Suomen dekkariseura. Kannattaako liittyä?

Anonyymi

Luen paljon dekkareita. Nyt haluaisin tavata muita kaltaisiani. Ovatko Suomen dekkariseuran tilaisuudet mielenkiintoisia?
Olisin kiitollinen, jos joku on jäsen ja antaa informaatiota. Seuran lehteä Ruumiin kulttuuria olen lukenut kirjastossa, mutta se ei ainakaan vakuuta. Siis, tilaisuudet kiinnostavat.

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jollakin tavalla epäystävällinen tunnelma. Ei vapaata vaan ylhäältä johdettua. Keskustelua ei synny. En suosittele jos lehtikään ei kiinnosta.

      • Anonyymi

        Hieno idea, mutta väärin toteutettu. Kuin joku politpyroo.


      • Anonyymi

        Ei toimi. Mahdollisuuksia olisi, mutta asenne ei ole kohdallaan.


    • Anonyymi

      Ehkä kyllä.

      Meitsi ei oikein ite kiinnostunut pikku salaseuroista. Mutta lukenut paljon dekkareita. Tyyliin, kun keksinyt jonkun dekkaristin, vetänyt metrin kirjastosta kirjailijan kirjoja himaan luettavaksi.

      Mä en tunne po. järjestöä. En siis voi kommentoida, kuin suurpiirteisti. Mutta noin ajatuksena, jos dekkarit kiinnostaapi ja olemassa asiaan perehtynyt seura, mitäpä haittaakkaan sen seurailmisesti oikein voi olla. Tahtoohan noit seurapiirit olla useasti aika sisäsiittoisia ja sisäänlämpiviä, mutta kandee enenpi katella asioita niinkuin ite itsenään.

      =DW=

    • Anonyymi

      Jos kiinnostaa, mikset kokeeksi liity. Saahan sitä erota.
      Aika 'paha' nimi lehdellä. Ken keksinyt?
      Voisit kertoa meille kokemuksistasi noin yleisellä tasolla.
      Eli anna palaa.

      Beng

      • Anonyymi

        Joku etiäinen on, että seuran alkujuuret menee jonnekin 80 luvulle. Ruumiin kulttuuri lienee myöhempiä painoksia. Painosta olen nähnyt enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.
        Internetin vallankumouksen jälkeen luku innostukseni on valunut nollan tuntumaan. Hyvä jos aikakausilehtiä vilkaisen silloin tällöin, jonkun henkilötarinan jos henkilö sattuu kiinnostamaan sillä hetkellä. Ja vain sillä hetkellä koska huomenna kaikki on toisin. Päässäni.


    • Anonyymi

      Seuroista tiedä. Nuorena kiinnosti Mick Cardby.

    • Anonyymi

      Oletko tutustunut Markku Ropposen Kuhala sarjaan?
      Jos et vielä, suosittelen!

      • Anonyymi

        Ropponen on aliarvostettu dekkaristi.


      • Anonyymi

        Jyväskylään sijoittuvia kirjoja. Tuttuja paikkoja.


    • Anonyymi

      Kaikkea mikä vähänkään kiinnostaa kannatta kokeilla !
      Käy kurkkaamassa, sittenpähän näet.
      Olet ainakin yhtä kokemusta rikkaampi !

    • Anonyymi

      1970 -luvulla Mauri Sariola oli ylivoimaisesti Suomen suosituin jännityskirjailija. Hän oli myös oikeistolainen ja naureskeli partastalinisteille.
      Dekkariseuran perustivat vasemmistopiirit vastustamaan Mauri Sariolan suurta suosiota, ja sivistämään tyhmää kansaa, jotta nämä omaksuisivat kommunismin aatteen ja alkaisivat lukea "oikeanlaatuista" kirjallisuutta.
      Mauri Sariola kuitenkin kuoli äkillisesti jo seuraavana vuonna. Dekkariseuran tavoitteeksi jäi siis yleisesti oikeistolaiseksi miellettävän jännityskirjallisuuden vastustaminen.

      • Anonyymi

        Sariolan kirjoissa eivät risuparta tyypit olleet kuin konnan roolissa. Susikoski liikkui akateemisen ja varakkaiden piireissä. Sota ja sankarit olivat myös tärkeitä, ja oli hän haistellut ruudin tuoksua itsekin.
        Kommareille punainen vaate tuo iso römmeltäjä.


    • Stadin pormestari J.Vapaavuori ja Katri Kulmuni ovat alkaneet varovasti lähestyä Perussuomalaisia.
      Viitanneeko tuo siihen, että Hallituksen kaataminen on piakkoin tulossa.
      Sitten alkaa tietysti uuden Hallituksen muodostaminen...
      Hyvä niin.
      -
      Jospa sitten uusi hallitus laittaa Poliisimme oikeisiin töihin.
      Pois verotuksen kamera-piireistä.

      H.

      • Anonyymi

        Kunhan uhittelevat. Mitätöntä pullistelua keskustalta, jos kannatus nipin napin 10 prossaa. Kulmunin ei nyt kannattaisi...
        Kokoomukselle piukeeta olla oppositiossa.
        Beng


      • Anonyymi

        Pönttö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pönttö!

        Yrjöttääkö vai ripsakkaa ripuliako pukkaa?
        Onneksi sinun ei oletettavasti tarvitse käydä ulkoeriössä.

        Ohikulkija


    • Anonyymi

      Älkääs entiset risuparrat alkako sekottaa keskustelua. Pysytään nyt tässä dekkariseura-aiheessa, dekkareissa ja miksei Mauri Sariolassakin.

      • Anonyymi

        Jussi Adler-Ohlssenilta odottelen uutta dekkaria.
        Tanskalainen.
        Nyt on ollut dekkaripaasto. Maistuuko sitten vasta, kun on synkkä syksyinen yö.
        Kirjoittajissa on runsaudenpulaa.
        Vähän epävarmaa on olenko lukenut tuolta tai tuolta lähes kaikki.
        Ja kirjoja täytyy lukea järjestyksessä, jotta pääsee sisälle roolihahmoihin.
        Karl Axel Sundit jätin trilogiaan. Karmeita.
        Nyt lukeminen on kohdistunut taiteilijoihin.
        Tavallaan tuli nälkä tietää meidän taidehistoriasta enempi.
        Jännittäviähän nuokin omalla tavallaan ovat. Toisin.

        Beng


    • Anonyymi

      Noita skandi-dekkareita tunkee vallan mahottomasti, vaan suurin osa ei juuri innosta, kun on eräänlaista sosiaalikerrontaa.
      Ruotsalaiselta Jens Lapidukselta tuli muutama hyvä luettava aiemmin. On sitten norski Nesbo verinen.

      • Anonyymi

        Kuin myös.

        Beng


    • Anonyymi

      En keksi ainuttakaan syytä, miksi liittyisin.

      Ihan vaan itsekseni nautin ruotsalaisista, ja brittiläisistä tv-sarjoista. Ovat tuossa genressä "laatukamaa".

      Åsa Larssonin kirjat vein juuri divariin.

    • Anonyymi

      Ruotsalaiset juristit, jotka kirjoittavat dekkareita, ovat nähneet sen ihmisten pimeän puolen, ja tietävät mistä kirjoittavat.

      Niistä tehty monia kiinnostavia tv-sarjoja.
      Brittiläiset ovat myös ihan omaa luokkaansa. Suomalaiset eivät osaa tehdä kiinnostavia rikoselokuvia, poislukien Komisario Palmut, jotka ovat klassikoita omassa sarjassaan.

    • Anonyymi

      Suomalaiset dekkaristit eivät yhtään kiinnosta, en osaa sanoa, miksi eivät. Ovat jotenkin keinotekoisia.

      • Anonyymi

        Ehkä se johtuu noista vanhojen risupartakommunistien pyrkimyksistä. Hyviä dekkarikirjoittajia luulisi löytyvän Suomestakin, mutta he eivät ole aatteellisesti sopivia.


      • Anonyymi

        Et ole sitten lukenut ainoatakaan Komisario Koskisesta kertovaa kirjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole sitten lukenut ainoatakaan Komisario Koskisesta kertovaa kirjaa.

        Leena Lehtolaisen suomenkieli on hyvää.
        Pidän häntä hyvänä dekkaristina.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leena Lehtolaisen suomenkieli on hyvää.
        Pidän häntä hyvänä dekkaristina.

        Beng

        Ai sullon "hyvä suomenkieli" perusteena kun luettavaa valitset?

        Voi olla ihan hyvää suomenkieltä, mutta yksinkertaisesti tylsää.

        Tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sullon "hyvä suomenkieli" perusteena kun luettavaa valitset?

        Voi olla ihan hyvää suomenkieltä, mutta yksinkertaisesti tylsää.

        Tekstiä.

        Ei pidä tehdä hätäisiä johtopäätöksiä.
        Kymmenkunta kirjaa olen häneltä lukenut.
        Hyvä äidinkieli oli havainto luetun perusteella.
        Ihan kirjailijan kirjoihin halusin perehtyä.

        Beng
        Virpi Hämeen-Anttila kirjoittaa myös jännityksellisiä romaaneita.
        Muistan, kun luin ensimmäisen kirjan häneltä, en tykännyt yhtään, olin jotenkin ärsyyntynyt. Mutta kymmenen niitäkin on mennyt silmistä alas.


    • Jospa lukisitte Isaac Asimov:in Robotti-kirjat.
      Ainakin yhdestä on tehty leffakin.
      Pää-osassa Will Smith

      H.

      • On todistettu että kasvikin reagoi ihmiseen.
        Tutkimus lienee lähtöisin siitä, että naiset lörpöttelevät myös kukkasilleen.
        Liekö syynä se Kärpäs-Loukkuihin ja Kannu-Kasveihin.
        -
        https://www.youtube.com/watch?v=rL6RRIOZyCM

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        On todistettu että kasvikin reagoi ihmiseen.
        Tutkimus lienee lähtöisin siitä, että naiset lörpöttelevät myös kukkasilleen.
        Liekö syynä se Kärpäs-Loukkuihin ja Kannu-Kasveihin.
        -
        https://www.youtube.com/watch?v=rL6RRIOZyCM

        H.

        Mullapa niitä ei juuri ole.
        Olen kukkien sarjanitistäjä.
        Pihalla on toisin. Rehottavat.
        En tiedä millaisella sanasaasteella niitä sisäkukkia pitää puhutella.
        Leikatut kukat ovat toisin. Juurettomia.
        Kihokkeja en kasvata. Sehän olisikin kannattava bisnes.

        Beng
        https://youtu.be/RpKp5AaFpcg


    • Anonyymi

      Olen kuullut, että Aku Ankka olisi eräänlainen jännitysdekkari. Saattaa luoti osua oikeaan.
      Elämässäni en ole lukenut ensimmäistäkään Aku Ankkaa. Lapsuudessa niitä ei ollut. Aikuisena ne näyttivät naurettavilta lasten lehdiltä.

      • Anonyymi

        Jiihaa.

        Metsillä on Aku Ankka tilattuna.Kerranviikossa popsahtaa postilaatikkoon. Mä en hirveesti fanita nykysarjoja, mutta niin hiton paljon hienoa kamaa sieltä vaan on aikojen kuluessa tupsahtanut.

        Tää on vähän sellainenkin kulttuurikysymys. Nä kerettiläisesti opin aikoinanani lukemaan Nakke Nakuttajan kautta. Hö, aika pashaa. Mutta kun oppi lukemaan, Akuista alkoi löytymään ties mitä tasoja.

        Sinällään Aku Ankka on siis sarjakuva, mutta ällistyttävän paljon dekkaria niittenkin juonista löytyy. Mä luen kyllä muutenkin sarjiksia paljon, mutta Akut on aina kuulluneet lukemistoihini yhtenä ykkösenä..

        Ps. Lukaseppas "Neliskanttiset kananmunat" ja mieti sitten, että mitä vituudin genreä toi sitten oli :DDDDD


        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jiihaa.

        Metsillä on Aku Ankka tilattuna.Kerranviikossa popsahtaa postilaatikkoon. Mä en hirveesti fanita nykysarjoja, mutta niin hiton paljon hienoa kamaa sieltä vaan on aikojen kuluessa tupsahtanut.

        Tää on vähän sellainenkin kulttuurikysymys. Nä kerettiläisesti opin aikoinanani lukemaan Nakke Nakuttajan kautta. Hö, aika pashaa. Mutta kun oppi lukemaan, Akuista alkoi löytymään ties mitä tasoja.

        Sinällään Aku Ankka on siis sarjakuva, mutta ällistyttävän paljon dekkaria niittenkin juonista löytyy. Mä luen kyllä muutenkin sarjiksia paljon, mutta Akut on aina kuulluneet lukemistoihini yhtenä ykkösenä..

        Ps. Lukaseppas "Neliskanttiset kananmunat" ja mieti sitten, että mitä vituudin genreä toi sitten oli :DDDDD


        =DW=

        Muistanpa oikein hyvin: Veljenpojat joutuivat yrittämään puhaltaa neliskanttisia purkkapalloja..Joskaan en ole enää jaksanut kiinnostua A. Ankasta.
        Lapsille aikoinaan tuli tilattuna, samalla luin sitten itsekkin.


    • Anonyymi

      Kotimaisista Harri Nykänen Raid-sarjallaan ihan kelpo. Nykyisin kirja per vuosi kirjoittava Jarkko Sipilän poliisisarja Takamäki on kuivahkosta kerronnasta huolimatta , mielenkiintoinen luettava hyvien henkilöhahmojen osalta.

      • Anonyymi

        Jotenkin, kun on nähnyt tv-sarjan, en osaa tarttua kirjaan, vaikka siinä on paljon enemmän kuin sarjassa.
        Raidin näyttelijä on hyvä.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin, kun on nähnyt tv-sarjan, en osaa tarttua kirjaan, vaikka siinä on paljon enemmän kuin sarjassa.
        Raidin näyttelijä on hyvä.

        Beng

        Joop.

        Noin kirjassa ja lefassa on aika iso ero. Kirja antaa tilaa mielikuville, ajatuksille. Leffa on tosiaankin aika tarkasti käsikirjoitettua kamaa. Siinä ei mietimiselle jää paljoa tilaa..

        Mun mielestä suomessa tehdään jokatapauksessa erittäin hyvää dekkaria telkkarilevitykseen. Mä en ole hirvee dekkarifani, vaikka lueskelenkin niitä aika usein. Tässäkin keskusteluketjussa mainittu paljon dekkarihahmoja, jotka oletettavasti ois muuten, ilman telkkaria tuntemattomiksi.

        Mä muuten pidän erittäin paljon germaanien sarjadekkateista. Net on aina hyvin tehtyjä ja kai sopivan selkeitä mun yksinkertaiseen ajatusmaailmaani.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joop.

        Noin kirjassa ja lefassa on aika iso ero. Kirja antaa tilaa mielikuville, ajatuksille. Leffa on tosiaankin aika tarkasti käsikirjoitettua kamaa. Siinä ei mietimiselle jää paljoa tilaa..

        Mun mielestä suomessa tehdään jokatapauksessa erittäin hyvää dekkaria telkkarilevitykseen. Mä en ole hirvee dekkarifani, vaikka lueskelenkin niitä aika usein. Tässäkin keskusteluketjussa mainittu paljon dekkarihahmoja, jotka oletettavasti ois muuten, ilman telkkaria tuntemattomiksi.

        Mä muuten pidän erittäin paljon germaanien sarjadekkateista. Net on aina hyvin tehtyjä ja kai sopivan selkeitä mun yksinkertaiseen ajatusmaailmaani.

        =DW=

        Katson myös saksalaissarjoja.
        Ääntävät selkeästi, joten lyhyelläkin saksalla pärjäisi kuuntelemallakin.
        Silti Vanha Kettu oli oma lukunsa.
        Häiritsee yhdessä myöhäissarjassa, kun naisen pitää olla kuin jätkä: kävely ja asennot. Ei ihan vakuuta.
        Sitten aivan kauhea on "Critical Evidence", missä puidaan oikeita tapauksia. Myöhensivät katseluaikaa. Miten ihminen voi ollakin tyhmä ja raaka!

        Beng


    • Anonyymi

      FaceBookissa on sellainen ryhmä kuin Dekkarinetti.
      Siellä on ainakin kaksi kirjailijaa, jotka terrorisoi sitä maksetuilla mainoksilla ja peukutuksilla, mutta on ryhmässä paljon hyvääkin.

    • Anonyymi

      Se naamakirja on tosiaan mainoksilla pyntätty että peukuilla. Olen käynyt vaimon facea välillä selailemassa, en ole itse innostunut.

      • Anonyymi

        Fasebook on sopulien juttu.


    • Anonyymi

      Tuli mainos, kun olen kerran....
      pelottavin, trilleri, vetävin jännitys, mykistyttävä, piinaava, vetävä, rakastetuin etsivä, ystävyys, hyytävä, psykologinen, ajankohtainen, suosittu, toimintajännäri, vakuuttanut jännityksestä, hälytystila, odotettu uutuus...
      Miten voi markkinoida uutuuksia, niin, että ne erottuvat.
      Onko niin, että kerran kekatun kirjoja tuleekin luettua useampia? Odotettuja.
      Ihailen tuota, miten markkinoinnissa saadaan jotain eroa vaikkapa ummikolle.

      Beng

    • Anonyymi

      Dekkariseura on turha yhdistys. Ei kannata liittyä.

      • Anonyymi

        Ja perustelut. Kiitos.

        Beng


      • Anonyymi

        Sisään päin lämpiävä joukko. Jotenkin autoritäärinen. Et ole tervetullut, jos haluat avointa keskustelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisään päin lämpiävä joukko. Jotenkin autoritäärinen. Et ole tervetullut, jos haluat avointa keskustelua.

        Mitä siellä tehdään?
        Kirjaesittelyjä? Markkinointia?
        Minä en piittaisi sisäpiireistä, jos asia kiinnostaa.
        Joka paikassa onmse 'me' - jopa joissain eläkeläisjutuissa.
        Vähän sinniä matkaan.

        Beng


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      284
      3131
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2734
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      20
      1853
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      130
      1851
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      115
      1606
    6. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1594
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1370
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1143
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1113
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      62
      1063
    Aihe