Tänään on WCT-iskujen vuosipäivä ....11.9.2001....luin siitä äskettäin ja hämmästyinkin että onko siitä jo niin kauan aikaa kulunut ...En osaa sanoa miksi se päivä jäi niin voimakkaasti mieleeni ...Istuimme silloin koulutuspäivillä ja sen päivän vetäjällä meni aivan konseptit sekaisin ....ja kuuntelimme vain uutisia tapahtuneesta...Muistan sen päivän kuin se olisi tapahtunut aivan lähiaikana ja siitä on kulunut aikaa 18 vuotta... On varmaan muitakin isoja tapahtumia joillakin jäänyt mieleen....on niitä aivan kotimaassakin ollut.
mimmimum-..mi
Tapahtuma joka on jäänyt mieleen
33
110
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan kiva moka minulta ...WTC pitäisi olla ...WC kai oli vielä tutumpi yhdistelmä....
mimmimum-..mi Minä muistan WTC-iskujen päivän.
En tiedä mikä on WCT ?
Luulin että telkkarista tulee jokin jenkkiläinen toimintaleffa.
Tapahtuikin sitten aivan järkyttävää tuhoa.- Anonyymi
Olimme Niilin risteilyllä ja sillä kertaa parkissa Luxorissa. Joillekin osanottajille tuli tapahtumasta tietoa ja epäuskoinen, huhun tapainen alkoi kiertämään joukossa.
Saimme vahvistuksen paikallisen TV:n uutisista.
Basaarissa oli ilo ylimmillään. Kauppiaiden pienistä musta-valko töllöitä tuli tapahtuman kuvaa toistuvasti ja kansa riemuitsi suureen ääneen. USA,USA down, down, down!!!!!!!
Meiltä kysyttiin muutaman kerran kansallisuuttamme. Eivät ne taatusti tienneet Suomesta mitään mutta ilmeisesti uskoivat ettemme ole jenkkjä.
Muutamaa vuotta aikaisemmin olivat ampuneet muutaman kymmenen japanislaista turistia kuninkaiden laakson puolella.
Muutaman kerran olivay risteilyalukset joutuneet rannalta tulevan tulituksen kohteiksi.
Paattimme peräkannella oli ryhmän verran solttuja rynkkyineen joiden lippaissa oli v patruunat.
Peräkaiteeseen oli kiinnitetty köydellä venäläinen, kevyt konelivääri.
Mennessämme risteilyn ja lisäviikon lopuksi lentokentälle, oli autossa aseistettu solttu.
Kaduilla näkyi muutama rynkyllä aseistettu siviili jotka kuitenkin olivat, oppaan selvityksen mukaan, oikealla asialla.
Kennedyn murha ja Estonian uppoaminen ovat jääneet hyvin mieleeni.- Anonyymi
Sinulla se on ollutkin jännittävä ....ja mieleenpainuva päivä myös.... toisille ilon ja toisille surun päivä ....
mimmimum-..mi
- Anonyymi
Olihan se upean näköistä!
- Anonyymi
Yle kertoo Annesta joka on objektiseksuaali.Seurustelee wtc tornien kanssa ,eikä halua viettää muistopäivää. Suhteemme on seksuaalinen ,sanoo Anne.
- Anonyymi
Pitääpi kai sitten kommentoida meitsinkin.
Muistn hyvin päivän. Olin himassa ja telkkarissa alkoi juokseen teksti, että Wtc, on ollut terrorismi-isku kohteena. Mä juoksin yläkertaan, koska mulla ikkunasta näkyy sinnepäin. Jostakin olin repinyt biokkelitkin mukaan.
No, eip näkynyt mitän, koska isu oli ollut jenkeissä, ei tsadissa. Mun muija oli nimittäin duunissa tsadin Wdc-pytingissä silloin.
Se ja sama, paskempi juttu. Mutta tavallaan hyvin kiitollinen, koska tapahtui jenkeissä ja itellä asiat ok. Mutta tota tiedotusta pidän kelvottomana, Mulla meni muutamakin taaleri, että sain vaimon kiinni lentokoneesta puhelimella ja sain kuula,, että ei sen hotleliin kukan ollut tehnyt lentokoneiskua.
Eri maa. Suomessaki on Wtc, keskellä tsadia.
=DW=- Anonyymi
Stadin Wtc:ssa oli Nordean pankki , jonne tuli tuon iskun jälkeen pulverikirje.
Se aiheutti pikku panikointia, kun jenkeissä oli kirjepommeja.
Toi stadin wtc kirjeessä kai pottujauhoja.
Useinhan sitä kysytään missä kuulit Kennedyn murhasta jne.
Kaksoistornien romahtaminen näkyi melkein suorana lähetyksenä
YLE lähetti koko aamun tapahtumaa, uudestaan ja uudestaan, kommentoijat vain vaihtuivat... että mieleen on jäänyt,
Samoin kun Estoniakin ja Prinsessa Dianan kolari jäivät hyvin mieleen.
Mutta Suomessa tapahtuneet Tulilahden surmat kuusikymmentä vuotta
järkyttivät tuolloin alakouluikäisen pikkutytön ajatusmaailmaa syvästi ja jättivät ison pahuuden jäljen. Silloin ehkä tajusin eka kerran, kuinka pahoja ihmiset voivat olla toisilleen.
Se tuli monin tavoin lähelle, muistan kuinka isojen ihmisten välissä seisoin Jyväskylän Puistokadun laidalla ja vettä ripsi taivaalta ja joku ihmeellinen suru leijaili ympärillä.- Anonyymi
60 vuotta sitten ei varmasti mikään toosa jankuttanut Tulilahden eikä mitään muitakaan surmia koko hela helweeteen päivää ja viikkoa alvariinsa ja ympäriinsä. - Nm. Asian kertominen riitti
- Anonyymi
Kennedyn murhan uutisoinnin katsoin Kouvolan pitkän kasarmin toisen kerroksen TV salissa koksuna muiden varusveikkojen mukana. Ajan henki oli muutenkin hieman hyytävä ja vakavaksi veti.
Estonian uppoamista emme alkuun ottaneet todesta. Espanjan TV:n Eurooppa loppuu Kielin kanavaan ja kun uutisiin ilmestyi animaatio tapahtumasta niin pidimme sitä alkuun hiivatinmoisena ohjelma erehdyksenä.
Suomalaisiakin koskettaneen tsunamin katsoimme samoissa olosuhteissa mutta uutiskuva oli uskottavampaa kuin Estonian tapauksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kennedyn murhan uutisoinnin katsoin Kouvolan pitkän kasarmin toisen kerroksen TV salissa koksuna muiden varusveikkojen mukana. Ajan henki oli muutenkin hieman hyytävä ja vakavaksi veti.
Estonian uppoamista emme alkuun ottaneet todesta. Espanjan TV:n Eurooppa loppuu Kielin kanavaan ja kun uutisiin ilmestyi animaatio tapahtumasta niin pidimme sitä alkuun hiivatinmoisena ohjelma erehdyksenä.
Suomalaisiakin koskettaneen tsunamin katsoimme samoissa olosuhteissa mutta uutiskuva oli uskottavampaa kuin Estonian tapauksessa.Tsunamista minä en muista nähneeni mitään....ainakaan ajankohtaista telkkarista ...en muista miksi ... Mutta jälkeenpäin kylläkin ....suurin suru oli Aki Sirkesalon koko perheen katoaminen ...monasti tullut mieleeni vuosien varrella...oli siellä monella kauhun hetket.
mimmimum-..mi
- Anonyymi
Kennedyn murha.
No telkkaristahan mä senkin kuulin. Mä olen jonkinlainen telkkarisukupolven kasvatti. Kakarahan mä olin, mutta muistan asian oikein hyvin.
Ajassa oli jotain muutenkin kummallista. Miettinyt joskus, kuka valopää osti kakaralle Marthin Luther Kingin vaimon muistelmat miehestään- Luettu on, en tosin ole täysin varma, miksi.
Ite asiassa mua huolestutti enenpi Walt Disneyn kuoleminen. Mä kun olen ikäni ollut suuri Aku Ankka- fani ja mua pelotti, että Ankkiksen julkaiseminen loppuu.
Ihmisen muisti kiintoisa asia. Kaikea ei muistiin mahdu ja iso osa muistista on niinkuin valikoivaa. Mutta jos muistia piisaa, se just perustaa ajattelulle. Kun tarpeeks tietoa, voip niinkuin tehdä päätelmiä asioista. Onneks edes jotenkin muisti pelaa itellä vielä- Jotkut kyllä muistaa asioita ihan tahallaankin väärin.
=DW= - Anonyymi
Minusta on tosi hyvä asia ...kun ollaan telkkari sukupolvea...miten paljon olisia asioita jäänyt hämäräksi .. ellei niitä olisi näytetty meille...
Muistan kun itkin oikeesti ....kun Diana kuoli...ja muistan kun poikani sanoi ...äiti tule katsomaan lähetystä ...telkkarista...hänellä oli kavereita alakerrassa telkkarin äärellä...valvoivat myöhään..
Kennedynkin muistan ...toki hämärämmin..
mimmimum-..mi - Anonyymi
Mä muistan, kun kuultiin radiosta ja luettiin lehdestä Kuurilan junaonnettomuudesta, vaan moniko tietää koko juttua.
- Anonyymi
Sellaisesta junaonnettomuudesta en ole kuullut koskaan ....mutta tuli synkkä liikenneonnettomuus mieleeni ....Konginkangas 2004 yöllä...puolitutun lapsi menehtyi siinä...On nämä niin synkkiä muisteloita... mutta joskus pitää muistella synkkiäkin asioita ja hetkiä...
mimmimum-..mi
- Anonyymi
Kauheita tapahtumiahan nuo isot katastrofit ovat, oli sitten ihmisen tai luonnon aiheuttamaa. Sitä haukkoo henkeä ja silmät on järkytyksestä lautasena. Aluksi ei oikein tahdo tajuta, että tuo on totta.
Beng- Anonyymi
Lordi oli Suomen edustaja "Euroviisuissa" v.2006.
Poikani kanssa katsoimme lähetystä ja molemmat veikkasimme, että tulee voitto tai jumbosija, muita vaihtoehtoja ei olisi.
Voittohan se sitten tuli.
Muistin virkistämiseksi katsellaan ja kuunnellaan esitys.
https://www.youtube.com/watch?v=tw6wI-60lDo
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lordi oli Suomen edustaja "Euroviisuissa" v.2006.
Poikani kanssa katsoimme lähetystä ja molemmat veikkasimme, että tulee voitto tai jumbosija, muita vaihtoehtoja ei olisi.
Voittohan se sitten tuli.
Muistin virkistämiseksi katsellaan ja kuunnellaan esitys.
https://www.youtube.com/watch?v=tw6wI-60lDo
kylmätotuusJotenkin noinhan.
Putaanaho sanoi ekassa haastattelussa voiton jälkeen, että "sori Yle, ei ollut tarkoitusvoittaa". >Se nimittäin maksoi aika helvetisti suomelle järkätä skaba finlandiaan. Junkkeri oli ylen pääjohtaja silloin ja se puisteli päätään, että kaikenlaista harmia-
Pitääpi kuigenkin muistaa, Lordi on oikeesti hardrock pändi ja toi piisi oikeesti on hardrockia. Ei edes huonokaan, kelpo rojua.
Sinällään hassua, Tipitiin ajoista on jahdattu euroviisujen voitttoa ja sitten kun se tuli, kaikki suunnalleen kusi sukkahousuihinsa :DD
Jepajep-
=DW= Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin noinhan.
Putaanaho sanoi ekassa haastattelussa voiton jälkeen, että "sori Yle, ei ollut tarkoitusvoittaa". >Se nimittäin maksoi aika helvetisti suomelle järkätä skaba finlandiaan. Junkkeri oli ylen pääjohtaja silloin ja se puisteli päätään, että kaikenlaista harmia-
Pitääpi kuigenkin muistaa, Lordi on oikeesti hardrock pändi ja toi piisi oikeesti on hardrockia. Ei edes huonokaan, kelpo rojua.
Sinällään hassua, Tipitiin ajoista on jahdattu euroviisujen voitttoa ja sitten kun se tuli, kaikki suunnalleen kusi sukkahousuihinsa :DD
Jepajep-
=DW=Pitää kuitenkin muistaa että Lordin voitto ei perustunut laulun laatuun tai hyvyyteen.
Lordissakin kyse oli musiikki-poliittinen.
Samaan tapaan kuin nykyinen teini-tyttö-hallituksemme.
Sekä YLE:n muuttaminen lihaviin, vyötäröttömiin naisiin ja seksuaali-vammaisuuteen.
Sekä taitelijoiden elättäminen pakko-verotuksella.
H.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin noinhan.
Jepajep-
=DW=Noin.
Kun Viro voitti, niin Suomessa kirjoiteltiin, etteivät ehkä pysty järjestämään. Mikä vähättelevä asenne. Minua hävetti silloin.
Lordin jälkeen. Märät sukat. Ja sen jälkeen vähättely.
Virosta on tullut usein hyviä biisejä. Hyvät laulajat.
Ei tämä nyt iso tapahtuma ollut. Mutta oikeesti hävettää suomalaisten alentuva asenne joissain tilanteissa.
Ei meillä kaikki niin fantastisesti ole, jotta pitää ylentyä.
Beng
- Anonyymi
Maikkarilla on parhaillaan menossa Elämä Lapselle-konsertti, jossa kerätään rahaa lasten sairauksien tutkimukseen - ja hoitoon.
Muistiini on jäänyt tapahtuma, joka kosketti perhettämme pysäyttävästi, kun poikamme sairastui leukemiaan.
Vaikka siitä on kulunut aikaa jo 20 vuotta, niin ajoittain se palaa mieleeni.
kylmätotuus- Anonyymi
Lapsen sairaus on aina niin pysäyttävä...onko poikasi selvinnyt sairaudestaan kuitenkin ...Onneksi meillä on niin hyvät lastenlääkärit ja hoitohenkilöt jotka ovat osaavia...
mimmimum-..mi - Anonyymi
Taisin astua harhapolulle, koska eihän kommenttini liittynyt tapahtumaan, joka olisi niin iso, että se olisi ylittänyt uutiskynnyksen tai koskettanut suuria ihmisryhmiä.
Suomessa noin 150 lasta sairastuu leukemiaan vuosittain ja heidän omaisistaan kertyy kuitenkin melkoisen suuri porukka.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisin astua harhapolulle, koska eihän kommenttini liittynyt tapahtumaan, joka olisi niin iso, että se olisi ylittänyt uutiskynnyksen tai koskettanut suuria ihmisryhmiä.
Suomessa noin 150 lasta sairastuu leukemiaan vuosittain ja heidän omaisistaan kertyy kuitenkin melkoisen suuri porukka.
kylmätotuusKatsoin itsekin tuota konserttia...enkä halua mitenkään udella ... kun kysyin onko hän selvinnyt ....kun itse aloitit kertomaan ... ei tarvitse sanoa ...ymmärrän että on arka paikka lapsen vakava sairaus... Huomenna on uusi päivä...ja uudet murheet...Hyvää yötä kaikille palstalaisille....
mimmimum-..mi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsoin itsekin tuota konserttia...enkä halua mitenkään udella ... kun kysyin onko hän selvinnyt ....kun itse aloitit kertomaan ... ei tarvitse sanoa ...ymmärrän että on arka paikka lapsen vakava sairaus... Huomenna on uusi päivä...ja uudet murheet...Hyvää yötä kaikille palstalaisille....
mimmimum-..miHän parantui ja voi hyvin. Hoidot olivat ajoittain rankkoja ja kestivät kokonaisuudessaan 2.5 vuotta.
Kiitos taudin selättämisestä kuuluu Kysin silloiselle hematologille, joka haki viimeisimpiä hoitotapoja ympäri maailmaa, ja koko osaston ammattitaitoiselle henkilökunnalle.
Osastoa pidettiinkin Euroopan parhaana hoitoyksikkönä lasten leukemia-ja syöpäpotilaille.
Olen saanut pojaltani luvan siihen, että voin kertoa hänen sairastamastaan taudista täällä. Ilman hänen hyväksyntäänsä en kerro mitään.
Helsingissä on nyt uusi lastensairaala, jonka pitäisi olla huippuhyvä.
Onko se sitä sittenkään?'
Mielestäni lasten vanhempien vastuulle on sälytetty tehtäviä, jotka eivät heille kuulu ensinkään, vaan ne sisältyvät hoitajien töihin.
Edellinen mielipiteeni pohjautuu omiin kokemuksiini.
Jos alkaisin ruotia lastensairaalan toimintatapoja syvemmin, niin se vaatisi uuden aloituksen, enkä usko, että se kiinnostaisi ikäpolveamme.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän parantui ja voi hyvin. Hoidot olivat ajoittain rankkoja ja kestivät kokonaisuudessaan 2.5 vuotta.
Kiitos taudin selättämisestä kuuluu Kysin silloiselle hematologille, joka haki viimeisimpiä hoitotapoja ympäri maailmaa, ja koko osaston ammattitaitoiselle henkilökunnalle.
Osastoa pidettiinkin Euroopan parhaana hoitoyksikkönä lasten leukemia-ja syöpäpotilaille.
Olen saanut pojaltani luvan siihen, että voin kertoa hänen sairastamastaan taudista täällä. Ilman hänen hyväksyntäänsä en kerro mitään.
Helsingissä on nyt uusi lastensairaala, jonka pitäisi olla huippuhyvä.
Onko se sitä sittenkään?'
Mielestäni lasten vanhempien vastuulle on sälytetty tehtäviä, jotka eivät heille kuulu ensinkään, vaan ne sisältyvät hoitajien töihin.
Edellinen mielipiteeni pohjautuu omiin kokemuksiini.
Jos alkaisin ruotia lastensairaalan toimintatapoja syvemmin, niin se vaatisi uuden aloituksen, enkä usko, että se kiinnostaisi ikäpolveamme.
kylmätotuusTärkeän asian toit esille.
Isot tapahtumat voivat tosiaan olla liki.
Ja tärkeintä, että toteutui tervehtyminen.
Mainitsemistani maailman tapahtumista: onhan se ulkokohtaista, kun ei itse ole tilanteessa ollut ja katsoo televisiosta.
Beng
- Anonyymi
Sitä saa mitä tilaa !
- Anonyymi
Satuin avaamaan TV juuri kun kone lensi sisään.
Minulle kaikesta on tullut aina tieto jostain muualta kuin suoraan telkkarista, kun niin vähän sitä katson. No nykyiselläänhän minulla ei ole telkaria ollenkaan.
WTC:n iskusta nuorempi likkani soitti minulle Lontoosta: "Sähän tiiät ne Manhattanin korkeet pilvenpiirtäjät ..." No enhän minä, mistäs minä, kun en siellä ole koskaan pyörinyt. Käski sitten avaamaan telkkarin ja sitten alkoi pikkusen säteillä mitä on tapahtunut.
Tjernobylistä kai seuraavana aamuna (kun siitä vihdoin oli uutisoitu) töissä sain kuulla.
Palmen murhasta siskoni Suomesta soitti murhaa seuraavana iltapäivänä ja esitti surunvalittelut. Kysyin, soittiko hän ehkä väärään numeroon, kun ei minulta ole ketään kuollut.
Estoniasta sain kuulla naapurin likalta, joka aina aamuisin tuli tähän, että menee lasteni kanssa samaa matkaa kouluun.- Anonyymi
Ensimmäinen pommi-isku "torneihin" tehtiin v. 1993 Wikin mukaan.
En tarkistanut tietolähteitä.
Minulla ei tapahtumasta ole mitään muistikuvaa.
Tiedotettiinko siitä Suomessa ollenkaan?
Muistaako joku palstalainen asiasta jotain?
Tämän linkin sisältö on tosi pitkä. https://fi.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Centerin_pommi-isku_1993
Minun huomioni kiinnittyi kohtaan: Terroristien motiivit ja iskukohteen valinta.
Jos linkin tiedot pitävät paikkansa, niin minua ihmetyttää, miksi maailman poliisit (jenkit) eivät ottaneet tosissaan uhkaa, joka todennäköisesti toteutuisi. Oliko se ylimielistä tyhmyyttä?
kylmätotuus - Anonyymi
Järkyttävin oli näin Suomesta katsoen Estonian uppoaminen, jota en meinannut uskoa todeksi ensin.
Eniten spekuloitu varmaan Palmen ampuminen.
Muistaakseni Palmen vaimo todisti sitä Pettersonin teoksi, kun oli miehensä vierellä.
Ruotsin poliisi ei uskonut sitä. Erikoista poliisityötä, huipputodistaja on vierellä ; eikä noteerata.
Muistaako Tellukka, miksi poliisi ei lotkauttanut korviaan Lisbethin todistukselle? - Anonyymi
WTC-iskut näkyi Bulgariassa, tv:ssä uutisoitiin.. lomamatkan viimeinen päivä.
Heti seuraavana päivänä lento Suomeen. Käsimatkatavaroihin ei saanut ottaa juuri mitään, tyyliin rahapussin. Meni vähä pakkaminen uusiksi, siihen asti ei tainnut "nesteiden" kanssakaan olla niin tarkkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861699Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,171075Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981027Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79952- 91794
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot146759Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51754Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs49681- 53674
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51661