Köyhtyykö kielemme?

Ulkosuomalaisena olen surrut kovasti sitä että oma kielitaitoni ei ole pystynyt kehittymään, kun en ole päivittäisessä kosketuksessa äidinkieleeni.
Kielen kehittymisen kannalta on hyvä lukea paljon, jutella omalla äidinkielellään, olla kaikella tavalla kosketuksissa omaan kieleensä, jotta se kehittyisi ja säilyisi elävänä.

Meidän ulkosuomalaisten on vaan yritettävä säilyttää se kielitaito jonka olemme joskus mukaamme saaneet.
Senkin takia on Suomi24 oivallinen paikka, kun saa kirjoittaa omalla äidinkielellään.

Se, mikä minua hämmästyttää, varsinkin kun kuuntelee ja katselee nuorempien ihmisten puhetta ja lukee tekstejä, on todella KÖYHÄ kieli!

Johtuuko se tästä nykytekniikasta, joka karsii turhat sanat pois?
Mese, chatti, SMS-viestit voivat olla tappavan tylsiä kokemuksia!
On ilmaistava ajatuksensa niin vähin sanoin, että juuri ja juuri ymmärtää mistä on kysymys.

Miksi antaa kielen köyhtyä kaiken ympärillä olevan kielirikkauden keskellä?

9

817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyryharakka

      Tuon saman kysymyksen olen minäkin usein mieles-
      säni kysynyt.Rikas,kaunis ja selkeä kielemme näyt-
      tää unohtuvan,se muokkautuu ihmeellisiksi lyhen-
      teiksi ja sananpuolikkaiksi.

      Eniten ihmetyttää,että ikäihmisetkään eivät enää
      käytä koulussa oppimaansa kieltä vaan yrittävät
      matkia nuoren polven käyttämää "nykykieltä".
      Chathuoneissa huomautellaan jos uskaltaa murresa-
      noja käyttää,murteissahan on yksi kielemme suurim-
      mista rikkauksista.

      Sit kun mut ku tääl o mälsää,,silleesti!!!!!!!!

    • Kyllahan kielen pitaa kehittya mutta ei se saisi huonontua.

      Kun possessiivisuffiksit havisivat kielestamme olin ihmeissani. Olin (hyvin) oppinut, etta minun kirjani, hanen autonsa ja meidan kotimme j.n.e. ovat oikein kun yhtakkia olikin vain minun kirja- auto- ja koti.

      Nuorethan eivat osaa enaa edes kirjoittaa!

    • Hili(ma)kka

      Enpä ryhy sannoen säelöen taestelemmoon, ken tae kuka on paras.
      Toivon, että ottaisit yhteyttä, ehkä piankin!

      Parhain terveisin Hilkka.

    • Sitäpä minäkin ihmettelen, kuinka voi olla mahdollista, että niin rikas kieli, kuin suomen kieli on, voi lyhyessä ajassa kuihtua ja kaikki värikkäät sanonnat häviävät, täällä, kaiken kielirikkauden keskellä.

      Eihän se ole ihme, jos esimerkiksi minä, joka olen asunut nelisenkymmentä vuotta vieraassa maassa, alan tuntea kielellistä anemiaa!

      Suomessa käydessäni huomaan että on tullut paljon uusia sanoja, mm tekniikan mukana, monia sanoja on käytännöstä hävinnyt ja joskus saankin toteamuksen että puhun "vanhanaikaista suomea" :)

      • Maalaismies*

        Tunnen minäkin jääneeni jälkeen kielen vauhdista, vaikka kotimaata tallaan. Varsinkin puhekieli menee menojaan - niin, ja tietenkin kännykkäviestit! Niitä en ole edes alkanut...

        Minä lapsellisuudessani tykkään näille palstoille kirjoittamisesta, että edes alkeellinen lauseiden muodostus pysyisi jonkinlaisessa hallinnassa.


      • MUMMELI1
        Maalaismies* kirjoitti:

        Tunnen minäkin jääneeni jälkeen kielen vauhdista, vaikka kotimaata tallaan. Varsinkin puhekieli menee menojaan - niin, ja tietenkin kännykkäviestit! Niitä en ole edes alkanut...

        Minä lapsellisuudessani tykkään näille palstoille kirjoittamisesta, että edes alkeellinen lauseiden muodostus pysyisi jonkinlaisessa hallinnassa.

        Kyllä kielemme köyhtyy nyky aikaisten viestimien kautta. Olemmehan lukeneet monet kirjeen vaihdot tunnettujen kirjailijoiden tai muiden kanssa nyt kirjoinakin. Ne olivat pitkät kirjeet ja monisanaiset ,joillakin melkein päivitäinen kirjeen vaihto. Nyt tekstiviesteillään aika lyhyt sanaisesti. Nuorten ihmisten kieli köyhtyy.
        Toisaaltahan heille on muodostumassa oma kieli jota me mummot emme ymmärrä.
        Toisaalta käyn nykyään kirjeen vaihtoa sähköpostissa helpommin kuin tulisi kirjoitettua käsin.
        Omat hyvät ja huonot puolensa tekniikan kehittymisestäkin on.
        Kirjoitellaan kuitenkin!


      • MUMMELI1 kirjoitti:

        Kyllä kielemme köyhtyy nyky aikaisten viestimien kautta. Olemmehan lukeneet monet kirjeen vaihdot tunnettujen kirjailijoiden tai muiden kanssa nyt kirjoinakin. Ne olivat pitkät kirjeet ja monisanaiset ,joillakin melkein päivitäinen kirjeen vaihto. Nyt tekstiviesteillään aika lyhyt sanaisesti. Nuorten ihmisten kieli köyhtyy.
        Toisaaltahan heille on muodostumassa oma kieli jota me mummot emme ymmärrä.
        Toisaalta käyn nykyään kirjeen vaihtoa sähköpostissa helpommin kuin tulisi kirjoitettua käsin.
        Omat hyvät ja huonot puolensa tekniikan kehittymisestäkin on.
        Kirjoitellaan kuitenkin!

        Tekstarit pakostakin surkastaa kielen.

        Aikanaan koulussa opetettiin, että ”aletaan tehdä” jotain. Nykyään Tv:ssä jatkuvasti aletaan TEKEMÄÄN, lieneekö ohjeet muuttuneet?

        ihmetellen


    • tapani

      Kielenkäyttö ja ilmaisukyky yksinkertaistuvat nuoremmalla sukupolvella. Keskeisenä syynä on vähäinen kaunokirjallisuuden lukeminen.

      • Monesti ei nykyajan nuoria saa edes lukemaan, paitsi ne pakolliset, mitä koulu vaatii. Jos sitäkään, koska kaiken saa Tv:stä ja netistä valmiiksi pureskeltuna.

        "Niin muuttuu maailma Eskoseni"

        Minkäs sille sitten voi?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe