Verikoe

pelokas

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että kuinka kauan kestää verikokeiden tulosten saaminen jos niissä tutkitaan mahdollista reumaa? Ja entä kuinka varma verikokein todettu tulos on?
Kiitoksia etukäteen

5

5780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuuli

      Reumaa kun epäillään otetaan moniakin eri verikokeita, mm. tulehdusarvoihin ja reumatekijään liittyviä. Parhaimmillaan nuo voinee saada päivässäkin, minulla meni muistaakseni viikko että kaikki olivat valmiit.

      Ymmärtääkseni reumatekijä voi vaihdella. Jos sitä ei löydy verestä, se ei poissulje reuman mahdollisuutta. Samoin tulehdusarvot voivat nousta vasta myöhemmin. Reumatekijää on veressä myös aivan terveillä ihmisillä. Eli pelkät verikokeet eivät aina kerro kovinkaan paljoa eikä pelkästään niiden perusteella tietääkseni diagnoosia voi tehdä.

      Tsemppiä sinulle, koita jättää murehtiminen lääkäreille :-)

    • Että näin

      Reumatekijä tarkoittaa sitä, että tiettyä asiaa osoittavan tuloksen normaalirajat on määritelty. Ja tietyn rajan yli menevät ovat sitten reumatekijä. Mutta mutta, kun ihmiset olemme niin erilaisia, niin toisilla tuo normaali arvo on korkeampi, ja menee sinne reumaksi määritellylle puolelle, vaikka henkilö ei kuuna kullan valkiana reumaan sairastuisikaan.

      Ja sitten toinen henkilö, hänen normaaliarvonsa voi olla hyvin, hyvin alhainen, ja vaikka sairastaisikin reumaa, ei silti nouse riittävälle reumatasolle.

      Kaikilla ihmisillä tuo arvo on olemassa, mutta se on jää useimmilla normaaliarvon rajohin.

      Itse sairastin reumaa parisenkymmentä vuotta, eikä reumaa koskaan verestä tavattu. Vasta nyt se on korkealla, kun reumataivalta on takana yli 40 vuotta.

      Reuman selvittäminen ei ole mikään yksioikoinen juttu. Joskus, ja useinkin menee jopa vuosia, ennenkuin diaknoosi voidaan tehdä. Minullakin reumadiaknoosiin päädyttiin korkeiden tulehdusarvojen ja luustomuutosten johdosta.
      Lääketieteellisissä tutkimuksissa ja sairaalahoidossa olin 8 kk, ja silloin diaknosointi tehtiin. Siitä on aikaa jo 40 vuotta. Mutta sitä ennen olin kipuillut rankasti, niin että joinnain talvina en päässyt edes portaita liikkumaan kun nivelet oli niin kamalan tulehtuneet. Siihen aikaan diaknosointi oli aika heikkoa.

      Mitään muita reumalle tyypillisiä löydöksiä ei silloin löydetty kuin korkeat tulehdusarvot ja muutokset röngenkuvissa luustossa. Kovasti kipuillut olen jo yli 50 vuotta.

    • suikki

      Minulta otettiin juuri reumakokeet. Suurin osa tuloksista tulee vuorokauden sisällä, parissa kokeessa menee pariviikkoa. Röntgenkuvien vastaukset saa noin viikossa.

      • pelokas

        Kiitoksia kaikille vastaajille. Olen tästä juuri lähdössä lääkäriin...


    • hämärää

      Olen tosi hämmentynyt tuohon ENA testiin. sen testin suhteen veren ottanut sanoi että sen tekemiseen menisi vähintään ainakin kahdeksan päivää. Minulle lähetettiin vain kotiin lappu jossa sanottiin ettei näkynyt ENA aa veressä vaikka aikaa ei ollut mennyt kuin noin yksi työpäivä välissä. (En ymmärrä? Miten tuo aika arvio voi noin heittää? )Eikö jaksanut tehdä siis tuota testausta loppuun, vai eikö edes aloittanut? vai eikö niitä kaikkia jotain ehkä kahdeksaa? antiainetta sitten jakseta testata kun joku yksi kohta niistä ei mene riittävän suureksi., niin mitään niistä ei tutkita sitten?. Ana oli kyllä rajan yli. Jotenkin omituista? Olisin odottanut että olisi edes listattu tutkittavat ENAantibodi aineet kuitenkin listaan allekkain ja niiden viereen olisi sitten merkattu vaikka se
      nolla!(jos kerta oli nolla arvona? ) ja
      sitten mikä se raja arvo onkin ko.
      kohdassa siihen viereen toiseen riviin
      jossa näkyvät raja-arvot vain. No voihan olla että ei sitä raja arvo listausta silloin tarvitse jos raja on juuri se yli nollan määränä. MUTTA Eli
      nyt näyttää vaan jotenkin siltä että on vain haukotellut tuon ENA tutkinta
      pyynnön kohdalla ja kirjoittanut
      vastaukseksi siihen että
      eipä näy mitään eli eipä ole. Mutta mistä tiedän onko asia testattu kun en näe mitkä noista veren
      ENAantibodeista on oikeasti testattu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe