pääsiäinen päiväkodissa!

-Lh-

Miten vietätte päiväkodissanne pääsiäistä?
Miten vanhemmat toivovat pääsiäistä vietettävän päiväkodissa?

11

3035

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä äitinä

minä toivoisin ainakin pääsiäistä vietettävän päiväkodissa sen kristilliseltä kannalta katsottuna. Eli koko pääsiäisen sanoma on sopiva lapsille, kunhan se on ikätasoon sopivasti kerrottu.

• Lastenhoitaja pk:ssa

Askarrellaan pääsiäisaskartelua ja laitetaan rairuohot kasvamaan. Pääsiäiskirkossa käydään, joten kirkon porukka hoitaa tämän sanoma asian.

• päiväkotina

huh.. tiedänpä pitää lapseni pois päiväkodista pääsiäisen ajan. mun lasta kun ei aivopestä mihinkään kristinuskoon.

• Lastenhoitaja pk:ssa
        päiväkotina kirjoitti:

huh.. tiedänpä pitää lapseni pois päiväkodista pääsiäisen ajan. mun lasta kun ei aivopestä mihinkään kristinuskoon.

Sinne kirkkoon ei viedä väkisin, jos vanhemmat ovat kertoneet päiväkotiin, että eivät halua osallistua uskonnollisiin tapahtumiin! (Taas kerran: hoitajat eivät ole ajatustenlukijoita, vanhemmat: kertokaa mitä haluatte.) Itsekään en kuulu kirkkoon, mutta hoitajana joudun kuitenkin käymään kirkossa koska se kuuluu työhön. Mutta siis muslimilapset ja muut jotka eivät halua saavat jäädä päiväkodille puuhaamaan muuta.

• kokki

Eihän lapsen pääsiäisen tarvitse olla päiväkodissa muuta kuin noitia, tipuja ja pupuja. Kotona sitten piilotetaan suklaamunia ja -pupuja. Ja juhlaruokana lammasta.

Meidän pojat toivat eilen tarhasta kotiin koristeltuja pajunvitsoja. Hienoja olivat ja pojat olivat pakahtua ylpeyteensä. Nyt ovat maljakossa keittiö pöydällä.

• lähis

Oma vakaumukseni on ateistin ja nämä pyhä-asiat hoidan näin-kerron ne kansanperinteeseen pohjautuen, en sotke niihin uskonasioita ollenkaan. Vanhemmilta kysytään, viedäänkö kirkkoon, ja minä jään päivystämään niitten kanssa jotka eivät mene kirkkoon. Kaikki ovat tyytyväisiä.

• jepulis
        lähis kirjoitti:

Oma vakaumukseni on ateistin ja nämä pyhä-asiat hoidan näin-kerron ne kansanperinteeseen pohjautuen, en sotke niihin uskonasioita ollenkaan. Vanhemmilta kysytään, viedäänkö kirkkoon, ja minä jään päivystämään niitten kanssa jotka eivät mene kirkkoon. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Nyt ei meikäläinen käsitä tota lähihoitajan logiikkaa.
        Pääsiäinen on kristillinen juhla, siihen liittyy kristinusko.
        Sittenhän voi suosiolla olla viettämättä pääsiäistä vakaumuksensa takia, jos ei kristillisiä viittauksia kestä.

• kuulun
        jepulis kirjoitti:

Nyt ei meikäläinen käsitä tota lähihoitajan logiikkaa.
        Pääsiäinen on kristillinen juhla, siihen liittyy kristinusko.
        Sittenhän voi suosiolla olla viettämättä pääsiäistä vakaumuksensa takia, jos ei kristillisiä viittauksia kestä.

kirkkoon, mutta en lähtisi kieltämään pääsiäisen viettoa "maallisilla" tavoilla, jos kirkolliset eivät omaan vakaumukseen sovi. Tiput ja puput on kivoja ja kuuluvat päiväkotien kuvioihin, vaikka uskonnon tuputtamista vältetään.

• haloo
        lähis kirjoitti:

Pääsiäinen on kristillinen juhla, haloo! kaikki munat ja tiput, pääsiäisruohot ym. ovat pääsiäisen kristillisiä symboleja.

• kyllä
        haloo kirjoitti:

Pääsiäinen on kristillinen juhla, haloo! kaikki munat ja tiput, pääsiäisruohot ym. ovat pääsiäisen kristillisiä symboleja.

mutta tuskin niitä sentään voidaan pitää uskonnon tuputtamisena lapsille. Kirstillisen perinteen jälkiä on joka puolella, koska keskellä sitä elämme.

• noitari
        kyllä kirjoitti:

mutta tuskin niitä sentään voidaan pitää uskonnon tuputtamisena lapsille. Kirstillisen perinteen jälkiä on joka puolella, koska keskellä sitä elämme.

pääsiäiseen on sekoittunut osin kirkollisia ja osin pakanallisia tapoja, niinkuin on jouluunkin. Siihen kuuluu myös kaupallisuus, joten kaikki ovat oikeassa. Jokainen viettäköön pääsiäistä omalla kannallaan, kristillistä, pakanallista tai kaupallista.
        (Kananmunatkin symboloivat mm. kevättä ja valoa sekä ylösnousemusta.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59