palo-oven tekeminen

hitsaaja

Saako palo-oven hitsata itse parista peltilevystä ja muutamasta metristä kulmarautaa? Sisään vuorivillaa lämmöneristeeksi. Millaiset tekniset vaatimukset palo-oven tulee täyttää. Sen tiedän että EI30 pitää liekin "kurissa" tuon 30 minuuttia, mutta onko nykyisellä direktiiviaikakaudella muuta vaihtoehtoa kuin ostaa tyyppikilvellinen ovi?

Rakennuslupakuviin on siis merkitty varastohuoneen ja autotallin välinen ovi EI30-oveksi, mikä tuntuu mielestäni aika tarpeettomalta osastoinnilta. Molemmat ovat siis erillään asuinrakennuksesta. Varastoon kuljetaan autotallin kautta. Maalaisjärki sanoo, että siinä riittäisi tavan väliovi, vaan ilmeisesti säädökset tuon palo-oven vaatii...? Ymmärtäisin palo-oven esim. talon ja tallin, tai talon ja pannuhuoneen välissä.

14

8768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari
    • MATZU

ja jos tuohon pitää olla palo-ovi niin ilmeisesti joudut laittamaan tupla levyt seiniin?

• f5y734ttwrtt

Väliseinän molemmin puoli kipsilevy ajaa saman asian. ei ole pakko olla edes mitään eristeitä välissä.

• asiassa

mitään tyyppihyväksyntää ei viranomaiset voi vaatia, mutta haasteeksi tulee miten osoitat että ovi täyttää EI30 vaatimukset jos ovirakenne ei ole tyyppihyväksytty.

• hitsaaja

Aivan, sitä juuri kysyinkin, että mitkä ovat EI30 oven tekniset vaatimukset tyyliin "vähintään 0,5mm pelti molemmin puolin palamaton eriste tms.."

Jos nuo vaatimukset olisi tiedossa, niin kyllähän tuommosen oven hitsailis hetkessä. Tuntuu hullulta alkaa maksamaan itseään kipeäksi kylmän varaston oven takia, kun taitoa ja tarvikkeita löytyisi tekemiseen.

• pasi

Mulla olis myytävänä ylimääräinen peltinen palo-ovi karmit, joka on ollut pannuhuoneen/takkahuoneen välisenä ovena.Hinta 80eur (ovh noin 300eur).040-5576065

• hitsaaja

Missäpäin asut, ja minkäkokoinen ovi?
        Aukko 10x21, oven oltava oikeakätinen, eli aukeamissuunnasta katsottuna saranat oikeassa reunassa.

• pasi
        hitsaaja kirjoitti:

Missäpäin asut, ja minkäkokoinen ovi?
        Aukko 10x21, oven oltava oikeakätinen, eli aukeamissuunnasta katsottuna saranat oikeassa reunassa.

Kokkolassa, oven mittoja en muista. Olen tällä hetkellä töissä, joten joudumme palaamaan asiaan myöhemmin, soittele.(Mulla ei ole kotona netti käytettävissä, mutta puhelimella saa kiinni.040/5576065)

• voi teitä peeloja
        pasi kirjoitti:

Kokkolassa, oven mittoja en muista. Olen tällä hetkellä töissä, joten joudumme palaamaan asiaan myöhemmin, soittele.(Mulla ei ole kotona netti käytettävissä, mutta puhelimella saa kiinni.040/5576065)

ja tässä ovessahan on sitten ne kaikenmaailman tyyppihyväksynnät ym. merkit. hehheh, kuka niitä teiltä kyselee?????

• sdfesfwe
        voi teitä peeloja kirjoitti:

ja tässä ovessahan on sitten ne kaikenmaailman tyyppihyväksynnät ym. merkit. hehheh, kuka niitä teiltä kyselee?????

merkkejä tutkii palon jälkeen vakuutustarkastaja, jos ei löydy, et saa rahoja. säästit siis 100 eur

• senkun teet
        sdfesfwe kirjoitti:

merkkejä tutkii palon jälkeen vakuutustarkastaja, jos ei löydy, et saa rahoja. säästit siis 100 eur

merkit tutkii enne paloa rakennustarkastaja ja palotarkastaja.

sitäpaitsi sellaista pykälää ei ole joka vaatii ne merkit!

• asdfafqwrqwrwrqq

Niin mites tämä on?

Saako tehdä palo-oven itse? Taikka luukun?

Mikä paloluokka on autotallin isoissa ovissa?

• Naulaaja

Joskus parikymmentä vuotta sitten oli RIL (Rakentajain kalenteri?) ohjeissa piirustukset palo-ovesta. Runkona taisi olla 40x40x3 neliöputki. Niiden ohjeiden mukaan pystyi sitten menemään rakennusvirastoon hyväksyttämään paikallisesti. Ehkä onnistuisi vieläkin? Tyyppihyväksyntähän on paperi, jolla ovi on pakko hyväksyä. 20 vuotta vanhat suunnitelmat eivät tosin täytä tämän päivän palonormien pintalämpötilavaatimusta, vaikka muuten toimisivatkin.

• Anonyymi

Saa tehdä itse. Paloviranomainen/tarkastaja hyväksyy. Kuvat + matskut selville. Oven on tällöin oltava alle 2m korkea 🤫

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe