Etec 30 kokemuksia

Anonyymi

Mitä kokemuksia raadilla on etec 30 evinrudesta ?

29

<50

    Vastaukset

    • erittäin hyvä koneessa paljon lämmintä voimaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on penkitetty ja labrattu yliopistolla ETEC 25, joka on melkein sama moottori: https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/149154.pdf

        Voimaa löytyi ihan kivasti.

        Mittää tajunnu linkistä muutako sen et on tieteellisemmin otettu kantaa ku esim toteamalla:"parasta paalattuna".
        Kokemuksia 50 ja 115 etec:sta = hieno moottori.


      • on hyvä, luotettavaa 2t tekniikkaa, voimaa ja vääntöä riittää.
        siksi kai näitä 2t koneita laivoissakin käytetään kun ovat niin ylivoimaisia.


    • Parasta paalattuna.

      • Tarkoitit kai, parasta laatua, vai mitä.


    • Onko etecissä tulpan kärjen asennolla merkitystä ?

      • Jossakin koneessa on tätä vikaa, mutta en nyt muista missä merkissä.


      • etecissä vain kaasuvivun asennolla on merkitystä, etec ajaa voittoon!


      • On, on merkitystä.

        Tulpan kärjen on oltava oikeaan suuntaan ja asiasta on tarkka ohjeistus huoltomanuaalissa. Voi kuukkeloida etec ja "indexing spark plugs" tai etsiä huoltomanuaalin. Tähän kuuluu se, että käytettyjä tulppia voi mennä hylkyyn vain siksi, että niitä ei saa oikeassa asennossa sopivaan kireyteen missään sylinterissä. Ei kannata aukoa tulppia huvin vuoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On, on merkitystä.

        Tulpan kärjen on oltava oikeaan suuntaan ja asiasta on tarkka ohjeistus huoltomanuaalissa. Voi kuukkeloida etec ja "indexing spark plugs" tai etsiä huoltomanuaalin. Tähän kuuluu se, että käytettyjä tulppia voi mennä hylkyyn vain siksi, että niitä ei saa oikeassa asennossa sopivaan kireyteen missään sylinterissä. Ei kannata aukoa tulppia huvin vuoksi.

        ei ole, etec ajaa voittoon


      • Anonyymi kirjoitti:

        On, on merkitystä.

        Tulpan kärjen on oltava oikeaan suuntaan ja asiasta on tarkka ohjeistus huoltomanuaalissa. Voi kuukkeloida etec ja "indexing spark plugs" tai etsiä huoltomanuaalin. Tähän kuuluu se, että käytettyjä tulppia voi mennä hylkyyn vain siksi, että niitä ei saa oikeassa asennossa sopivaan kireyteen missään sylinterissä. Ei kannata aukoa tulppia huvin vuoksi.

        Tuota hainkin, eli voi mennä päreet jos ei uusilla tulpilla toimikkaan. Toimineeko mergun kärjettömällä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuota hainkin, eli voi mennä päreet jos ei uusilla tulpilla toimikkaan. Toimineeko mergun kärjettömällä ?

        Uusilla tulpilla tuskin tulee ongelmaa, kun kiristysmomentti kasvaa hitaasti väännön mukana. Käytetyillä voi olla enemmän haasteita.

        Kiristys menee pääpiirteissään niin, että ensin merkitään tulppaan kärjen suunta ja tulppa väännetään minimikireyteen. Jos kärki osoittaa oikeaan sektoriin, niin valmis. Muuten väännetään lisää, kunnes a) suunta on oikea tai b) saavutettiin maksimimomentti. a) -> valmis, b) -> tulppa ei käy ainakaan tähän sylinteriin. Voi yrittää johonkin toiseen tai sitten meni hylkyyn.

        Oikea sektori on kuitenkin ilmeisesti 180 astetta, joten ei tulppien kiristäminen mitään kelloseppätiedettä ole. On kai kuitenkin tärkeää, että tulppa ei ihan väärinpäinkään ole. Kärkivälin pitää olla auki ruiskusuuttimen suuntaan.


    • Neljä vuotta oli apujollan moottorina E-tec 25. Ensimmäinen huolto tehtiin kolmen vuoden ikäisenä,jolloin tuli takuuta 2v lisää. Kone pelasi virheettömästi aina ekalla käymään.

      • Niin näkyy taas etec/2t trolli päässeen palstalle. .Trollausta ja spammiä taas täynnä. Älkää vastatko mitään sillä kaikki pelkkää mielikuvitusta ja valetta. Tykkää vaan trollata ajankulukseen. Voisit taas ystävällisesti häipyä useaksi vuodeksi. Kiitos.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin näkyy taas etec/2t trolli päässeen palstalle. .Trollausta ja spammiä taas täynnä. Älkää vastatko mitään sillä kaikki pelkkää mielikuvitusta ja valetta. Tykkää vaan trollata ajankulukseen. Voisit taas ystävällisesti häipyä useaksi vuodeksi. Kiitos.

        Sinä ainakin vastailet ! Papukaijallakin on enemmän fiksumpaa asiaa, kuin sulla.


    • Tuo kärjetön kiinnostaa, koska olen kuullut, että sillä toimii. Onko kokemuksia ?

    • Tuota tuota, mul on -08 mallinen ja nyt syksyllä tarkoitus vaihtaa tulpat. Ensimmäistä kertaa.
      Ja tehdä muutenkin suurempi huolto.
      Meinaan vaan et ei niitä tulppia joka vuosi tarvi vaihtaa...toki riippu tunneista.

      • Oikeasti niitä tulppia ei tarvi vaihtaa ainakaan viiteentoista vuoteen. Tuo kyssäri olikin, että mihin asentoon sen pitää tulla. Mullakin on vanha evari, joka on vm 77 ja en muista että olisi kertaakaan vaihdettu tulppia, (ehkä kerran) mutta toimii edelleen hyvin. Ajettu joka kesä joitakin tunteja.


      • Merguryn thunderbolt tulpilla on joku ajanut, eli niillä kärjettömillä. Onko täällä ketään, jolla olisi tietoa asiasta ?


      • Ei taida tietäjät viihtyä tällä palstalla.


    • Evinrude E-tec on paras rakenne uusiin perämoottoreihin.
      Päästödirektiivien aikaansaannosta oli välivaiheena pakko valmistaa 4 tahtisia perämoottoreita.
      Totuus käytössä onkin sitten jotain muuta kuin halpaa, jakohihna on vaihdettava 5 vuoden välein, samalla venttiilivälykset yms! Jakohihnan vaihto ei ole helppoa eikä halpaa lystiä, kun moottoria ei kannata irroitta vaan huoltaja paikalle!
      Jakohihna katkeaa, lasku onkin sitten maltaita, näitä tapahtuu!
      Nyt uusi E-tec odottaa asennusta ensi kaudeksi.
      Ainoa harmi ,että näitä E-tec moottoreita ei löydy käytettynä.

      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Valitettavasti nyt haukut väärää puuta.
        Minä EN ole tuo sinun " 2t trollisi".
        Ihmetyttää vaan tuo ylenpalttinen etec dissaus.
        Sen reilun 35 v aikana kun on näitten bensa/diesel vehkeitten kanssa tullut pelattua, niin yhtäkään täydellistä ihmisen tekemää laitetta ei ole vielä tullut vastaan. Yksi aika varma ehdokas oli mutta se peijakas päätyi ahdin syleilyyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Taidat olla 2t hörhö omissa sivupersoonissasi. Niin sen on pakko olla. Saman tyyliset väite ja vastaväite postaukset samoihin aikoihin.
        Voi voi sentään, kaikenlaisia narsisteja maa päällään kantaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti nyt haukut väärää puuta.
        Minä EN ole tuo sinun " 2t trollisi".
        Ihmetyttää vaan tuo ylenpalttinen etec dissaus.
        Sen reilun 35 v aikana kun on näitten bensa/diesel vehkeitten kanssa tullut pelattua, niin yhtäkään täydellistä ihmisen tekemää laitetta ei ole vielä tullut vastaan. Yksi aika varma ehdokas oli mutta se peijakas päätyi ahdin syleilyyn.

        Ei siitä lintukoiraa tule millään, haukkuu ihan mitä sattuu, vanahoja muistojaankin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        No linkitäppä! Vaikka 50 alkuun mutta jos tosiaan ei muuta tekemistä ole niin laita se 1000 tai vaikka enemmänkin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti nyt haukut väärää puuta.
        Minä EN ole tuo sinun " 2t trollisi".
        Ihmetyttää vaan tuo ylenpalttinen etec dissaus.
        Sen reilun 35 v aikana kun on näitten bensa/diesel vehkeitten kanssa tullut pelattua, niin yhtäkään täydellistä ihmisen tekemää laitetta ei ole vielä tullut vastaan. Yksi aika varma ehdokas oli mutta se peijakas päätyi ahdin syleilyyn.

        Molemmat on mullekkin tuttuja, mutta kyllä 2t vie voiton mennentullen. En käsitä tuota 4t trollausta millään tavalla, on se jotenkin sairasta ja kuullostaa vain kiusanteolta ja tiedonpuutteelta. 4t koneet on tosiaan ihan tuttuja ongelmineen.


      • Jakohihnan vaihto on sekä helppoa, että halpaa. Mulla maksoi hihna pari kymppiä itse vaihdoin 15 min.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jakohihnan vaihto on sekä helppoa, että halpaa. Mulla maksoi hihna pari kymppiä itse vaihdoin 15 min.

        Jaa eteckiin vaihdoit vai?
        Syyshuoltoa:
        Ajat koneen lämpimäksi, avaat öljypropun pikkusen läiskähtää maahan ja proppu tippuu astiaan, kaadat astiasta isompaan kannuun ja yrität onkia proppua, sillä välin koneesta valuu maahan lisää öljyä, no määrä on pieni..eikä kukaan näe.
        Seuraavaksi suodatin: sieltä läikähtää lisää öljyä koneen sokkeloihin ja lopuksi maahan.
        Nokkahihna prkle saa jäädä ensi vuoteen.
        Syyshuoltoa 2.
        Tulet laituriin viimeiseltä reissultasi nostat kaasukahvaa ja annat talvihuolto käskyn ja siinä se.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Stefulla miljoonavelat

      Seiska kertoo Stefun lainanneen hurjan summan pokerimiljonääri jens kyllöseltä. Stefulla saattaa mennä kuulemma kymmeniä tuhansia strippibaareihin. Ku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      6296
    2. Jaksamista Sofia ja Stefan!!

      Voimia molemmille. Stefu päivä kerrallaan. Sofialle kiitos, että olet kunnioittanut Stefania, etkä ole ruotinut hänen asioitaan julkisuudessa, mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2823
    3. Tutkittu on: talviaika parempi

      Puoliin päiviin makaavat vätykset tietysti ovat eri mieltä, mutta työtätekeville ihmisille uutinen on hyvä. "Pysyvään kesäaikaan siirtymistä on kokei
      Maailman menoa
      293
      1546
    4. BB-Sini puhuu tiukkaa asiaa BB-julkkisten kohtelusta somessa

      Tullut itsekin kolmekymppisenä somen suurkuluttajana todella kauhisteltua tätä järkyttävää lynkkausta ja syitä siihen. Netissä liian monilla ihmisillä
      17
      1264