Kunhan mietiskelin yhden kesän purjehduskokemuksella, että täytyykö tällaisiin paikallisiin ilmiöihin reagoida jotenkin vai kannattaako vain odottaa, että ne menevät ohi?
Mitä itse tekisitte tässä tapauksessa?
https://www.facebook.com/merivartiosto/videos/2370012149931839/
Aloittelija kysyy: Ylittyykö reivikynnys?
28
58
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu täysin etäisyydestä. Jos ollaan kaukana (yli 1 mpk) ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Jos mennään vierestä (0,1 ... 1 mpk) niin reivataan sitä enemmän mitä lähempää mennään. Jos mennään näkyvän pyörteen läpi niin otetaan kaikki purjeet kokonaan alas tai rullalle, siirrytään sisätiloihin sekä suljetaan kaikki luukut ja ikkunat.
Avomerellä pyrittäisiin tietysti väistämään trombi etäältä siten ettei lähitilannetta tule. Paraisten saaristossa se ei tietysti välttämättä onnistu, ja pyörteen läpi mennessä kannattaa lisäksi ankkuroida vene jarruttamaan ajautumista.- Anonyymi
Jos näkyy horisontissa, niin ei aiheuta toimenpiteitä. Jos vähänkään tuntuu, että voi tulla lähelle, niin kaikki purjeet alas ja koneella karkuun. Se että, reivattaisiin kiihtyvän tuulen mukaan on utopiaa. Trombin reitti voi olla arvaamaton ja tuuli voi kiihtyä nollasta 30 m/s:ään sekunneissa. Ei siinä mietitä, ottaako ykkös- vai kakkosreivin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos näkyy horisontissa, niin ei aiheuta toimenpiteitä. Jos vähänkään tuntuu, että voi tulla lähelle, niin kaikki purjeet alas ja koneella karkuun. Se että, reivattaisiin kiihtyvän tuulen mukaan on utopiaa. Trombin reitti voi olla arvaamaton ja tuuli voi kiihtyä nollasta 30 m/s:ään sekunneissa. Ei siinä mietitä, ottaako ykkös- vai kakkosreivin.
Tuuli ei trombissa todellakaan kiihdy nollasta 30 m/s yllättävästi, vaan ihan selkeällä tavalla. Mitä lähempänä trombin keskusta ollaan sitä kovempaa tuulee.
Mailin päässä ei eroa muuten vallitsevaan tuuleen ole enää 0,5 m/s enempää kotimaisen trombin seurauksena.
Ei siis ole mitään ongelmaa reivata tilanteen vaatimalla tavalla. Näin olen menetellyt jo vuosikymmeniä ilman mitään ongelmaa. Mutta pelottelijat ilman mitään kokemusta aiheesta väittää tällä palstalla tietysti vastaan. Ehkä he kuvittelevat kotimaisten trombien olevan samanlaisia kuin tornadojen lämpöisemmässä ilmastossa, ja näinhän ei asia ole, sillä täällä niiden tehonlähde on paljon alhaisempi, eli meri kylmempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuuli ei trombissa todellakaan kiihdy nollasta 30 m/s yllättävästi, vaan ihan selkeällä tavalla. Mitä lähempänä trombin keskusta ollaan sitä kovempaa tuulee.
Mailin päässä ei eroa muuten vallitsevaan tuuleen ole enää 0,5 m/s enempää kotimaisen trombin seurauksena.
Ei siis ole mitään ongelmaa reivata tilanteen vaatimalla tavalla. Näin olen menetellyt jo vuosikymmeniä ilman mitään ongelmaa. Mutta pelottelijat ilman mitään kokemusta aiheesta väittää tällä palstalla tietysti vastaan. Ehkä he kuvittelevat kotimaisten trombien olevan samanlaisia kuin tornadojen lämpöisemmässä ilmastossa, ja näinhän ei asia ole, sillä täällä niiden tehonlähde on paljon alhaisempi, eli meri kylmempi.Totta, en ole purjehtinut trombin läpi. Merellä ja maalla olen niitä kyllä nähnyt. Vaimoni on ollut teltassa trombin isikiessä aivan yllättäen, ja hänen kertomansa mukaan tuuli yltyi myrskylukemiin ennemmin sekunneissa kuin minuuteissa, joka on reivaamiseen kuluva aika.
Trombin vaikutus tuulen nopeuteen on hyvin paikallinen. Jos veneellä ajaa ”törmäyskurssilla”, on tuulen nopeuden muutos hyvin nopeaa. Kaikki trombit eivät myöskään erotu yhtä hyvin kuin tuo videon tapaus. Voi olla, että ainoastaan meren pinnalla ja pilvien tasolla näkyy jotain poikkeavaa. Tiedän tällaisen trombin kaataneen aivan yllättäen purjeneveen Espoon edustalla vuosia sitten.
En siis lähtisi mailin päässä arvioimaan, että varmaankin ykkösreivi on sopiva jos ajan 200 m etäisyydeltä ohi, puhumattakaan siitä, että pitäisin täydet purjeet ylhäällä ja alkaisin reivaamaan vasta tuulen yltyessä. Tällaisen neuvon antaminen on mielestäni edesvastuutonta.
Sitähän sanotaan, että taitava purjehtija selviää tilanteesta, johon viisas ei joudu. Trombien suhteen pyrin olemaan viisas. - Anonyymi
Tässä video tilanteesta, jossa trombi tulee päälle. Mielummin kaikki purjeet alas ajoissa.
https://youtu.be/wKCSq6VLTKU Anonyymi kirjoitti:
Totta, en ole purjehtinut trombin läpi. Merellä ja maalla olen niitä kyllä nähnyt. Vaimoni on ollut teltassa trombin isikiessä aivan yllättäen, ja hänen kertomansa mukaan tuuli yltyi myrskylukemiin ennemmin sekunneissa kuin minuuteissa, joka on reivaamiseen kuluva aika.
Trombin vaikutus tuulen nopeuteen on hyvin paikallinen. Jos veneellä ajaa ”törmäyskurssilla”, on tuulen nopeuden muutos hyvin nopeaa. Kaikki trombit eivät myöskään erotu yhtä hyvin kuin tuo videon tapaus. Voi olla, että ainoastaan meren pinnalla ja pilvien tasolla näkyy jotain poikkeavaa. Tiedän tällaisen trombin kaataneen aivan yllättäen purjeneveen Espoon edustalla vuosia sitten.
En siis lähtisi mailin päässä arvioimaan, että varmaankin ykkösreivi on sopiva jos ajan 200 m etäisyydeltä ohi, puhumattakaan siitä, että pitäisin täydet purjeet ylhäällä ja alkaisin reivaamaan vasta tuulen yltyessä. Tällaisen neuvon antaminen on mielestäni edesvastuutonta.
Sitähän sanotaan, että taitava purjehtija selviää tilanteesta, johon viisas ei joudu. Trombien suhteen pyrin olemaan viisas.Merellä trombi näkyy kauas, sehän lähtee pilven alareunasta. Maassa teltassa se tulee varmasti yllättäen. Olen sellaisen itsekin merellä nähnyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuuli ei trombissa todellakaan kiihdy nollasta 30 m/s yllättävästi, vaan ihan selkeällä tavalla. Mitä lähempänä trombin keskusta ollaan sitä kovempaa tuulee.
Mailin päässä ei eroa muuten vallitsevaan tuuleen ole enää 0,5 m/s enempää kotimaisen trombin seurauksena.
Ei siis ole mitään ongelmaa reivata tilanteen vaatimalla tavalla. Näin olen menetellyt jo vuosikymmeniä ilman mitään ongelmaa. Mutta pelottelijat ilman mitään kokemusta aiheesta väittää tällä palstalla tietysti vastaan. Ehkä he kuvittelevat kotimaisten trombien olevan samanlaisia kuin tornadojen lämpöisemmässä ilmastossa, ja näinhän ei asia ole, sillä täällä niiden tehonlähde on paljon alhaisempi, eli meri kylmempi.Hih...kuinka monta kertaa olet ”vuosikymmenien aikana” trombin kohdannut kun tuota kokemusta on niin kertyny.
- Anonyymi
Vuonna -11 kuutosten MM-kisoissa rata-alueelle mennessä trombi kulki fleetin läpi. Veneethän siinä tilanteessa ovat aika tiheässä, mutta vain yhden veneen kohdalle se osui. He huomasivat sen ajoissa ja saivat purjeet alas. Muut kokivat vain puuskan, joita sinä päivänä oli muutenkin paljon. Vaikutusalue on todellakin kymmeniä metrejä, ei maileja. Sen näkee hyvin maissakin, missä trombi jättää jälkeensä kapean tuhovanan.
- Anonyymi
Luukut pitäisi päinvastoin avata, koska trompin aiheuttama alipaine voi rikkoa venettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luukut pitäisi päinvastoin avata, koska trompin aiheuttama alipaine voi rikkoa venettä.
Parempi on tehdä kuin floridalaiset. Varataan riittävästi 1tuuman paksuista vaneria ja ruuvataan kaikki aukot umpeen.
Näin ei tarvitse pelätä alipaineen aiheuttamia vaurioita.
Hurricane man - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luukut pitäisi päinvastoin avata, koska trompin aiheuttama alipaine voi rikkoa venettä.
Ei riko ainakaan komposiittirakenteista venettä, koska ko materiaali kestää vetoa paljon paremmin kuin puristusta, eli sisäistä ylipainetta paljon paremmin kuin ulkoista ylipainetta. Silti jälkimmäistäkin veneen pitää kestää 100 kPa (aaltojen iskut), kun trombissa paine-eroksi muodostuu korkeintaan kymmenesosa tuosta edullisempaan suuntaan.
Luukut kannataa sulkea ettei tule liikaa vettä sisään, jos vene kallistuu vähän reilummin.
Jos paine laskisi todellakin 10 kPa hyvin nopeasti luukkujen ollessa auki, olisi se terveydelle haitallista sisällä oleville ihmisillekin, tärykalvot ainakin puhkeaisivat samantien. Senkin välttää kun luukkujen kiinniolo hidastaa veneen sisäisen ilmanpaineen laskua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi on tehdä kuin floridalaiset. Varataan riittävästi 1tuuman paksuista vaneria ja ruuvataan kaikki aukot umpeen.
Näin ei tarvitse pelätä alipaineen aiheuttamia vaurioita.
Hurricane manTuolla tavalla saa rakennuksen kestämään hurrikaanin lennättämää romua paremmin. Mutta Tornadon paineen lasku on sen pienestä koosta johtuen paljon (usempi kertaluokka) nopeampaa kuin hurrikaanin, eikä tuolla tavalla saa rakennusta kestämään tornadoa, vaan se vaatii nopeampaa paine-eron tasausta.
Yleensä Floridalaisetkaan eivät tuki ilmanvaihtokanavia, joten eipä niistä ikkunoiden eteen naulatuista paksuista vanereista silloin haittaakaan ole, mutta tornadon osuessa kohdalle ne eivät estä paine-eroa hajottamasta taloa.
Veneissä tasopintojen koko on merkittävästi pienempi kuin taloissa, ja materiaali lujempaa, joten veneet kestävät paine-eroa paljon taloja paremmin.
- Anonyymi
Jokainen joka on rullaillut isoa keulapurjetta yli 15 m/s tuulessa, tietää miten v-mäistä homma on.
Purjeet vain pois jos vähänkään epäilee trombin lähestyvän. - Anonyymi
Ehdottomasti korkkaisin kossun, sen verran paha paikka olisi.
- Anonyymi
Mä ottaisin kyllä rommia tai konjakkia.
- Anonyymi
Ota vain konua, mutta mastoveneessä juodaan tikkuviinaa, varsinkin puisessa ...hähä
- Anonyymi
Joku jo vastasikin fiksusti että riippuu etäisyydestä. Jos trombi on esimerkiksi Kotkan edustalla, niin mielestäni ei kannata reivata jos itse on Oulussa. Sama pätee myös toisinpäin.
- Anonyymi
Joskus tuollainen, mutta isompi, näkyi parin mailin päässä, mutta meillä ei ollut tuulta ollenkaan. Päätettiin, että jos se tulee kohti, otetaan purjeet alas ja moottori päälle. Moni on tuollaiseen joutunut, mutta purjevene on suunniteltu kovaa tuuleen, joten ei ole ilmeisesti pahempia vaurioita tullut. Maalla rakenteet on paljon arempi ja tuhot suurempia.
- Anonyymi
Voi pyhä yksinkertaisuus tuotakin "kokemusasiantuntijaa" joka on jo vuosikymmeniä tottunut reivaamalla uhmaamaan trombeja "hyvin kokemuksin". Montakohan trombia hän on käytännössä mahtanut selättää? Minä olen aktiivisesti purjehtinut vasta vähän yli 60 vuotta, enkä ole yhtään trombia nähnytkään. En epäile, etteikö trombeja ole sinä aikana ollut, mutta tuntuu kummalliselta, että joku niitä jatkuvasti kohtaisi.
Isoantilla- Anonyymi
Trombeja esiintyy suomen etelärannikolla säännöllisesti joka vuosi samaan vuodenaikaan, kun meri on vielä lämmin, mutta yleensä ilma on jo jäähtymässä. Niitä on silloin niin paljon ettei voi olla näkemättä sellaista, jos on kyseiseen aikaan purjehtimassa. Vähänkin yrittämällä näkisihelposti ainakin kymmenen joka vuosi. Sinä et ole ollut kertaakaan liikkeellä ko vuodenaikaan etelärannikollamme, jollet ole 60 vuoden aikana nähnyt yhtään. Tai sitten keksit koko veneilykokemuksesi trollaillessasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trombeja esiintyy suomen etelärannikolla säännöllisesti joka vuosi samaan vuodenaikaan, kun meri on vielä lämmin, mutta yleensä ilma on jo jäähtymässä. Niitä on silloin niin paljon ettei voi olla näkemättä sellaista, jos on kyseiseen aikaan purjehtimassa. Vähänkin yrittämällä näkisihelposti ainakin kymmenen joka vuosi. Sinä et ole ollut kertaakaan liikkeellä ko vuodenaikaan etelärannikollamme, jollet ole 60 vuoden aikana nähnyt yhtään. Tai sitten keksit koko veneilykokemuksesi trollaillessasi.
Keskimäärin Suomessa havaitaan noin 10–20 trombia tai vesipatsasta vuosittain.
Väite että helposti näkisi niitä kymmenen joka vuosi on aivan utopistinen. Huomattavasti todennäköisempää on se, ettei 60 vuoden aikana yhtäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskimäärin Suomessa havaitaan noin 10–20 trombia tai vesipatsasta vuosittain.
Väite että helposti näkisi niitä kymmenen joka vuosi on aivan utopistinen. Huomattavasti todennäköisempää on se, ettei 60 vuoden aikana yhtäkään.Väitteesi on täysin virheellinen. Trombeja näkee helposti useampia samaan aikaan, itse olen nähnyt samaan aikaan enimmillään 7 kpl suomenlahdella avomerellä, eikä siinä todellakaan ollut puolta ko vuonna esiintyneistä trombeista. Sulla ei ole vuosittaisten lukumäärien osalta oikein edes suuruusluokka, ellet tarkoittanut että yhden ja saman henkilön havaitsemia trombeja olisi 10-20 vuosittain. Sellainen vaatisi kyllä jo jatkuvaa merellä oloa trombeja päivystämässä.
Jollei 60 vuoden aikana näe yhtäkään ei juurikaan merellä liiku kyseiseen vuodenaikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitteesi on täysin virheellinen. Trombeja näkee helposti useampia samaan aikaan, itse olen nähnyt samaan aikaan enimmillään 7 kpl suomenlahdella avomerellä, eikä siinä todellakaan ollut puolta ko vuonna esiintyneistä trombeista. Sulla ei ole vuosittaisten lukumäärien osalta oikein edes suuruusluokka, ellet tarkoittanut että yhden ja saman henkilön havaitsemia trombeja olisi 10-20 vuosittain. Sellainen vaatisi kyllä jo jatkuvaa merellä oloa trombeja päivystämässä.
Jollei 60 vuoden aikana näe yhtäkään ei juurikaan merellä liiku kyseiseen vuodenaikaan.Äläpä nyt lähde noin jyrkkiä mielipiteitä jakelemaan. Tuon kommentoimasi postaajan ilmoittama määrä on niillä lukemilla mitä Suomessa vuosittain havaitaan.
Esiintymisalueet ovat pääasiassa itä-Suomessa ja lounais-Suomen merialueilla.
Vähiten keski-Suomen metsäalueilla. Jos tuo 60 vuotta purjehtinut liikkuu muilla alueilla, on täysin mahdollista, ettei hän ole niitä nähnyt.
Muutenkin tuo tyyli, jolla tylysti tyrmäät toisten mielipiteet, on tympäisevää luettavaa.
Kannattaa tutustua myös ilmatieteen laitoksen aineistoon näissä sääasioissa D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitteesi on täysin virheellinen. Trombeja näkee helposti useampia samaan aikaan, itse olen nähnyt samaan aikaan enimmillään 7 kpl suomenlahdella avomerellä, eikä siinä todellakaan ollut puolta ko vuonna esiintyneistä trombeista. Sulla ei ole vuosittaisten lukumäärien osalta oikein edes suuruusluokka, ellet tarkoittanut että yhden ja saman henkilön havaitsemia trombeja olisi 10-20 vuosittain. Sellainen vaatisi kyllä jo jatkuvaa merellä oloa trombeja päivystämässä.
Jollei 60 vuoden aikana näe yhtäkään ei juurikaan merellä liiku kyseiseen vuodenaikaan.Tieto on ilmatieteen laitokselta peräisin. Mistä omasi on?
- Anonyymi
Keskimäärin trombeja havaitaan 14 kpl vuosittain:
https://ilmatieteenlaitos.fi/trombit-suomessa
Jos näkee 7 kerralla, kannattaa varmaan heti soittaa ilmatieteen laitokselle.
- Anonyymi
1. Arvioit tuleeko se päälle.
2. Arvioit, voisiko se kuitenkin tulla päälle.
3. Laitat moottorin käyntiin.
4. Lasket kaikki purjeet
5. KARKUUN ja Jos rupeaa näyttämään siltä, että se tulee päälle sidot ison kunnolla kiinni
6. Kaikki ylimääräiset sisään veneeseen
7. Köytät itsesi ruoriin jos et voi mennä sisään. (autopilotilla)- Anonyymi
Sinut diskataan kisasta samantien moisella reaktiolla.
Voittajat arvioi tilanteen ja säätää purjeet tilanteen mukaan ilman paniikkia, niin vauhti pysyy hyvänä ja kalusto ehjänä, eikä konetta tarvita.
- Anonyymi
1-7 - kohtaisen luettelon kritiikiä: ei kannata mennä sisään vaan jäädä kannelle tähystämään ja ohjaamaan. Tuulen suunta vaihtuu nopeasti ja näkyvyys on huono. Moottorin käynnistämistä en ymmärrä, varsinkaan jos kaikki menevät sisälle. Ahtaassa paikassa voi olla aiheellinen jos joku jää ohjaamaan. Ruoriin itsensä köyttäminen kannattaa korvata normaalimmalla valjailla turvaliinalla kiinnittymisellä eöi rutiinitoiminnalla.
Seuraava anonyymi säätelee purjeitaan ja purjehtii trombin.läpi kisassa. ?. Hän ei tajua mistä puhutaan. Tosin tuskin muuta tapahtuisi kuin.vene makaisi kyljellään pari minuuttia trombin ajan. Ja ehkä syntyisi purjevaurioita.
Trombin aiheita näkee lämpimässä, kosteassa ympärostössä ukkospilven alapinnan suppiloina alaspäin. Ei aivan hirveän harvinaisia. Veteen asti ulottiva pyörresuppilo minun kokemuksen mukaan sattuu lähiympäristöön tuskin useammin kuin kerran elämässä, ehkä kiikarietäisyudelle 1-3 lisää.
Oma tuon kaltainen tilanne sattui 1980 Falsterbo rev. eteläpuolella soolopurjehduksella aikana ennen gps- tai rullareivilaitteita. En muista kuinka pieneksi kerkesin reivata Baltic 33:n. Vettä taivaalta ja tuulta oli niin paljon, ettei nähnyt kerrassaan mitään. Silloin sionä oli laivaväylä, nyt lienee tuulimyllyjen puisyo. Ajoin käsillä kylkimyyryä samaa tuulukulmaa n.140-160* ja ilmettelin sähkökompassin neulaa, joka pyöri 360*. Aalloista näki, että todella reitti oli täysi ympyrä ehkä 5 minuutissa. Aito trombi saattaa olla tuoreen cumulonimbuksen nouseva virtaus ja minun kokema pyörretuuli sade ylikypsän cb- pilven "squalli" eli laskeva. Jos joku meteorologi oikaisisi, mikäli terminologia on väärin.
Seppomartti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871714- 851222
- 1101113
- 67906
- 102874
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56818- 47731
- 36722
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33653