Selvitymistarina
Halusin kirjoittaa oman tarinani siitä, miten pääsin suurimmaksi osaksi eroon vatsavaivoista. Toivottavasti joku saa tästä vinkkejä omaan taisteluunsa.
Vatsavaivani alkoivat n. 12-vuotiaana ilmavaivoilla, ripulilla, ummetuksella, turvotuksella, kivulla ja mikä pahinta, todella kamalalla mahan möyrinnällä. Vaivat pahenivat niin hankaloiksi, että jouduin 23-vuotiaaksi asti olemaan todella paljon pois koulusta näiden takia. Yleensä ottaen pystyin olemaan koulussa 2-5 tuntia, sen jälkeen olo muuttui niin tukalaksi, että oli pakko lähteä kotiin. Tutkimuksissa minusta ei löytynyt mitään vikaa, vaan vaivat laitettiin ärtyneen suolen piikkiin. Ohjeeksi sain syödä enemmän ruisleipää, koska siitä saa kuituja.
Olin masentunut. Yritin syödä todella terveellisesti, mutta siitä ei tuntunut olevan mitään apua. En voinut käydä koulua täysinpainotteisesti, ei puhettakaan, että olisin päässyt harrastuksiin.
22-vuotiaana olin jälleen tutkimuksissa, niistä ei löytynyt mitään. Tähystyksen suorittanut lääkäri kuitenkin mainitsi, että kannattaa kokeilla ruisleivän poisjättämistä, se aiheuttaa monille oireita. Kokeilin sitä, ja se helpottikin alkuun melko hyvin, mutta pian oireet tulivat takaisin lähes yhtä pahoina kuin aiemminkin. Kiinnostuin kuitenkin siitä, voisinko sittenkin saada apua jonkunlaisesta ruokavaliosta, vaikkei allergioita mulla ollut todettukaan. Pääsin ravintoterapeutille, joka kaatoi pohdintani täydellisesti. Hän sanoi, että terveellisen ruokavalion perusta on syödä paljon ruisleipää, juoda paljon maitoa jne. Eli näitä perusjuttuja mitä koulussakin opetetaan.
Olin jonkun aikaa taas masentunut, en millään olisi jaksanut mennä kouluun. Yleensä ottaen kun kävin koulussa, jouduin keskittymään vatsaani, en opetukseen. En näin jälkeenpäin edes käsitä, miten pääsin kouluista läpi niin pienellä työmäärällä.
Reilu vuosi sitten löysin netistä sivuston: www.maitotauti.net. Sivustolla kerrotaan yliherkkyydestä, joka johtuu joko maidosta tai sitten homogenoidusta maidosta. Kokeilin aluksi jättää homogenoidun maidon pois. Ruokavalio auttoi hetken, mutta pian vatsavaivat palasivat jälleen. Tämän jälkeen jätin – kaikkien lääkäreiden oppien vastaisesti, kokonaan maidon pois. Tämä tuntui auttavan jo jonkin verran asiaa, mutta ei läheskään kokonaan.
Valmistuin viime keväänä, ja todellinen ongelma iski päälle. En voinut kuvitellakaan, että menisin töihin vatsavaivojeni takia. En yksinkertaisesti pystynyt tekemään töitä kahdeksaa tuntia putkeen. Aloin epätoivoisesti etsimään netistä ratkaisua ongelmilleni. Jossain vaiheessa olin varma, että mulla on hiivasyndrooma, mutta dieettiä kokeiltuani se ei toiminut mulla. Jossain vaiheessa löysin nettisivut (http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/framet.htm), jotka kertoivat arominvahventeiden (E620-E640) jättämisestä pois ruokavaliosta. Kiinnostuin asiasta, ja jätin arominvahventeet pois. Vähensin myös muita lisäaineita. Ruokavalio (joka siis yhä oli maidoton) auttoi taas vähäksi aikaa, mutta jostain syystä oireet palasivat taas jonkin ajan kuluttua.
Viime marraskuussa menin antioksidanttiklinikalle, josta löytyy lääkäreitä, jotka ovat perehtyneitä näihin ruokavalioasioihin. Petyin vastaanottokäyntiin, mutta joitain tiedonmurusia sain sieltäkin. Lääkäri ehdotti, että jätän maidon, kotimaiset viljat ja sokerin pois ruokavaliostani. Tiesin, ettei ruokavalio auttaisi, mutta kokeilin silti. Ruokavalio auttoi vähän, mutta jatkuva netistä uusien tiedon murusten etsintä opetti mua jättämään pois ruokavaliosta myös muut viljat paitsi riisin. Myöskään raakoja kasviksia en pystynyt käyttämään enkä niitä lisäaineita.
Ruokavalioni viime joulukuussa oli siis: viljoista riisi, liha ja kala (ei missään nimessä valmismarinadeja tms.), kasvikset, hedelmät, pähkinät.. hmm. jäiköhän joku pois. Tällöin minulla meni jo kohtuullisesti, mutta ei kuitenkaan hyvin. Surffailin netissä etsimässä lisää vinkkejä, ja aloin miettimään, pitäisikö mun sittenkin saada jotenkin enemmän kuituja. Kuiduistahan jokainen lääkäri ja ravintoterapeutti oli mua muistuttanut, ja käskenyt syödä enemmän ruisleipää. Koska ruisleivän vetäminen vain pahensi tilannetta, meni kauan, ennen kuin rupesin soveltamaan tuotakin tietoa.
Eli tajusin, että kuidut ovat minunkin suolistolle elintärkeitä, mutta en missään nimessä saa ottaa niistä kaurasta, rukiista, tai edes tattarista, mitä mulle on suositeltu hyvinä kuidun lähteinä. Lisäsin ruokavaliossani kasvisten ja hedelmien määrää, koska niistä saa vesiliukoisia kuituja (ne ovat mm. Paula Heinosen mukaan tosi hyviä kuidun lähteitä suolisairaille). Lisäksi löysin pellavansiemenrouheen.
Pellavansiemenrouhe on suoranainen ihmetuote. Olen jonkun verran käyttänyt luontaistuotekaupasta saatavia kuitulisiä. Pellavansiemenrouhe osoittautui kuitenkin kuitulisiä paljon paremmaksi tuotteeksi, ja hintaakin tulee vain alle kaksi euroa kuukaudessa (käytän maksimiannoksen, eli ruokalusikallinen aamuin illoin). Itse nautin rouheen niin, että sekoitan kuumaan veteen ruokalusikallisen rouhetta ja annan turvota vartin verran. Liemi on inhottavan makuista kylmänä, mutta lämpimänä siitä tulee jotenkin puuro mieleen.
Tällä hetkellä ruokavalioni on samainen kuin joulukuussa, mutta kovia juustoja olen lisännyt ruokavaliooni niiden aiheuttamatta ongelmia. Lisäksi sokeriin ja lisäaineisiin sorrun joskus, mutta jos niitä syö yhtään liikaa, oireet tulevat heti takaisin. Toiveissani on, että jossain vaiheessa tulevaisuudessa suoliston parannuttua lisää voisin ottaa muitakin viljoja ruokavaliooni. Antioksidanttiklinikan lääkärin mukaan riisi on nimenomaan se, mikä sopii suolisairaille parhaiten, yleensä kuitenkin riittää, että jättä pelkät kotimaiset viljat pois. Erityisen tärkeää on myös saada tarpeeksi kuituja ja muita vitamiineja.
Nyt kun tarkastelen jälkikäteen tätä salapoliisityötäni, olen melkein kiukkuinen siitä, etten löytänyt sopivaa ruokavaliota aiemmin. Täytyy kuitenkin muistaa, että tämän ruokavalion löytäminen edellytti todella paljon tiedon etsintää, samalla kun yritin luovia koululääketieteen ja ”ei-niin-virallisen” tieteen joskus jopa täysin ristiriitaisten tietojen keskellä.
Hyviä linkkejä:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/framet.htm
http://www.maitotauti.net/
http://www.ccafin.org/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=ravintoasiat_area
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=elimination diet&meta=
http://www.scd-fi.info/
http://www.antioxidant.fi/art_artyva.html
http://www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;177
Oma tarinani (Ärtynyt suoli)
15
9303
Vastaukset
- sama jutu
olen itsekkin kamppaillut tuon ärtyneen suolen kanss a jo jonkin aikaa ja noin kk sitten löysin itsekkin tämän pellavansiemen liman jota mummoni suositteli ja on kyllä auttanut paljon..! kokeilkaahan kaikki ärtyneestä suolesta kärsivät!
- tulossa!
Kiitos sinä ihana ihminen näistä osoitteista ja tarinastasi. Olen aivan kuin sinä 12-vuotiaasta lähtien. Tällä hetkellä syön minifom lääkettä ja jos haluan siitä jonkin näköistä vaikutusta niin joudun ylittämään suositukset noin 5-7 kertaisella annostuksella. Nyt aion kuitenkin perehtyä paremmin noihin sivuihisi ja heittää sokerit huithelkkariin mun ruokavaliosta.
- Helena
Hei olen kärsinyt vatsaongelmista jo vuosia, olen myös yrittänyt erilaisilla ruokavalioilla korjata tilannetta, ensin tulee apua sitten vaivat palaavat takaisin ja yleensä korkojen kanssa. Missä muodossa käytätte niitä pellavansiemiä onko ne rouhetta vai kokonaisia? Sekotin tänään 1 rkl pellavarouhetta lämpimään veteen ja söin pellavaliman. Toivottavasti tämä tehoaisi mahaani, alan olla aivan epätoivoinen turvonneen mahani, jatkuvien röyhtäilyjen ja ilmavaivojen kanssa. Jätin kotimaiset viljat kauraa lukuunottamatta pois, joskus käytän gluteenittomia tuotteita. Maitoa ei sovi ja jopa laktoosittomat maitovalmisteet aiheuttaa ripulin. Olen menossa lääkäriin, mutta epäilen saavani sieltä mitään apua. Kokeilen innolla tätä pellavaa sillä muistelen tämän olevan vanha "kansaparannus" lääke ja keino. Auttaa kuulemma myös erilaisiin hormonihäiriöihin.
- Tinna
Helena kirjoitti:
Hei olen kärsinyt vatsaongelmista jo vuosia, olen myös yrittänyt erilaisilla ruokavalioilla korjata tilannetta, ensin tulee apua sitten vaivat palaavat takaisin ja yleensä korkojen kanssa. Missä muodossa käytätte niitä pellavansiemiä onko ne rouhetta vai kokonaisia? Sekotin tänään 1 rkl pellavarouhetta lämpimään veteen ja söin pellavaliman. Toivottavasti tämä tehoaisi mahaani, alan olla aivan epätoivoinen turvonneen mahani, jatkuvien röyhtäilyjen ja ilmavaivojen kanssa. Jätin kotimaiset viljat kauraa lukuunottamatta pois, joskus käytän gluteenittomia tuotteita. Maitoa ei sovi ja jopa laktoosittomat maitovalmisteet aiheuttaa ripulin. Olen menossa lääkäriin, mutta epäilen saavani sieltä mitään apua. Kokeilen innolla tätä pellavaa sillä muistelen tämän olevan vanha "kansaparannus" lääke ja keino. Auttaa kuulemma myös erilaisiin hormonihäiriöihin.
Tosi kiva kuulla että tarinani saattaa auttaa! Muistakaa, ettei kannata lannistua oikean ruokavalion etsimisessä! Oma etsimiseni oli kirjaimellisesti sellaista murujen löytämistä, saatoin lukea laajat nettisivut ja saada tyyliin pienen vinkin: "kasvikset kannattaa keittää/höyryttää, ei mikrottaa eikä missään nimessä raakana herkkävatsaiselle".
Mä käytän nimenomaan pellavansiemenrouhetta. Pellavansiemenistä ei imeydy jotkut hyvät rasvat. Jos on kovin vaivainen, niin voi tehdä oliko se nyt siitä rouheesta lientä, ja kaataa sen rouheen lopulta pois ja juoda vain liemen. Mä kuitenkin syön rouheetkin siinä samalla.
Autan mielelläni vielä lisääkin jos vain osaan, tosin aika paljonhan tuo oikein ruokavalion löytäminen on omaa kokeilua.
- jhueeh
täällä.ja käytän myös itse pellavasiemenrouhetta siloin tällöin.ja nyt olen n.2vkoa kokeillut vehnälesettä joka toinen pvä.saas kattoa mitä ne tekee.minulla ainakin keväsin maha vaivaa enemmän,ilmaa,happovaivoja,kovaa meteliä,kramppeja jne.mutta tuntuu että tänä vuonna ainakin alkuvuosi meni paremmin pellavan ansiosta,vaikka tälläkin hetkellä röyhyttää ja vatsan sivut ovat turviksissa,niin olen päässyt töihin paremmin kuin aikasemmin.
- Lili
Tavallisia pellavansiemeniä menin ostamaan (en siis rouhetta) niin ajavatko samaa asiaa? Ettei tullut turha ostos...
- Tinna
Lili kirjoitti:
Tavallisia pellavansiemeniä menin ostamaan (en siis rouhetta) niin ajavatko samaa asiaa? Ettei tullut turha ostos...
Joo tavallisiakin pellavansiemeniä voit käyttää. Lisätietoa esim. tuolta http://www.yrttitarha.com/kanta/pellava/
- ........
Tinna kirjoitti:
Joo tavallisiakin pellavansiemeniä voit käyttää. Lisätietoa esim. tuolta http://www.yrttitarha.com/kanta/pellava/
En ole kukaan aikaisemmista kirjoittajista, mutta luin ton äskesen linkin ja siellä oli varoitus kohdassa ettei sovi kilpirauhasongelmaisille ja olen jo paripäivää käyttänyt pellavansiemeniä.
No periaatteessa ei kai ole hätää koska sairastin kilpirauhastulehduksen n. vuosi sitten eikä mulle jäänyt minkään näkösiä jälkioireita tai tauteja.
Eihän tää haittaa ja voinhan käyttää pellavansiemeniä jatkossakin? Tuntuvat todella auttavan.
- voisitko kertoa
että mitä ruokaa syöt. Musta tuntuu ettei mitään saa syödä ärtyneen suolen kanssa. Millaisia ruokia kokkaat? En oikein osaa yhdistellä eri ruoka-aineita, varsinkaan kun ruokavalioni on tähän mennessä ollu hälläväliä tyylinen. Voisitko siis laittaa jonkinlaisen listan kokkauksistasi? please.
- Tinna
No mä syön aamiaiseksi yleensä maidotonta riisipuuroa. Eli niistä Nalle-riisihiutaleista. Niihin kun laittaa puolipurkkia sekahedelmiä mehussa, niin se on ihan mielettömän hyvää. Tai sitten vaihtoehtosesti muita hedelmiä.
Jos vatsa kestää kananmunaa, niin esim. erilaisia munakkaita voi tehdä (sisään esim. tonnikalaa, jauhelihaa, ananasta..).
Äsken herkuteltiin poikakaverin kanssa, ja syötiin tacoja. Eli maissia, jauhelihaa, juustoa ja salaatteja. Maissin kanssa kandee olla varovainen, se ei kaikille sovi ennen kuin suolisto on rauhoittunut. Ja juuston kanssa.
Usein syödään myös wokkia, eli kanasuikaleita ja wokkivihanneksia sekasin. Sekä riisiä ja jotain wokkimaustetta. Mausteiden kanssa taas varovaisuutta.
Jauhelihakastiketta syön myös usein. Eli paistan jauhelihaa ja lisään tomaattimurskaa ja joskus vettä. Voi laittaa myös herkkusieniä, ananasta tms. Sitä ja riisiä tai isoja pakastevihanneksia niin hyvä tulee. Monelle ei käy myöskään peruna, sitä kannattaa kokeilla varovasti.
Riisikakut on myös ihan herkkua kun päälle laittaa paljon päällysteitä.
Syön myös ihan mielettömän paljon hedelmiä. Aivan sairaan hyvää juomaa saa myös kun sekottaa tehosekottimella pari banskua ja muita hedelmiä tuoremehuun. Ja jäämurskaa, jos on kuuma.
Erilaisia salaatteja teen myös paljon. Tykkään vähän lihaisammasta salaatista, eli usein laitan tomaattia, kurkkua, riisiä sekä tonnikalaa tai jauhelihaa tai kanaa.
Savustettu lohi on aivan sairaan hyvää. Tykkään muutenkin kalasta, mutta en oikein osaa valmistaa sitä mitenkään. Savustettua lohta voi ostaa valmiina. :)
Joskus teen myös keittoja. Eli halvalla hyvää ruokaa saa kun paistaa jauhelihan, ja laittaa sen ja keittovihanneksia kattilaan. Voi laittaa myös perunaa, mutta se ei ihan kaikille käy. Ai niin, mulle tulee kamalat vatsanväänteet jos käristän lihan paistinpannulla kutosella nopeesti. Eli kannattaa paistella hitaasti nelosella vaikka.
Hmm, mitähän vielä.. Kannattaa käydä tuolla scd-dieetin sivuilla (annoin linkin aiemmin). Se dieetti on tosi tiukka, joten jos ei sille jaksa ruveta, niin sivulta saa silti paljon vinkkejä. Siellä on myös paljon hyviä ruokaohjeita.
Tässä oli nyt jotain neuvoja. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti kuunnella omaa kehoa, kaikki ei käy kaikille. Jos ruokavaliossa on yksikin väärä ruoka-aine, saattaa tuntua, että koko ruokavalio on päin mäntyä, ja oireita tulee. Itselläni on ollut ongelmia varsinkin vihannesten kanssa, kuvittelin että ne nyt ainakin on terveellisiä, mutta sairaalle suolelle nekään ei välttämättä heti käy. (Niitä kannattaa kokeilla pieniä määriä keitettynä ja muussattuna).
Hirmuisen tärkeää on myös pureskella ruoka hyvin (tai jopa muussata tehosekottimella) ja juoda paljon vettä aterioiden välillä. - kokata
Tinna kirjoitti:
No mä syön aamiaiseksi yleensä maidotonta riisipuuroa. Eli niistä Nalle-riisihiutaleista. Niihin kun laittaa puolipurkkia sekahedelmiä mehussa, niin se on ihan mielettömän hyvää. Tai sitten vaihtoehtosesti muita hedelmiä.
Jos vatsa kestää kananmunaa, niin esim. erilaisia munakkaita voi tehdä (sisään esim. tonnikalaa, jauhelihaa, ananasta..).
Äsken herkuteltiin poikakaverin kanssa, ja syötiin tacoja. Eli maissia, jauhelihaa, juustoa ja salaatteja. Maissin kanssa kandee olla varovainen, se ei kaikille sovi ennen kuin suolisto on rauhoittunut. Ja juuston kanssa.
Usein syödään myös wokkia, eli kanasuikaleita ja wokkivihanneksia sekasin. Sekä riisiä ja jotain wokkimaustetta. Mausteiden kanssa taas varovaisuutta.
Jauhelihakastiketta syön myös usein. Eli paistan jauhelihaa ja lisään tomaattimurskaa ja joskus vettä. Voi laittaa myös herkkusieniä, ananasta tms. Sitä ja riisiä tai isoja pakastevihanneksia niin hyvä tulee. Monelle ei käy myöskään peruna, sitä kannattaa kokeilla varovasti.
Riisikakut on myös ihan herkkua kun päälle laittaa paljon päällysteitä.
Syön myös ihan mielettömän paljon hedelmiä. Aivan sairaan hyvää juomaa saa myös kun sekottaa tehosekottimella pari banskua ja muita hedelmiä tuoremehuun. Ja jäämurskaa, jos on kuuma.
Erilaisia salaatteja teen myös paljon. Tykkään vähän lihaisammasta salaatista, eli usein laitan tomaattia, kurkkua, riisiä sekä tonnikalaa tai jauhelihaa tai kanaa.
Savustettu lohi on aivan sairaan hyvää. Tykkään muutenkin kalasta, mutta en oikein osaa valmistaa sitä mitenkään. Savustettua lohta voi ostaa valmiina. :)
Joskus teen myös keittoja. Eli halvalla hyvää ruokaa saa kun paistaa jauhelihan, ja laittaa sen ja keittovihanneksia kattilaan. Voi laittaa myös perunaa, mutta se ei ihan kaikille käy. Ai niin, mulle tulee kamalat vatsanväänteet jos käristän lihan paistinpannulla kutosella nopeesti. Eli kannattaa paistella hitaasti nelosella vaikka.
Hmm, mitähän vielä.. Kannattaa käydä tuolla scd-dieetin sivuilla (annoin linkin aiemmin). Se dieetti on tosi tiukka, joten jos ei sille jaksa ruveta, niin sivulta saa silti paljon vinkkejä. Siellä on myös paljon hyviä ruokaohjeita.
Tässä oli nyt jotain neuvoja. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti kuunnella omaa kehoa, kaikki ei käy kaikille. Jos ruokavaliossa on yksikin väärä ruoka-aine, saattaa tuntua, että koko ruokavalio on päin mäntyä, ja oireita tulee. Itselläni on ollut ongelmia varsinkin vihannesten kanssa, kuvittelin että ne nyt ainakin on terveellisiä, mutta sairaalle suolelle nekään ei välttämättä heti käy. (Niitä kannattaa kokeilla pieniä määriä keitettynä ja muussattuna).
Hirmuisen tärkeää on myös pureskella ruoka hyvin (tai jopa muussata tehosekottimella) ja juoda paljon vettä aterioiden välillä.Kiitos, juuri tuon tyylistä luettelointia kaipasinkin.
- pömppömasuinen
kokata kirjoitti:
Kiitos, juuri tuon tyylistä luettelointia kaipasinkin.
Täällä yksi vatsaongelmainen lisää. Kiitokset aloittajalle hyvästä kirjoituksesta ja linkeistä. Mulla on kans vaikeuksia löytää sopivaa ruokavaliota kun tuntuu että kaikesta tulee maha kipeäksi.
Olin vähähiilarisella SBD-dieetillä ja se oli kyllä hyväksi mulle. Maha tykkäs tosi paljon. Ei turvotuksia eikä ilmavaivoja. Kun nyt vaan pystyis sitä ylläpitämään!
Pellavansiemenistä sen verran että käyttäkää rouhetta, älkää kokonaisia.Kokonaiset voivat aiheuttaa kuulemma suolitukoksia.
- kilpirauhasvaivainen
Itselläni on kans jatkuvia vatsavaivoja ollut jo useamman vuoden.
Pellavansiemenrouhetta tahtoisin kokeilla, mutta sitä ei suositella kilpirauhasvaivaisille.
Tietääkö kukaan mitään korvaavaa tuotetta?- Tinna
No siis periaatteena voi kai sanoa, ettet todennäköisesti tarvitse pellavansiemeniä, jos noin muuten saat tarpeeksi kuitua. Se kuitutesti on siellä jossain linkin alla, minkä annoin ekassa viestissä.
Keskimääräisesti ihmiset kuitenkin saavat liian vähän kuituja, ja sitten on niitä hankalia vatsavaivaisia, joille ei normaalit kuitulähteet sovi. Jos ruisleipä ja kaurapuuro sopivat, niin syö niitä. Jos sen sijaan syöt ruisleipää ja kaurapuuroa, mutta suolistosi on niin huonossa kunnossa, etteivät ne sovi, sairastut lisää (näin mulle kävi).
Hmm, mutta mutta. Luontaistuotekaupoista saa ihan hyviä kuitulisiä. Tattarista saa kuitua myös. Ja jostain vehnäleseistä (mutta ne tuskin sopivat, jos esim. ruis ei sovi).
Pähkinätkin ovat hyviä kuidun lähteitä.
- HPO
Hei Tiina,
Millainen olo Sinulla on tällä hetkellä vatsasi suhteen? Minulla on ollut myös ärtynyt suoli -oireyhtymää vuosia sekä laktoosi-intoleranssi. Olen värkkäillyt ruokavaliotani monella tavalla, mutta kunnon helpotusta en ole saanut. Olen myös huomannut sen, että tietoa on pirstaleisesti. Olisi mukavaa löytää vaikkapa keittokirja tai ruoka/ruokailuohjeita jostakin kunnolla.
Sinun aloittama keskustelu auttoi ruokien tekemistä ajatellen. Itse olen käyttänyt vatsan hoitoon psyllium-kuitua, greippiöljykapseleita (luonnon antibiootti suoliston hoitoon) ja maitohappobakteereja. Kokeilenpa vielä tuota pellavansiemenrouhetta ja sokerien poisjättämistä. Olen myös tutkituttanut suoleni, että siellä on kaikki kunnossa.
Paula Heinosen uusi kirja "Vihdoinkin hyvä olo" sisältää suoliston toimintaan liittyen hyvää tietoa laaja-alaisesti. Hän kehoittaa syömään myös kalaöljyä ärtyneeseen vatsaan.
Jospa tästä nuutuneesta ja väsyneestä olosta pikkuhiljaa pääsee eroon, kun saa ruokavalion ja vatsan kuntoon.
Terveisin,
Hilkka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622