palo-oven tekeminen

hitsaaja

Saako palo-oven hitsata itse parista peltilevystä ja muutamasta metristä kulmarautaa? Sisään vuorivillaa lämmöneristeeksi. Millaiset tekniset vaatimukset palo-oven tulee täyttää. Sen tiedän että EI30 pitää liekin "kurissa" tuon 30 minuuttia, mutta onko nykyisellä direktiiviaikakaudella muuta vaihtoehtoa kuin ostaa tyyppikilvellinen ovi?

Rakennuslupakuviin on siis merkitty varastohuoneen ja autotallin välinen ovi EI30-oveksi, mikä tuntuu mielestäni aika tarpeettomalta osastoinnilta. Molemmat ovat siis erillään asuinrakennuksesta. Varastoon kuljetaan autotallin kautta. Maalaisjärki sanoo, että siinä riittäisi tavan väliovi, vaan ilmeisesti säädökset tuon palo-oven vaatii...? Ymmärtäisin palo-oven esim. talon ja tallin, tai talon ja pannuhuoneen välissä.

14

8548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari
    • MATZU

ja jos tuohon pitää olla palo-ovi niin ilmeisesti joudut laittamaan tupla levyt seiniin?

• f5y734ttwrtt

Väliseinän molemmin puoli kipsilevy ajaa saman asian. ei ole pakko olla edes mitään eristeitä välissä.

• asiassa

mitään tyyppihyväksyntää ei viranomaiset voi vaatia, mutta haasteeksi tulee miten osoitat että ovi täyttää EI30 vaatimukset jos ovirakenne ei ole tyyppihyväksytty.

• hitsaaja

Aivan, sitä juuri kysyinkin, että mitkä ovat EI30 oven tekniset vaatimukset tyyliin "vähintään 0,5mm pelti molemmin puolin palamaton eriste tms.."

Jos nuo vaatimukset olisi tiedossa, niin kyllähän tuommosen oven hitsailis hetkessä. Tuntuu hullulta alkaa maksamaan itseään kipeäksi kylmän varaston oven takia, kun taitoa ja tarvikkeita löytyisi tekemiseen.

• pasi

Mulla olis myytävänä ylimääräinen peltinen palo-ovi karmit, joka on ollut pannuhuoneen/takkahuoneen välisenä ovena.Hinta 80eur (ovh noin 300eur).040-5576065

• hitsaaja

Missäpäin asut, ja minkäkokoinen ovi?
        Aukko 10x21, oven oltava oikeakätinen, eli aukeamissuunnasta katsottuna saranat oikeassa reunassa.

• pasi
        hitsaaja kirjoitti:

Missäpäin asut, ja minkäkokoinen ovi?
        Aukko 10x21, oven oltava oikeakätinen, eli aukeamissuunnasta katsottuna saranat oikeassa reunassa.

Kokkolassa, oven mittoja en muista. Olen tällä hetkellä töissä, joten joudumme palaamaan asiaan myöhemmin, soittele.(Mulla ei ole kotona netti käytettävissä, mutta puhelimella saa kiinni.040/5576065)

• voi teitä peeloja
        pasi kirjoitti:

Kokkolassa, oven mittoja en muista. Olen tällä hetkellä töissä, joten joudumme palaamaan asiaan myöhemmin, soittele.(Mulla ei ole kotona netti käytettävissä, mutta puhelimella saa kiinni.040/5576065)

ja tässä ovessahan on sitten ne kaikenmaailman tyyppihyväksynnät ym. merkit. hehheh, kuka niitä teiltä kyselee?????

• sdfesfwe
        voi teitä peeloja kirjoitti:

ja tässä ovessahan on sitten ne kaikenmaailman tyyppihyväksynnät ym. merkit. hehheh, kuka niitä teiltä kyselee?????

merkkejä tutkii palon jälkeen vakuutustarkastaja, jos ei löydy, et saa rahoja. säästit siis 100 eur

• senkun teet
        sdfesfwe kirjoitti:

merkkejä tutkii palon jälkeen vakuutustarkastaja, jos ei löydy, et saa rahoja. säästit siis 100 eur

merkit tutkii enne paloa rakennustarkastaja ja palotarkastaja.

sitäpaitsi sellaista pykälää ei ole joka vaatii ne merkit!

• asdfafqwrqwrwrqq

Niin mites tämä on?

Saako tehdä palo-oven itse? Taikka luukun?

Mikä paloluokka on autotallin isoissa ovissa?

• Naulaaja

Joskus parikymmentä vuotta sitten oli RIL (Rakentajain kalenteri?) ohjeissa piirustukset palo-ovesta. Runkona taisi olla 40x40x3 neliöputki. Niiden ohjeiden mukaan pystyi sitten menemään rakennusvirastoon hyväksyttämään paikallisesti. Ehkä onnistuisi vieläkin? Tyyppihyväksyntähän on paperi, jolla ovi on pakko hyväksyä. 20 vuotta vanhat suunnitelmat eivät tosin täytä tämän päivän palonormien pintalämpötilavaatimusta, vaikka muuten toimisivatkin.

• Anonyymi

Saa tehdä itse. Paloviranomainen/tarkastaja hyväksyy. Kuvat + matskut selville. Oven on tällöin oltava alle 2m korkea 🤫

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 317
      4521
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2216
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      188
      2036
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1446
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      76
      1332
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      972
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      947
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      889
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      824
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      746
    Aihe