Käyttekö yöllä kaupassa?

Anonyymi

Mitä mieltä olette kauppojen uusista, jopa ympäri vuorokauden kestävistä aukioloajoista?

Mitä hyvää ja mitä huonoja puolia näette asiassa?

43

971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaupat ja asiakkaat, aina auki;)

    • Anonyymi

      Kai on ihmisiä, jotka ovat vuorotyössä, tai joilla on epätyypillinen vuorokausirytmi.
      Itselläni ei ole mitään asiaa kauppaan yöaikaan.

      Sääli niitä työntekijöitä kohtaan, jotka silloin ovat työvuorossa.

      • Ne yövuorot saattavat olla kovinkin haluttuja, kun tulee yötyökorvaukset ja on vähemmän asiakkaita.

        Ei minunkaan takiani tarvitse kaupat olla ympäri vuorokauden auki vaikka vähän sellainen yövalvoja olenkin.
        Kyllä se kymmenen tunnin aukiolo pitäisi riittää vuorotyötä tekevällekin. Suotte mielestäni meilläkin suuret kaupat pitävät auki 17 tuntia. Kävipä siellä mihin aikaan vain, niin ei siellä tungosta ole koskaan.

        Kuluttajathan ne hinnoissa sitten maksaa ne pitkät aukioloajat.


      • Anonyymi

        Nykyisin ainakin Helsingissä on useita kauppoja, jotka ovat aina auki, eli 24 h/vrk. Esim. Alepat ja K-Citymarket.


    • Anonyymi

      Nykyaikana, jolloin ihmisillä on jääkaapit ja pakastimet, on omituista, että kauppojen pitää olla auki yötäpäivää.

      Uusavuttomille?

      • Anonyymi

        Komppaan. 23.00 - 6.00 voisivat kaupat olla kiinni. Olen unten mailla tuohon aikaan. En tarvitse noita palveluita eikä varmaan moni muukaan.
        Suotakoon lepoa myyjillekin. Ei ihme, jos Suomessa uniongelmaisia on nykyisin niin paljon. Entäs turvallisuus? En voisi kuvitella lähteväni töistä noihin aikoihin. Viikonloppuisin aamulla vielä kahdeksan aikoihin Hesan keskustassa on vielä jälkitiloissa olevaa väkeä.
        Beng


      • Anonyymi

        Tasan samaa mielen puolta. - Nm. Twelve points


    • Anonyymi

      Siis olisihan se täydellisen epänormaalia, että normirytmissä elävä ihminen muuttaisi vuorokausirytminsä niin, että saisi käydä yöllä kaupassa koska ne ovat auki.

      Minulle se kyllä sopisi koska valvon joko myöhään tai herään aikaisin. Illalla kävin nukkumaan 23 jälkeen mutta heräsin tuossa 03 jälkeen, ehkä sateen ropinaan koska ulkona satoi, en tiedä?

      Niin että kun tuossa pari tuntia sitten tein aamukahvit, oli oheissyömiset valmiina. (Kakkua) Ei siihen yökauppaa tarvinnut miettiä.
      Oli miten oli nukkumarytmini on 4 -6 h vuorokaudessa. En silti ryntäisi yökauppaan.
      Kesällä majoituin yhdessä hostellissa pari viikkoa. Alakerrassa yökauppa. Kerran heräsin jotain 4.00 kieppeissä. Pistin kahvit valumaan ja hain alakerrasta croisantit ja pullat. Oli sattumalta vielä täysin tuoreita leipomokoreissa juuri tulleita.

      Mutta se oli poikkeus.

    • Anonyymi

      Käyn kaupassa kerran kahdessa viikossa, voisin järestää pitemmänkin välin jollen tarvitsisi tuoreita hedelmiä mikä ettei yöllä kerran kahdessa viikossa.

    • Itse en yöaikaan auki olevaa kauppaa tarvitse, mutta ehkä se joillekin on tärkeää. Tosin en oikein ymmärrä keille, koska nykyään on jokaisella kodissaan kunnolliset kylmäsäilytystilat ja kaupat olivat iltamyöhään jo aikaisemmin auki. Vaikea kuvitella sellaista työaikaa, että kaupan ollessa auki klo 7-22 ja myös sunnuntaisin, ei kauppaan ehtisi, eihän kukaan kai kaupassa joka päivä sentään käy.
      Olen kerran käynyt uteliaisuuttani joulun alla kaupassa puolen yön aikaan, eikä siellä tosiaankaan ruuhkaa ollut. Pistää miettimään miten tuo kauppiaalle kannattaa, mutta täytyyhän sen kannattaa, ei kaupat tuota tappiolla tee.

      • Anonyymi

        Tiedän useita pariskuntia, jotka passuuttavat kauppareissut klo 23 jälkeen. Sanoneet sen olevan miehen toive.
        Tiedä sitten, mitä siellä yhteishaaveilevat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän useita pariskuntia, jotka passuuttavat kauppareissut klo 23 jälkeen. Sanoneet sen olevan miehen toive.
        Tiedä sitten, mitä siellä yhteishaaveilevat.

        Miehet eivät tykkää jonottaa kassalle ja myöhäiseen ei tarvitse jonotella.


    • Mielestäni ne ovat turhia, turhaa passuuta ja palvelua...
      luulen, että normaali ihminen pystyy aikatauluttamaan elämäänsä sen verran, että ehtii kauppaan sen aukioloaikana.
      Vaikka olisi minkälaisessa vuorotyössä kaupassa käynti onnistuu.
      Nykyisin voi paljon ostoksiaan tehdä netissäkin ja saada tavarat kotiovelle jos haluaa.

      Jos öisin liikkuessani olen käynyt puolilta öin, mutta en toki ottaisi tavakseni.

      Jos on työntekijöille hyvää palkanlisää niin vaatii se myös jotain turvallisuusjärjestelyjä.
      Kaiken maksaa aina asiakas, myös se joka käy kaupassa normaalina aukioloaikana, maksaa yöllä käyvien asiakkaitten palvelunkin.

      • Anonyymi

        Miksi meillä ennen oli paremmin.
        Kaupat auki 9 - 17.00 ja oli huippua kun kaupat alkoivat olla auki 18.00 saakka.
        Lauantaisin taisi olla 9 - 12 ja 9 - 13.
        Kuinka hitsossa ihmiset ehtivätkin tekemään ostokset silti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi meillä ennen oli paremmin.
        Kaupat auki 9 - 17.00 ja oli huippua kun kaupat alkoivat olla auki 18.00 saakka.
        Lauantaisin taisi olla 9 - 12 ja 9 - 13.
        Kuinka hitsossa ihmiset ehtivätkin tekemään ostokset silti?

        Sanos muuta.
        Ainakin meillä oli erilaista, paremmuudesta en tiedä...

        Ennen käytiin kaupassa ostamassa mitä tarvittiin,
        ei ollut sellaisia tavarataivaita mitä nämä tavaratalot nykyään on ja siellä vaellellaan joutilaina, vaikkei edes osteta mitään.
        Muistan kuinka lapsuudessani oli Jyväskylässäkin kivijalkakauppoja ja vain muutama muutamakerroksinen tavaratalo.

        Eipä ollut jugurtteja sen seitsemää sorttia, maitoa, piimää ja kermaa ostettiin hinkkiin, olikohan ihmiset edes sairaampia kun eivät sairastaneet laktoosi ja keliakia yms ruokasairauksia.

        Olikohan myös vähemmän vuorotyötä, liukuhihnat kun tulivat niin joka paikassa tehdään vuorossa, ihmisistä ja koneista otetaan kaikki irti.

        Ennen tehtiin enemmän ruokaa kotona, ei ollut mahdottomia einestiskejäkään, nykyään ei ihmiset halua vatkata edes kermaa, saatikka paistella silakoita tai tehdä hernekeittoa, kaiken voi ostaa valmiina.


    • Anonyymi

      Huoltsikat riittävät.
      Joskus, palatessamme kotiin pitemmältä reisulta, on jääkaappimme tyhjä.
      Jos paluu osuu yöaikaan niin ostamme sopivan huolitsikan yhteydessä olevasta kaupasta välttämättömät. Maito, leipää, leikkeleitä ja jotain muuta tarpeelliseksi katsomaamme.

    • Anonyymi

      Ainakin jo 40 vuotta on mulle riittänyt se, että olen käynyt kaupassa ma-pe (en joka päivä) klo 8.00-18.00 välillä.

    • Anonyymi

      Käyn usein kaupassa perinteisten aukioloajojen ulkopuolella. Ja pitää muistaa, että moni kaupan työntekijä haluaa tehdä sunnuntai- tai iltatyötä ja näin saa hieman enemmän liksaa.

      • Anonyymi

        Murtovarkaita vituttaa kun enää ei voi murtautua kauppaan joka on auki yölläkin.
        Murtovarkaiden perinne on häpäisty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Murtovarkaita vituttaa kun enää ei voi murtautua kauppaan joka on auki yölläkin.
        Murtovarkaiden perinne on häpäisty.

        Onko ruokakauppoihinkin murtoja tehty?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ruokakauppoihinkin murtoja tehty?

        Tottakai on, kalja ja tupakka kysyttyä tavaraa.


      • Anonyymi
        pal kirjoitti:

        Tottakai on, kalja ja tupakka kysyttyä tavaraa.

        Kalja, tupakka, vaihtokassa (se pienikin) kiinnostaa varkaita.
        Nykyisin eivät jaksa nähdä vaivaa murtautua, se lienee työlästä, niin muotiin on tullut ottaa "juoksukaljat". Niistä kun ei joudu vankilaan.


      • Vuorotyölisistähän varmasti ollaan kohta luopumassa, suunnitelmia jo on.


    • Anonyymi

      Olen käynyt 4 kertaa yöllä kaupassa, 3 kertaa pikkutunneilla ja yhden kerran hyvin varhain aamulla. Aina on kysymyksessä ollut 'tositarve', en ihan huvikseni mene yöllä ostoksille.
      Kerran olin lähdössä kylpyläreissulle porukan kanssa ja sovitulle bussipysäkille ehtiäkseni kodin ovesta ulos oli astuttava viimeistään 7:20. Tarkoitukseni oli pakata hyvissä ajoin edellisenä iltana, mutta televisio-ohjelman takia aloitinkin pakkaamisen vasta puoliltaöin. Uimapukuani en löytänyt mistään ja arvasin unohtaneeni sen johonkin. En halunnut lähteä ilman uimapukua ja tiesin 'markettiuimapuvun' (jollainen se kadonnutkin oli), olevan minulle mieluinen ja sopiva joten menin koko yön auki olevaan Prismaan ja ostin uimapuvun. Muut kerrat saman tapaisia, eli vähän 'pakon sanelemia'.

      Mielestäni on hyvä asia, että on myös koko yön auki olevia kauppoja. Arvelen yövuorojen olevan aika pitkälle vapaaehtoisia, en myöskään usko vaikutuksen kuluttajahintoihin olevan kovin suuri.

      Bessie

    • Anonyymi

      Kyll mää käyn yöllä kaupass.
      Mää mene sinne sorkkaraudan kansss.

      • Anonyymi

        Ehkä nuo kauppojen aukiolot ei koske meidän 60 >> ikäisiä, mutta niitä nuorempia kylläkin. Sitäpaitsi, olen lukenut, että on iltaisin joku halpis myyntikin klo 21-jälkeen, joka ei minua koske, koska täällä on kaksikertaa viikossa ilmaisruoanjakelu, joka alkaa klo 9 aamulla.

        Tuli vai mieleeni oma lapseni, joka on töissä illasta yöhän, noin klo 24, joten hänelle se varmasti sopii, koska aamuisin hän nukkuu sinne töihin lähtöönsä saakka, joten milloin hän sitten ruokansa ostaisi, jos ei yöllä, kun palaa töistä kotiinsa, mikäli palaa "sen tuannen kapakan kautta"!DDD


      • Anonyymi

        Ompa omituinen kermaperse tuo lapsesi, jos tarvitsee unta klo 24-seuraava ilta eikä sen takia kauppaan ehdi muulloin kuin yöllä. Siinähän tulee unta huomattavasti enemmän kuin kellon ympäri!!!!!


      • Anonyymi

        Yeap, harvinaisen huonosti sisäistetty vuorokauden ajankäyttö ja suunnitelma, miten päivänsä käyttää, elää ja on. - Nm. Kelkasta pudonneita(ko?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ompa omituinen kermaperse tuo lapsesi, jos tarvitsee unta klo 24-seuraava ilta eikä sen takia kauppaan ehdi muulloin kuin yöllä. Siinähän tulee unta huomattavasti enemmän kuin kellon ympäri!!!!!

        Toki jos vähän laajentaa ajatusmaailmaansa, voi olettaa, että jos työ päättyy klo 24.00, siitä ei suoraan pääse nukkumaan, tuskin edes haluaakaan. Vaan varmasti haluaa tehdä, ihan vaikka kuule ruokaa (sitäkin jotkun nuoret tekevät ihan itse) ennen kuin painuu pehkuihin suoraa töistä.

        Mutta ainahan teitä besserwissereita löytyy, mikähän mahtaa olla ongelmanne?


      • Anonyymi

        Meillä on tietty omamme (ongelmat), mutta niillä jotka alvariinsa valvovat yönsä, ongelmat muuttuvat jonkun ajan päästä aivan eri luokan huoliksi kuin niillä, jotka tajuavat vuorokausirytmin. - Nm. Käpyrauhanen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki jos vähän laajentaa ajatusmaailmaansa, voi olettaa, että jos työ päättyy klo 24.00, siitä ei suoraan pääse nukkumaan, tuskin edes haluaakaan. Vaan varmasti haluaa tehdä, ihan vaikka kuule ruokaa (sitäkin jotkun nuoret tekevät ihan itse) ennen kuin painuu pehkuihin suoraa töistä.

        Mutta ainahan teitä besserwissereita löytyy, mikähän mahtaa olla ongelmanne?

        Minä tulen töistä kotiin klo 17, teen ruokaa, käyn kaupassa ja ulkoilemassa, siivoan kotiani, tapaan kavereita, minun ei siis tarvitse käyttää nukkumiseen kaikkea aikaa työstäpaluun, ruoanlaiton ja seuraavan töihinlähdön välillä. Joten ei tuo kakarasi elämänrytmi ole ollenkaan normaali,sanot mitä tahansa.


    • Anonyymi

      Ihan ok.

      Jos kannattaa. Mä kai lähinnä ite asioinut öisin huoltoasemilla. Jos siis ollut ostettavaa. Mutta aika usein tehnyt öisin tilauksia, vaikkapa nyt Alepan verkkokouppaan. Mun mielestä ihan fine, jos jotkit kaupat auki muulloinkin, kun virka-aikaan.

      Tämä vähän kakspiippuinen asia. Pienkauppias ei voi revetä moneen, ei se nukkumatta pärjää. Isoilla ketjuilla sen sijaan rahaa palkata, vaikka yöduunareita.

      Tosiasia kuitenkin on, ei kaikki suomalaiset elä virastoajassa. Lähes kaikille palveluille on tarvetta ympäri vuorokauden ja kaikkina viikonpäivinä.

      Tämä vaan pahoin purasee pienen kyläkauppiaan kukkaroon. Yöt auki oleva pensa-asema käärii net myntit omiin liiveihinsä,

      =DW=

    • Anonyymi

      En käy, lähin kauppakin on 38 km päässä.

    • Anonyymi

      En käy kaupoissa sunnuntaisinkaan. Miksi kävisin yöllä? Miksi tämä yhteiskunta tukee sellaista sekopäistä elämäntapaa, että yöllä valvotaan, tehdään työtä ja käydään esim. kaupassa? Poislukien ne duunipaikat, joissa on pakko olla yölläkin työvuorossa; sairaalat yms. - Nm. Järjen hiven

      • Anonyymi

        Muualla Euroopassa on myöhään kaupat auki. Useinkin sellaisia olohuoneen kokoisia pikkuliikkeitä. Perheyrityksiä. Ehkä niissä työskentelee eri perheenjäsenet vuorottaen. En tiedä.
        Yritän kovasti käydä ennen työstä tulevien ryysistä. Tai sitten kahdeksan maissa illalla. Vähemmän väkeä ja huisketta.
        Liiterillähän on rajalliset ajat. Riittää.

        Beng


    • Anonyymi

      Kaikkein edullisinta on käydä yleensäkin kaupassa kaikkein pimeimpänä aikana yöstä sulkemisajan jälkeen.

    • Anonyymi

      En käy! Yöllä on parempaakin tekemistä.

    • En tuo matkoilta tullessani eväitä enään lennolla, vaan ostan tarvikkeet avoinna olevasta pääkaupunkiseudun ruokakaupasta. Joudun asumaan työni vuoksi aika-ajoin ulkomailla, joka päättyy maaliskuussa 2020. Sitten siirryn 9-20.00 ostajiin.

    • Ps. Korjaus.
      Kommentti on miniäni kannanotto, ei koske itseäni, vaikka kirjoitin sen puolestaan!
      sini.sirkku

      • Anonyymi

        Niin miekiin teen. Aina kun mie tuun matkoiltani takasii, niin säästyneil päivärahoil joit on tää antant Rise läksiäislahjaks, niin aina käyn vapaalle päästyäni ensimmäiseks tokmannil, koska siel on ainakii paras hinta/laatu suhe.


    • Anonyymi

      Kusella käyn :(

    • Anonyymi

      Mulla on kauppa tuos tien toisella puolella, parin min päässä. En käy yöllä kaupas, sunnuntaina käyn jos vieraita tupsahtaa enemmän ja kaapis ei ruokaa kaikille. Pari kertaa viikossa riittää kauppareissuja.

    • Yöllä mieluummin nukun. Kolme kertaa viikossa käyn kaupassa, ihan "ihmisten aikaan". Sunnuntainkin saisivat kaikki kaupan ihmiset minun puolestani pitää vapaata.

      Ympäri vuorokauden aukioloajoista ensimmäisenä tulee mieleen kaupan henkilökunta. Harvempi kai kuitenkaan mielellään yöllä on töissä, luulisin. Ja onko se yöaukiolo oikeasti edes tarpeellista. Joku aina vuorotyöt mainitsee, itsekkin olin jonkin aikaa jatkuvassa kolmivuorotyössä vuosikymmeniä sitten, jolloin kauppojen aukioloajat oli ihan jotain muuta. Aina sinne kauppaan kuitenkin pääsi, työvuorosta riippumatta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe