Köyhtyykö kielemme?

Ulkosuomalaisena olen surrut kovasti sitä että oma kielitaitoni ei ole pystynyt kehittymään, kun en ole päivittäisessä kosketuksessa äidinkieleeni.
Kielen kehittymisen kannalta on hyvä lukea paljon, jutella omalla äidinkielellään, olla kaikella tavalla kosketuksissa omaan kieleensä, jotta se kehittyisi ja säilyisi elävänä.

Meidän ulkosuomalaisten on vaan yritettävä säilyttää se kielitaito jonka olemme joskus mukaamme saaneet.
Senkin takia on Suomi24 oivallinen paikka, kun saa kirjoittaa omalla äidinkielellään.

Se, mikä minua hämmästyttää, varsinkin kun kuuntelee ja katselee nuorempien ihmisten puhetta ja lukee tekstejä, on todella KÖYHÄ kieli!

Johtuuko se tästä nykytekniikasta, joka karsii turhat sanat pois?
Mese, chatti, SMS-viestit voivat olla tappavan tylsiä kokemuksia!
On ilmaistava ajatuksensa niin vähin sanoin, että juuri ja juuri ymmärtää mistä on kysymys.

Miksi antaa kielen köyhtyä kaiken ympärillä olevan kielirikkauden keskellä?

9

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyryharakka

Tuon saman kysymyksen olen minäkin usein mieles-
      säni kysynyt.Rikas,kaunis ja selkeä kielemme näyt-
      tää unohtuvan,se muokkautuu ihmeellisiksi lyhen-
      teiksi ja sananpuolikkaiksi.

Eniten ihmetyttää,että ikäihmisetkään eivät enää
      käytä koulussa oppimaansa kieltä vaan yrittävät
      matkia nuoren polven käyttämää "nykykieltä".
      Chathuoneissa huomautellaan jos uskaltaa murresa-
      noja käyttää,murteissahan on yksi kielemme suurim-
      mista rikkauksista.

Sit kun mut ku tääl o mälsää,,silleesti!!!!!!!!

• Kyllahan kielen pitaa kehittya mutta ei se saisi huonontua.

Kun possessiivisuffiksit havisivat kielestamme olin ihmeissani. Olin (hyvin) oppinut, etta minun kirjani, hanen autonsa ja meidan kotimme j.n.e. ovat oikein kun yhtakkia olikin vain minun kirja- auto- ja koti.

Nuorethan eivat osaa enaa edes kirjoittaa!

• Hili(ma)kka

Enpä ryhy sannoen säelöen taestelemmoon, ken tae kuka on paras.
      Toivon, että ottaisit yhteyttä, ehkä piankin!

Parhain terveisin Hilkka.

• Sitäpä minäkin ihmettelen, kuinka voi olla mahdollista, että niin rikas kieli, kuin suomen kieli on, voi lyhyessä ajassa kuihtua ja kaikki värikkäät sanonnat häviävät, täällä, kaiken kielirikkauden keskellä.

Eihän se ole ihme, jos esimerkiksi minä, joka olen asunut nelisenkymmentä vuotta vieraassa maassa, alan tuntea kielellistä anemiaa!

Suomessa käydessäni huomaan että on tullut paljon uusia sanoja, mm tekniikan mukana, monia sanoja on käytännöstä hävinnyt ja joskus saankin toteamuksen että puhun "vanhanaikaista suomea" :)

• Maalaismies*

Tunnen minäkin jääneeni jälkeen kielen vauhdista, vaikka kotimaata tallaan. Varsinkin puhekieli menee menojaan - niin, ja tietenkin kännykkäviestit! Niitä en ole edes alkanut...

Minä lapsellisuudessani tykkään näille palstoille kirjoittamisesta, että edes alkeellinen lauseiden muodostus pysyisi jonkinlaisessa hallinnassa.

• MUMMELI1
        Maalaismies* kirjoitti:

Tunnen minäkin jääneeni jälkeen kielen vauhdista, vaikka kotimaata tallaan. Varsinkin puhekieli menee menojaan - niin, ja tietenkin kännykkäviestit! Niitä en ole edes alkanut...

Minä lapsellisuudessani tykkään näille palstoille kirjoittamisesta, että edes alkeellinen lauseiden muodostus pysyisi jonkinlaisessa hallinnassa.

Kyllä kielemme köyhtyy nyky aikaisten viestimien kautta. Olemmehan lukeneet monet kirjeen vaihdot tunnettujen kirjailijoiden tai muiden kanssa nyt kirjoinakin. Ne olivat pitkät kirjeet ja monisanaiset ,joillakin melkein päivitäinen kirjeen vaihto. Nyt tekstiviesteillään aika lyhyt sanaisesti. Nuorten ihmisten kieli köyhtyy.
        Toisaaltahan heille on muodostumassa oma kieli jota me mummot emme ymmärrä.
        Toisaalta käyn nykyään kirjeen vaihtoa sähköpostissa helpommin kuin tulisi kirjoitettua käsin.
        Omat hyvät ja huonot puolensa tekniikan kehittymisestäkin on.
        Kirjoitellaan kuitenkin!

• MUMMELI1 kirjoitti:

Kyllä kielemme köyhtyy nyky aikaisten viestimien kautta. Olemmehan lukeneet monet kirjeen vaihdot tunnettujen kirjailijoiden tai muiden kanssa nyt kirjoinakin. Ne olivat pitkät kirjeet ja monisanaiset ,joillakin melkein päivitäinen kirjeen vaihto. Nyt tekstiviesteillään aika lyhyt sanaisesti. Nuorten ihmisten kieli köyhtyy.
        Toisaaltahan heille on muodostumassa oma kieli jota me mummot emme ymmärrä.
        Toisaalta käyn nykyään kirjeen vaihtoa sähköpostissa helpommin kuin tulisi kirjoitettua käsin.
        Omat hyvät ja huonot puolensa tekniikan kehittymisestäkin on.
        Kirjoitellaan kuitenkin!

Tekstarit pakostakin surkastaa kielen.

Aikanaan koulussa opetettiin, että ”aletaan tehdä” jotain. Nykyään Tv:ssä jatkuvasti aletaan TEKEMÄÄN, lieneekö ohjeet muuttuneet?

ihmetellen

• tapani

Kielenkäyttö ja ilmaisukyky yksinkertaistuvat nuoremmalla sukupolvella. Keskeisenä syynä on vähäinen kaunokirjallisuuden lukeminen.

• Monesti ei nykyajan nuoria saa edes lukemaan, paitsi ne pakolliset, mitä koulu vaatii. Jos sitäkään, koska kaiken saa Tv:stä ja netistä valmiiksi pureskeltuna.

"Niin muuttuu maailma Eskoseni"

Minkäs sille sitten voi?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7455
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4492
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3510
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      510
      3275
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2164
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1813
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      24
      1799
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe