Parannus...

Anonyymi

Parannus on kristillisessä terminologiassa yksilön ja Jumalan toimintaa, joka kuuluu osana yksilön muuttumiseen Jumalalle otolliseksi. Parannuksen ja uskon suhde kuuluu olennaisena osana vanhurskauttamisoppiin. Vaikka kristittyjen kesken vallitsee varsin suuri yksimielisyys siitä, että Jeesus Kristus vapahtaa syntisen ihmisen, eri kirkkokunnilla on hyvinkin erilaiset näkemykset yksilön pelastumisen mekanismista.

Luterilaisessa teologiassa parannus on uskon aikaan saama ilmiö, jossa yksilö luopuu Pyhän Hengen johdattamana synnillisestä elämästä ja tekee lähimmäisilleen rakkauden tekoja. Parannusta edeltää usein Jumalan lain tuntemuksen aiheuttama kauhu, josta usko Jeesuksen sovitustyöhön vapauttaa. Luterilaisessa teologiassa jo pelkkä usko on riittävä ehto pelastumiselle, mutta se aiheuttaa pelastuneessa mielenmuutoksen, joka näkyy hyvänä elämänä. Koska yksilö on kuitenkin altis pahaan läpi elämänsä, parannus jää väistämättä epätäydelliseksi. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä Jeesuksen sovitustyö tekee yksilöstä Jumalan edessä täydellisen.

Parannuksen teko on kääntymystä sovittajamme Jeesuksen Kristuksen puoleen synnissä, jossa olemme itse voimattomia peseytymään puhtaaksi, muutoin kuin Herramme Jeesuksen Kristuksen Sovintoveren kautta. Siis myöntäminen siihen, että me emme voi itse pelastua Puhtauteen Kristuksen kaltaisuudessa omien toiveidemme kautta, vaan tarvitsemme syntiuhriksemme täysin puhtaan, eli Jumalan itsensä Pojan Sovituksen omaksi sovitukseksemme Luojamme kasvojen edessä. "Sillä mikään epäpyhä ei kestä Herramme Kirkkauden edessä".

Wikipediasta

5

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylläpä kuulostaa monimutkaiselta. Minulle riittäisi, että joku tekisi minulle parannuksen ja oikaisisi sieluuni ja ruumiiseeni vuosien kuluessa kertyneet vammat.

• Anonyymi

Tee parannus! Tuttu sanonta. Tarkoittaa sitä, että ihminen alkaa itse tekemään ja parantamaan itseään, ja sen johdosta huomaisi kuinka suuri syntinen sitä onkaan ja oppisi ymmärtämään, että omasta parannuksesta pitää luopua ja antaa se tehtävä Jumalalle.

• Anonyymi

Uuden Testamentin aikana parannus on jättää entinen elämä ja uskoa Jeesus luvatuksi Messiaaksi, sekä lähteä seuraamaan Häntä.

Vanhan Testamentin aikana Jumala oli Herra, Israelille, pakanoilla oli omansa.

Mutta Teologisesti Paavali teki Parannuksen Jumalasta (fariseus) Jeesukseen Damaskin tiellä.

Näin pitää Kristitynkin tehdä, ottaa Jeesus sydämeensä, ja julistaa Häntä teillä ja aitovierillä.

Johannes 1 kirjoittaa fariseuksista (Suomessa lähinnä Häntä on SRK), etteivät he ottaneet Jeesusta vastaan, sama on lestadiolaisilla. Jopa pappeja erotetaan liiallisesta Jeesus uskosta.

6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes.
      7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen.
      8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.
      9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
      10 Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
      11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
      12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.

Siinä on todellinen parannus, lestadiolaisuudessahan se on "parannuksen armo", joka on jäsenmaksun maksamista SRK;lle.

Jatkan vielä. Jumala ei kuule teitä, sillä Jeesuksella on kaikki valta (Matt 28;17) ja tie Hänen luo käy VAIN Jeesuksen kautta.

Jumala ei ole koskaan puhunut ydellekään pakanalle saakaan, ei edes lestadiolaisille.

Karmaisevaa separatismia.

• Anonyymi

No onpa Kesitaksella taas sekavat selitykset.
        Onko parannuksen tekeminen jäänyt puolitiehen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No onpa Kesitaksella taas sekavat selitykset.
        Onko parannuksen tekeminen jäänyt puolitiehen?

En tunne Kesitasta, mutta minulla asia on kunnossa.
        Mistä viha kumpuaa kirjoittajaa kohtaan, ja missä Hän on väärässä.
        Tarkoitatko parannuksen armoa, vai parannusta? Onko se sinulla kumpi, joka on vajaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      7715
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5758
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      79
      3268
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2863
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1668
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1580
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      322
      1293
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1172
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1159
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1061
    Aihe