Peruna allergia

Yazka

Onko täällä kellään peruna allergiaa? Kun vahvasti näyttää siltä, että ei kestä enää syödä keitettyä, paistettua tai raakaa perunaa. Taitaa
joutua siirtymään riisi linjalle.

16

8838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perunaan

      ..niin millä tavalla oot allerginen...mä en oo ihan varma oonko myös..

      • Nimetön

        Heittää yleensä mahan sekaisin syönnin jälkeen. Kun maha ja suolisto on tutkittu ja sieltä ei löytynyt mitään niin lekuri meinasi, että sen on pakko olla joku ruoka-aine joka sen aiheuttaa. Nyt oon viikon ollu syömättä perunaa ja olo on mitä parhain. Viikon loppuna olisi tarkoitus kokeilla taasen syödä perunaa, ja jos heittää pakin sekaisin on tuo peruna aika varma aiheuttaja.


      • Uusille perunoille
        Nimetön kirjoitti:

        Heittää yleensä mahan sekaisin syönnin jälkeen. Kun maha ja suolisto on tutkittu ja sieltä ei löytynyt mitään niin lekuri meinasi, että sen on pakko olla joku ruoka-aine joka sen aiheuttaa. Nyt oon viikon ollu syömättä perunaa ja olo on mitä parhain. Viikon loppuna olisi tarkoitus kokeilla taasen syödä perunaa, ja jos heittää pakin sekaisin on tuo peruna aika varma aiheuttaja.

        En ole vuosiin voinut syödä uusia perunoita alkukesästä aina kesäkuun loppuun. Sitten varovasti kokeilen, josko kestäisin.
        Uusissa perunoissa on joku aine, mutten muista mikä.
        Peruna yleensäkin voi aiheuttaa ilmavaivoja, ainakin liikaa syötynä.


      • edelliseen
        Uusille perunoille kirjoitti:

        En ole vuosiin voinut syödä uusia perunoita alkukesästä aina kesäkuun loppuun. Sitten varovasti kokeilen, josko kestäisin.
        Uusissa perunoissa on joku aine, mutten muista mikä.
        Peruna yleensäkin voi aiheuttaa ilmavaivoja, ainakin liikaa syötynä.

        Nykyisinhän uusia perunoita saa jo ennen Juhannusta, mutta aiemmin sai vasta Juhannukseksi.
        En siis pysty syömään uusia perunoita, kun tulevat myyntiin. Elokuussa ovat jo 'turvallisia', mutta aiemminkin olen syönyt. Aina on vaan kokeiltava ensin varovasti, eli yksi per päivä ja sitä rataa.
        Muitakin allergioita on senverran, että tämä on jo rutiinia.
        Kannattaa muuten kokeilla luomuperunoita.


    • äiti

      Täältä löytyy peruna-allergikko, jolla menee hengitystiet tukkoon jos syö perunaa missään muodossa. Pieni määrä perunajauhoa saa olla keksissä, eikä haittaa, mutta kunnon lautasellinen kiisseliä saa jo yskän köhisemään.

      Olen kuullut, että jotkut peruna-allergikot voivat syödä pakastettua perunaa. Meillä se on vähintää yhtä paha kuin tuore, keitetty peruna.

      Kiisselit teen ohratärkkelyksellä. (1 litra nestettä 1 dl Ohrakasta. Kun kuumennetaan, kannattaa levy laittaa pienemmälle siinä vaiheessa kun sameus häviää. Sähkölevyn voi sammuttaa siinä vaiheessa kun keitos muuttuu sakeaksi. Sen jälkeen haudutetaan levyn jälkilämmöllä n. 5 minuuttia. Tällä ohjeella ei kiisseli pala pohjaan.)

    • Saju

      Juu. Mä itse olen lievästi perunalle allerginen, mutta keitetty peruna menee jotenkin. Mun poikaystävälläni peruna ei näemmä sovi ollenkaan. Aluksi hänelle on kehoitettu, että uudet perunat jättää joulukuulle jolloin niitä voi syödä, mutta kuinkas käy. Ekä pv.mahaa kipristelee ja on outo olo, seuraavana päivänä on maha tosi kipeä ja saa rampata wc:ssä yhtämittaan....löysällä. No ongelmaa ei oikein tuota tuo,[( tai mitenkä sen nyt sanoisin) vaan olemme molemmat yrittäneet vältellä keitettyä perunnaa muodossa kuin muodossa], MUTTA rakas anoppi ei oikein ymmärrä sitä miksi perunaa ei voi syödä.... Joten nyt parhaillani katselen netistä informaatiota hänelle miksi peruna aiheuttaa allergiaa yms.

      • Harmistunut

        Minulla oli myös aluksi anopin kanssa ongelmia. n. 3 vuotta siinä meni ennen kuin hän alkoi pikku hiljaa hyväksymään se, että minä ja toiseksi vanhin lapsemme emme voi syödä perunaa missään muodossa. Ehkä asiaa auttoi se, kun kolmas lapsemme syntyi, ja hän voikin syödä perunaa ihan normaalisti. Eli anoppi tajusi, ettei kyseessä ole mikään yleinen perunan vastustus kampanja.

        Mutta nyt minua harmittaa, kun olen hukannut linkin siihen artikkeliin, jossa kerrotaat tutkimuksesta, jossa löydettiin perunasta ne 4 allergiaa aiheuttavaa proteiinia.


      • Saju
        Harmistunut kirjoitti:

        Minulla oli myös aluksi anopin kanssa ongelmia. n. 3 vuotta siinä meni ennen kuin hän alkoi pikku hiljaa hyväksymään se, että minä ja toiseksi vanhin lapsemme emme voi syödä perunaa missään muodossa. Ehkä asiaa auttoi se, kun kolmas lapsemme syntyi, ja hän voikin syödä perunaa ihan normaalisti. Eli anoppi tajusi, ettei kyseessä ole mikään yleinen perunan vastustus kampanja.

        Mutta nyt minua harmittaa, kun olen hukannut linkin siihen artikkeliin, jossa kerrotaat tutkimuksesta, jossa löydettiin perunasta ne 4 allergiaa aiheuttavaa proteiinia.

        Juu en muistanu enää mikä sivu se oli. Menin googlen kautta ja hakusanaa käytin peruna allergia. Sitten rupesi jotain löytymään kaiken näköstä matskua peruna alergiasta. Aikani tutkin sivustoa ja silmiini tuli tää keskustelu peruna allergiasta juttu.... Hieno homma, että tälläisiä asioita käydään läpi ja keskustellaan ;o)


    • atoopikko

      Minä olen epäillyt vaikka mitä ruoka-allergiota tai yliherkkyyksiä jo pitkään, kun atooppinen ihottuma selvästi pahenee aina yhtäkki, kutitaa ja tulee eri paikkoihin näppylöitä tai punottavaa turvonnutta ihottumaa. Nyt sitten eilen söin kalapuikkoja, ranskiksia, ketsuppia, sinappia ja pippuria, ja tuli kunnon paiseita reisiin. Olen syönyt tuollaista ennenkin, mutta nyt kiinnitin huomiota enemmän. En tiedä mikä syölmistäni aineista aheutti tuon, joten tänään söin perunamuusia ja suolaa, sekä kasvispihevjä (joista en ole saanut mitään). Nyt kutittaa niin pirusti joka paikasta, vielä ainakaan ei tosin paiseita näy, mutta kutina on selkeä. Iho myös näyttää hieman "turvonneelta". Hengityksessä olen huomaavinani pientä eroa.

      Jätänpähän potun kaikissa muodoissaan nyt pois, katsotaan auttaako ihoon. Muutkin koivun kanssa ristireagoivat ovat nyt tutkinnan alla, koivu-allergiaa on.

      • Nimetön

        Sen kyllä huomaa aika pian jos se peruna on se allergisoiva aine. Itse olen ollut nyt kohta 3viikkoa ilman perunaa ja olo on mitä parhain. Hieman olen vain miettinyt, että mistä saisi helpoimmin ne vitamiinit jotka jää nyt saamatta?


      • jo 4v ilman perunaa
        Nimetön kirjoitti:

        Sen kyllä huomaa aika pian jos se peruna on se allergisoiva aine. Itse olen ollut nyt kohta 3viikkoa ilman perunaa ja olo on mitä parhain. Hieman olen vain miettinyt, että mistä saisi helpoimmin ne vitamiinit jotka jää nyt saamatta?

        Mitä sellaisia vitamiineja perunassa on, joita on vaikea saada muista kasviksista? Olen kuullut, että peruna olisi ravintoarvoiltaan mainettaan huonompi.


      • Nimetön
        jo 4v ilman perunaa kirjoitti:

        Mitä sellaisia vitamiineja perunassa on, joita on vaikea saada muista kasviksista? Olen kuullut, että peruna olisi ravintoarvoiltaan mainettaan huonompi.

        Ei ku tuli vaan mieleen, että pitäisikö muiden kasvisten syöntiä jotenkin huomattavasti kasvattaa jotta tulisi vitamiini tarve täytettyä?


      • jo 4v ilman.
        Nimetön kirjoitti:

        Ei ku tuli vaan mieleen, että pitäisikö muiden kasvisten syöntiä jotenkin huomattavasti kasvattaa jotta tulisi vitamiini tarve täytettyä?

        Riippuu siitä, minkä verran olet tähän asti syönyt niitä muita kasviksia. Jos syöt jo muutenkin riittävän runsaasti ja monipuolisesti muita kasviksia, ei ole välttämättä tarvetta lisätä niiden määrää.

        Oma kokemukseni kyllä on, että se kasvisten osuus on vähitellen lisääntynyt ruokavaliossani sen jälkeen kun jätin perunan pois.


    • webaripappa

      Olen ollut 12v allerginen perunalle,tutkittu ja todettu. Alkoi vatsasäryllä, turvotuksella. Särky oli umpisuolen tulehduksen luokkaa ja oikealla pyolella. NYT jos vahingossa saan perunaa kieli turpoaa, eli antihistamiini ja kortisooni kuuluvat päivittäiseen varustukseen. Nyt pitää lukea tuoteselosteet tarkkaan perunaa löytyy leivästä mausteseoksista ja kevytlevitteistä.

    • Anonyymi

      Mietin, että paheneeko peruna-allergia lähes aina, jos sen käyttöä ei lopeta, eli käyttää vaikka hyvin pienissä määrin vaikka perunajauhoja marjakiisselissä?

      En voi syödä maissia, hirssiä, tattaria, soijaa, ruista, vehnää, ohraa, kvinoaa, kauraa. En myöskään enää suureksi surukseni parsa-, kukka- ja ruusukaaleja enkä lanttua, joista todella pidän. En myöskään happamia marjoja - närästävät kovasti, kuten tietenkin kahvi ja tomaatti ja moni moni muu. Lisäksi olen allerginen monille hedelmille ja kalalle. Punaista lihaa en syö myöskään - vatsa ei sitä kestä enkä pidä siitä muutenkaan ihan myös henkisistä syistä.

      Nyt näyttää siltä, etten kestä enää perunaakaan. Olen tehnyt leivät peruna- ja riisijauhoista. Jatkossa käytän riisi- ja tef-jauhoja, toivottavasti en niille allergisoidu sentään. Isoin harmi lienee se, etten voi syödä kuin silloin tällöin vitamiineja ja hivenaineita, koska ne närästävät niin kovasti. Pitäisi lähteä lääkäriltä anelemaan verikokeita, jotta selviää, onko mitään vitamiini-hivenainepuutoksia, ja jos on, niin piikillä kai pitäisi saada niitä, niin vatsa saisi levätä.

    • Anonyymi

      Minulle ei myöskään peruna sovi ollenkaan, mutta olen tullut siihen tulokseen, että se on tärkkelys, joka aiheuttaa ongelmia. 🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      572
      15096
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      43
      11934
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      361
      8932
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      9
      3791
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3557
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2647
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2147
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    9. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      129
      1749
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      193
      1622
    Aihe