ja tuokin määrä keskittyy vain pienille alueille, niin mihin tarvitaan pakkoruotsia koko Suomessa?
Kun mantereella on suruja n. 260 000
Anonyymi
3266
3Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Pussaisitko mihinKohtaan?
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
Vastaukset 32
Vanhimmat
Ei mihinkään, mutta onneksi surut tulevat katoamaan.
Onhan Vantaallakin vissiin 5 000 surua :-)
Ja enemmän virolaisia ja venäläisiä.....hgehehehehehee
Sehän vasta näitä svegoja harmittaa.
Det är nog mera än vitsigt då ni gläder er åt att era landsmän som grannar söker sig till bättre områden och blir ersatta av diverse utländska stödtagare i era knutar.
Vanda är redan nu stor-Helsingfors ghetto. Hur tror du att det ser ut om tio år? Är det så att disponenten kan flytande arabiska men ingen finska längre? Hur skall ni sedan göra då de engelska texterna i disponentens meddelanden är avsedda för er? Gå på språkkurs?
Suomenruotsalainen ei ole minun maanmieheni.
Sitähän se harvemmin Venäjällä on, mutta miten se liittyy tähän?
Surut eivät ole suomalaisia, joten ette voi olla meidän maanmiehiämme.
Miäkin osoon puhuva ruattia. Kom hit och titta på fitta.
ja sekin määrä laskee.
Mitä Venäjä tähän liittyy spede?
Toi jo riittääkin hyvin.
Itse odotan sitä vaalia kun SFP käy kovemman kampanjan Ruotsissa sinne muuttaneiden keskuudessa kuin heidän perinteisellä kusetus alueella.
Loppuukohan pakkoruotsitus sitten kun viimeinenkin suomenruotsinkielinen on muuttanut ruotsiin .
Tuolle suomenruotsinkielelle kyllä täytyisi keksiä sutjakampi nimi , niinkuin ruotsalaisetkin keksivät ruotsinsuomenkielisille "meänkieliset" .
Ei lopu.
Nykyisin RKP/kielihuoltolaitos perustelee virkamies- ja pakkoruotsia sillä, että "jos sattuisit muuttamaan ruotsinkiliseen kuntaan".
Tämä perystelu muuttuu vaan silloin , jos sattuisit muuttamaan Ruotsiin :-)
Vore mycket bättre om de här enspråkigt finska inte skulle flytta till tvåspråkiga orter.
Det fordras så mycket daltande med dem, när de märkar att folk talar svenska också.
Niin, tasa-arvoon ei kuulu, että suomenkielisen muuttaessa kaksikieliseenkuntaan, tämä voisi pitää suomensa.
Hänen on pakko opiskella ruotsia.
Tasa-arvoa :-)
Ja nuokin rusut ovat lähes kaikki kaksikielisiä eli osaavat suomea vähintään tyydyttävästi!
Toisin kuin fennot. Taitavia nuo ruotsinsuomalaiset.
surujen tulisi ottaa mallia rusuista.
Rusut säilyttävät kielensä ja kulttuurinsa, vaikka ovat vähemmistö Ruotsissa.
Suomessa oleva ruotsinkielinen vähemmistö pelkää jo varjonsakin muuttuvan suomenkieliseksi.
Är det därför som över 40 000 svenskspråkiga har en finskspråkig äkta hälft ?
"Rusut säilyttävät kielensä ja kulttuurinsa, vaikka ovat vähemmistö Ruotsissa."
Är det inte ganska naturligt? Visserligen skippar rusunas (sverigefinnarnas) barn finska i allt större utsträckning.
Är det någon annan som tycker att fenno kunde lägga av med sina närmast barnsliga hemma tillverkade förkortningar som de inte ens själva klarar av att hålla koll på?
Vi svenskspråkiga finländare har också behållit vårt språk ,vår identitet och kultur i hundratals år.
Trots fennornas kampanjer,propaganda och svartmålande år efter år.
Katkeruus on kovaa kun et kuulu "bättre folkiin"....håhåhåhåhåhå
Ruotsiin muutti 1960-70-luvuilla lähes puoli miljoonaa suomalaista. Nyt suomea äidinkielenään puhuu enää n. 250 000 ihmistä.
Ei siis ole selvästikään onnistuttu säilyttämään kieltä, vaan puhujien määrät laskevat.
Enligt er bor de i Eskilstuna. Trots att Eskilstuna kan kännas som jordglobens nave för er, vilken runt allt snurrar, så är vi andra förbluffande många. En bra bit över 7 miljarder, faktiskt.
Ihmiskuntaa on rangaistu sodilla, sairauksilla ja talousongelmilla. Ei siihen enää ruotsinkielisiä tarvittaisi lisäksi.
Utan svenskspråkiga och tvåspråkiga områden skulle ni redan ha svultit ihjäl om inte vintern skulle ha hunnit före. Kanske det skulle vara en idé i att ens lite pejla ens egen situation innan man öppnar käften?
På Åland brukar de säga, att tänka före man talar är lite som att dra ner byxorna innan man bajsar.
Mitä ihmettä sää selität, että spede osaa Suomea?
Joo, Spede kunde finska. Du kunde också lära dig, förutom takt och ton även finska. Lycka till.
Ruotsin kieltä ylipäätään ei tarvita Suomessa.
Ei niin.
Peruna kasvaa yhtä lailla, kielestä riippumatta.
Kurkutkin kasvattaa nykyään aasialainen kieli.