voi teitä peeloja
pasi kirjoitti:
Kokkolassa, oven mittoja en muista. Olen tällä hetkellä töissä, joten joudumme palaamaan asiaan myöhemmin, soittele.(Mulla ei ole kotona netti käytettävissä, mutta puhelimella saa kiinni.040/5576065)
ja tässä ovessahan on sitten ne kaikenmaailman tyyppihyväksynnät ym. merkit. hehheh, kuka niitä teiltä kyselee?????
- sdfesfwe
voi teitä peeloja kirjoitti:
ja tässä ovessahan on sitten ne kaikenmaailman tyyppihyväksynnät ym. merkit. hehheh, kuka niitä teiltä kyselee?????
merkkejä tutkii palon jälkeen vakuutustarkastaja, jos ei löydy, et saa rahoja. säästit siis 100 eur
- senkun teet
sdfesfwe kirjoitti:
merkkejä tutkii palon jälkeen vakuutustarkastaja, jos ei löydy, et saa rahoja. säästit siis 100 eur
merkit tutkii enne paloa rakennustarkastaja ja palotarkastaja.
sitäpaitsi sellaista pykälää ei ole joka vaatii ne merkit!
- asdfafqwrqwrwrqq
Niin mites tämä on?
Saako tehdä palo-oven itse? Taikka luukun?
Mikä paloluokka on autotallin isoissa ovissa? - Naulaaja
Joskus parikymmentä vuotta sitten oli RIL (Rakentajain kalenteri?) ohjeissa piirustukset palo-ovesta. Runkona taisi olla 40x40x3 neliöputki. Niiden ohjeiden mukaan pystyi sitten menemään rakennusvirastoon hyväksyttämään paikallisesti. Ehkä onnistuisi vieläkin? Tyyppihyväksyntähän on paperi, jolla ovi on pakko hyväksyä. 20 vuotta vanhat suunnitelmat eivät tosin täytä tämän päivän palonormien pintalämpötilavaatimusta, vaikka muuten toimisivatkin.
- Anonyymi
Saa tehdä itse. Paloviranomainen/tarkastaja hyväksyy. Kuvat + matskut selville. Oven on tällöin oltava alle 2m korkea 🤫
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003174521- 162216
- 1882036
- 1071446
- 761332
- 74972
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57947IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2889Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119824Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59746