Lämpömittarin hidas toiminta??

Izmo

TERVE!

Onko jollakin muulla samanlainen ongelma eli kun aamulla ajan auton parkkiin ja pakkasta on ollut vaikka -18. Kun sitten iltapäivällä lähden liikkeelle (auto auringossa) laskee lämpömittarin (ei moottorilämpö vaan ulkolämpötilan mittari) näyttämä hitaasti (5 - 7 min aikana) oikeaan lämpötillaan eli tänäänkin -2:teen.

Onko tällaista hidasta lämpömittarin toimintaa ollut muilla? Auto on Megane Break 1.6 vm.2005.

16

3008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

      se nyt auton toimintaan haitallisesti vaikuttava tekijä? Jos ei niin miksi tehdä tuollaisesta pikkujutusta ongelmaa?

    • Pera

      Joo mulla samanlainen auto ja sama "ongelma".
      Ilmeisesti sähköt poistuu mittarisysteemistä auton ollessa parkissa. Outo ratkaisu, en ole muissa autoissa tavannu.

    • Mra

      Ei saanut ihan selvää mistä laskee...ja onko anturi auringossa? Kyllä minulla (Scenic II) näyttää heti sitä mitä pitääkin, paitsi että näyttää aina 1 asteen verran väärin. Kun lämpimästä hallista ajaa pakkaseen, niin pari minuttia menee ennenkuin näyttää oikein.

      Lämpömittarin anturi on oikeanpuoleisen taustapeilin alla oleva pikku nysä. Kokeiles lämmittää kädellä, reagoiko?

      • Izmo

        Näytti päivällä auton käynnityshetkellä samaa kuin aamulla tulessa eli -18 ja laski siitä pikkuhiljaa -2 asteeseen.

        Ihan kuin aamuinen lukema olisi jäänyt muistiin ja alettaisiin laskea jotakin arvoa mittaustulokselle ja edelliselle lämpötilalle.


      • ibbe

        Minulla mielestäni Grand Scenic alussa näytti ulkolämpotilat aivan oikein, ja vielä täsmälleen samaa kuin kotona ulkolämpömittari. Nyt kuitenkin, kun puoli vuotta olen ajellut, niin heittoa on tullut 2 astetta alle, minkä huomaa varsinkin nollakelillä, kun muuten on sulaa mutta mittari näyttää -2... Silloin se vähän hämää.

        Takuuhuollossa ihmettelivät, ja sanoivat ettei kuulosta tutulta, mutta jos heittoa tulee enemmän, niin sitten vaihdetaan vaikka anturi. Pari astetta on kuulemma vielä toleransseissa, kun mittarin tarkoitus on "olla suuntaa antava". No, katsellaan...

        Harvoin kai nuo toimivat oikein. Kakkosautossa lukema saattaa joskus jämähtää alimpaan arvoon, ja jos lämpötila nousee (esim. aamulla ajaessa) niin lämmöt "ovat" aika vakiot...


      • Mra
        ibbe kirjoitti:

        Minulla mielestäni Grand Scenic alussa näytti ulkolämpotilat aivan oikein, ja vielä täsmälleen samaa kuin kotona ulkolämpömittari. Nyt kuitenkin, kun puoli vuotta olen ajellut, niin heittoa on tullut 2 astetta alle, minkä huomaa varsinkin nollakelillä, kun muuten on sulaa mutta mittari näyttää -2... Silloin se vähän hämää.

        Takuuhuollossa ihmettelivät, ja sanoivat ettei kuulosta tutulta, mutta jos heittoa tulee enemmän, niin sitten vaihdetaan vaikka anturi. Pari astetta on kuulemma vielä toleransseissa, kun mittarin tarkoitus on "olla suuntaa antava". No, katsellaan...

        Harvoin kai nuo toimivat oikein. Kakkosautossa lukema saattaa joskus jämähtää alimpaan arvoon, ja jos lämpötila nousee (esim. aamulla ajaessa) niin lämmöt "ovat" aika vakiot...

        Itsellä näyttää Scenic II:ssa 1 asteen verran liian vähän, olipa lämpötila mikä tahansa. Kerran tällä saitilla siitä mainitsin, niin eikös vaan tullut näitä henkilökohtaisuuksiin käyviä viisastelijoita.

        Lähinnä ihmettelin että miten noinkin arvokas laite voi näyttää toista astetta pieleen. Vaatimus ei ole kova, jos virheen pitäisi olla alle 1 aste. Anttilasta ostettujen 100 mk:n digimittarien virhe 0 C:n jää/vesi hauteessa on yleensä alittanut lukematarkkuuden 0,1 C.


    • täälläkin.

      On juuri kuvatunlainen tapaus, auto muuten sama, mutta dCi -koneella.
      Erikoista asiassa on se, että esim. tänään kun lähdin töistä ja ulkona oli about 3 astetta pakkasta, niin auton mittari näytti -13 ???!! Aivan kuin aamuinen lukema jäisi "muistiin".

      Eipä ole mitenkään haitannut, mutta outoa silti.

    • Break 2005

      ..myös täällä. Voisiko selitys olla että mittari laskee jotenkin lämpötilan keskiarvoja? ( Olettaen, että mittarin lukema luetaan esim. kerran minutissa, ja moottori sammutettuna ei tyhjennetä muistia.. ) Tähän syynä voisi olla se, että jos mittaus tapahtuu auton "tietokoneen" kautta, niin mitään järkeä ei ole pollata mittaria koko ajan. Ja toisaalta - jos mittausväli on pitkä - niin satunnaiset vaihtelut ( esim. tunneli, parkkihalli ) antaisivat väärän tuloksen ulkotilaan nähden jos arvo ei muodostu jotenkin keskimääräisestä tuloksesta.

      Mene ja tiedä...

    • Izmo

      Tänään ongelmaa ei ollut mutta ilmakin oli täysin toinen eli -9 aamulla ja lähdettäessä aurinko ei paistanut ja lämpötila oli -4. Täytyypi seurata tilannetta onko "ongelma" vain kovina pakkasaamuina.

      Se tässä vain mietityttää miten tuo ilmastointi (automaattinen) reakoi kun ollaan pitemmällä keväällä ja aamulla on pakkasta mutta päivällä jo reilut plus asteet. Mietin vain meneekö se päälle kun mittaustulos näyttää pakkasta?

      • Mra

        No hätä. Automaaginen ilmastointi tutkii ainakin 3 anturin tietoja: sisälämpötilan, ulkolämpötilan ja auringon lämpösäteilyn tietoja. Ei mene AC päälle, jos sisällä on pakkasta. Paitsi jos panee sisäilmakierron päälle - ainakin AC-symboli tulee.


      • simoEspoo
        Mra kirjoitti:

        No hätä. Automaaginen ilmastointi tutkii ainakin 3 anturin tietoja: sisälämpötilan, ulkolämpötilan ja auringon lämpösäteilyn tietoja. Ei mene AC päälle, jos sisällä on pakkasta. Paitsi jos panee sisäilmakierron päälle - ainakin AC-symboli tulee.

        Hei,
        Mulla scenic autosa vm 2005 diesel, Aivan outo lukemat.. ulkolämpötila 28 ja auton mittari varjossa näyttää -9 ???? liittyykö tämä AC toimintaan kun jäi 2v ilman huoltoa?
        Kiitos!


      • 2.0T 16v GT
        simoEspoo kirjoitti:

        Hei,
        Mulla scenic autosa vm 2005 diesel, Aivan outo lukemat.. ulkolämpötila 28 ja auton mittari varjossa näyttää -9 ???? liittyykö tämä AC toimintaan kun jäi 2v ilman huoltoa?
        Kiitos!

        Ei mene ilmastointi päälle ollenkaan jos näyttää -9. Auto luulee että on pakkasta, eikä näin ollen ilmastointia tarvita.
        Ei vaikuta mitään jos ilmastointi on ollut huoltamatta pari vuotta, 2-3 vuotta menee helposti ilman huoltoa, jos ei ole vuotoja.
        Luultavati ulkolämpötilan anturissa on jotakin mätää ja välillä näyttää mitä sattuu. Se ei montaa euroa maksa, jos hankkii oikeasta paikasta (ei merkkiliikkeestä). Renault-foorumilla on tästä tarkempaa tietoa.


    • Me II

      Sama täällä. Muuten siitä ei liene haittaa, mutta ainakin minulla meni automaatti-ilmastointi täysin sekaisin, kun se peilissä oleva anturi simahti. En tiedä, vaikuttaako se hitaus ilmastointilaitteen säätöihin.

    • Juha H.

      Minulla on Mégane Break II ja kun autokatoksessa lämpötila on mittarin mukaan ollut -18 ja olen ajanut auton katoksesta pois kotioven eteen ja odottanut vaimoa pari minuuttia, lämpötila on parhaimmillaan ehtinyt kohota jo neljä astetta.

      Mielenkiintoinen havainto sinänsä: lämpötila pysyy alempana paikassa, johon edes aamuaurinko ei pääse paistamaan. Aurinko ei ole päässyt paistamaan suoraan mittariin odottaessanikaan.

      • Mra

        Kaikenlaista on kuultu ja paha sanoa mitään. Itsellä on Scenic II ja kuvittelin siinä olevan samat mittasysteemit kuin Megane II:ssa. Se ainakin on toiminut ihan "livenä" ilman mitään muistiefektiä. Niinkun kirjoitin, anturi on oikeanpuoleisen sivupeilin alla olevassa nysässä. Voihan sinne konehuoneesta tulla odottaessa lämpöä, jos sieltä päin sattuu puhaltamaan.

        Systeemit voi tarkistaa irtoanturilla varustetulla digimittarilla, minkä voi pistää sivuikkunasta ja sitoa sivupeilin varteen. Itsellä on pari Anttilasta aikanaan autokäyttöön ostettua sikarimallista, joita käyttelen nykyisin erilaisten ilmastointien ym. mittailuun. Sen etäanturi (out) reagoi erittäin nopeasti mutta laitteen sisällä oleva klunssi (in) on yhtä tyhjän kanssa.


    • W..

      kun lähtee tallista ja kestää monta kilometriä ennen kuin näyttää järkeviä lukemia ja pysähdyksissä anturi pääsee myös lämpenemään. Niin ja jos anturi on kostea, mutta ilma kuiva niin mittari näyttää liian kylmiä lukemia.

      No, liikkuva auto on aika ongelmallinen paikka lämpötilan mittaamiseen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe