Olin neljä viikkoa sitten vatsaontelon alueen leikkauksessa, jonka päätteeksi minulle laitettiin sulavat tikit. Tikit ovat yksittäiset eivätkä ole vain ihon alla, vaan n. puolet tikistä (mukaanlukien solmut) on ihon päällä. Tikkien päät välillä jäävät ärsyttävästi paitaan kiinni niin, että paidan liike sitten aiheuttaa pientä kipua. Lisäksi haavan molemmin puolin tikkien kulkureikien alueet ovat punoittavat ja iho kuoriutuu alueelta jonkin verran.
Minulle ei kerrottu tikkien varsinaista sulamisaikaa, mutta luulin että ne olisivat tähän mennessä jo sulaneet? Kuinka kauan tällaisten sulamisessa yleensä kestää? Voinko poistaa tikit jo itse, vai pitääkö vain odottaa, että joku kaunis päivä tipahtavat kyydistä?
Kauan itsestään sulavat ihotikit sulavat?
2
5877
Vastaukset 2
- Anonyymi
Oletko varma että ihon pinnalla olevat tikit ovat sulavaa ommelainetta? Syvemmälle laitettavat ompeleet ovat yleensä aina sulavaa materiaalia. Ihon pinnalla olevat sulavat tikit häviää hyvin hitaasti, eikä kudosten sisälläkään kovin nopeasti (voi kestää jopa kuukausia).
Tuo että ompeleiden reiät punottaa ja iho kesii, osoittaa että ne ovat tulehtuneet. Leikkaushaava on jo aikoja sitten sulkeutunut neljässä viikossa joten tikeistä on vain haittaa. Myös sulavat tikit voidaan poistaa jos ne aiheuttaa tuollaisia tulehduksia. Tikkien "hännät" saa joka tapauksessa leikata varovasti itsekin pois, mutta jos päädytään niiden poistoon hännät tarvitaan koska niitä käytetään poistotoimenpiteessä.
Kannattaa ottaa yhteyttä joko leikkauspaikkaan tai terveyskeskukseen (tikit voidaan poistaa siellä). - Anonyymi
Jos näkyvät tikit ovat väriltään tummia, ne eivät ole itsestään sulavia ja pitää otattaa pois. Sulavat tikit ovat vaaleita. Koska leikkaus on ollut vatsan alueella, olettaisin että sulavilla on tarkoitettu haavan sisäpuolelle jätettyjä tikkejä. Pinnalliset ovat varmaankin sulamattomia. Ja koska leikkauksesta on jo niinkin kauan niin olisivat kyllä jo sulaneet. Hopi hopi, terveydenhoitajalle poistattamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa721457Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää921087- 164957
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as28941Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105894Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30893Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks55817Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201792Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu128768- 27744
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93717Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.177703- 64654
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa48648Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12595- 85558
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo189541On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75507- 55507