Onko jälkikrapula tuttua?

Anonyymi

Meikäläinen on vanha tuurijuoppo.
Aina pitkän juomakuurin jälkeen luulee toipuneensa noin viikon juomattamomuudella ja hillitön krapula, ruokahaluttomuus, ja unettomuus ovat takana, niin se iskee uudelleen toisessa muodossa.
Erittäin paha ahdistus ja pahoinvointi kuin kuoleman ennusmerkit.
Taas se tuli koettua ja torjuttua liikunnalla. Oheistuotteena tosin suolet aivan sekaisin.

12

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luoja itse hankittua tautia lisätköön.

    • Anonyymi

      Se jälkeenpäin tuleva tila on se mitä morkkikseksi sanotaan. Kaduttaa jälkeenpäin että pitikin taas juoda ja syyttelee itseään kaikesta mahdollisesta. Itse join aikoinaan, voi sanoa, melkeinpä työkseni, mutta nykyään otan todella harvoin. Jos minulle tulisi vielä nykyään se morkkis niin en joisi. Olen tehnyt itselleni selväksi että jos otan niin tiedän mitä siitä seuraa, krapula, huono olo fyysisesti. Ja etukäteen sisimmässäni tiedostan että en vaivu juomisen jälkeen minkäänlaiseen masennukseen ja itsesyytöksiin. Nuorena minulle tuli kaikenlaisia mielenterveysongelmia ilmeisesti juuri päihteiden takia ja tiedän todella hyvin mihin sellainen elämä voi johtaa. Sen takia olen nykyisin aika varpaillaan, en enää jaksaisi vetää läpi samanlaista, suoraan sanottua helv...ä, monien vuosien ajan. Elämä on paljon omista valinnoista kiinni. En kuitenkaan ikinä tuomitse ihmisiä juomisen tai minkään muunkaan takia, jokaisella on omat ongelmansa ja paineensa. Kannattaa vaan miettiä millä tavalla niitä lähtee purkamaan.

    • Anonyymi

      Sitten se peruskrapulakin ennen jälkikrapulaa tuppaa yllättämään täysin.
      Aamulla herää, ja tuntuu, että eihän tässä enää mitään hätää, vähän vaan väsyttää.
      Joka ikinen kerta kello 14 jälkeen useanakin päivänä se krapula alkaa taas raastamaan luita ja ytimiä.

      alkuperäinen kirjoittaja

    • Anonyymi

      Missään vaiheessa ei ole varsinaista krapulaa.
      Lieneekö syy liian lyhyissä ryyppyputkissa?
      4 - 6:n viikon päivittäisen, aamusta aloitetun tissuttelun aikana ei ole krapulaa. Vaimoni väittää, ettei ehdi tulemaan.
      Lopetettuani putken on hieman hintelä olo ja alkupäivinä kädet vapisevat.
      Täydellinen toipuminen vie parisen viikkoa joten yli 7-kymppinen ukko ei ole enää nuoruutensa kunnossa.

      • Anonyymi

        Lisäys. Koko ajan, sekä ryypätessäni, että toipuessani syön normaalisti mutta muutama ensimmäinen toipumisyö on huonouninen ja hikoiluttava.


    • Anonyymi

      Itse olen täysin raitis niin eipä ole tuollaisia murheitakaan.

    • Anonyymi

      Minä taas en enää juo alkoholia kovinkaan paljon.Viikonloppuna menee pari lasillista, eli 2x24cl viiniä ruuan kanssa.Ennen kun vielä kävin töissä,join pullollisen viiniä lauantaina ja toisen pullollisen suunnuntaina.Siinä välissä meni pieni,60% vodkapullo salaa mieheltäni.Ruuanlaiton kanssa viikonloppuna meni sherrypullo,siis juotuna,ei ruokaan laitettuna.Katsokaas kun kuulemma kunnon kokilla pitää olla viiniä kun hän laittaa ruokaa.Ja paskat.Hyvä tekosyy juoda.Tätä jatkui ainakin 5 vuoden ajan ja paheni kun jäin työttömäksi.Juuri silloin kauppoihin tuli 5,5% kaljat ja lonkerot.No pitihän ainakin yksi iso tölkillinen jompaa kumpaa olla jääkaapissa krapula aamuuna. Kunnes sitten eräänä krapulaisena aamuna hikoillessani huonovointisena päätin, että ei enää tällaisia aamuja,nyt riitti.Tuo päätös on pitänyt.Ajatuskin krapula aamusta,huonosta olosta ja hikoilusta alkaa inhottamaan,se estää minua juomasta.Eikä humalassa olosta ollut kuin hetkellistä hyväolon tunnetta ja sekin häipyi kun oli juonut tarpeeksi monta vuotta.Juomisesta tuli pakonomaista,se ei enää ollut yhtään hauskaa.Kaiken lisäksi olin tuhlannut siihen paljon rahaa noina vuosina,varsinkin jos kävin ravintoloissa tai baareissa.Humalassa myöskin tuli tehtyä kaikenlaista hölmöä mitä ei selvinpäin missään nimessä tekisi.Onneksi ei tarvinnut mennä AA kerhoon vaan tajusin itse ajoissa lopettaa ennen kuin olisin tuhonnut terveyteni ja ihmissuhteeni.Ei,en kirjoita tätä itseni kehumisen tarpeesta,halusin vain kertoa oman suhteeni alkoholiin nykyisin.

    • Anonyymi

      Jälikrapula? Onko olemassa myös etukrapula?

      • Anonyymi

        Mulla oli varmaan vuosia sitten sellainen etukrapula. Olin tosi pahasti alkoholisoitunut siihen aikaan ja kun menin kerran kauppaan ostamaan olutta niin kylmäkaapin edessä aloin täristä ihan holtittomasti, päässä pyöri vain että kohta sitä saa. Kyllä ihmettelin jälkeenpäin koko juttua, ja se oli ainoa kerta kun niin on käynyt. Ehkäpä se oli sitä riippuvuutta.


    • Anonyymi

      Me tuolla AA-kerhossa sanomme tuota sairaskohtaukseksi, joka on sama asia kuin juomaanlähdön valmistelu. Kuivahuikkaaminen, eli se, että saat alkoholin maun suuhusi on varmin ensioire ja silloin jos milloin on kiire lähimpään AA-palaveriin saamaan hoitoa!

      Oletko myös leikkinyt lapsena yksin? Minä kerroin ryhmämme vanhimmalle, että minulla ei koskaan ole ollut oiken kavereita ja minä sain sairauteni oireitani helptottavan Autismi-diagnoosin - hoito on tosin lääkkeetöntä, kun AA:ssa olemme, mutta sehän on vain plussaa, koska siitä ei tule kustannuksiaan kuin tulisi kunnalliselta puolelta - kemiallisista lääkkeistä puhumattakaan....!

    • Anonyymi

      Ne on ne vierotusoireet. Ne alkaa mulla ahdistusten ja säikkymisten kanssa jo neljännen päivän kohdalla noin kun on krapulasta täysin selvitty. Ensimmäinen ja toinen päivä menee ihan jees mut sit alkaa pikkuhiljaa hiipiin ja kauppakin alkaa pelottaa. Neljännen päivän jälkeen kun liskojen yöt alkaa oleen SUURIMMALTA OSAA (painajaiset, hikoilu, paniikki, sekavuus ja varmaan kuume) taputeltuna niin sit alkaa se unettomuus.... On se perkele mut tää on tätä

    • Anonyymi

      Paha olo täytyy kokea eikä sitä kannata paeta tai siirtää myöhempään jatkuvalla juomisella.Niinhän sitä lapsenakin sanottiin että itku pitkästä ilosta.
      Mielihyvää tuottavat dopamiinivarastot tyhjenee juomisen aikana ja niiden palautuminen normaalitasolle vie aikaa.Ihminen tarvitsee myös normaalia unta selvinpäin sillä aivot järjestelee asioita unen aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe