Onko kukaan hakemassa opiskelemaan logopediaa? Ja onko kokemuksia kakkosvaiheen kokeista? Voiko muuten kandi toimia pätevänä puheterapeuttina, vai pitääkö olla maisteri?
Logopedia
15
2388
Vastaukset
- ...
Mihin paikkakunnalle olet hakemassa?
- Anna
Olen hakemassa Turkuun tai Helsinkiin.
- Tuleva logopedi
Kandi ei voi toimia puheterapeuttina, vaan ainoastaan logopedian koulutusohjelmassa suoritettu filosofian maisterin tutkinto antaa siihen pätevyyden.
Kakkosvaiheen kokeesta eli suullisesta:
Hesassa se on pitänyt sisällään ainakin muutaman vuoden ajan kuuntelukokeen, haastattelun ja ns. puhetestin, jossa pitää toistaa erilaisia äänneyhdistelmiä, ääntä ja äänenlaatua mitataan myös sekä ns. kertovaa puhetta. Tänä vuonna Helsingin koetta varmaan vähän muutetaan, mutta luulen että vaan kirjallisen osalta eli suullinen tulee luultavimminkin pysymään samantapaisena.
Tsemppiä hakuihin! - ....
Mihin lie viestini katosi.
Niin.. voitsiko kertoa vielä, mitä kakkosvaiheessa tarkkaillaan eniten? Mihin haastattelijat kiinnittävät huomiota? Mitä he arvostavat ja mistä saa ns. piilolisäpisteitä? Onko hyväksi kenties olla joitain tiettyjä opintoja alla?
Onko kakkosvaiheen pääsykoe hankala ja vaativa? kauanko se kestä jne.
Pääsitkö ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan? Kuinka paljon luit ensimmäiseen vaiheeseen?
Sori, kauheesti kysymyksiä.. Toivottavasti jaksat vastailla :D- Tuleva logopedi
Vaikea sanoa, mihin itse haastattelijat kiinnittävät huomiota, mutta motivaatiotekijät ovat ainakin omasta mielestäni tärkeitä ja varsinkin, kun ne osaa perustella hyvin. Eli miksi logopedia on mielestäsi juuri sun juttu ja mikä siinä erityisesti kiinnostaa. Piilolisäpisteistä en osaa sanoa, mutta tärkeää on olla vaan oma itsensä ja toimia niin kuin missä tahansa haastattelutilanteessa. Mielestäni sitä ei kannata jännittää liikaa :) Lisäksi kokeeseen valmistautuessa on hyvä miettiä, mitä itse logopedia on ja millaista sen opiskelu mahdollisesti on, näitä on nimittäin suullisessakin kyselty.
Omasta mielestäni suullinen koe ei ollut mitenkään hankala, paljon leppoisammin se meni kuin kirjallinen. Suulliset aloitetaan kuuntelukokeella, jonka kaikki tekee samaan aikaan. Kuuntelukokeessa mitataan kuulon erottelukykyä eli äänten korkeuksia, pituuksia jne. Siihen on aika hankala valmistautua etukäteen, mutta jos taustalla on musiikkiharrastusta, niin siitä mielestäni on hyötyä. Suulliseen kokeeseen kannattaa varata aikaa, koska haastattelut kestävät n. puoli tuntia/hakija ja yhden päivän aikana haastatellaan reilut kymmenen hakijaa.
Aikaisemmista opinnoista - tietenkin ne ovat aina hyödyksi, jos liittyvät logopediaan, psykologiaan tai muuhun läheiseen tieteenalaan, mutta ei niitä vaadita. Ja ylipäänsä kaikesta aikaisemmasta työkokemuksesta (esim. kouluavustajana tms) on hyötyä, mutta näitäkään ei erikseen edellytetä.
Itse pääsin sisään toisella yrittämällä, ekalla kerralla jäi tosi vähästä kiinni. Lukemisen määrästä on aika vaikea sanoa, riippuu tekniikasta ja lukunopeudestakin, eli se lukemisen laatu ennemminkin kuin määrä ratkaisee. Ekalla kerralla luin reilut 3 kuukautta ja viime keväänä reilut 2 täysipäiväisesti. Lukujen ohessa kannattaa tehdä omia muistiinpanoja ja lukea välillä niitä, käsitekartat ovat myös hyödyllisiä ja saat sillä tavoin vaihtelua itse kirjojen paukuttamiseen. :)
Lukuiloa ja tsemppiä! - .....
Tuleva logopedi kirjoitti:
Vaikea sanoa, mihin itse haastattelijat kiinnittävät huomiota, mutta motivaatiotekijät ovat ainakin omasta mielestäni tärkeitä ja varsinkin, kun ne osaa perustella hyvin. Eli miksi logopedia on mielestäsi juuri sun juttu ja mikä siinä erityisesti kiinnostaa. Piilolisäpisteistä en osaa sanoa, mutta tärkeää on olla vaan oma itsensä ja toimia niin kuin missä tahansa haastattelutilanteessa. Mielestäni sitä ei kannata jännittää liikaa :) Lisäksi kokeeseen valmistautuessa on hyvä miettiä, mitä itse logopedia on ja millaista sen opiskelu mahdollisesti on, näitä on nimittäin suullisessakin kyselty.
Omasta mielestäni suullinen koe ei ollut mitenkään hankala, paljon leppoisammin se meni kuin kirjallinen. Suulliset aloitetaan kuuntelukokeella, jonka kaikki tekee samaan aikaan. Kuuntelukokeessa mitataan kuulon erottelukykyä eli äänten korkeuksia, pituuksia jne. Siihen on aika hankala valmistautua etukäteen, mutta jos taustalla on musiikkiharrastusta, niin siitä mielestäni on hyötyä. Suulliseen kokeeseen kannattaa varata aikaa, koska haastattelut kestävät n. puoli tuntia/hakija ja yhden päivän aikana haastatellaan reilut kymmenen hakijaa.
Aikaisemmista opinnoista - tietenkin ne ovat aina hyödyksi, jos liittyvät logopediaan, psykologiaan tai muuhun läheiseen tieteenalaan, mutta ei niitä vaadita. Ja ylipäänsä kaikesta aikaisemmasta työkokemuksesta (esim. kouluavustajana tms) on hyötyä, mutta näitäkään ei erikseen edellytetä.
Itse pääsin sisään toisella yrittämällä, ekalla kerralla jäi tosi vähästä kiinni. Lukemisen määrästä on aika vaikea sanoa, riippuu tekniikasta ja lukunopeudestakin, eli se lukemisen laatu ennemminkin kuin määrä ratkaisee. Ekalla kerralla luin reilut 3 kuukautta ja viime keväänä reilut 2 täysipäiväisesti. Lukujen ohessa kannattaa tehdä omia muistiinpanoja ja lukea välillä niitä, käsitekartat ovat myös hyödyllisiä ja saat sillä tavoin vaihtelua itse kirjojen paukuttamiseen. :)
Lukuiloa ja tsemppiä!Tuhannet kiitokset! :D
Vieläkin pitää kysyä.. että kuinka tarkkaan mielestäsi pitää osata/opetella Anatomian ja Fysiologian kirjasta kaikenmaailman vieraskieliset nimitykset esim. eri sairauksista kehonosista jne.?
Tarviiko niitä käyttää ja lisätä esseevastauksiin? Ja käytitkö sinä niitä vastauksissasi, kun olet hyvin menestynyt? Meinaan, kauhea opetteleminen, jos kaikki tarvii tietää :D
Kuinka täydellisiä esseevastauksien ylipäätään täytyy olla, jotta on mahiksia päästä kakkosvaiheeseen? - Tuleva logopedi
..... kirjoitti:
Tuhannet kiitokset! :D
Vieläkin pitää kysyä.. että kuinka tarkkaan mielestäsi pitää osata/opetella Anatomian ja Fysiologian kirjasta kaikenmaailman vieraskieliset nimitykset esim. eri sairauksista kehonosista jne.?
Tarviiko niitä käyttää ja lisätä esseevastauksiin? Ja käytitkö sinä niitä vastauksissasi, kun olet hyvin menestynyt? Meinaan, kauhea opetteleminen, jos kaikki tarvii tietää :D
Kuinka täydellisiä esseevastauksien ylipäätään täytyy olla, jotta on mahiksia päästä kakkosvaiheeseen?En opetellut anatomian latinankielisiä termejä mitenkään erikseen, osa niistä tarttui varmastikin lukiessa mieleen, mutta suurin osa ei. Mielestäni niillä ei ole kovin suurta merkitystä, tärkeintä on tietää itse asia, termit ovat vain ylimääräisenä lisänä siihen. Ja itse en käyttänyt viime vuoden aivohermokysymyksessä hermojen latinalaisia nimityksiä, suomenkieliset riittivät koska hyvät pinnat kysymyksestä sain.
IFA:n alussa olevat ns. suuntatermit sen sijaan ovat ihan hyödyllisiä opetella, koska niistä on hyötyä sitten varsinaisissa opinnoissa mm. lääkiksen kursseilla.
Eli en lähtisi jännittämään niiden termien suhteen. :) Vaikea tosin sanoa, millainen kirjallinen koe tulee tänä vuonna olemaan koska yksi kirjoistakin on pudotettu pois, mutta enpä usko että lähtevät nippelitietoja kyselemään. Ja niistä esseevastauksien "täydellisyyksistä" on aika vaikea mennä sanomaan - eiköhän hyvät pisteet irtoa, kun kaikki vaadittava asia vastauksesta löytyy. Ja tosiaan en tiedä, millaisia tehtäviä ovat tälle vuodelle suunnitelleet, mutta luultavimmin siellä on esseitä joukossa.
Jos sulla on kokeeseen valmistautumisen tai itse koekysymysten suhteen kysyttävää, niin meilaa: [email protected] - Anna
En opetellut anatomian latinankielisiä termejä mitenkään erikseen, osa niistä tarttui varmastikin lukiessa mieleen, mutta suurin osa ei. Mielestäni niillä ei ole kovin suurta merkitystä, tärkeintä on tietää itse asia, termit ovat vain ylimääräisenä lisänä siihen. Ja itse en käyttänyt viime vuoden aivohermokysymyksessä hermojen latinalaisia nimityksiä, suomenkieliset riittivät koska hyvät pinnat kysymyksestä sain.
IFA:n alussa olevat ns. suuntatermit sen sijaan ovat ihan hyödyllisiä opetella, koska niistä on hyötyä sitten varsinaisissa opinnoissa mm. lääkiksen kursseilla.
Eli en lähtisi jännittämään niiden termien suhteen. :) Vaikea tosin sanoa, millainen kirjallinen koe tulee tänä vuonna olemaan koska yksi kirjoistakin on pudotettu pois, mutta enpä usko että lähtevät nippelitietoja kyselemään. Ja niistä esseevastauksien "täydellisyyksistä" on aika vaikea mennä sanomaan - eiköhän hyvät pisteet irtoa, kun kaikki vaadittava asia vastauksesta löytyy. Ja tosiaan en tiedä, millaisia tehtäviä ovat tälle vuodelle suunnitelleet, mutta luultavimmin siellä on esseitä joukossa.
Jos sulla on kokeeseen valmistautumisen tai itse koekysymysten suhteen kysyttävää, niin meilaa: [email protected]Kiitos tiedoista, näistä on paljon apua!
- ellu
Kannattaakohan logopedian pääsykokeen haastattelussa (jos sinne asti pääsen) kertoa, että itsellä on ollut r-vika ala-asteen ensimmäiseen luokkaan asti? Enään puheestani ei tätä ollutta vikaa huomaa ollenkaan. Eli ei kai pitäisi vaikuttaa?
- Tuleva logopedi
Ei vanhoilla puhe-/artikulatiovirheillä merkitystä ole - voihan omakohtaisista puheterapiakokemuksista olla hyötyäkin opiskelussa. Ja logopediaa pääsee opiskelemaan, vaikka itsellä olisi lievä artikulaatiovirhe hakuvaiheessakin, opintojen alkuvaiheessa pääsee sitten itse artikulaatioterapiaan :)
- ellu
Ei vanhoilla puhe-/artikulatiovirheillä merkitystä ole - voihan omakohtaisista puheterapiakokemuksista olla hyötyäkin opiskelussa. Ja logopediaa pääsee opiskelemaan, vaikka itsellä olisi lievä artikulaatiovirhe hakuvaiheessakin, opintojen alkuvaiheessa pääsee sitten itse artikulaatioterapiaan :)
Kiitoksia vastauksesta. Ajattelin itsekin, että asiasta voi mainita vaikka kannalta "kiinnostuin alasta juuri tämän oman vikani kautta."
- Kukka
ellu kirjoitti:
Kiitoksia vastauksesta. Ajattelin itsekin, että asiasta voi mainita vaikka kannalta "kiinnostuin alasta juuri tämän oman vikani kautta."
Kiva vihdoin löytää muita jotka aikovat logipediaa opiskelemaan. Itse yritän Oulun yliopistoon. Täältä sai paljon vastauksia kysymyksiin, jotka ovat askarruttaneet. Mitä olet muuten pitänyt opiskelusta?
- Tuleva logopedi
Kukka kirjoitti:
Kiva vihdoin löytää muita jotka aikovat logipediaa opiskelemaan. Itse yritän Oulun yliopistoon. Täältä sai paljon vastauksia kysymyksiin, jotka ovat askarruttaneet. Mitä olet muuten pitänyt opiskelusta?
Kovasti olen tykännyt logopediaa opiskella, oon todennut että se on tosiaankin mun juttu :) Kurssit kivoja, mielenkiintoisia ja vaihtelevia kun kaikennäköistä saa opiskella.
Tsemppiä tämän kevään hakijoille! - pihi
Kovasti olen tykännyt logopediaa opiskella, oon todennut että se on tosiaankin mun juttu :) Kurssit kivoja, mielenkiintoisia ja vaihtelevia kun kaikennäköistä saa opiskella.
Tsemppiä tämän kevään hakijoille!Niin oliko sulla muuten ne uusimmat pääsykoekirjat, tai onko tietoa kuinka kovasti ne eroaa.. Kun mulla on nyt kirjastosta lainassa jotkut viime vuosikymmenen kirjat ja oon niitä vähän lueskellu. Mutta pitäiskö ostaa ne uudet?
- Tuleva logopedi
pihi kirjoitti:
Niin oliko sulla muuten ne uusimmat pääsykoekirjat, tai onko tietoa kuinka kovasti ne eroaa.. Kun mulla on nyt kirjastosta lainassa jotkut viime vuosikymmenen kirjat ja oon niitä vähän lueskellu. Mutta pitäiskö ostaa ne uudet?
Ei ole tietoa kirjojen painosten eroista, itse luin IFA:n 12.-14. painosta ja fonetiikan vuoden 2001 painosta.
En uskoisi, että IFA:n tiedot ovat suuresti muuttuneet, mutta voithan käydä kaupungin tai yliopiston kirjastossa vertaamassa painoksia ja vaikkapa kopioida sellaisia sivuja, joissa huomaat merkittäviä eroja. Yliopiston kopiokortit eivät ole kalliita ja tulevat ainakin halvemmaksi kuin kirjan ostaminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743890Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1883149Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472976Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle672525Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3632280- 1631925
- 781585
- 331505
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231398Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391372