HajuPoika sanoit jossain, että Martti Luther olisi sanonut: "Kuka vitsaa säästää, se vihaa lastaan." Vastauksen toistan
"Tuo yllämainittu löytyy Raamatusta Sananlaskujen kirjasta.
Lue enemmän, luulet vähemmän."
Virhe
13
824
Vastaukset
- Ajomies
Luulen että harvat luterilaiset ovat lukeneet yhtään Martti Lutherin teosta. Kun siteeraan häntä niin oitis ollaan kiistämässä.
En ole milloinkaan kiistänyt etteikö tuota olisi sanottu lukemattomia kertoja aiemminkin.
Kun se on siellä Sananlaskuissa se on kerrottu jo paljon aiemmin, sillä sinääkään edes kykene kertomaan, sen alkuperää.
Olen täysin vakuuttunut ettei sitä ole kerrottu sielläkään ensimmäiseksi.
"Viisaat", jotka näitä kirjoittivat olivat jo tuolloin ylikansallista ammattikuntaa ja lausumat kulkivat jo tuolloin esteettömsäti yli rajojen.
Monet Raamatun kertomukset on kerrottu muissa kulttuureissa jo paljon aikaisemmin.
Egyptiläinen viisaus on antanut tuohon Viisaudenkirjaankin runsaasti aineistoa.
"Kagermanin opetuksessa" jo 2700 eaa. sanotaan mm. näin:
-
- Teltta on avattava vaiteliaalle ja tilaa on annettava puheissaan rauhalliselle."
Merikaren opetuksessa on taas mm. näin:
- Ole taituri puheissasi niin saavutat voiton.
Älä kiihdy, sillä itsensä hilliteminen on avu.- Ajomies
Edellisen viestini otsikko oli lainaa
Kauko Pirisen kirjasta "Seitsenpäinen Luther/Martti Lutherin kuva eri aikoina"SLEY-Kirjat/1983
Mielenkiintoinen tutkielma ML:n henkilökuvaan eri aikakausina ja eri kulttuureissakin.
Voi hyvät hyppyrit minäkin huomasin, että mainitsit piispa Huovisen kirjan nimeksi "Käännä kasvosi Herraan" yhdellä aa:lla. Käsittääkseni kirjan nimi on "Käännä kasvosi HERRA"
Siina on vissi ero. Ihmisen ei tarvii alituisiin kääntyillä, vaan jos " Herra viittis joskus vilikaista välillä tännekin päin"- Ajomies
Raamatussa puhutaan Salomon sananlaskuista,
vaikkei edes yleisesti edes ilmoiteta kuin kolme kahdeksasta Salomon "nimiin", Mooseksen kirjoista
ei tiettäväasti Mooses kirjoittanut mitään itse.
Todellisuudessa näitä viisauksia kirjoittivat monista eri kulttuureista peräisin olevat
aikansa viisaat eli nykykielellä "akateemikot."
BeataBarbaran kaltaisista naisista Sananlaskuissa koetaan varoittaa Sl. 5
"...Sillä hunajaa tiukkuvat vieraan vaimon huulet,
hänen suunsa on öljyä liukkaampi.
Mutta lopulta hän on karvas kuin koiruoho,
terävä kuin kaksiteräinen miekka...." - Ajomies
"Antamalla avioille lepoa, eli nukkumalla tarpeeksi. Mutta jos nukkuukin onnensa ohi!"
Kertoisitko millaista oman aviosi lepo mahtanee olla ?
Luulen tai otaksun sinun "nukkuneen onnesi ohitse" useasti.
Olisikohan joskus syytä ajatella, mitä kirjoittaa ettei kirjoittaisi mitä ajattelee....? Ajomies kirjoitti:
"Antamalla avioille lepoa, eli nukkumalla tarpeeksi. Mutta jos nukkuukin onnensa ohi!"
Kertoisitko millaista oman aviosi lepo mahtanee olla ?
Luulen tai otaksun sinun "nukkuneen onnesi ohitse" useasti.
Olisikohan joskus syytä ajatella, mitä kirjoittaa ettei kirjoittaisi mitä ajattelee....?Se on sellaista, kun nukkuu ihanat unet ilman pillereitä!
Ajomies kirjoitti:
Raamatussa puhutaan Salomon sananlaskuista,
vaikkei edes yleisesti edes ilmoiteta kuin kolme kahdeksasta Salomon "nimiin", Mooseksen kirjoista
ei tiettäväasti Mooses kirjoittanut mitään itse.
Todellisuudessa näitä viisauksia kirjoittivat monista eri kulttuureista peräisin olevat
aikansa viisaat eli nykykielellä "akateemikot."
BeataBarbaran kaltaisista naisista Sananlaskuissa koetaan varoittaa Sl. 5
"...Sillä hunajaa tiukkuvat vieraan vaimon huulet,
hänen suunsa on öljyä liukkaampi.
Mutta lopulta hän on karvas kuin koiruoho,
terävä kuin kaksiteräinen miekka...."Ka, piikitkös sie ensin lähetätkin?
Puhuin vain kirjasta, jonka nimen oikaisin.
Ruusua oottelin, kun virheestä oot niin luvannut.- Ajomies
beataBarbara kirjoitti:
Ka, piikitkös sie ensin lähetätkin?
Puhuin vain kirjasta, jonka nimen oikaisin.
Ruusua oottelin, kun virheestä oot niin luvannut."Minkä kirjoitin sen kirjoitin. Jumala minua auttakoon." Lutherin sanomaksi sen toin enkä väittänyt etteikö ole jo Sl, mutta kun valtaosa
senkin viisaudesta on lainatavaraa kuten monet muutkin VT:n kertomukset. Taannoin toin esiin esimerkkinä "Vedenpaisumuksen", joka on hyvin samanlaisena Gilgames-eepoksessa paljon aiemmin kirjoitettuna ja sen tapahtuman tuntevat monet
muutkin kulttuurit.
Ruusutarjoukseni on edelleen voimassa kun esitetään kirjoittamaani "oleellisesti väärää tietoa".Asiani ei ole piikitellä, mutta kun annoit aiheen antaa takaisin ja perustelin
mielipiteeni.
Siitähän et näyttöä tuonut. - Ajomies
beataBarbara kirjoitti:
Se on sellaista, kun nukkuu ihanat unet ilman pillereitä!
En väittänytkään sinun levänneen pillereitten avulla; minua vain jäi kiinnostamaan se leposi
- aviosi vai aivosiko lepää vai kenties molemmat ? - sen minkä......
Ajomies kirjoitti:
En väittänytkään sinun levänneen pillereitten avulla; minua vain jäi kiinnostamaan se leposi
- aviosi vai aivosiko lepää vai kenties molemmat ?Kyllä sinä rakkaani nyt piikittelet ihan turhasta
noista kirjoitus virheistä.
Sinun kirjoittamissa lauseissa on melkein jokaisessa kirotusvireitä, eikä niihin täällä olla puututtu.
Kuules oma mussukka, tule mamman luokse niin hieron sulle taas aviotoimintaa. - Ajomies
sen minkä...... kirjoitti:
Kyllä sinä rakkaani nyt piikittelet ihan turhasta
noista kirjoitus virheistä.
Sinun kirjoittamissa lauseissa on melkein jokaisessa kirotusvireitä, eikä niihin täällä olla puututtu.
Kuules oma mussukka, tule mamman luokse niin hieron sulle taas aviotoimintaa.Voisitko ystävällisesti osoittaa hellyyttäsi
siellä yksityisyydessä, minusta ne kuuluvat näihin kahdenkeskisiin asioihin.
Eräästä suuresta profeetasta sanottiin aikoinaan:
- Ellei Muhammed mene vuoren luokse niin vuori tulee Muhammedin luokse....
Jos sinulla on uskoa sinapinsiemenkään vertaa niin voit vuoria siirtää...
- Uskotko ?
- Ajomies
Olen odottanut tarkastajan tuovan dokumentteja kertomukseensa tai myöntävän virheensä.
Ihminen on erehtyväinen ja erehtyväisyys on inhimillistä
- olisin vain kaivannut kunnon debattia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1357455Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631664492Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen563510Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5103275Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972164Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361813Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja241799- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151456