Kipua harjoituksissa

Viljami

Mitä neuvoa voisitte antaa minulle kun jouduin lopettamaan judon kun jokakerta ukemissa minua sattui jalkoväliin.

Tämä ei ole hupikirjoitus vaan totisinta totta. Kivekseni nimittäin jäivät usein heitossa jalkojeni väliin törmäyksessä maahan. Yritin harjoitella ukemia, mutta yksinäänkin tehtyä kivekseni tärähtivät suuresti aiheuttaen kipua. Toisen minua taas heittäessä ne jäivät puristukseen reisieni väliin todella usein.

Olen siis vasta 1 vuoden harjoitellut joten ukemitekniikkani ei varmasti ole paras mahdollinen. Jokatapauksessa en kehdannut ohjaajalta neuvoa kysyä tähän ongelmaan. Varsinkin kun peruskurssini ohjannut henkilö oli naispuolinen.

13

3372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AndyS

      Kysy ohjaajaltasi. On mahdotonta netin kautta suoritusta näkemättä sanoa, missä on vika. Ei sen kuitenkaan pitäisi palleihin sattua, se on ihan selvä.

      Kysy vaikka joltain miespuoliselta kokeneemmalta treenarilta, ellet naiselta kehtaa.

    • ukemikunkku

      Jalat pitäisi pitää silleen auki ettei pallit jää jalkojen väliin rusennukseen. Jos jalat menevät alastulossa ristiin niin pallit jäävät puristukseen. Kuulostaa ihan siltä että ukemi on opetettu väärin. Tarvitsisi itse nähdä jotta voisi varmistaa asian.

      Jos pallit sattuu jo tärähdyksestä ilman että jää edes jalkojen väliin puristukseen niin suosittelen että tarkastaa että kaikki on kunnossa.

    • rautapalli

      vejät vuan tiukat kalsarit koippiin ni kyllä pyssyy pallit nipus

    • Viljami

      Okei, ymmärrän kyllä että jalat pitäisi pitää erillään toisistaan mutta usein heiton aikana ukemini "hajoaa" aiheuttaen tuon jalkojen ristiin menemisen.

      Lisäksi pelkään ukemissa että putoan ns. istuma-asentoon ja samalla istun kiveksieni päälle ja ilmeisesti tämän takia vaistomaisesti vedän jalkani suppuun. Ja silloin juuri pallini litistyvät pahiten.

      Kivekseni ovat usein harjoitusten jälkeen todella arat tärähdyksistä ja perhekin pitäisi vielä perustaa jossain vaiheessa, joten pelko että jään lapsettomaksi vaivaa myös. Ei se harjoittely nyt minulle niin tärkeää ole että riskeeraisin terveyteni.

      Koitin kyllä puhua asiasta erään vanhemman harjoittelin kanssa, mutta asia meni hyvin pian hirtehishuumoriksi eikä hän tajunnut minun olleen vakavissaan.

      • ukemikunkku

        "Okei, ymmärrän kyllä että jalat pitäisi pitää erillään toisistaan mutta usein heiton aikana ukemini "hajoaa" aiheuttaen tuon jalkojen ristiin menemisen."

        Harjoittele se ukemi niin hyväksi ettei ristiin menemistä tapahdu. Itselleni ainakin on tuosta jalkojen ristiin menemisestä varoitettu useaan kertaan (mies)opettajan toimesta. Ja sanottiin että se voi tehdä todella kipeää jos menee ristiin. Itsellenikin meni joskus alkuaikoina ristiin, mutta en pahasti loukannut itseäni kyllä siinä koskaan. Nopeasti sen oikean tavankin sitten oppi.

        "Lisäksi pelkään ukemissa että putoan ns. istuma-asentoon ja samalla istun kiveksieni päälle"

        Mutta ei normaalissa oikeaoppisessa ukemialastulossa kivekset kyllä voi mitenkään jäädä perseen alle puristukseen?! Jollet sitten ole normaalia isompi varusteinen kaveri. Tai sitten en tajunnut jotain. Vai käytätkö kenties boxereita jolloin ne roikkuu ja heiluu vapaammin? Suosittelen kyllä jotain tiukempaa alusvaatetta jotta pysyy paketissa paremmin.

        "Ei se harjoittely nyt minulle niin tärkeää ole että riskeeraisin terveyteni."

        Jos ratkaisua ei löydy niin suosittelisin melkein itsekin harjoittelun lopettamista.

        Onko sinulla ollut tämä ongelma ihan alusta asti koko sen ajan kun olet harjoitellut? Vai onko kenties käynyt niin että olet jonakin kertana satuttanut itsesi pahemmin ja sen jälkeen on tullut ongelmia jatkossakin?


      • ukemikunkku

        Oletko harkinnut alapään suojuksia? Jokin sopiva malli voi auttaa suojaamaan myös kyseiseltä ilmiöltä.


      • joo
        ukemikunkku kirjoitti:

        Oletko harkinnut alapään suojuksia? Jokin sopiva malli voi auttaa suojaamaan myös kyseiseltä ilmiöltä.

        Jep, alasuoja kannattaa hankkia.


      • Jussi

        Vaihda lajiin jossa ei heitetä ja tehdä ukemeja ainakaan siinä määrin kuin judossa.


      • AndyS
        joo kirjoitti:

        Jep, alasuoja kannattaa hankkia.

        Alasuoja ei yksinään ole ratkaisu, vaan tekniikkakin täytyy opetella. Jos vetää jalat ristiin suojien kanssa, käy todella kipeää sisäreisiin, kun kuppi jää reisien väliin.


      • joo
        AndyS kirjoitti:

        Alasuoja ei yksinään ole ratkaisu, vaan tekniikkakin täytyy opetella. Jos vetää jalat ristiin suojien kanssa, käy todella kipeää sisäreisiin, kun kuppi jää reisien väliin.

        totta töriset! Kuitenkin se alasuoja on ihan muistakin syistä hyvä olla olemassa. Tosin itse en ole tarvinnut.


      • Joonatan
        ukemikunkku kirjoitti:

        "Okei, ymmärrän kyllä että jalat pitäisi pitää erillään toisistaan mutta usein heiton aikana ukemini "hajoaa" aiheuttaen tuon jalkojen ristiin menemisen."

        Harjoittele se ukemi niin hyväksi ettei ristiin menemistä tapahdu. Itselleni ainakin on tuosta jalkojen ristiin menemisestä varoitettu useaan kertaan (mies)opettajan toimesta. Ja sanottiin että se voi tehdä todella kipeää jos menee ristiin. Itsellenikin meni joskus alkuaikoina ristiin, mutta en pahasti loukannut itseäni kyllä siinä koskaan. Nopeasti sen oikean tavankin sitten oppi.

        "Lisäksi pelkään ukemissa että putoan ns. istuma-asentoon ja samalla istun kiveksieni päälle"

        Mutta ei normaalissa oikeaoppisessa ukemialastulossa kivekset kyllä voi mitenkään jäädä perseen alle puristukseen?! Jollet sitten ole normaalia isompi varusteinen kaveri. Tai sitten en tajunnut jotain. Vai käytätkö kenties boxereita jolloin ne roikkuu ja heiluu vapaammin? Suosittelen kyllä jotain tiukempaa alusvaatetta jotta pysyy paketissa paremmin.

        "Ei se harjoittely nyt minulle niin tärkeää ole että riskeeraisin terveyteni."

        Jos ratkaisua ei löydy niin suosittelisin melkein itsekin harjoittelun lopettamista.

        Onko sinulla ollut tämä ongelma ihan alusta asti koko sen ajan kun olet harjoitellut? Vai onko kenties käynyt niin että olet jonakin kertana satuttanut itsesi pahemmin ja sen jälkeen on tullut ongelmia jatkossakin?

        Kivesten jättäminen jalkojen väliin on kai jotenkuten mahdollista (ei kokemusta siitäkään), mutta niiden päälle istuminen edellyttäisi kyllä jo sellaisia riippupusseja, että huh! Mahtaako olla trolli, eli huijari koko kysyjä?


    • rättipainija

      Hanki hyvä mies alasuojat ja äkkiä. Meillä vapaaottelu/BJJ-puolella kaikilla on alasuojat ja kyllä sellaista oudosti katsotaan kenellä niitä ei ole...

      en ymmärrä miksi monet tuntemani judokat eivät niitä pidä? Ilmeisesti siksi koska harjoittelu keskittyy niin pitkälti pystyotteluun?

    • qwew

      Hieman asiasta kolmenteen, mutta... Hommasin jokin aika sitten thainyrkkeilyyn tarkoitetut alasuojat, jossa kuppi on tuettuna joustavalla suojapussilla. Valitettavasti tämä yhdistelmä painaa kasseja aika ikävästi. :( Tarkemmin sanottuna ongelman muodostaa se kiinnityssysteemi, joka puristaa aika kovalla voimalla. Mikähän olisi hieman kevyempi vaihtoehto thainyrkkeilykupille?
      Lajissa, jota harrastan ei ole potkuja munille, joten suojien ei tarvitse olla järeintä mahdollista tavaraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe